Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:10

Selka schreef:
@Marjoow, er had ook moeten staan winter / lente / herfst en geen zomer :+ blijkbaar is typen lastig als je ergens gepassioneerd over bent ;)

Ohw zo :P

Ook in de winter heb je dan weer natte landen en meer kans op klauwproblemen. Kijk ik praat het niet goed, koeien moeten lekker naar buiten kunnen. Maar er moet wel realistisch gedacht worden over wat er wel en niet mogelijk is :)

Selka

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:13

Daarom schreef ik ook desnoods maak je een paddock :+ ofzo. Zeker bij ons op zandgrond is echt wel iets te bedenken :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:13

Ik ben ook echt wel pro-Wakker Dier, al overdrijven ze sommige dingen wel. Ik denk dat dat ook wel nodig is om je punt duidelijk te maken en aandacht te krijgen.
Want je kunt natuurlijk proberen goed te praten dat er zo met dieren om wordt gegaan (wat ook in dit topic weer gebeurt), maar het is gewoon niet oké en dat is dat.

Niet vermenselijken, uiteraard, maar er moet toch tenmínste voldaan worden in de primaire behoeftes van het dier: Sociaal contact, ruimte, frisse lucht en goede voeding. Met z'n allen in een smerige stal voldoet daar niet echt aan, om bij sommige diersoorten nog maar te zwijgen over de troep die ze te eten krijgen.

En zelfs als dáár aan wordt voldaan, gaat het voor mij persoonlijk alsnog tegen mijn geweten in om dieren massaal te houden en als product te zien, om vervolgens te consumeren. Maar dat zal je altijd houden natuurlijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:15

Selka schreef:
Daarom schreef ik ook desnoods maak je een paddock :+ ofzo. Zeker bij ons op zandgrond is echt wel iets te bedenken :)

En dan kom je al gauw op het prijskaartje. Ik denk namelijk echt dat een hoop boeren wel wíllen maar niet kúnnen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:15

Marjoow schreef:
delerium schreef:
Je kunt het ook omdraaien. Dat een koe niet meer weet wat ze met een kalfje moet en een kalfje geen idee heeft dat er moeders bestaan, dat is toch gewoon gestoord?

Als er niet genoeg goed land is om koeien te beweiden dan zouden er wellicht eens aan paar koeien minder op moeten. Gewoon, weinig maar dure en blije koeien. Beter voor iedereen.

En dát kan dus niet omdat de boer dan zelf verhongerd. Want ik geloof dat veel boeren liever minder koeien hebben voor het geld dat ze krijgen.

Nederland heeft nou eenmaal ook niet zoveel ruimte voor dieren om ze maar naar buiten te doen.

Niet als een koe voldoende opbrengt om de boer een eerlijk bestaan te bieden.
Dat een gemiddeld mens dan minder dier kan eten? Dat is wel een win-win-win (gezondheid-milieu-dierwelzijn) situatie.

Laat het willen kopen van een stukje vlees maar gewoon fairtrade worden. Een eerlijke prijs. Dat dat 20 zo duur zou worden als nu kan best. Maar goed, die boer moet gewoon betaald worden eej!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:16

Ik loop stage op een melkveehouderij bedrijf,
En ik kan maar een ding zeggen, de dieren hebben het goed, de stal is overdekt waar ze in staan maar aan alle kanten open
De kalfjes zijn absoluut geen kist kalveren maar zitten in een groot apart hok met een dikke laag stro,
De dieren hebben onbeperkt eten en zien er goed uit,
De oudste koeien zijn 11 jaar:)
Mijn stageboer houdt rekening met het welzijn van zijn dieren en als er iets mis is, wordt er direct naar gekeken,
Ik vind wakker dier.. Erg snel een oordeel
hebbenngetrokken zonder dat ze weten
hoe het op bedrijfen gaat!

De koeien staan nu iedere dag op de weide te vertroeven:)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:16

Maar moet je dan geen ander beroep zoeken? Als ik mijn werk zou moeten doen op een manier waar ik niet achter kan staan dan zoek ik toch iets anders? Het is nou ook niet dat een boer bakken met geld verdient waardoor de verleiding heel groot is de baan te behouden?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:17

De plofkip....

Goede mediacampagne...

De weken erna is nog nooit zoveel kip verkocht...
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 24-04-14 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven opmaak verwijderd.

othelloster

Ik plaats straks wel foto's van mijn stage!

BaileyMix

Maar als iedere boer het doet heeft de consument niks meer te kiezen en móét het welzijn wel verbeteren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:18

delerium schreef:
Marjoow schreef:
En dát kan dus niet omdat de boer dan zelf verhongerd. Want ik geloof dat veel boeren liever minder koeien hebben voor het geld dat ze krijgen.

Nederland heeft nou eenmaal ook niet zoveel ruimte voor dieren om ze maar naar buiten te doen.

Niet als een koe voldoende opbrengt om de boer een eerlijk bestaan te bieden.
Dat een gemiddeld mens dan minder dier kan eten? Dat is wel een win-win-win (gezondheid-milieu-dierwelzijn) situatie.

Laat het willen kopen van een stukje vlees maar gewoon fairtrade worden. Een eerlijke prijs. Dat dat 20 zo duur zou worden als nu kan best. Maar goed, die boer moet gewoon betaald worden eej!

Precies, daarin zeg je dus eigenlijk hetzelfde als wat ik zei :)
Eerlijke prijs voor het vlees zal al een hoop verbeteren

Selka schreef:
Maar moet je dan geen ander beroep zoeken? Als ik mijn werk zou moeten doen op een manier waar ik niet achter kan staan dan zoek ik toch iets anders? Het is nou ook niet dat een boer bakken met geld verdient waardoor de verleiding heel groot is de baan te behouden?

Meestal rol je er via je vader/moeder gewoon in. Boerenbedrijven zitten vaak al zo lang in de familie dat het de kinderen met de paplepel word ingegoten :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:19

othelloster schreef:
Ik loop stage op een melkveehouderij bedrijf,
En ik kan maar een ding zeggen, de dieren hebben het goed, de stal is overdekt waar ze in staan maar aan alle kanten open
De kalfjes zijn absoluut geen kist kalveren maar zitten in een groot apart hok met een dikke laag stro,
De dieren hebben onbeperkt eten en zien er goed uit,
De oudste koeien zijn 11 jaar:)
Mijn stageboer houdt rekening met het welzijn van zijn dieren en als er iets mis is, wordt er direct naar gekeken,
Ik vind wakker dier.. Erg snel een oordeel
hebbenngetrokken zonder dat ze weten
hoe het op bedrijfen gaat!

De koeien staan nu iedere dag op de weide te vertroeven:)

Je weet wel dat 11 jaar voor een koe niet oud is? En dat de gemiddelde koe voor die leeftijd al op een bord ligt?

Nou die reclames let_be, ik word weer kwaad als ik er aan denk dat de EU deze sponsoren.

@Marjoow, allemaal leuk en aardig maar je hebt toch zelf ook een mening/verstand? Het hele want je ouders zijn.. vind ik echt geen argument om dit maar door te zetten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:21

Tegenwoordig is dat inderdaad minder maar er zijn er nog genoeg die gewoon het bedrijf van de ouders overnemen omdat ze gewoon niet beter weten, ouders niet willen teleurstellen etc.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:21

juval schreef:
slechte club, die over de rug van hardwerkende boeren punten bij het grote publiek proberen te scoren door te zeggen dat het allemaal dierenmishandelaars zijn. De vee industrie in Nederland is heel goed geregeld en aan heel strenge regels gebonden. Koeien, varkens en kippen in Nederland hebben het echt niet zo slecht als WD ons wil doen geloven. Geen een van de medewerkers van WD komt van een boerderij of weet wat er zich precies in de stallen afspeelt.. pure sensatiezoekerij! (net als PVV en PvdD)

verder ben ik het wel eens met bewustwording, en verminderen van vleesconsumptie. Maar het goedkope vlees wat we hier in de supermarkten komt voor het grootste deel niet uit Nederland.

Hier wil ik toch wel even op inspringen :o. Ja 'onze' dieren hebben het beter dan in vele andere landen maar met name in de varkensindustrie valt nog veel winst te behalen. Veel van deze dieren leven écht in erbarmelijke omstandigheden. Vreselijk ;(.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:35

Ik koop geen vlees meer zonder 1 ster of meerdere sterren.
Gekker nog, zodra ik vlees zie, biologisch met 35% sticker korting, sla ik in als een wolf.

Mensen hoeven maar Korting, te horen, en worden al gek. Ook ik...

Gekker is nog, dat het dan even duur is, als "amerkia" vlees. Maar toch neem ikzelf dat liever mee.

Vind het vlees ook lekkerder.

Nee, met WD heb ik helemaal niets. Veelal opgeblazen gedoe. Hier in NL worden de regels steeds scherper aangesteld.
de middelen die je vroeger als boer mocht gebruiken, mag je nu al vaker niet dan wel gebruiken.
Ook boeren worden steeds bewuster, wat ze doen, en hoe ze het doen.

Geweld? Is nooit het eindpunt wat je moet willen zoeken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:36

maar wat als de totale wereldbevolking veganist zou worden, wat zou dat dan betekenen?
best interessant om eens over na te denken. :)

het dierenoverschot wat er dan ontstaat zou op 'humane' wijze opgeruimd moeten worden. Of lekker vrij gelaten in de natuur.
Alle dierlijke producten moeten worden verboden. We eten alleen nog maar plantaardig, wat dan verbouwd moet worden op de weilanden die niet meer nodig zijn voor de voerproductie voor de koeien.

Een aantal (groot aantal) beroepsgroepen komt te vervallen. Economie zal het vast ook wel gaan merken.

ik weet niet of het haalbaar is hoor...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:39

juval schreef:
maar wat als de totale wereldbevolking veganist zou worden, wat zou dat dan betekenen?
best interessant om eens over na te denken. :)

het dierenoverschot wat er dan ontstaat zou op 'humane' wijze opgeruimd moeten worden. Of lekker vrij gelaten in de natuur.
Alle dierlijke producten moeten worden verboden. We eten alleen nog maar plantaardig, wat dan verbouwd moet worden op de weilanden die niet meer nodig zijn voor de voerproductie voor de koeien.

Een aantal (groot aantal) beroepsgroepen komt te vervallen. Economie zal het vast ook wel gaan merken.

ik weet niet of het haalbaar is hoor...

En de bemesting van het land, van de akkerbouw dan?
Waar moet dat vandaan komen, als ik vragen mag?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:42

plantaardige compost, of kunstmest.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:43

Juval, dat is misschien niet haalbaar (misschien ook wel, ik weet het niet) maar betere leefomstandigheden voor 'onze' dieren is zeker wel mogelijk :j.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:49

Marjoow schreef:
Tegenwoordig is dat inderdaad minder maar er zijn er nog genoeg die gewoon het bedrijf van de ouders overnemen omdat ze gewoon niet beter weten, ouders niet willen teleurstellen etc.

Komop, schei uit. Degenen die er aan beginnen doen dat omdat ze graag boer willen zijn. Want boer zijn is tegenwoordig veeleisend en duur. Niet dat ik dat erg vind, maar veruit de grootste meerderheid van de boeren zijn boer omdat ze dat gewoon heel graag willen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:52

BaileyMix schreef:
Maar als iedere boer het doet heeft de consument niks meer te kiezen en móét het welzijn wel verbeteren.

En dat is nu precies mijn probleem met Wakker Dier, zij pakken niet de oorzaak van het dierenleed aan (de consument die graag dat goedkope stuk vlees op zijn bord wil iedere dag).
Bovendien overdrijven ze vaak enorm, en hebben ze geen verstand van zaken. Met als gevolg dat ze maar wat roepen. Ze staan ook niet open voor feedback. Stemmingmakerij, niks meer, niks minder.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:01

Wakker dier moet eerst eens verstand van zaken hebben voordat ze gaan lopen schreeuwen! Ze proberen een hoop onrust te veroorzaken met hun ongefundeerde berichten. De Nederlandse veehouderij is van een goed niveau en natuurlijk heb je er rotte appels tussen maar daar zijn de controles voor. En dat vlees met een ster of twee sterren, ik geloof er niks van, net als dat biologische vlees. Ik haal,mijn vlees bij de slager, heeft zijn eigen koeien en varkens dus ik weet waar het vandaan komt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:32

Een beetje off-topic maar deels ook niet:
Wakker Dier heeft het over de omstandigheden van dieren en velen beginnen over de omstandigheden in Nederland. Maar, zoals Juval al aan gaf, het vlees in Nederland wordt vaak geëxporteerd. Het vlees dat hier verkocht wordt is vaak weer geïmporteerd vlees.
Wat vinden jullie daar dan van?
Weinig mensen weten waar het vlees wat ze eten vandaan komt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:34

Van de zotte!!!
Ben een absolute voorstander van alles in eigen land houden. Zeker ook al om de dieren zo'n ellendig transport te besparen -O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:42

Kentaro schreef:
Van de zotte!!!
Ben een absolute voorstander van alles in eigen land houden. Zeker ook al om de dieren zo'n ellendig transport te besparen -O-

Inderdaad. En niet alleen dat.
Waarom zouden we ons eigen vlees (wat beter is verzorgt van te voren tot aan de slacht toe) naar het buitenland sturen, en wij "rot maar op" vlees krijgen?

Geld... moet daar alles om draaien??