Gepeste jongen uit Project P mag niet meer naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:14

Kinke schreef:
stomtoevallig heb ik vandaag de 3 afleveringen van dit programma teruggekeken op internet. Ik vond het juist een prima opzet, in alle 3 de gevallen is het pesten ook een aantal maanden later niet weer opnieuw begonnen.

Aantal maanden? Één maand bedoel je. Je denkt toch niet echt dat het daarna helemaal af is. Iedereen blijft aardig totdat het programma weg is. :')

Kinke

Re: Gepeste jongen uit Project P mag niet meer naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:17

eh….ik ga er even vanuit dat ze de waarheid spreken, in ieder geval bij 1 aflevering na 3 maanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:20

Volgens mij was dat pas na een maand hoor, en niet na 3 maanden? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:23

zou zweren dat in ieder geval bij 1 aflevering hij het had over 3 maanden. Maar goed….het zal wel. Ik vond het in ieder geval top dat die pesters er keihard mee geconfronteerd werden.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:42

mayniac_val schreef:
FNews schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat de pesters niet van school worden getrapt.

Een leerling van school trappen is niet zo gemakkelijk als het lijkt, dat is aan allerlei regels onderworpen. Ik heb een leerling die gepoogd heeft de school in de hens te steken, die mag ook niet weg worden gestuurd.

Verder kan ik het bericht weinig serieus nemen, de site van Linda is nou niet bepaald een betrouwbare informatiebron zeg maar :+

Op mijn vorige school zijn er een paar weggestuurd wegens drugsbezit. Kan dus wel lijkt me.
In mijn ogen is drugsbezit even erg als pesten maar dat is natuurlijk maar mijn mening.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:47

Ik zelf vind pesten vele male erger, je brengt er andere mensen (emotionele) schade mee toe, met drugs meestal alleen je zelf.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:51

eclair98 schreef:
Ik zelf vind pesten vele male erger, je brengt er andere mensen (emotionele) schade mee toe, met drugs meestal alleen je zelf.

Ik ben het daar helemaal mee eens.

Ik geloof ook dat de jongen het minder goed doet op school door de pesters.
Heb ik nl. ook ervaring mee helaas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:55

senna21 schreef:
Mensen laten zich verleiden tot gedrag, waar de meesten zich voor schamen, wanneer ze zich dit durven realiseren.

En dat is nou precies waarom het dus wel kan werken. Tot dit punt kan iedereen doen alsof het niet zo erg is, maar als je jezelf terugziet op video is dat anders. En dan is het heel intrigerend - zodra je jezelf 'moet' terugzien zonder dat je je kunt verschuilen achter allerlei zaken, en zodra je op tv verklaart dat je het niet meer gaat doen, is het ineens ook echt minder waarschijnlijk dat het doorgaat.

Het kan dus wel degelijk de goede kant op gaan.

Citaat:
Individueel aanspreken is goed, maar niet met een mens-ont-erende publieke camera.

Maar het pesten is ook mensonterend - en dat gaat door. Bovendien is de houding van school heel dubbel - veel scholen claimen bv dat ze niets aan pesten kunnen doen omdat het voor een groot deel buiten de schoolmuren plaatsvindt. Maar nu overduidelijk blijkt dat het in een aantal gevallen niet zo is, en het wel degelijk op school is, mag het ook niet naar buiten komen.

Daarnaast: de passiviteit moet doorbroken. Scholen en mensen vinden te makkelijk dat pesten zo moeilijk en complex is dat je er dus ookniet teveel aan kunt of hoeft te doen en je maar het beste weg kunt kijken. Het valt me vaak op hoeveel mensen vinden dat je er niks aan kunt doen. Niet als leraar, 'want dan maak je het toch maar erger', niet als ouder, niet op school want het gebeurt erbuiten en dat is niet je zaak... excuses excuses. Dat is te makkelijk en dat vind ik hier te makkelijk.

Citaat:
De makers zijn vooral geïnteresseerd in kijkcijfers... dat is ook sociale 'groepsdruk'. (en als je dat heel sec bekijkt een vorm van 'pesten')

Nee, dat is een rare oprekking van de definitie. Groepsdruk is niet automatisch pesten en het is flauw om te doen alsof het wel zo is, want dan kun je nergens meer over discussieren. Een belangrijk verschil is bv dat de groepsdruk hier gericht is op gedragsverandering, en het pesten gericht is op het kwetsen en neerhalen van een persoon, ver voorbij gedrag. En als iemand er tegenin gaat, wordt niet alleen dat gedrag afgestraft, maar de hele persoon.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:09

FNews schreef:
Op mijn vorige school zijn er een paar weggestuurd wegens drugsbezit. Kan dus wel lijkt me.
In mijn ogen is drugsbezit even erg als pesten maar dat is natuurlijk maar mijn mening.

Tsja, ik kan er ook niks aan doen. Het simpele feit is dat je een leerling niet zomaar weg kan sturen, achter de schermen ligt dat een stuk ingewikkelder dan er voor de schermen wordt gedacht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:23

Leerlingen van school sturen is inderdaad niet altijd eenvoudig - je hoort eerst een andere school voor die leerling te hebben. Daar zitten wel een paar kanten aan - het is bv te makkelijk als scholen leerlingen die ze te lastig vinden zonder meer van school sturen ipv te proberen de problemen op te lossen. Scholen schieten daarin soms flink tekort en dat is de reden dat die wet zo is gesteld.
(En de leerlingen zonder diploma op straat laten lopen is voor niemand beter, dus het is wel iets waar we als maatschappij wat mee moeten.)

Aan de andere kant leidt dit beleid ertoe dat leerlingen nu niet weggestuurd kunnen worden terwijl ze een klasgenoot hebben mishandeld of bedreigd, en leerlingen dus bang zijn voor hun medeleerlingen en je daar toch niets aan kunt doen.
Dat is een gecompliceerde situatie. Vorig jaar is een schooldirecteur zelfs voor de rechter gekomen daarover. De rechter heeft de school overigens in het gelijk gesteld: http://www.vo-raad.nl/over-de-vo-raad/v ... leerlingen
Moed loont dus soms wel degelijk.

Docenten ontslaan na seksueel intimiderend gedrag lijkt me overigens beslist wel kunnen...

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:32

Maar heeft dat Project P wel effect? Ik hoor alleen maar negatieve uitspraken. Of het helpt om iemand die gepest word 3 maanden te volgen en dat het daarna poef plots allemaal over zou zijn. Wat er met dit jongetje gebeurd is belachelijk natuurlijk.

Voor de duidelijkheid ik kijk het programma niet dus ik kan er volledig naast liggen hoor

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:43

Julot_Engel schreef:
Maar heeft dat Project P wel effect? Ik hoor alleen maar negatieve uitspraken. Of het helpt om iemand die gepest word 3 maanden te volgen en dat het daarna poef plots allemaal over zou zijn.

Project P is wat te nieuw om het echt te kunnen zeggen. Maar de verhalen van de gepesten uit de eerste uitzendingen zijn positiever dan de reacties in de media.

Overigens meen ik dat er over 'Over de streep' in eerste instantie ook wel wat scepsis was: http://nos.nl/artikel/260165-challenge- ... epsis.html
Toch wordt het nu (na een paar jaar ervaring) wel als positief gezien.

Daarbij denk ik persoonlijk dat het concept van 'over de streep' wat duurzamer is, omdat het veel meer samen gedragen wordt en veel meer uitgaat van onderling begrip en empathie. Maar soms is de confrontatie misschien ook nodig. Zeker als de school niets doet of niet weet wat te doen.

Het goede nieuws is denk ik zonder meer dat er dingen ondernomen worden. Dat doodzwijgen en wegkijken toch langzamerhand wat minder gewoon gaan worden omdat er nu wat publieke initiatieven daartegen zijn. Alleen dat al vind ik positief.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:44

Mijn mond viel hier toch even van open, maar uiteindelijk weet je nooit helemaal precies wat hier gebeurd is.

Ik vind het wel erg goed dat er steeds meer aandacht aan pesten wordt besteed. Mijn HAVO carrière is een regelrechte hel geweest door pesten en zelfs deel van mijn basisschool tijd is hierdoor om zeep geholpen. Leraren hebben vaak geen flauw benul van het effect of van wat er zich precies afspeelt. Vaak was het zo van 'zo erg kan het nooit zijn' of 'je moet er gewoon niet op in gaan'. Maar als je onderweg naar huis van je fiets getrapt wordt, wordt geslagen en iedere dag mentaal afgemaakt wordt, dan is dat geen oplossing. Leraren zien het vaak gewoon niet, en de schuld ligt ook niet altijd bij hen. Pesten heeft een hele hoop dimensies en is denk ik niet een probleem dat zomaar opgelost kan worden met één confrontatie.

Over de Streep was in eerste instantie ook 'nutteloos' volgens veel mensen. Toch denk ik dat dit soort dingen wel een hoop duidelijk maken en een eerste stap in een oplossing kunnen zijn. Het is geen wondermiddel en ik denk dat scholen dit soort dingen zelf ook voort moeten zetten om het ook op langere termijn te laten werken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:22

Het programma is nu door de rechter verboden!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:33

De jongen is ziek gemeld, en de schoolarts heeft hem bekeken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:26

eclair98 schreef:

Het programma is niet verboden, alleen mogen de verborgen camerabeelden niet vertoont worden. Had het wel verwacht en geef de rechter groot gelijk. Tuurlijk is pesten erg, maar om zelf dan vieze spelletjes te spelen door verborgen camera is ook niet netjes. En zoals ik eerder zei, het progamma is meer sensatie en kijkcijfers dan dat het echt pedagogisch verantwoord is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:26

Ow, verkeerd begrepen, dankje wel!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:34

miss_lizje schreef:
En zoals ik eerder zei, het progamma is meer sensatie en kijkcijfers dan dat het echt pedagogisch verantwoord is.

Tsja, de school lijkt het ook meer te gaan om hun gelijk dan om het aanpakken van de problemen...

Ik denk dat het programma een goede aanleiding kan zijn voor een school om het wel pedagogisch verantwoord aan te pakken. Zoals de mentoren in de vorige uitzendingen hebben gedaan. Deze school lijkt echter op allerlei manieren vooral heel afwijzend te reageren. Dan kun je wel heel erg tegen het programma zijn, maar het punt is natuurlijk dat hier een jongen thuis zit omdat hij niet naar school durft, en een school die zich daar niet heel erg druk om lijkt te maken.

Dat vind ik nogal kwalijk - en het is duidelijk een probleem. Wat dat betreft vind ik het gedeeltelijk jammer, het wangedrag van de pesters wordt zo wel wat makkelijk beschermd. (En ik vind niet dat mensen herkenbaar in beeld hoeven te komen, dat zijn ze ook niet. Maar ik vind wel dat we echt moeten weten welk gedrag er plaats vindt, want het wordt te makkelijk niet gezien.)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:39

Nou ja zeg. Ik vind sowieso dat er niet gepest moet worden. Dat is echt verschrikkelijk, en ik heb ontzettend te doen met de mensen die er onder lijden.
Maar Project P werkt imo niet echt, omdat pesters echt niet zomaar stoppen om een tv-programma.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:42

miss_lizje schreef:
eclair98 schreef:

Het programma is niet verboden, alleen mogen de verborgen camerabeelden niet vertoont worden. Had het wel verwacht en geef de rechter groot gelijk. Tuurlijk is pesten erg, maar om zelf dan vieze spelletjes te spelen door verborgen camera is ook niet netjes. En zoals ik eerder zei, het progamma is meer sensatie en kijkcijfers dan dat het echt pedagogisch verantwoord is.

Wat op de verborgen camera's te zien is is wel de werkelijkheid.
Zolang die jongens weten dat de camera's er zijn doen ze niks, bij mij ook, we kregen een gesprek nadat 3 meiden me in de klas gewoon ineens sloegen en aanvielen, toen de docenten er bij waren schoven ze alles op mij af en deden ze of ze poeslief waren, maar toen de docenten weg waren was het alsof dat gesprek er nooit geweest was.
Ik begrijp dat het een beetje naaiend is dat ze verborgen camera's ophangen, maar het is nog veel naaiender dat ze kinderen pesten. Wanneer je de beelden wil uitzenden kan je ook gewoon de gezichten onherkenbaar maken, ze zullen zelf dan wel weten dat ze dit zijn, maar andere dus niet.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:44

xnatalie95 schreef:
FNews schreef:
Dit meen je toch echt niet :oo
Ik vind het al heel erg knap van de jongen dat hij aan het programma durfde mee te doen. Ik weet uit eigen ervaring aangezien ik zelf gepest werd goed genoeg wat pesten met mensen doet.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat de pesters niet van school worden getrapt.

Ik ook niet, het lijkt wel alsof de meeste scholen die met Project P in aanraking komen het ook nog opnemen voor de pesters..

ja inderdaad dat gaat toch nergens meer over wat een onzin , de gene die gepest wordt kan daar nog jaren lang last van krijgen + zijn middelbare school niet afmaken wat zijn toekomst belenmmert. wat allemaal komt door die pester.. wat echt dieptriest is. ;(

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:47

[/quote]

Het programma is niet verboden, alleen mogen de verborgen camerabeelden niet vertoont worden. Had het wel verwacht en geef de rechter groot gelijk. Tuurlijk is pesten erg, maar om zelf dan vieze spelletjes te spelen door verborgen camera is ook niet netjes. En zoals ik eerder zei, het progamma is meer sensatie en kijkcijfers dan dat het echt pedagogisch verantwoord is.[/quote]

Wat op de verborgen camera's te zien is is wel de werkelijkheid.
Zolang die jongens weten dat de camera's er zijn doen ze niks, bij mij ook, we kregen een gesprek nadat 3 meiden me in de klas gewoon ineens sloegen en aanvielen, toen de docenten er bij waren schoven ze alles op mij af en deden ze of ze poeslief waren, maar toen de docenten weg waren was het alsof dat gesprek er nooit geweest was.
Ik begrijp dat het een beetje naaiend is dat ze verborgen camera's ophangen, maar het is nog veel naaiender dat ze kinderen pesten. Wanneer je de beelden wil uitzenden kan je ook gewoon de gezichten onherkenbaar maken, ze zullen zelf dan wel weten dat ze dit zijn, maar andere dus niet.[/quote]
wow dat meiden elkaar aanvallen. ;( ;(

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:47

Goede vriendin van mij is ook op die school gepest en heeft hulp gevraagd maar de school duwde het in de doofpot jammer genoeg.
Ze is wel blij dat het iig onder de aandacht is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:54

Arc_En_Ciel schreef:
Maar Project P werkt imo niet echt, omdat pesters echt niet zomaar stoppen om een tv-programma.

Hoe weet je dat? Het programma is net begonnen! Daar is toch nog nauwelijks een gefundeerd oordeel over te geven?

Wat mij persoonlijk opvalt is dat men rondom pesten altijd precies kan uitleggen waarom niets werkt. Precies het probleem waar veel kinderen en hun ouders tegenaan lopen - de excuses waarom de school niets kan doen zijn staaaapels hoog. "Het gebeurt niet op school" (dus wel), "het wordt alleen maar erger als je er wat van zegt", "het is een ingewikkeld probleem", "dat doen kinderen nou eenmaal" etc etc. Maar ondertussen gaat het dus wel gewoon door, en zijn er veel, heel veel kinderen die zich ontzettend ongelukkig voelen omdat de scholen vooral denken in wat ze allemaal niet kunnen.

Tsja, dan verandert er in elk geval niets.

Ik weet niet hoe het werkt en hoe het verder gaat. Ik denk zeker niet dat dit 'de' oplossing is. Maar ik denk wel dat het ten eerste kan aantonen wat pesten werkelijk is en doet (iets wat toch nooit hetzelfde is als je er alleen maar over hoort...), ten tweede dat het leerlingen heel duidelijk kan confronteren met wat ze doen, wat een behoorlijke spiegel kan zijn, en ten derde de scholen een breekijzer kan geven om de situatie anders aan te pakken. Zonder dat ze zich nog kunnen verschuilen achter 'zal wel meevallen' of 'we zien het nooit als het gebeurt'.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:03

Shadow0 schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Hoe weet je dat? Het programma is net begonnen! Daar is toch nog nauwelijks een gefundeerd oordeel over te geven?

Wat mij persoonlijk opvalt is dat men rondom pesten altijd precies kan uitleggen waarom niets werkt. Precies het probleem waar veel kinderen en hun ouders tegenaan lopen - de excuses waarom de school niets kan doen zijn staaaapels hoog. "Het gebeurt niet op school" (dus wel), "het wordt alleen maar erger als je er wat van zegt", "het is een ingewikkeld probleem", "dat doen kinderen nou eenmaal" etc etc. Maar ondertussen gaat het dus wel gewoon door, en zijn er veel, heel veel kinderen die zich ontzettend ongelukkig voelen omdat de scholen vooral denken in wat ze allemaal niet kunnen.

Tsja, dan verandert er in elk geval niets.

Ik weet niet hoe het werkt en hoe het verder gaat. Ik denk zeker niet dat dit 'de' oplossing is. Maar ik denk wel dat het ten eerste kan aantonen wat pesten werkelijk is en doet (iets wat toch nooit hetzelfde is als je er alleen maar over hoort...), ten tweede dat het leerlingen heel duidelijk kan confronteren met wat ze doen, wat een behoorlijke spiegel kan zijn, en ten derde de scholen een breekijzer kan geven om de situatie anders aan te pakken. Zonder dat ze zich nog kunnen verschuilen achter 'zal wel meevallen' of 'we zien het nooit als het gebeurt'.

Ik denk dat pesters heel goed weten dat ze hun slachtoffers pijn doen. Daar is geen programma voor nodig.