Is dit overdreven, of een terechte gang van zaken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Re: Is dit overdreven, of een terechte gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:59

Een straf vind ik niet overdreven. Maar zo een? Dit is echt te gek. Dit valt voor mij toch echt wel onder lijfstraffen, wat gewoon niet de juiste manier is.
Ik weet dat je dieren en mensen niet moet vergelijken, maar als jouw dier iets verkeerd doet, ga je ze dan ook maar met een stok slaan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:09

Natsuki schreef:
Een straf vind ik niet overdreven. Maar zo een? Dit is echt te gek. Dit valt voor mij toch echt wel onder lijfstraffen, wat gewoon niet de juiste manier is.
Ik weet dat je dieren en mensen niet moet vergelijken, maar als jouw dier iets verkeerd doet, ga je ze dan ook maar met een stok slaan?

Als mijn paard vervelend is kan ze idd best weleens een maatje 40 onder d'r kont krijgen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:10

Vjestagirl schreef:
Toch is Singapore veiliger dan Nederland. De misdaadcijfers zijn vele malen lager, de pakkans vele malen hoger.

En daar komt dat dus door: de pakkans. Niet door de hogere straffen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:19

Nikass schreef:
Vjestagirl schreef:
Toch is Singapore veiliger dan Nederland. De misdaadcijfers zijn vele malen lager, de pakkans vele malen hoger.

En daar komt dat dus door: de pakkans. Niet door de hogere straffen.

Ik denk dat het een combinatie van is. Ja we grijpen je, en zodra we je grijpen ben je nog niet jarig. Als jij n geweldige pakkans hebt, maar alles wat je doet is een tikje op de vingers geven schiet het nog niet op, daar is niemand van onder de indruk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:34

Interessant om te lezen :j

Mag ik vragen wat voor mensen het punt is tegen lijfstraffen?
Als ik bokt zo eens lees als er een paard net een mes bewerkt is worden er zat lijfelijke straffen aangedragen, en nu mag het ineens niet?

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:39

Ik vind lijfstraffen gewoon niet kunnen, zelfs niet in bovenstaande situatie.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:50

Wanneer je iets wil gaan doen wat strafbaar is, moet je de consequenties ook aanvaarden.
Je weet wat je te wachten staat als je gepakt word.
Dat weten ze hier in nederland ook maar ja die straffen zijn een lachertje dus wagen we het erop.
Denk dat je je met lijfstraffen wel 3x achter de oren krabt voor je iets strafbaars doet.
Ik ben voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:53

eenitraM schreef:
Perfect! Schijnbaar zijn zulke straffen effectief! Voer ze hier ook maar in.

Vind ik ook!
Echt helemaal mee eens. :j

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:56

Terechte gang van zaken. Iemand die daar woont, weet wat voor straf er op staat. Dat is nou eenmaal het risico als je zulke dingen gaat doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:02

Natsuki schreef:
Ik vind lijfstraffen gewoon niet kunnen, zelfs niet in bovenstaande situatie.

Dat mag hoor, begrijp me niet verkeerd. Ben er voor mezelf niet helemaal uit, dus ik lees graag argumenten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:04

Wow, wat schrik ik van alle meningen die een lijfstraf gewoon oké vinden.
Wat ben ik gelukkig dat ik in België woon, waar lijfstraffen verboden zijn. Het is namelijk aan de staat om het beter te doen dan het individu. En ja, dan heb ik het ook over pedofielen of moordenaars. De staat hoort zich boven alle emotionele argumenten te stellen.

Dat de straffen bij ons te licht zijn; dat is waar, doordat de criminelen niet eens de straf horen uit te zitten. Maar dan nog liever dit systeem, dan een waarin lijfstraffen de norm zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:12

RoosG schreef:
Ik vind het nog moeilijk om daar een mening over te hebben. Aan de ene kant denk ik je weet waar je aan begint als crimineel. Je weet dat je iets doet wat niet mag, zeker in Singapore want daar staan ze daar bekend om. Die jongens wisten dus heel goed dat grafitti spuiten zwaar bestraft wordt.
Aan de andere kant denk ik, ze zijn pas 17. Kwajongens gedrag zou ik dit onder scharen. Maar goed, als je dat niet bestraft, wordt het alleen maar erger.
Overigens vind ik lijfstraffen te ver gaan. In geval van mishandeling of moord had ik er nog enigszins in kunnen komen, maar ik vind dit te ver gaan.

Ik vind het heel moeilijk en lees graag reacties van anderen.

mwao vind dit met een leeftijd van 17 jaar geen kwajongensgedrag meer hoor, waren ze nu maar 11 of 12 geweest alla. Maar met 17 jaar dan ben je gewoon met vandalisme bezig, niks meer en niks minder.

Voor de rest; vind de straf helemaal niet zo zwaar...behalve idd die lijfstraf, laat dat soort barbaarse taferelen maar achterwege. Maar de celstraf en al helemaal de boete; peanuts en dan vooral die boete.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:17

Lijfstraffen moeten voor mij niet. Maar zwaardere straffen + het daadwerkelijk uitzitten van die straffen, daar pleit ik wel voor.
Zo kan ik geen vrede nemen met de wetenschap dat de helpster van Marc Dutroux alweer gewoon vrij rondloopt, omdat ze een gedeelte van haar gevangenisstraf heeft uitgezeten.
En dat is wat mij frustreert. De straffen stellen al amper iets voor en dan nog moeten ze maar gedeeltelijk uitgevoerd of uitgezeten worden.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:22

Dat straffen niet meer uitgezeten worden is inderdaad jammer. Kijk maar naar Noorwegen, waar je voor verkeersovertredingen richting de gevangenis kan, en waar de jonge kereltjes met een getunede auto 30 km/u rijden +:)+

En gevallen als van die vrouw van Dutroux, tja, die zijn zeer triest. Maar als het voor de andere criminelen kan onder dezelfde voorwaarden... Jammer, maar het systeem is blijkbaar zo. Het zou erg fijn zijn mochten er extra gevangenissen gebouwd worden, zodat criminelen effectief hun straf uitzitten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:22

LadyMadonna schreef:
Interessant om te lezen :j

Mag ik vragen wat voor mensen het punt is tegen lijfstraffen?
Als ik bokt zo eens lees als er een paard net een mes bewerkt is worden er zat lijfelijke straffen aangedragen, en nu mag het ineens niet?

hihi deze post deed me glimlachen :) En hoewel je gelijk hebt natuurlijk, is de situatie toch anders. In jouw vb komt er ontzettend veel emotie bij kijken. Eerlijk; als ik een eigen paard zou hebben en die zou door zo iemand bewerkt worden.......moet die persoon niet betrappen want ik rijg hem letterlijk aan de hooivork.

Zou iemand mn huis helemaal slopen...zie boven...alleen dan geen hooivork want die heb ik niet thuis staan :+ , dus vervang die maar voor een balk hout ofzo

Zou iemand zoals in op geval provocerende teksten op het dak van een of ander openbaar gebouw kalken; ja ik zou er zekers niet gecharmeerd van zijn, maar zou ook zeker niet de neiging krijgen om zo iemand lijfelijk aan te vallen

Hypocriet? Ja zekers een beetje wel,helemaal omdat ik absoluut tegen lijfstraffen ben, maar zo werkt onze psyche nu eenmaal. Gelukkig kunnen wij ook onszelf inhouden, hoe graag je misschien iemand pijn zou willen doen uit wraak. Althans de meesten dan toch.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-05-14 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:24

Dat je als slachtoffer een lijfstraf zou willen uitdelen, dat snap ik helemaal. Als ze aan je huis/paard/kind zitten, dan kan ik me voorstellen dat je niet liever zou doen dan wraak nemen.

Maar m.i. moet de staat daar boven staan. Het zou nogal wat worden, mochten we plots terug keren naar pakweg de middeleeuwen...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:30

Daarom is er dus juist de staat er...of beter nog; justitie. Die moet hier objectief en zonder hun eigen emotie mee te laten spelen een oordeel vellen.

Naar mijn mening worden lijfstraffen alleen maar gebruikt om het slachtoffer tevreden te stellen; zo van kijk, je aanvaller/dader heeft lichamelijke pijn moeten doorstaan voor wat hij/zij jou heeft aangedaan, oftewel; wraak. Ik zie het namelijk niet als strafmiddel, want daar is het (mijn mening dan) helemaal niet voor bedoeld. Het is bedoeld als wraak en idd instanties als de Staat en Justitie zouden zich daar verre van moeten houden. Je verlaagd jezelf alleen maar.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:41

eenitraM schreef:

Niks meer aan toe te voegen! Helemaal mee eens. De straffen in Saudi-Arabie zouden hier ook mogen worden ingevoerd:

'Met welke hand heb je het voorwerp gestolen'
'Rechtse'
'BAM rechtse hand d'r af'

(Uiteraad nadat er is bewezen dat hij/zij daadwerkelijk de dader is ^^ )

Eigen schuld dikke buld. Nederland is een mietje vergeleken met landen zoals Arabie en Singapore. Heerlijk zulke veilige landen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 01:51

_Femkeeex schreef:
eenitraM schreef:

Niks meer aan toe te voegen! Helemaal mee eens. De straffen in Saudi-Arabie zouden hier ook mogen worden ingevoerd:

'Rechtse'

(Uiteraad nadat er is bewezen dat hij/zij daadwerkelijk de dader is ^^ )

Eigen schuld dikke buld. Nederland is een mietje vergeleken met landen zoals Arabie en Singapore. Heerlijk zulke veilige landen.

en een maand later melde de echte dader zich, en dan?
Sorry dat we uw onterecht schuldig bevonden, hier is uw hand weer?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:55

_Femkeeex schreef:
'Rechtse'

Ja, dat klinkt leuk zolang het een ver-van-mijn-bed-show is. Maar voor je dat soort dingen roept moet je misschien even bedenken of je heel zeker bent dat jij nooit een wet overtreedt. Ik denk namelijk dat het minder leuk is als een 15-jarige puber met zijn dronken harses een rol pepermunt jat en de rest van zijn leven zonder hand moet doen. Of als de straf voor op de fiets door rood rijden ineens 10 zweepslagen is. Of voor illegaal downloaden. Of als iets schimmigs als seksuele intimidatie, wat behoorlijk subjectief kan zijn, met lijfstraffen aangepakt gaat worden. "U zegt dat hij aan uw linkerbil zat? Prima, krijgt hij 20 stokslagen op de linkerbil." En de praktijk is dan nóg een stukje weerbarstiger. Fouten worden gemaakt bij het bepalen van de dader, mensen liegen over wat ze zagen of wie het heeft gedaan, beulen blijken sadisten die extra hard slaan of zorgen dat hun stok splintert. En het gevolg is levenslange fysieke beperkingen. Onomkeerbaar.

Bovendien heeft het invoeren van zulke straffen weinig nut als de pakkans laag blijft. Als je bijna zeker de cel in moet zal je minder snel geneigd zijn de wet te overtreden dan wanneer je heel misschien zweepslagen krijgt. Dan denk je "och, dat gebeurt me toch niet."

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:35

hier in Nederland komen misdadigers er af met een lauwe straf. Een moord en levenslang is niet altijd levenslang. Ik zag zojuist dat ze de boetes weer omhoog hebben gegooid voor bijvoorbeeld te snel rijden, bellen onder het rijden, geen gordel dragen of door rood rijden. Als ze nou eens de andere straffen omhoog gooien ipv de boetes..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:50

Ik vind het niet meer dan terecht! Hoogstwaarschijnlijk bedenken ze zich de volgende keer, en omdat staat het zo in de media is zal het ook wel flink afschrikken. Dat kun je tenminste een straf noemen dan die zielige strafjes wat ze hier uitdelen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:56

Vjestagirl schreef:
Vandalism carries a jail term of up to three years or a fine of up to S$2,000 and at least three strokes of the cane.

Telpeva schreef:
Ik zit een beetje te googlen en ik kom er op dat de max straf in nederland voor vandalisme/vernieling uit zou komen op maximaal 2 jaar cel, en een boete tot maximaal €20.250.

Als ik dit zo lees zijn de verschillen tussen de Singaporese en Nederlandse strafmaat voor vandalisme niet zo groot. In Singapore kun je maximaal drie jaar krijgen, in Nederland twee. In Singapore kun je stokslagen krijgen, maar in Nederland is de maximale boete ruim 10 maal hoger dan in Singapore.

Om een mening te kunnen vormen over dit geval lijkt het me best relevant hoe de muur in kwestie er uit zag voordat er graffiti op werd gespoten en erna. Een hartje met een pijl erdoor en twee letters erbij dat de ene vandalistische jongere heeft opgespoten om de andere vandalistische jongere ermee te plagen dat hij op zijn buurmeisje is, is net zo goed graffiti als een werk van 100 m2 in alle kleuren van de regenboog. Toch vind ik dat eerste al helemaal geen misdaad die schreeuwt om de maximale straf voor iedereen die er bij was.

Verder vind ik lijfstraffen niet eens een discussie waardig en kan ik persoonlijk de mening van iemand die vindt dat lijfstraffen een optie zijn, totaal niet serieus nemen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:58

Jammer dat veel mensen toch nog zeggen dat dit kan..

Kwaad met kwaad bestrijden is géén goede manier. Overigens waar is het wettenschappelijke bewijs dat door dit soort straffen het daar zo veilig is? Of is dat je eigen conclusie? Het is namelijk onzin dat strengere straffen er voor zorgen dat de criminaliteit zakt, kan je met gemak 20 landen noemen waar de straffen uitermate hoog zijn en de criminaliteit véél hoger ligt dan hier in Nederland met relatief lage straffen.

Kleine toevoeging; iedereen die hier roept dat Nederlanders hier zooo makkelijk van hun straf afkomen, loop een dagje mee als maatschappelijkwerker.. Even kijken of je dan nog zo piept. makkelijk om van de zijlijn te schreeuwen en alleen het verhaal kent van de media..

Mensen zijn tegenwoordig zo subjectief.. Echt net kudde dieren, jammer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:01

maura schreef:
Om een mening te kunnen vormen over dit geval lijkt het me best relevant hoe de muur in kwestie er uit zag voordat er graffiti op werd gespoten en erna. Een hartje met een pijl erdoor en twee letters erbij dat de ene vandalistische jongere heeft opgespoten om de andere vandalistische jongere ermee te plagen dat hij op zijn buurmeisje is, is net zo goed graffiti als een werk van 100 m2 in alle kleuren van de regenboog. Toch vind ik dat eerste al helemaal geen misdaad die schreeuwt om de maximale straf voor iedereen die er bij was.

Verder vind ik lijfstraffen niet eens een discussie waardig en kan ik persoonlijk de mening van iemand die vindt dat lijfstraffen een optie zijn, totaal niet serieus nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de muur ná het incident, gezien het Singapore is mag je er vanuit gaan dat hij ervoor strak wit was.

Als je lijfstraffen geen discussie waardig vind kun je misschien beter een ander topic opzoeken :).