Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:55

Hier wel goede ervaringen, eigenlijk alleen in combinatie met ongelukken, want voor de rest hou ik me aan de regels.
Heb eens een ongeluk zien gebeuren, direct eropaf, slachtoffer geholpen en gewacht op ambulance. Na 3 weken opeens politie voor de deur, die kwam nog even vertellen dat het goed is afgelopen met die mevrouw. Dat is fijn om te horen!
Laatst een ongeluk bij ons thuis met mijn vader. Ambulance, traumaheli, politie en de hele santekraam. Politie was erg begripvol en ondersteunend. Mijn moeder ging mee in de ambulance, ik zou zelf naar het ziekenhuis rijden. Politie was bezorgd of ik dat wel kon en bood aan me te brengen.

Ik vind het goed dat ze er zijn! En de meeste boetes zijn toch je eigen schuld. 3 km te hard? Tsja, 100 = 100. Natuurlijk voel je je op dat moment boos omdat je maar zo weinig te hard reed, maar ze moeten ergens een grens trekken. Even een blik op je snelheidsmeter kost je minder dan 1 seconde

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:55

Regels zijn regels, maar een beetje begrip voor dergelijke kleine "vergrijpen" zou de bekeurder toch zeker sieren en waardering geven.

Als je dan kijkt naar van die Blik op de weg-achtige programma's op TV dan zie je daar vaak dat die agenten heel rechtvaardig te werk gaan en herken je de fijne agenten in de manier waarop ze met de mensen om gaan. Je ziet dat ze de mensen pakken die echt te ver gaan, andere weggebruikers hinderen, intimideren, in gevaar brengen.

Helemaal prima dat ze die aanpakken, erg terecht +:)+

Je ziet ze nooit iemand pakken die keurig netjes beheerst niemand storend 130 rijdt waar je 120 mag.
Waarom zou zo iemand een boete moeten krijgen, wat is daar het nut van?

Maar in het echt gebeurt dat dus wel -O-

Met dergelijke flauwe boetes krijg je alleen maar het effect dat ik hier op die lange, brede, rechte weg bij ons achter ook zie.

Je gaat als bestuurder met argusogen in de verte spiedend zitten focussen of er geen agent met een lasergun staat verderop bij de bosjes waar ze regelmatig staan. Zit je helemaal gespannen achter je stuur met 1 oog in de verte, andere oog op je teller om maar vooral die belachelijk traag aanvoelende 60 niet te overschrijden.

Als dan eenmaal blijkt dat er niemand staat, dan gaat het gas open, en nog even extra hard om die frustratie van het eerste stuk weer weg te blazen.

Wat heb je nu liever, dat mensen op dat stuk gewoon prima veilig ontspannen 80km rijden, de weg voor zich in de gaten houden en even netjes inhouden als ze langs een fietser gaan, of dat ze het eerste stuk tandenknarsend af moeten leggen en dan het 2e stuk zo geïrriteerd zijn dat ze gewoon doorblazen langs die fietser :=

Bekeur bestuurders dan lekker als je ziet dat ze met 80 langs die fietser gaan want DAT is het doel van die 60: dat je niet te hard langs fietsers gaat :)*

Dan is het terecht als je een boete krijgt, want dan breng je een fietser in gevaar.
Dat je een boete krijgt voor het 80 rijden an sich terwijl niemand er last van heeft is eigenlijk gewoon kolder en heel erg flauw. Door kweek je alleen maar irritatie mee bij normale mensen.

Net even gekeken op die GAS-boetes trouwens, er zitten inderdaad wel hele flauwe bij :P

Citaat:
Een inwoner van Mechelen moest een GAS-boete van 75 euro en daarnaast 150 euro administratiekosten betalen omdat hij vanuit zijn autoraampje een handvol afval in een vuilnisbak had gegooid. Uitleg van de GAS-ambtenaar: dit is sluikstorten. Enkel ter plaatse geproduceerd afval mag in de vuilnisbakken gedeponeerd worden.

Lekker hoor, dan ben je zo netjes om even een vuilnisbak op te zoeken om wat rommeltjes uit je auto weg te gooien, en dan krijg je zo'n boete. Dat schiet toch zijn doel totaal voorbij en dan krijg je toch ook het gevoel dat je onrechtvaardige boetes aan je broek krijgt :=

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:58

Goede en slechte ervaringen hier. Moet er wel bij zeggen dat ik het toch een erg ondankbaar beroep vind. Mijn 'droom' was om politie te paard te worden maar dat wil ik niet meer. Ten eerste ontvang je 0% respect, word je paard met stenen bekogeld en word je uitgescholden voor van alles en nog wat. Aan de ene kant snap ik ook wel dat je geen waardering voor ze hebt, zeker als je zelf een slechte ervaring hebt meegemaakt maar het zijn ook maar mensen die hun werk moeten doen en zich ook aan de wet moeten houden. (en nogmaals, ik snap dat dat in sommige gevallen weg is aangezien agenten zelf vaak ook te hard rijden of iets gewoon niet behandelen)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:03

Ik heb absoluut respect en waardering voor de politie. Ik denk dat ze een ontzettend belangrijke taak vervullen in de samenleving en ik ben blij dat er mensen zijn die het willen doen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:06

Die gasboetes zijn inderdaad belachelijk. Sommige vind ik wel terrecht hoor, maar het merendeel lijkt toch op burgertje pesten.

Respect voor de politie, tja het disrespect zoeken ze zelf ook wel een beetje. In mijn achting zijn gezakt nadat ik een aangifte had gedaan dat mijn ex mij een mes op mijn keel had gezet. Slechts 3 uur hebben ze hem vast gehouden, maar daarna hebben ze hem laten gaan omdat hij zei dat het was om te spelen 8)7 Waar ik nu woon hebben we 1 goede wijkagent. Hele vriendelijke man, altijd behulpzaam en zelfs als zijn collega's het niet nodig vinden om te helpen komt hij langs om de situatie zelf in te schatten.

Een paar weken geleden zijn ze hier aan de overkant een jong koppel komen arresteren. Ze zouden een pand gekraakt hebben, het huurcontract dat ze hadden zou vervalst zijn. Pas na een telefoontje van de huisbaas dat ze op vrijdag al hun intrek mochten nemen, maar tot maandag moesten wachten om naar het gemeentehuis te gaan, hebben ze ze vrij gelaten. Er kon zelfs geen excuus af >;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:07

pmarena schreef:
Net even gekeken op die GAS-boetes trouwens, er zitten inderdaad wel hele flauwe bij :P

Citaat:
Een inwoner van Mechelen moest een GAS-boete van 75 euro en daarnaast 150 euro administratiekosten betalen omdat hij vanuit zijn autoraampje een handvol afval in een vuilnisbak had gegooid. Uitleg van de GAS-ambtenaar: dit is sluikstorten. Enkel ter plaatse geproduceerd afval mag in de vuilnisbakken gedeponeerd worden.

Lekker hoor, dan ben je zo netjes om even een vuilnisbak op te zoeken om wat rommeltjes uit je auto weg te gooien, en dan krijg je zo'n boete. Dat schiet toch zijn doel totaal voorbij en dan krijg je toch ook het gevoel dat je onrechtvaardige boetes aan je broek krijgt :=

Dit is inderdaad burgertje pesten.

Te hard rijden vind ik eigen verantwoordelijkheid.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:11

pmarena schreef:
Je ziet ze nooit iemand pakken die keurig netjes beheerst niemand storend 130 rijdt waar je 120 mag.
Waarom zou zo iemand een boete moeten krijgen, wat is daar het nut van?

Maar waarom wil je nou persé 130 gaan rijden op die weg waar 120 is toegestaan. Die 10 km/h zorgt er echt niet voor dat je veel eerder thuis bent hoor. Ik vind die boete terecht, hoe netjes je ook 130 rijdt, het mag gewoon niet.

pmarena schreef:
Je gaat als bestuurder met argusogen in de verte spiedend zitten focussen of er geen agent met een lasergun staat verderop bij de bosjes waar ze regelmatig staan. Zit je helemaal gespannen achter je stuur met 1 oog in de verte, andere oog op je teller om maar vooral die belachelijk traag aanvoelende 60 niet te overschrijden.

Als dan eenmaal blijkt dat er niemand staat, dan gaat het gas open, en nog even extra hard om die frustratie van het eerste stuk weer weg te blazen.

Ook al is het vervelend om daar 60 te rijden, dan vind ik het heel vreemd om daar zodanig gefrustreerd van te worden dat je direct je gas open trekt en even lekker provocerend harder gaat rijden. Als je je gewoon aan de snelheid houdt die is toegestaan, hoef je ook niet alle bosjes af te speuren op zoek naar politie. Rijd een stuk meer ontspannen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:12

iirrssjjee schreef:
Eventjes een klein rondje rijden, he chips, rijbewijs vergeten en heeeeel toevallig word ik dan aangehouden....

Jij denkt dat jouw rijbewijs een chipje heeft zodat ze kunnen zien of je m heb je hebt of niet :')

iirrssjjee schreef:
Ik rijd per ongeluk 3 km te hard, op de bon (geflitst) (op een 80 weg, waar echt geen hond te vinden was op dat moment), tuurlijk eigen schuld dat ik iets te hard reed, maar ik ga niet elke seconde op mijn kmteller kijken, zou het alleen maar gevaarlijk maken. Zou ik nou te hard rijden binnen de bebouwde kom zou ik het snappen, of zou het echt 5/10km te hard zijn ook vet logisch, maar voor die 3km mij een boete van 60,- geven, kom op he...

Als je een boete krijgt voor 3km/h dan heb je al bijna 10km/h te snel gereden, want er gaat een gedeelte van de meting af om eventuele afstellingsfouten van de camera te compenseren.

iirrssjjee schreef:
Een keertje parkeren niet in een vak (was een doodlopende straat, er waren allemaal parkeervakken, behalve de laatste 10 meter, ookal hadden daar dus makkelijk 2 parkeerplekken kunnen zijn), boete van 89,- euro voor foutief parkeren, 2 maanden later, waren het wel parkeervakken (zucht).

Jij parkeert ergens waar je niet mag staan. Of het daar nou kon, of jij het nou terecht vond of niet: daar mag je niet parkeren. Dan kan het zijn dat je een boete krijgt...

iirrssjjee schreef:
Bel je ze op omdat er een ruzie voor mijn neus uit de hand loopt; "We zijn z.s.m. bij !" Heb ik mooi 20 minuten moeten wachten... Tsja, toen was er 1 al in elkaar gestompt en was de dader natuurlijk weggelopen....

Nee sorry, ik respecteer ze voor hun werk, alleen hebben ze verkeerde prioriteiten naar mijn idee....

Weet jij wat er nog meer gebeurd is op dat moment? Voor hetzelfde geld is er net een verkrachtingsslachtoffer binnen gekomen en is er 2 straten verderop een oud omatje overvallen...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:12

Gub schreef:
Batlow schreef:
Wat mij vooral ergert is dat ze bij 5 km te hard jou een boete geven, maar als ik ze zelf zie rijden, rijden ze áltijd te hard. Zonder zwaailichten of geluid, met 60/70 over een 50 weg. Waarom zouden zij dat nou wel mogen? >;)

Agenten mogen zonder zwaailicht en geluid harder dan toegestaan, (als ik het goed heb 20 km per uur) daarboven moeten ze zwaailichten en of geluid aan, en dat moet dan al weer doorgegeven worden aan de meldkamer.
Dus als ze ergens snel ter plaatse moeten zijn, buren ruzie oid. Dan mogen ze dus harder rijden dan wij, zonder dat ze daar lichten of geluid voor aan moeten hebben.

Maar mogen zij dan ook een keren waar wij, als gewone mensen, dat niet mogen? :=

Ik heb echt geen waardering voor hun ookal zitten er in mijn familie een aantal agenten :o . Ze tonen en hebben geen respect voor de (mede)burger, dus is het ook logisch dat ze niks terugkrijgen, vind ik.
Overlaatst moest ik snel op het station zijn om mijn trein te halen. Een vriend van mij zei dat ik wel achterop z'n fiets mocht van hem en dat hij mij tot aan het station ging brengen. Ik was me er van bewust van de gevolgen als we "betrapt" zouden worden, maar dat was toch echt wel het laatste van mijn zorgen, gezien het mijn laatste trein van die dag was.
In de verte zagen we al een aantal combi's en sloegen we een straat eerder af, toen we insloegen riep er 1 agent met een marginaal Gents accent: "ben je te lui ofzo?" Nu ja, dan houdt het voor mij ook al op, zeg dan niks of doe dan toch de moeite om tot bij ons te komen, ipv door de straten, nutteloze praat te gaan roepen. :')

GAS-boetes slaan ook op niks, mijn broer heeft een boete gekregen omdat hij zijn peuk op de grond had gegooid en die vervolgens had gedoofd, toen ze kwamen antwoordde mijn broer: "dan zwier ik 'm de volgende keer wel in de vuilnisbak, maar dan is er wel kans dat die in brand vliegt" waarop hij verder stapte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:16

LOLLYYwood schreef:
GAS-boetes slaan ook op niks, mijn broer heeft een boete gekregen omdat hij zijn peuk op de grond had gegooid en die vervolgens had gedoofd, toen ze kwamen antwoordde mijn broer: "dan zwier ik 'm de volgende keer wel in de vuilnisbak, maar dan is er wel kans dat die in brand vliegt" waarop hij verder stapte.

Je broer had ook de peuk op kunnen rapen nadat hij hem uitgemaakt had. Ik vind het op de grond gooien van sigarettenpeuken ook niet normaal...

LOLLYYwood

Re: Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:21

Dat had hij idd kunnen doen, Vjestagirl. Maar toch vind ik het echt onnodig om daarvoor een GAS-boete te geven, zeker omdat er nérgens sigaretten-vuilbakken (of hoe zeg je dat?) staan.

Op het nieuws, rond die tijd dat de GAS-boetes bekend werden gemaakt was er een jongetje van een jaar of 6/7 die kersen aan het eten was en hij spugde de pitjes steeds terug in z'n hand om ze dan allemaal in de vuilnisbak te doen, en daarvoor kreeg hij een boete. :=

De politie doet zeker hun werk, maar soms denken ze wel dat ze beter zijn als de "gewone" mens, vind ik dan. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:32

De manier waarop doet ook heel veel met de beleving van mensen vind ik hoor :j

Zoals bij dat politie-gebeuren op TV daar herken je op een gegeven moment de leuke agenten en de eikels.

Was er 1 zo'n superfijne wat oudere man die mensen gewoon op een fijne, respectvolle manier benaderde en die begrip had voor de situatie en die mensen aanhield met een doel: even uitleggen van joh je bent gevaarlijk bezig, snap je het probleem?

En die mensen gaan weg met of zonder bekeuring, maar met een wijze les / ogen beetje geopend door een oprecht goed bedoeld soort vaderlijk advies :P

Dat lijkt me het doel van zo'n aanhouding / bekeuring +:)+

Maar dan zat er ook zo'n wat jongere gozer bij die meteen een erg hooghartige / negatieve houding aannam van: mag niet, regels, overtreding bam bekeuring. En dan een houding waarmee je hele goedwillende mensen al tegen de haren instrijkt :=

Zo werd mijn schoonvader een keer aangehouden terwijl hij met een aanhanger reed.
Bleek hij per ongeluk het nummerbord op de aanhanger op z'n kop vastgemaakt te hebben :')

Dan kan een agent heel domweg een bekeuring geven en tja je doet wat fout dus hij zou vast in zijn recht staan. Maar dan ben je toch gewoon een beetje een botte lül als je dat doet.....

Gelukkig kon deze agent er wel om grinniken en snapte die ook wel dat de beste man 1 keer een suf foutje had gemaakt, niemand hier last van heeft gehad en hij het niet met kwade bedoelingen had gedaan :P

En mocht hij gewoon weg met een waarschuwing...en een gevoel van waardering voor deze agent die niet flauw deed +:)+

Als iemand ergens een verantwoorde snelheid rijdt waar niemand last van heeft, een paar minuutjes te laat bij een parkeerplek terugkomt, auto in een volle straat even neergezet heeft op een plek waar niemand er last van heeft... dan kan je bekeuren maar je kan ook een beetje begrip tonen voor iemand die totaal geen kwaad in de zin heeft en ook maar een mens is die wellicht altijd zijn best doet om niemand anders tot last te zijn.

Want als je dat doet en dan vervolgens wel altijd last hebt van gezeik van anderen dat door niemand bestraft wordt, en dan ook nog eens zelf een voor je gevoel onterechte / flauwe bekeuring krijgt... dan houdt het wel een keer op dat je je best doet voor anderen en dat is toch hartstikke zonde :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-05-14 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:33

betadine schreef:
Ik heb geen waardering voor ze. Ze kiezen zelf voor hun beroep en de bijhorende risico's, maar we moeten wel altijd enorm veel respect voor ze tonen en voor wat ze doen... Volgens mij zijn er nog altijd een hoop voordelen aan hun overheids-functie verbonden en moeten we ze dus niet al per definitie als helden gaan beschouwen. Ben trouwens benieuwd wat hun selectie criteria zijn om agent te worden, want als ik soms van mensen hoor dat ze zijn afgewezen terwijl andere alcoholische cowboys wel aan de bak komen bij de dienst en nog commisaris worden ook. Volgens mij zijn die agenten toch een speciaal soort volkje in 75% van de gevallen. Mijn reactie gaat er waarschijnlijk meer als 1 ~~}> ,maar ik heb dan ook geen goede ervaringen met ze. Ook niet als ik zelf slachtoffer was...

Ja, ze kiezen zelf voor hun beroep, ze hebben een zware selectie-procedure, worden gescreend, lichamelijk en geestelijk getest, volgen dan minimaal 3 jaar een opleiding, waarbij ze al relatief snel op straat gaan werken en in gevaarlijke situaties kunnen belanden. Tijdens hun opleiding krijgen ze geen hoog salaris. Logisch hoor ik jou denken, je volgt immers een opleiding. Correct, maar tijdens welke opleiding mag jij schieten of kun jij in een situatie terecht komen waarin er op jou kan worden geschoten of waarbij je in een achtervoling belandt, iemand moet vertellen dat zijn of haar dierbare is overleden?

Die voordelen aan een overheidsfunctie vallen wel mee. Wie denk jij dat er met feesten en feestdagen werkzaam zijn, zodat de rest van Nederland kan gaan feesten en daar de orde houdt? Juist ja, oom agent..
Waar iemand die een 'normale' kantoorbaan heeft bijna iedere dag weet hoe laat hij klaar is, kan het zijn dat de politeagent 3 minuten voor het einde van zijn dienst een melding krijgt van een woninginbraak, mishandeling, overval, schietpartij of iets anders akeligs. Dan mag deze beste man of vrouw mooi nog een paar uurtjes langer werken. Ook wanneer je na je dienst een verjaardag, bruiloft of wat dan ook gepland hebt.. En ook dan moeten ze alert zijn en blijven én vriendelijk, want ze vertegenwoordigen dé politie en je wilt niet dat die naam nog verder in verval komt..

Ik vind het vervelend dat jij mindere ervaringen hebt met de politie, maar het zijn ook 'maar' mensen, maar wel mensen die veel meemaken, in één jaar tijd zien zij misschien meer leed dan een gemiddeld mens in zijn of haar hele leven. Daarnaast wordt er veel van hen verwacht, ook binnen de overheid, en dus de politie, is de crisis merkbaar. Het werk neemt echter echt niet af in een crisis, de werkdruk neemt echter wel toe.
Dus als je een keer een agent treft die niet zo aardig, vrolijk of vriendelijk is, onthoudt dan dat die persoon ook een mens is en jij niet weet was hij of zij allemaal verder nog aan zijn of haar hoofd heeft...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:35

Vjestagirl schreef:
iirrssjjee schreef:
Eventjes een klein rondje rijden, he chips, rijbewijs vergeten en heeeeel toevallig word ik dan aangehouden....

Jij denkt dat jouw rijbewijs een chipje heeft zodat ze kunnen zien of je m heb je hebt of niet :')

iirrssjjee schreef:
Ik rijd per ongeluk 3 km te hard, op de bon (geflitst) (op een 80 weg, waar echt geen hond te vinden was op dat moment), tuurlijk eigen schuld dat ik iets te hard reed, maar ik ga niet elke seconde op mijn kmteller kijken, zou het alleen maar gevaarlijk maken. Zou ik nou te hard rijden binnen de bebouwde kom zou ik het snappen, of zou het echt 5/10km te hard zijn ook vet logisch, maar voor die 3km mij een boete van 60,- geven, kom op he...

Als je een boete krijgt voor 3km/h dan heb je al bijna 10km/h te snel gereden, want er gaat een gedeelte van de meting af om eventuele afstellingsfouten van de camera te compenseren.

iirrssjjee schreef:
Een keertje parkeren niet in een vak (was een doodlopende straat, er waren allemaal parkeervakken, behalve de laatste 10 meter, ookal hadden daar dus makkelijk 2 parkeerplekken kunnen zijn), boete van 89,- euro voor foutief parkeren, 2 maanden later, waren het wel parkeervakken (zucht).

Jij parkeert ergens waar je niet mag staan. Of het daar nou kon, of jij het nou terecht vond of niet: daar mag je niet parkeren. Dan kan het zijn dat je een boete krijgt...

iirrssjjee schreef:
Bel je ze op omdat er een ruzie voor mijn neus uit de hand loopt; "We zijn z.s.m. bij !" Heb ik mooi 20 minuten moeten wachten... Tsja, toen was er 1 al in elkaar gestompt en was de dader natuurlijk weggelopen....

Nee sorry, ik respecteer ze voor hun werk, alleen hebben ze verkeerde prioriteiten naar mijn idee....

Weet jij wat er nog meer gebeurd is op dat moment? Voor hetzelfde geld is er net een verkrachtingsslachtoffer binnen gekomen en is er 2 straten verderop een oud omatje overvallen...

Een chipje heeft mijn rijbewijs niet nee, maar ze kunnen het zo opzoeken ;).

Ja, maar 60,- euro? Even serieus! Ik kijk niet elke seconde op mijn snelheidsmeter hoor..... En dan kan het zijn dat je soms net even ietsjes harder gaat. Er gaan mensen 100 op die weg en toevallig staan ze dan niet te flitsen natuurlijk...

Het probleem van het parkeren is vooral dat ze er nu wel parkeervakken van hebben gemaakt, dat vind ik het frustrerende. Ook stonden er nergens borden dat je niet buiten de parkeervakken mocht staan!

Tuurlijk er kan van alles tussen komen, maar om iemand die belt dan maar lekker daar te laten en op een lager pitje zetten vind ik ook niet kunnen. Ik heb in ieder geval wel geleerd dat ik voortaan maar lieg aan de telefoon en het erger maak dan dat het eigenlijk is.... Dan maken ze misschien wel een beetje haast.

Nogmaals, ze leggen de prioriteiten verkeerd, ze zijn drukker bezig met "burgertje pesten" dan wanneer er echt iets aan de hand is.
Jammer maar helaas, maar mijn waardering begint steeds meer te zakken voor politieagenten.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:48

'Gewone' politie daar heb ik wel goede ervaringen mee, maar gelukkig niet vaak nodig gehad.

Van die vage parkeer politie ofzo dan weer niet, ze waren hier bijvoorbeeld een tijd geleden de straat aan het verbouwen, incl. parkeerplaatsen. Er zijn hier niet zo belachelijk veel parkeerplaatsen per huis dus alles stond al vol en zie dan je auto maar in een officieel vak te parkeren. Dus er waren er een paar die hem goed aan de kant op een plek waar niemand er last van had maar niet in een parkeervak hadden gezet. Onze straat is lang, dus ik kan me voorstellen dat je dat even gedoogt, normaal wordt er meestal netjes geparkeerd maar nu was dat gewoon echt even een probleem. Maar nee hoor, gelijk lopen er een aantal controleurs rond en heeft iedereen een boete te pakken. Ik heb geen auto gelukkig, maar ik vond het wel erg flauw.
En nu is er een of andere debiel die de auto steeds langs de weg voor mijn huis neer zet terwijl er 5 meter verderop lege vakken zijn en dan kraait er geen haan naar. En nu kunnen er dus geen auto's in tegenovergestelde richting meer tegelijk langs. Ik vind het best want ik heb toch geen auto maar de controleurs zijn nergens meer te bekennen sinds de straat weer heel is :') .

Zo ook een keer toen de stadscontainer van de flat waar ik toen woonde stuk was, ging dus niet open. Zowiezo werd er nooit haast gemaakt dat ding te repareren. Mijn vuilniszakken stonden dus nog netjes in huis te stinken, maar ik kan me voorstellen dat iemand van de 8e verdieping hem niet meer mee naar boven sleept als de bak niet open blijkt te willen, vooral omdat de lift het nogal eens niet (bijna nooit) deed. Regelmatig als dat ding weer eens kapot was en er stonden een paar zakken naast, zag ik weer controleurs in de vuilniszakken rondgraven op zoek naar adresgegevens voor een boete :') . Ook zo flauw, zorg er dan eerst voor dat het ding gemaakt wordt. Als het er dan nog naast gegooid wordt ok, maar zo leek het bijna alsof ze het ding expres kapot lieten om meer geld te vangen. :+

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:20

Het is volgens mij maar net hoe jijzelf bent en doet als je aangehouden word. Enkele keer zal er heus een agent tussen zitten die niet van wijken weet. Aantal keren alleen maar goede ervaringen gehad met agenten. En tja, als ik te snel rijd, eigen schuld dikke bult. Agenten moeten met allerlei mensen uit de samenleving om kunnen gaan, ze moeten allerlei verschillende dingen doen, maken een heleboel mee en zien veel. Als agenten altijd alles maar door de vingers zien dan heeft het ook geen zin regels te maken. Want dan weet je dat je ze toch niet hoeft na te leven. Als jij een boete krijgt is zuur, maar het zet je ook aan het denken om het de volgende x maar te laten hoop ik. Agent krijgt ook orders van hoger hand. Net zoals jij dat ook in een bedrijf hebt, en daar zul jij het ook niet altijd mee eens zijn, net als die agent, maar je hebt het wel uit te voeren. Een boete is niet om te pesten, het is iets om van te leren. En ja ik heb ook wel eens een snelheidsboete gehad en parkeerboete, ik let nu op waar ik parkeer en ik let op mijn snelheid. Vind het zo jammer dat er geen respect voor agenten is. Ik denk namelijk dat het echt een wisselwerking is. Respect moet je verdienen, maar dat is wel wederzijds. Ik ben blij dat ze er zijn, ben al meerdere keren goed door ze geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:23

na gister is mijn waardering wel gedaald hoor.. ik zat in de auto met een vriend te chillen, komt ineens de politie aan.. moesten we legitimeren en gingen ze ons natrekken.. :')

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:25

Het topic gaat zo te zien voornamelijk over ervaringen mbt bekeuringen en natuurlijk vindt niemand dat leuk. Ik zal proberen het eea te verduidelijken.

Bij een bekeuring van "maar" 3km te hard gereden, is er altijd een correctie afgegaan, wat dus betekend dat je niet 3 maar 6/7/8 km te hard reed( afhankelijk van de weg waar je rijdt) Dit aantal km kan verschil maken tussen leven en dood.

Politie rijdt inderdaad weleens te hard zonder zwaailichten en sirenes. Je kan je voorstellen dat het bij een inbraak of overval niet handig is om met geluid en zwaailampen aan te komen rijden. Ook kunnen ze zich dan moeilijk houden aan de max. Snelheid. Agenten moeten zich altijd kunnen verantwoorden als zij verkeersovertedingen maken, maar als het nodig is voor hun werk dan mogen ze verkeersregels overtreden. Daarnaast kan het bij surveillance nodig zijn iets harder te rijden dan het overig verkeer om bellers etc. er uit te pikken.

De politie beslist niet of een verdachte na drie uur weer buiten staat of na 6 uur. Dat doet justitie.
De politie heeft voor een aangehouden verdachte 6 uur de tijd om het onderzoek af te ronden (verhoren van de verdachte en getuigen etc vallen daar onder) Als de verdachte na twee uur na de aanhouding zijn verklaring heeft afgelegd waardoor de zaak verder klaar is, dan overlegd politie met justitie en wordt de verdachte vrijwel direct weer in vrijheid gesteld, omdat vrijheidsbeneming een heel zwaar middel is.. De verdachte mag dan niet langer vastgehouden worden, tenzij er meer onderzoek nodig is of justitie besluit dat de verdachte voor de rechter geleid moet worden. Dit gebeurd echter niet zomaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:30

Ik denk dat er een hele hoop mensen moord en brand zouden schreeuwen als er geen politie zou zijn.

Ik heb zelfs niet op de politie tegen. Zijn meestal prima mensen.
En als je een boete krijgt, tsjah, dan is het toch echt je eigen schuld. Dan kan je die boete keurig accepteren, of een grote bek geven en er nog eentje bij krijgen als je een correcte agent treft.
Het is allemaal je eigen verantwoordelijkheid. Een grote bek en te hard rijden verandert niets aan de politie zoals deze op dit moment in ieder geval in Nederland (want laat ik daar maar over spreken) wordt 'gebruikt'.

En rotte appels zitten overal tussen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:33

Ik ben een paar jaar geleden een dag meegeweest met de noodhulp van de politie Amsterdam.
Ik heb geen prent uitgeschreven zien worden maar wel toegekeken hoe ze hielpen met het redden van een leven na een overdosis, supersnel ingrepen bij heftig huiselijk geweld maar ook 'simpelere' dingen als geluidsoverlast op een keurige manier oplosten.
Ik heb na deze dag enorm veel respect gekregen voor de politie, eigenlijk zou iedereen eens een keer met ze mee moeten dan weet je dat een dienst niet bestaat uit het schrijven van bekeuringen maar dat het veel vaker HULPVERLENERS zijn.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:41

Ik ben zat om telkens alleen maar negatieve verhalen te lezen over de politie.... (bijna)Iedereen zit te zeuren over de hoge boetes, of dat ze een boete krijgen maar als jij je gewoon aan de spelregels houd dan krijg je geen boete. Ik ben ook geen heilig boontje met snelheid maar als ik dan een ticket binnenkrijg denk ik... stom, had ff beter moet opletten met die flitser en ff rustiger aan moeten doen.

Ik lees hier ook dat agenten zich moeten houden aan een x aantal bonnen per jaar, dit is niet zo. Paar jaar terug was dit wel zo, klopt maar nu niet meer....

Tuurlijk heb je van die 'piep'zakken die om het minst geringste schrijven, maar als je naar de klantenservice van ziggo/kpn/upc belt heb je ook niet altijd de leukste persoon aan de lijn toch??? En dan word vaak alles over 1 kam geschoren....

Oh en dan ook nog een stukje van politie rijd zelf ook te hard, weet jij wat er op dat moment aan de hand is? Misschien hebben ze een melding wat niet met leven of dood te maken heeft maar wel dat het noodzakelijk is om er snel heen te moeten gaan. Die foto's op FB ook, staat een politieauto op een invalide plaats, word verspreid door heel NL, weet jij wat er aan de hand is, voor hetzelfde geld is op dat moment de politie een leven aan het redden, wie weet (hoop dat het niet gebeurd) is het jouw vader/moeder/kind, dan zal het je toch een rotzorg zijn waar die auto staat!!!

Denk ook eens na wat de politie doet, ze moeten bij ongelukken zijn, zien niet altijd de leukste dingen, moeten misschien wel reanimeren, ene keer lukt het andere keer niet. Dit nemen ze ook allemaal mee, het zijn niet alleen maar de boete's maar daar word niet vaak over gesproken.

Ik ben blij dat ze er zijn want anders zou het helemaal drama in NL zijn!

zo ff me hart gelucht!

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:42

pimaude schreef:
na gister is mijn waardering wel gedaald hoor.. ik zat in de auto met een vriend te chillen, komt ineens de politie aan.. moesten we legitimeren en gingen ze ons natrekken.. :')

Waarom gedaald, omdat iemand gewoon even wilt controleren??? Voor hetzelfde geld zit er wel een crimineel of nog erger een verkrachter in de auto en zijn ze de misdaad voor??!!

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:25

arabcarla schreef:
pimaude schreef:

Waarom gedaald, omdat iemand gewoon even wilt controleren??? Voor hetzelfde geld zit er wel een crimineel of nog erger een verkrachter in de auto en zijn ze de misdaad voor??!!

Iemand die ooit een strafbaar feit heeft gepleegd mag ook gewoon in een auto zitten, ook als dat een verkrachter is ;) Als er een verkrachting bezig was, hadden ze waarschijnlijk anders gehandeld ;)
Maar ook ik snap niet waarom je minder waardering krijgt voor iemand die zijn werk doet.. De politie is er voor om de orde te handhaven, daarvoor moeten ze weten wat er gebeurd, en ja dan wordt er een keer iemand gecontroleerd die niets op zijn kerfstok heeft staan, ik zie niet in wat daar erg aan is?
Zelf ben ik nog nooit gecontroleerd in de auto, maar mocht het wel gebeuren, dan is het maar zo. Ik heb ook ooit een veiligheidsfoulering mee gemaakt. Iedereen die daar passeerde werd gefouileerd, daardoor is mijn waardering niet gedaald, ik vind het alleen maar goed..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:32

pimaude schreef:

Waarom?? Je hebt niets te vrezen van de politie toch?
Alleen omdat ze jullie hebben gevraagd je te legitimeren, wat jullie kennelijk konden, is je waardering gedaald?

Nee, absoluut logisch...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:40

Ik ben blij dat ze er zijn. Ik heb eerlijk gezegd vooral redelijke agenten ontmoet die je proberen te helpen en mee te denken. Tuurlijk zitten er ook minder prettige mensen bij de politie, het zijn tenslotte ook maar mensen. Een boete krijgen is zuur, maar als je inderdaad de regels hebt overtreden heb je imo geen reden om te klagen. Als je zelf netjes blijft en de situatie uitlegt hebben ze er vaak nog begrip voor ook.

Dat betekent niet dat er geen fouten gemaakt worden, sommige agenten arrogant of onredelijk zijn, maar zonder zou de maatschappij toch een hoop meer onrust hebben.