Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:18

Ik heb mijn beide kinderen ook borstvoeding gegeven, de eerste 1 jaar en de 2e twee jaar lang.
Ik heb ook gewoon in het openbaar gevoed, wel altijd rekening mee proberen te houden dat ik het zo discreet mogelijk deed maar heb ook gevoed in restaurants, op een rondvaartboot, dierentuin en zelfs een keer midden in de stad op een bankje in het park.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit rare reacties gekregen heb, misschien wel eens iemand die raar keek maar dat moeten ze zelf weten.
Vind het trouwens raar dat men alle veulens, kalfjes, lammetjes , puppy's. kittens enz. die bij hun moeder drinken schattig vind, maar zodra een baby borstvoeding krijgt vind men het schokkend :?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:19

Ik ben een aantal keren aangesproken tijdens het voeden in het openbaar. Vaak door 70+ ers. Allemaal vol lof een enthousiast. De 50+ daarentegen waren negatief. Fles zou beter zijn en dan hoefde je ook niet zo ordinair 'met de tiet bloot'.

Opvallend is dat overwegend hooggeschoolden minder kijken en minder commentaar hebben (is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) en zij zelf eerder en langer voor borstvoeding kiezen.

Ik heb altijd zonder enige gene in het openbaar gevoed. Toen ik nog niet zo handig was dekte Ikmezelf af, later dekte Ik mezelf af omdat ze anders zelf te afgeleid waren om lekker te drinken en nog weer later heb ik wel eens een gesprek gehad met de postbezorger terwijl de kleine man aan de borst lag en de beste man dacht dat hij gewoon sliep.

Mijn ervaring is dat borstvoeding geven gezien wordt als iets opvallends. Positief dan wel negatief

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:19

Allemaal reacties van mensen die zelf borstvoeding hebben gegeven in het openbaar. Dus zal toch even wat tegengas geven in dit topic. Ik vind het namelijk echt helemaal niks. Vind het in een restaurant ronduit onsmakelijk en tegenover de andere gasten niet kunnen.
Regelmatig zie ik een grote witte borst tevoorschijn komen. Zonder dat er even gevaagd wordt of het op prijs gesteld wordt of niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:20

Annemeik schreef:
Dit speelt voor mij nu, en ik vind het ook echt een drempel hoor. De eerste drempel was om thuis met mensen erbij te voeden. Nu voed ik ook gewoon op stal, idd met een dekentje er overheen. Nu nog warm in de auto, maar bij warmer weer gewoon buiten.

Toch weet ik niet of ik zo in een restaurant zou gaan zitten. Ik heb idd al moeite om bij mijn ouders en schoonouders erbij te gaan zitten. Nu ga ik boven om aan de andere kant van de kamer zitten.

Maar wat weerhoud jou van het voeden in het openbaar? Als ik mag gokken gok ik op het feit wat andere mensen van jou en jou keuzes vinden. Maar het blijft jou keuze, jij hebt ervoor gekozen om een kindje borstvoeding te geven. Eigenlijk moet je helemaal niet aan die andere mensen denken joh! ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:20

Het is alweer even geleden maar ik gaf mijn kinderen de borst en het maakte me echt niet uit waar ik me bevond op dat moment. Zocht wel een rustig plekje maar restaurant, Efteling, zwembad etc. was geen probleem.

Ik heb nog nooit topless gezond maar een baby de borst geven is iets heel natuurlijks en als je het handig doet is er niets te zien.

Als de baby honger heeft, dan heeft de baby honger. Ging niet met een hongerige, huilende baby wandelen omdat iemand het afkeurt.

Cemlys

Geen taboe hoor, gewoon iets natuurlijk, voor de gevoelige kijkers dan (schijnbaar) even een doekje erover leggen.

nine1987

@krissis: waarom? Ik zit op dat moment te eten in een openbare gelegenheid.. Dan zit ik niet te wachten om tegen de borsten van een onbekende aan te kijken..
En inderdaad, de meesten zullen het niet doen, maar ze zijn er wel degelijk..

Nogmaals, iedereen moet doen wat hem of haar zelf goeddunkt.. Maar zorg dat anderen er geen last van hebben.. Nogmaals, het is 2014 en er zijn veel dingen mogelijk..

Ik ben niet tegen borstvoeding an sich.. Maar ik hoef gewoon niet mee te genieten..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:21

nine1987 schreef:
Niets tegen borstvoeding op zich, maaaaar...

Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..

Maar dan moet ik dus wel kijken naar iemand die de fles geeft terwijl dat mijn manier van opvoeden niet zou zijn? Is toch dezelfde kromme redenatie?
En als ik naar het strand ga en al die borsten zonder topje langs zie dartelen, dan kan het wel?

williejanne

Ik had ook een geluk dat mijn zoontje een snelle drinker was. Ik hoefde maar 5 minuten hooguit 10 dan was ik klaar. Menig mens stond daar juist van te kijken :p

Urielle

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:22

Jennyj01 schreef:
Allemaal reacties van mensen die zelf borstvoeding hebben gegeven in het openbaar. Dus zal toch even wat tegengas geven in dit topic. Ik vind het namelijk echt helemaal niks. Vind het in een restaurant ronduit onsmakelijk en tegenover de andere gasten niet kunnen.
Regelmatig zie ik een grote witte borst tevoorschijn komen. Zonder dat er even gevaagd wordt of het op prijs gesteld wordt of niet.

Waarom zou het gevraagd moeten worden? Het is niet verboden. Dan zou er ook gevraagd moeten worden of iemand het op prijs stelt als een stelletje zich van voor tot achter aflebbert. :')

Wat precies vind je onsmakelijk?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:22

Ik zou er absoluut geen problemen mee hebben, en aan de reacties hier te zien denken veel vrouwen er zo over. Het is iets heel natuurlijks en in het dierenrijk vinden we het hartstikke normaal.
Echter zitten er niet bijster veel mannen op Bokt, ik ben wel benieuwd naar hun reactie.
Voor mannen zijn borsten vooral sexuele objecten en misschien dat zij het ontzettend vervelend vinden om te zien dat ze gewoon een praktisch nut dienen en wij er in het openbaar zo mee zouden gaan zitten? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb (nog) geen kinderen en weet eigenlijk niet of ik in het openbaar BV zou durven geven. Nu heb ik aardig wat voorgevel, dus is het waarschijnlijk wat minder subtiel dan de vrouwen op de foto's hier (of mijn baby moet een enorm hoofd krijgen :+ ) Dus zou ik er waarschijnlijk graag een doek overheen doen.
Die hele discussie tot wanneer je borstvoeding geeft is blijkbaar ook nogal een taboe, een vriendin van me is vastbesloten om veel langer dan een jaar te doen en in haar omgeving zijn er veel mensen die daar een mening over hebben. Ik weet er zelf niet zo veel van op dit moment, maar kan me voorstellen dat er weinig kunstmatige producten precies zo goed kunnen zijn als BV. Maar dat is weer een hele andere discussie ;)

SophievdV

Nine: als iemand het goed doet, zie je niks van die hele borst. Misschien is het gewoon het idee dat daar een borst ontbloot is? En bovendien: wat is er vies aan een borst?

Krissis

nine1987 schreef:
Nogmaals, iedereen moet doen wat hem of haar zelf goeddunkt.. Maar zorg dat anderen er geen last van hebben..

Zeker mee eens :j
Gewoon voeden en overal schijt aanhebben vind ik niet kunnen, enige souplesse is wel zo netjes.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:23

Jennyj01 schreef:

En dan? Als het niet op prijs gesteld word maar wachten tot het kind gaat huilen van de honger? Dan krijg je weer klachten dat je je "jankbaby" niet mee moet nemen.
Ik ga heus discreet zitten met mijn rug naar het grote publiek maar ik ga echt geen rondje lopen door de zaak met de vraag of mensen er moeite mee hebben, die is gek!

Iris82

Ik ben ook wel van mening dat je in principe jezelf wel aan moet passen aan de situatie. :)
Je hoeft het in principe helemaal niet extreem bloot te doen, het kan vrij discreet.
Wel ben ik van mening dat je gewoon zou moeten kunnen voeden waar jouw baby honger heeft.

Ik ben zelf altijd wel naar boven gegaan bijvoorbeeld op een verjaardag.
Maar ik zou niet naar de wc gaan, dan gewoon een rustig hoekje.

CarinaR

Jennyj01 schreef:

En dat hoeft dus beslist niet. Je kan zo onopvallend of opvallend voeden als je wil.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:24

Krissis schreef:
nine1987 schreef:
Nogmaals, iedereen moet doen wat hem of haar zelf goeddunkt.. Maar zorg dat anderen er geen last van hebben..

Zeker mee eens :j
Gewoon voeden en overal schijt aanhebben vind ik niet kunnen, enige souplesse is wel zo netjes.

Het lijkt me inderdaad niet handig als als er een loop gestuntel en een dozijn blauwe ogen aan te pas komt. _O- :')

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:24

nine1987 schreef:
@krissis: waarom? Ik zit op dat moment te eten in een openbare gelegenheid.. Dan zit ik niet te wachten om tegen de borsten van een onbekende aan te kijken..
En inderdaad, de meesten zullen het niet doen, maar ze zijn er wel degelijk..

Nogmaals, iedereen moet doen wat hem of haar zelf goeddunkt.. Maar zorg dat anderen er geen last van hebben.. Nogmaals, het is 2014 en er zijn veel dingen mogelijk..

Ik ben niet tegen borstvoeding an sich.. Maar ik hoef gewoon niet mee te genieten..

Maar waar hen je last van dan? De borst wordt toch niet in je gezicht geduwd? Er gaan toch geen neonlichten knipperen zodat je gedwongen bent die kant op te kijken?

Misschien eet jij wel met je mond open. Vind ik echt niet fris. Ik kijk dan dus gewoon de andere kant op

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:24

benangelique schreef:
nine1987 schreef:
Niets tegen borstvoeding op zich, maaaaar...

Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..

Maar dan moet ik dus wel kijken naar iemand die de fles geeft terwijl dat mijn manier van opvoeden niet zou zijn? Is toch dezelfde kromme redenatie?
En als ik naar het strand ga en al die borsten zonder topje langs zie dartelen, dan kan het wel?

Das anders, op een strand kun je dat verwachten. Mensen zijn in een restaurant er niet op bedacht en kan het schokeren.
En als iemand een fles geeft, komt er niks bloot want het is voornamelijk het bloot waar buitenstaanders niet op zitten te wachten.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:25

benangelique schreef:
later heb ik wel eens een gesprek gehad met de postbezorger terwijl de kleine man aan de borst lag en de beste man dacht dat hij gewoon sliep.

:D

Dat had ik ook bij mijn oudste dochter een keer. Ze lag al zeker een half uur te drinken toen mijn schoonbroer vroeg of hij haar even vast mocht houden. Toen ik zei: "ja zo meteen als ze klaar is" riep hij: "oh ik zag helemaal niet dat ze aan het drinken was!" :D

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:26

KimD schreef:
Annemeik schreef:
Dit speelt voor mij nu, en ik vind het ook echt een drempel hoor. De eerste drempel was om thuis met mensen erbij te voeden. Nu voed ik ook gewoon op stal, idd met een dekentje er overheen. Nu nog warm in de auto, maar bij warmer weer gewoon buiten.

Toch weet ik niet of ik zo in een restaurant zou gaan zitten. Ik heb idd al moeite om bij mijn ouders en schoonouders erbij te gaan zitten. Nu ga ik boven om aan de andere kant van de kamer zitten.

Maar wat weerhoud jou van het voeden in het openbaar? Als ik mag gokken gok ik op het feit wat andere mensen van jou en jou keuzes vinden. Maar het blijft jou keuze, jij hebt ervoor gekozen om een kindje borstvoeding te geven. Eigenlijk moet je helemaal niet aan die andere mensen denken joh! ;)

Klopt ook wel, maar juist doordat ik het niet veel om me heen zie heb ik die drempel.

amyz

In een restaurant oid hoef ik idd ook niet tegen de borst van een ander aan te kijken :+ op het strand ook niet overigens.

Niks op tegen, maar tsjee, dek het even af, kleine moeite... Zoals op de foto's in de OP vind ik persoonlijk al niet echt geschikt voor een openbare gelegenheid. En ben zeker niet van mening dat moeders op een wc moeten kruipen, dat zou onzin zijn. Maar nogmaals; dek het af, wees een beetje discreet..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:26

Iris82 schreef:
Ik ben ook wel van mening dat je in principe jezelf wel aan moet passen aan de situatie. :)
Je hoeft het in principe helemaal niet extreem bloot te doen, het kan vrij discreet.
Wel ben ik van mening dat je gewoon zou moeten kunnen voeden waar jouw baby honger heeft.

Ik ben zelf altijd wel naar boven gegaan bijvoorbeeld op een verjaardag.
Maar ik zou niet naar de wc gaan, dan gewoon een rustig hoekje
.

Dat kan ik begrijpen, als je op een verjaardag een slaapkamer of andere kamer ter beschikking hebt dat je daarvoor kiest. :j Maar ik zou er niet voor kiezen om in een openbare gelegenheid op een toilet te gaan zitten.

Wendybrian

Maar waarom is een laag uitgesneden topje dan weer niet aanstoot gevend en normaal?