Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:20

Danique_G schreef:
claud01 schreef:
Nee, ik bedoel ook niet dat Geert Wilders er anders niet geweest zou zijn. Maar aangezien die wel veel extremere standpunten heeft dan dat Pim Fortuyn had, zal dat voor die Volkert wel extra shocking zijn (al ga ik er vanuit dat ze in een gevangenis ook wel gewoon het nieuws volgen en hij dus wel bekend is met Geert Wilders)

Zo niet, dan moeten we allemaal aluminium hoedjes opdoen, zeggen dat wim lex een dictator is en dat hij 50 jaar heeft vast gezeten. Vrouwen overheersen de wereld, samen met paarden en eenhoorns.

Dat klinkt echt awesome.. Het probleem is dan dan onze willem toch wel een probleem krijgt.. want dan kan het best zijn dat volkert hem een kopje kleiner wil maken..
-O-

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:20

Danique_G schreef:
claud01 schreef:
Nee, ik bedoel ook niet dat Geert Wilders er anders niet geweest zou zijn. Maar aangezien die wel veel extremere standpunten heeft dan dat Pim Fortuyn had, zal dat voor die Volkert wel extra shocking zijn (al ga ik er vanuit dat ze in een gevangenis ook wel gewoon het nieuws volgen en hij dus wel bekend is met Geert Wilders)

Zo niet, dan moeten we allemaal aluminium hoedjes opdoen, zeggen dat wim lex een dictator is en dat hij 50 jaar heeft vast gezeten. Vrouwen overheersen de wereld, samen met paarden en eenhoorns.

:') hahaha

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:21

Ik dacht al: wat doen ze met die film ploegen bij de gevangenis? Maar dat dus...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:24

Danique_G schreef:

Ik doe mee!!
Lijkt mij echt helemaal een geweldig geintje _/-\o_

Magrathea

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:26

Op de radio: "Die man probeert straks in te loggen op Hyves, hij schrikt zich een ongeluk" :P
Of dat als die enkelband gehackt wordt dat het dan een soort levend Pacman wordt.

Eileen, woon je er vlakbij?
Hij is ergens in Nederland afgezet, niemand weet waar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:57

Sababber schreef:
wat was zijn motief?... Ik was toen denk ik nog iets te jong om te kunnen snappen waar het over ging.
Maar t blijft raar dat we dan een straf op leggen en dan eigenlijk iemand vervroegd laten gaan.. Iedereen die vast wordt gezet gaat er al van uit dat ze toch eerder vrij zijn..

Je bent de enige die het toegeeft om destijds te jong te zijn om het te begrijpen.
Zo zitten er wel meer in dit topic die destijds te jong waren om het serieus te begrijpen en dus vrij simpel reageren.

Ik herinner mij de die dag nog als die van gister en kan mij de frustraties van de vrijlating wel voorstellen.
Maar we hebben ons erbij neer te leggen, het recht heeft gesproken al vind ik persoonlijk als iemand een ander van het leven beroofd hij de rest van zijn leven wel mag zitten.

Verder geloof ik niet dat Volkert nu een fijn leventje zal hebben, ik denk dat het nu pas voor hem begint.
Hij zal de rest van zijn leven achterom moeten kijken en ik denk dat dat meer straf is dan dat hij tot nu toe heeft gehad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:44

eens met Cowgirl. Kwam net thuis van werk toen in de auto nieuwszending onderbroken werd dat PF was neergeschoten. Heb vervolgens nog 3 kwartier in de auto gezeten om te weten of hij dood of levend was.

Heel traditioneel politiek NL probeerde hem te negeren, hij was degene die heel veel onbespreekbare dingen op de politieke agenda gezet heeft, heel nederland was "paars" kotsbeu. En nu bedoel ik niet alleen immigratie maar ook bijvoorbeeld gezondheidszorg (hij was daar echt expert in en had grootse plannen die hem niet in dank afgeomen werden) Wie kan zich nog het misselijkmakende debat met dhr Melkert en Dijkstal. Hij was heel sterk voor snijden in de overhead van alle logge instanties, of het nu overheid was of het management van een ziekenhuis waarbij 60% vd kosten aan de directie verdampte (en nog steeds)

Enige vergelijking met Wilders gaat overigens totaal niet op!

Verder vind ik het ook belachelijk dat er zoiets bestaat als strafvermindering voor goed gedrag. Volkert vd Graaf heeft overigens nog nooit berouw getoond voor het nemen van een leven van iemand anders.

Om een vergelijking te trekken, 2 jaar geleden is Michelle Martin ook vrijgelaten, die zit nu in een klooster en studeert rechten %) dan ben je medeplichtig geweest aan de moord en verkrachting van 6 jonge meisjes. Waarbij je de laatste 2 die in je eigen kelder opgesloten hebben gezeten nog had kunnen redden omdat toen je verhoord werd door de politie had kunnen zeggen dat die meiden toen nog levend in de kelder zaten. Dit was overigens de zaak Marc Dutroux, dat zal voor velen hier ook wel een zaak zijn waarvan ze "ooit" gehoord hebben http://nl.wikipedia.org/wiki/Michelle_M ... ak-Dutroux)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:50

Cowgirl schreef:
Sababber schreef:
wat was zijn motief?... Ik was toen denk ik nog iets te jong om te kunnen snappen waar het over ging.
Maar t blijft raar dat we dan een straf op leggen en dan eigenlijk iemand vervroegd laten gaan.. Iedereen die vast wordt gezet gaat er al van uit dat ze toch eerder vrij zijn..

Je bent de enige die het toegeeft om destijds te jong te zijn om het te begrijpen.
Zo zitten er wel meer in dit topic die destijds te jong waren om het serieus te begrijpen en dus vrij simpel reageren.

Ik herinner mij de die dag nog als die van gister en kan mij de frustraties van de vrijlating wel voorstellen.
Maar we hebben ons erbij neer te leggen, het recht heeft gesproken al vind ik persoonlijk als iemand een ander van het leven beroofd hij de rest van zijn leven wel mag zitten.

Verder geloof ik niet dat Volkert nu een fijn leventje zal hebben, ik denk dat het nu pas voor hem begint.
Hij zal de rest van zijn leven achterom moeten kijken en ik denk dat dat meer straf is dan dat hij tot nu toe heeft gehad.

Eigenlijk niks meer aan toe te voegen.
Het beste is denk ik als hij emigreert. In nederland wonen is denk ik niet haalbaar voor hem.
De "normale"moordenaar komt er mee weg, maar deze man niet.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:14

Het enige probleem is dat hij zich nog wekelijks moet melden hoorde ik net op de tv. Dus hij zou dan elke week over moeten komen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:19

Hij kan toch ook in het buitenland melden?

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:30

Dat werkt zo niet ;) hij moet zich in Nederland melden. Ik ben er niet op tegen op zijn vervroege vrijlating. De komende jaren heeft hij nog genoeg vrijheidsbeperkingen en ik heb het idee dat sommige hier te licht over denken. Het achtervolgt hem de komende jaren nog en hij staat onder streng toezicht, door de enkelband en het verbod van betreden van bepaalde steden.

De opkomst van de elektronische detentie zal een hoop mensen hier dan helemaal niet gaan bevallen ;)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:06

Interessant onderwerp, ik lees even mee :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:10

ik begrijp uberhaupt niet waarom een moordenaar vrijkomt....moord is gewoon levenslang.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:25

Ik weet eigenlijk amper wie of wat Pim Fortuyn nou eigenlijk was en deed :+
Maar al die ophef over de vrijlating van Volkert van der G snap ik totaal niet..

Okeey, hij heeft iemand vermoord. Dat valt niet goed te praten en ik ben het er mee eens dat ze moordenaars de rest van hun leven op moeten sluiten..
Maar zoals elk ander moordenaar (?) wordt hij vrijgelaten na 2/3 van zijn straf te hebben uitgezeten.
En wat ik mij afvraag, had er ook zo'n hoop commotie geweest als Volkert een 'gewone burger' had vermoord? Ik denk het niet, want ja een 'bekend' persoon is natuurlijk altijd veel erger in onze ogen..

Ik ben van mening dat Volkert zijn straf in de gevangenis heeft uitgezeten, en dat hij voorlopig nog niet klaar is met de rest van zijn straf, maar ik vind dat hij ook de mogelijkheid moet krijgen om een nieuwe start te maken.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:29

Ik was destijds ook nog veel te jong om het goed te begrijpen, maar ik snap denk ik wel waarom de vrijlating van Van der G. zoveel aandacht in de media heeft. De moord op Pim Fortuyn is een van de weinige politieke moorden geweest in Nederland en dan ook nog eens zo vlak voor de verkiezingen. Wie weet had PF president geworden. Zo'n moord krijgt alle media aandacht en daardoor de dader ook. IMO is het dan logisch dat een vervroegde vrijlating van de dader dan ook zoveel aandacht krijgt. Al had het geen media aandacht gehad, zou het binnen no time toch wel bekend zijn dat hij eerder is vrijgelaten. Ik ben benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen en of hij naar het buitenland zal vertrekken. Het lijkt mij niet fijn als je weet dat er mensen zijn die wraak op je willen nemen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:36

ik weet het ook nog als de dag van gisteren.....en vraag me vaak af hoe het nu in Ned zou zijn als Pim nog geleefd had....

over de vrijlating laat ik me niet uit, ik vind de straffen in Ned toch erg raar [ zeg ik het erg netjes :j ]

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:43

mirgino schreef:
ik weet het ook nog als de dag van gisteren.....en vraag me vaak af hoe het nu in Ned zou zijn als Pim nog geleefd had....

over de vrijlating laat ik me niet uit, ik vind de straffen in Ned toch erg raar [ zeg ik het erg netjes :j ]

ook ik vraag me dat tot de dag van vandaag nog steeds af....hoe zou t zijn :j
tjah over de vrijlating ik ben gewoon van mening dat deze man dezelfde straf had mogen krijgen als pim

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 00:12

geerke schreef:
ik begrijp uberhaupt niet waarom een moordenaar vrijkomt....moord is gewoon levenslang.

Niet in Nederland dus. Peter R. de Vries zei trouwens wel wat interessants eerder deze avond. Dat de meeste moordenaars veel minder (jaar) krijgen dan Volkert. Dit in reactie dat men vindt dat hij zo 'kort' bestraft is. Goed nu gaat het hier om een voorbedachte rade en dat is imo wel wat anders dan doodslag (in een opwelling).

En verder.. Ik zou niet weten hoe die man er nu na 12 jaar er uit zou zien. En verder ... als ik 'm tegenkom dat ik er ook verder niks mee doe. Ik zou niet weten waarom. Maar genoeg die dat wel zullen willen, dus de echte straf voor Volkert begint nu pas.

Ik vind het eerlijk gezegd een lichte hype.. Zoals er nu landelijk gereageerd wordt is Pim nú populairder dan voor zijn overlijden. Er was genoeg kritiek op Pim en zijn uitspraken, maar sinds hij vermoord is (wat natuurlijk absoluut niet goed is te praten) loopt half Nederland achter zijn eerbetoon 'aan' gewoon zonder enige reden. Mensen die anders nooit op 'm gestemd hadden of ook maar iets hadden met zijn ideeën en uitspraken. Alleen maar omdat ie is vermoord. Het lijkt haast wel een cultstatus geworden te zijn. Je behoort gewoon pro-pim te zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 02:18

Danique_G schreef:
Citaat:
Volkert komt over twee maanden vrij, hopen dat we dan rond mn verjaardag van Wilders af zijn :)

Moest hier enigzins om gniffelen :') studie genootje zijn mening over het vrijkomen van volkert twee maanden geleden.

Als in dat hij dan Wilders wel door zijn hoofd schiet? Vind ik niet grappig.

Ik snap overigens niets van het vrij laten na het uitzitten van tweederde van een straf. Wat is daar de reden van? Verander dan gewoon de straf en that's it, wat heeft het voor nut om iemand bijv 12 jaar te geven, die eigenlijk maar 8 jaar betekent.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 02:30

Wat een gedoe om die Volkert. Druk op de weg en vlakbij de gevangenis. Ik had toch niet verwacht dat ze hem zouden zien vertrekken.

Het was ook enorm druk in de wijk waar ik werk. Leek wel alsof Volkert daar was afgezet, zoveel politie met kogelvrije vesten.

Maar bleek een schietpartij te zijn :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 03:09

Jammer dat ze hier niet echt iemand levenslang laten wegrotten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 04:20

franka75 schreef:
Jammer dat ze hier niet echt iemand levenslang laten wegrotten

Dat gebeurd hier wel hoor. Levenslang kan in NL ook echt levenslang zijn zonder kans op vervroegde vrijlating. Komt niet veel voor maar gebeurd zeker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 05:50

Sammie schreef:
En verder.. Ik zou niet weten hoe die man er nu na 12 jaar er uit zou zien.

En jij niet alleen. 12 jaar geleden is hij wel met z'n hoofd in de kranten enzo geweest maar ik zou zelfs die foto die ik toen gezien heb echt niet meer herkennen. Wat dan bij voorbeeld niet geldt voor Dutroux (om het voorbeeld van een andere bokker er maar eens bij te halen)

En ook ik vraag mij wel eens af hoe het nu zou zijn als Pim Fortuyn nog geleefd had. Gelukkig word ik dan vrij gauw wakker en blijkt het een boze droom geweest te zijn. Een fortuynlijk Nederland is geen gelukkig Nederland, enzo.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 07:49

Toen indertijd Pim Fortuyn zijn eerste schreden op het politieke pad zette, waren de gevestigde partijen er als de kippen bij om de man te demoniseren.....Elk woord van Fortuyn werd op een goudschaaltje gewogen en bekritiseert. Hetzelfde wat er nu met Wilders gebeurt. (Al kun je Wilders niet helemaal vergelijken met Fortuyn)
In de tijd van Fortuyn liet van der G zich blijkbaar leiden door het politieke gekonkel en pleegde een aanslag op Fortuyn.
De ware schuldigen aan de moord op Fortuyn zijn in mijn ogen altijd nog de toen gevestigde politieke partijen met hun opruiende praat. Van der G was/is dus eigenlijk niet meer dan een marionet.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 07:53

Magrathea schreef:
Nou, het hek is van de dam jongens! Hij is vrij! :+

Ik vind dit weer een typisch televaag-voorbeeld van media-sensatie. Hadden het niet gezegd dan had er geen haan naar gekraaid, maar nu wordt de klopjacht geopend...
En er is ook nog niemand op het idee gekomen dat er bij het geven van de straf misschien wel rekening gehouden wordt met de tweederderegel.

Citaat:
Volkert van der G. vrijdag vrijgelaten

Volkert van der G., de moordenaar van politicus Pim Fortuyn, is vrijdag volgens planning vrijgelaten. Waar en wanneer dat precies is gebeurd, is niet bekendgemaakt.

Dat heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie laten weten.
De laatst bekende verblijfplaats van Van der G. is de penitentiaire inrichting in Zwolle. Daar is hij vrijdag niet gezien.

Van der G. is in 2002 voor zijn daad veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. Daarvan heeft hij er nu twaalf uitgezeten. Volgens de Nederlandse wet kwam hij in aanmerking voor vervroegde vrijlating.
Na onderzoek van het Openbaar Ministerie (OM) zag staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) geen gronden om hem langer vast te houden. Zo heeft Van der G. geen psychische stoornis en verliepen de proefverloven eerder dit jaar zonder problemen.
Ook is het risico dat hij opnieuw in de fout gaat erg klein. Teeven bepaalde daarom in maart dat Van der G. voorwaardelijk vrijgelaten mag worden. De staatssecretaris wilde dit aanvankelijk niet vanwege de maatschappelijke onrust die zou ontstaan. De Raad voor Strafrechttoepassing bepaalde anders.

Eisen
Aan zijn voorwaardelijke vrijlating zijn strenge eisen gesteld. De nu 44-jarige Van der G. moet zich wekelijks melden bij de reclassering, mag geen contact hebben met nabestaanden van Fortuyn en ook niet met de media en hij moet begeleid worden door een psycholoog of psychiater.
"Het OM kan bij het overtreden van de voorwaarden direct overgaan tot de aanhouding van Van der G. en een vordering tot herroeping van de voorwaardelijke invrijheidstelling indienen bij de rechter", aldus het Openbaar Ministerie. "Ook is het mogelijk dat het OM de voorwaarden aanscherpt of Van der G. een waarschuwing geeft."

Waar Van der G. gaat wonen, wordt uit veiligheidsredenen niet naar buiten gebracht. Hij gaat in ieder geval niet terug naar zijn oude woonplaats Harderwijk, waar hij een huis heeft. Ook zeker is dat hij niet in Rotterdam, Den Haag en Hilversum gaat wonen. In die steden mag hij zich volgens de voorwaarden niet vertonen.
Het buitenland zou een optie kunnen zijn, zolang Van der G. zich aan zijn wekelijkse meldingsplicht houdt.

Protestmars
Nabestaanden van Fortuyn zijn het oneens met de vervroegde vrijlating van Van der G. Vrijdagavond wordt er daarom in Rotterdam een protestmars gehouden.
Simon Fortuyn, de broer van Pim, zegt tegen NU.nl dat hij vooral aandacht wil vragen voor het feit dat veroordeelden in Nederland na twee derde van hun straf vrijgelaten kunnen worden. Het protest begint om 19.30 uur bij het Centraal Station en eindigt op het Pim Fortuynplein.

Kortom: wat mij betreft gaat hij in een hutje op de hei wonen met een paar schapen en ziet hij nooit meer een ander mens. Ik vind dat het allemaal weer eens ernstig overdreven wordt.

En wat ben je nu zelf aan het doen ondanks je opmerking van " typisch televaag-voorbeeld van media-sensatie"??????