controleren jullie op paardenvlees?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

controleer jij eat er in zit?

Altijd.
14 (15%)
Nooit.
64 (69%)
Soms.
14 (15%)

Totaal aantal stemmen: 92

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:46

gohya schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het niet zielig vind voor álle andere dieren!
Een mens heeft nu eenmaal vlees nodig.

Dat is allang achterhaald. Ik eet al 12 jaar geen vlees meer, en ik geloof dat ik geen alien ben en ik leef nog steeds.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:49

Nee. Kippen/varkens/koeien in de vleesindustrie hebben ook geen prettig leven (ook in NL niet). Moet wel zeggen dat ik niet van paardenvlees houd, niet om het dier maar om de smaak. Houd ook niet van lamsvlees.

kimberley12 schreef:
gohya schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het niet zielig vind voor álle andere dieren!
Een mens heeft nu eenmaal vlees nodig.

Een mens kan prima zonder vlees leven, vroeger aten ze ook geen vlees, omdat het toen
veel te duur was.

Right... Goed dat je het zelf gelooft :) Tuurlijk kan je zonder vlees, je kan ook zonder groenten en fruit. Maar, je moet de tekorten die je hebt wel aanvullen (zo mogelijk met andere voedingsmiddelen en anders uit een potje).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:51

Je moet het op lange termijn zien. De mens was zonder vlees eten nooit zover gekomen als zij nu is. Het dieet van vroeger was wel anders dan nu. :+

Mens heeft en had zeker vlees nodig, maar niet zoveel als de vleesindustrie ons wil laten geloven. Dagelijks is zeker niet nodig.

jorretje

Re: controleren jullie op paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:54

Ik kijk vaak wel wat er ergens in zit, maar het is niet zo dat ik het per se terug leg als er paardenvlees in zit.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:55

Sammie schreef:
Je moet het op lange termijn zien. De mens was zonder vlees eten nooit zover gekomen als zij nu is. Het dieet van vroeger was wel anders dan nu. :+

Mens heeft en had zeker vlees nodig, maar niet zoveel als de vleesindustrie ons wil laten geloven. Dagelijks is zeker niet nodig.

Van wie? Je hebt het niet per se nodig hoor. Je hebt bepaalde voedingsstoffen nodig die in vlees zitten maar die die ook in andere producten zitten. Dus je MOET geen vlees eten.

Ik ben al twaalf jaar vegetarier en kerngezond.

Iedereen mag het helemaal zelf weten. Maar het sprookje dat vlees eten moet is allang achterhaald met vele kerngezonde vegetariërs.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:57

papagroom schreef:
Een mens is omnivoor,en heeft dus dierlijke eiwitten en proteïnen nodig.

En zo ist! 8-)
Hoeft idd. niet dagelijks,maar je hebt zekers wel vlees nodig.
Ook vroeger at men vlees! is altijd al zo geweest.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:59

Ik heb eens een reportage gezien van iemand die alleen roadkill at :')
En hij vond het het lekkerst als er een dikke laag schimmel op stond.....dus bewaarde hij het in potjes :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:59

quartel schreef:
En hij vond het het lekkerst als er een dikke laag schimmel op stond.....dus bewaarde hij het in potjes :')

Die heb ik ook gezien.Gadver dat was gewoon smerig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:00

Xsogno je moet wel de hele post lezen... Niet selectief gaan lopen tegensputteren met argumenten die ook niet uit een al te objectieve achtergrond komen..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:00

gohya schreef:
quartel schreef:

Die heb ik ook gezien.Gadver dat was gewoon smerig.

:') ...dat vergeet je gewoon niet meer.....en die man leeft ook nog steeds :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:04

Sammie schreef:
Xsogno je moet wel de hele post lezen... Niet selectief gaan lopen tegensputteren met argumenten die ook niet uit een al te objectieve achtergrond komen..

Erg denigrerende post.
Ik kan prima lezen hoor.
Mijn argument is gewoon een feit. Er lopen een heleboel mensen op deze planeet die nooit vlees eten en kerngezond zijn. Ik ben zelf ook prima gezond, en toch echt een mens.

Ik beweer nergens dat iemand geen vlees zou mogen eten. Maar onwaarheden verkondigen als je moet vlees eten slaan kant noch wal en gaan voorbij aan dat dat al heel lang achterhaald is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:06

Je leest helaas niet prima, want ik had het niet (slechts) over de huidige mens. Ik heb het over een veel langere periode. Een mens in de huidige wereld twaalf jaar geen vlees eten kun je helemaal niet vergelijken met onze voorouders met een compleet ander dieet over een periode van duizenden jaren.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:08

Sammie schreef:
Je leest helaas niet prima, want ik had het niet (slechts) over de huidige mens. Ik heb het over een veel langere periode. Een mens in de huidige wereld twaalf jaar geen vlees eten kun je helemaal niet vergelijken met onze voorouders met een compleet ander dieet over een periode van duizenden jaren.

Je zegt toch ook Heeft? Dat lijkt me op tegenwoordige tijd slaan? Daar reageer ik toch op?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:09

Jep.. Je heb gelijk. Fijne verjaardag verder :j

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:47

bliver schreef:
eigenlijk vind het een beetje hypociet als je paardenvlees niet eet maar kip/varken/koe wel. Ik eet het gewoon en kijk niet wat erop staat

Hoezo is dat nou weer hypociet? Wie ben jij om daar over te oordelen? Eet je ook kat en hond dan?

Laat mensen lekker zelf beslissen wat ze wel en niet willen eten zonder beoordelend vingertje

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 15:05

Het is nou eenmaal zo dat dierlijke proteïnen veel béter opgenomen worden als plantaardige....zo moet je een kilo of veertig broccoli eten om aan je dagelijkse behoefte te voldoen......dan kun je zeggen uit milieutechnisch oog punt ga ik vegeteren,maar ook dat is niet wat je denkt.....de meeste vlees en eiwit vervangers worden namelijk gemaakt van genetischgemodificeerd soya....de gemiddelde vegetariër krijgt dus aanzienlijke hoeveelheden glyfosaat binnen...en das beslist niet gezond niet.
Maar laten we teruggaan naar he onderwerp....wie leest het eriket,en let je dan bv ook op gem's.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:09

Ik eet normaal geen vlees, vriend is vegetariër en ik beleef er ook geen plezier meer aan.
Als ik vlees haal is het bewust paardenvlees, en dan vraag ik ook bewust aan de slager waar het vandaan komt.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:14

Nee ik let er nooit op eigenlijk.... Ben vrij simpel op dat punt denk ik.....
Ik vind het lekker of ik vind het niet lekker. En of er dan koe, kip paard of huismus :+ in zit maakt me niet uit eigenlijk.....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:16

Lara_Silver schreef:
Ja, als ik paardenbiefstuk koop, koop ik enkel vlees wat hier geslacht en verwerkt is. Betaal ik wat meer voor, maar dat maakt niet uit. Gelukkig is het hier extra makkelijk omdat op alle verpakkingen met 'inheems' vlees onze vlag staat, is het geïmporteerd staat dit ook aangegeven. (Kip en salami bijvoorbeeld) Maar eigenlijk komt al het vlees hier uitsluitend uit eigen land. Geïmporteerd paardenvlees zou ik niet kopen.

In Zwitserland doen ze dat inderdaad heel goed. Vind het vlees daar sowieso veel beter van kwaliteit dan hier! En veel duurder haha.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:41

Voorheen las ik het nooit, tot ik dus hoorde dat er zoveel paardenvlees in omloop is.
Had een blikje stoofvlees in de kelder staan,even gechekt,en ja hoor paardenvlees.Hoppa gelijk de prullbak in.In de tomatensoep van Unox waren de gehaktballetjes van paardenvlees,nooit geweten.Sinds ik het weet kocht ik geen Unoxsoep meer.Blijkbaar meer mensen niet,want het paardenvlees is eruit gehaald volgens het etiket!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:59

gohya schreef:
Voorheen las ik het nooit, tot ik dus hoorde dat er zoveel paardenvlees in omloop is.
Had een blikje stoofvlees in de kelder staan,even gechekt,en ja hoor paardenvlees.Hoppa gelijk de prullbak in.In de tomatensoep van Unox waren de gehaktballetjes van paardenvlees,nooit geweten.Sinds ik het weet kocht ik geen Unoxsoep meer.Blijkbaar meer mensen niet,want het paardenvlees is eruit gehaald volgens het etiket!

Waarom weggooien? Het is toch al gekocht, kan je het beter opeten dan verspillen lijkt me? :o

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:01

Maar, buiten het feit dat ik het vertik te lezen omdat ik anders weer een tijdgebrek kweek.....
Is er al vaker bewezen dat wat er op de verpakking staat ook niet altijd is wat er in zit.
Dus ja.......wat heeft lezen voor zin als je dat vertrouwen niet mag hebben??

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:03

Ik lees altijd e verpakking, want ookal staat er voorop rund of varken, achterop staan er vaak nog extra's zoals paardenvlees, ik kwam daar jarengeleden bij toeval achter en vind dat zo'n gruwelijk idee dat ik nu alles lees voordat het meegaat, 100% waterdicht zal het misschien niet zijn, maar ik heb zo het idee toch iets te doen.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:13

Ik lees altijd alle etiketten van nieuwe dingen die ik koop. Ik eet geen (niet biologisch) varken en paard, E621, GISTEXTRACT, gmo, sapjes met toegevoegde suikers enz... Ik moet zeggen dat er veel afvalt... je wordt je wel bewust van de onzinnige reclames en zogenaamd gezonde producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:14

Ik kijk er wel naar. Maar enkel omdat ik graag wil weten wat ik eet.