Moeten alcohol reclames verboden worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alcohol reclames moeten verboden worden.

Volledig mee eens
27 (20%)
Mee eens
17 (12%)
Niet mee eens en niet mee oneens.
11 (8%)
Mee oneens
32 (24%)
Volledig mee oneens
45 (34%)

Totaal aantal stemmen: 132

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:11

trustHim schreef:
Wat mij betreft wel, omdat het niet gestimuleerd moet worden in mijn ogen en dat doet reclame wel. Rook reclame mag ook niet meer

Onder die noemer inderdaad: weg ermee. Mensen die willen drinken kunnen dat ook wel bedenken zonder reclames.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:14

Reclames stimuleren niet tot drinken, hoguit tot drinken van een bepaald merk of soort drank....

Die drinkt doet het toch wel, en die niet drinkt, gaat het niet doen door het zien van reclame.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:35

Helemaal mee oneens.

Net als alle anderen hier geloof ik nooit dat 'alcoholreclames aanzetten tot overmatig drinken'. Integendeel. Zeker sterke dranken worden vaak neergezet als klassevol, stijlvol. Niet als zuip-je-dood-dranken. Daarbij zie ik op gewone televisie al amper alcoholreclames. Soms voor bier, en de laatste tijd ook dat amper. Ik zie vaker alcoholreclames in de bios bv.

Het is eerder zoals Lusitana zegt, mensen aanzetten het eens te proberen en het misschien in de plaats van een ander drankje te drinken. Het zet niet aan tot je platzuipen. Net als dat McDonald'sreclames niet aanzetten tot je doodeten...

woofie

Re: Moeten alcohol reclames verboden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:48

Hmmmm alcohol reclames verbieden.....
Dan moet je ook drinken in tv serie's en soaps verbieden...
Laatst keek mijn echtgenoot een keer mee naar GTST....vroeg hij: "Werken die mensen nooit of zo? ik zie ze de hele aflevering alleen maar in de kroeg, hotel, club rondhangen en bier, wijn en andere drank naar binnen gieten"
Ben er eens op gaan letten en hij heeft gelijk! Tel de glazen maar eens die je per aflevering voorbij ziet komen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:53

Waarom verbieden? Is het dan zo dat als je het niet ziet, het er ook niet is? Ik vind het betuttelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:54

'Geniet maar drink met mate.'

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 10:44

Bedankt voor de goeie reacties!
Nog meer mensen die een mening hebben over dit onderwerp?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:00

Wat vind je er zelf eigenlijk van? Als je graag wilt dat anderen je helpen met je huiswerk mag je er zelf ook wel wat voor doen. ;)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:24

Ja, ik vind dat alcohol reclames verboden moeten worden. Imo moedigen deze reclames mensen aan om alcoholistische dranken in huis te brengen. Dit is fout, zolang men niet wordt geconfronteerd met alcohol, zal hij ook minder naar ditgeen omkijken. Redbull reclames mogen wat mij betreft ook per direct worden verboden, net zoals Cola en al die rommel. I.p.v van te zeggen hoe lekker een koud biertje in de hete zomer wel niet is, zouden ze reclames moeten maken van de gevaren van alcohol, zodat ook kinderen op de hoogte zijn. Dit laatste is voor nu helaas alleen maar een droom....

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:10

goeroe schreef:
Wat vind je er zelf eigenlijk van? Als je graag wilt dat anderen je helpen met je huiswerk mag je er zelf ook wel wat voor doen. ;)

Ik vind dat ts pas haar mening moet geven wanneer ze klaar is met het verzamelen van meningen van anderen. Het is juist goed dat ze neutraal blijft want nu beinvloed ze de discussie niet.
Goedzo ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:13

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit...

Vind die reclame met die knappe mannen met baarden die ze altijd in de bios draaien altijd wel plezierig! :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:13

Zet gelijk iedereen in de vitrine.

Burger King is ongezond, Mc Donnalds is ongezond, Alcohol is ongezond, WC eend is slecht voor het milieu...

Een reclame van Nikon maakt ook geen fotografen van mensen die fotograferen niet leuk vinden. :*

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:16

:')

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:17

Heb hierover ook een discusie gehad voor me Nederlands dit jaar. Ik heb mijm gebruikte argumenten nog wel liggen denk ik, zal even kijken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:00

_Femkeeex schreef:
Ja, ik vind dat alcohol reclames verboden moeten worden. Imo moedigen deze reclames mensen aan om alcoholistische dranken in huis te brengen. Dit is fout, zolang men niet wordt geconfronteerd met alcohol, zal hij ook minder naar ditgeen omkijken. Redbull reclames mogen wat mij betreft ook per direct worden verboden, net zoals Cola en al die rommel. I.p.v van te zeggen hoe lekker een koud biertje in de hete zomer wel niet is, zouden ze reclames moeten maken van de gevaren van alcohol, zodat ook kinderen op de hoogte zijn. Dit laatste is voor nu helaas alleen maar een droom....

Er zit geen direct gevaar in het nuttigen van een glaasje alcohol op zich.
Het gevaar zit ´m in geen maat kunnen houden en dat zit ´m veel meer in heel veel andere dingen (dispositie, opvoeding, invloed van anderen etc) dan wat wordt aanbevolen...

Als je geen maat houdt met welk om het even genotsmiddel, zitten er risicos aan. Mensen moeten leren met genotsmiddelen omgaan, dat is niet de taak van reclamemakers, maar veel meer van de opvoeders en scholen bv.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:46

" geniet maar drink met mate " komt niet voor niets in alle reclames voor...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:56

phormicola schreef:
Verbieden. Alcohol is slecht voor je en het wordt ook wel verkocht zonder reclame. Weg met die zooi.

MC Donalds is ook slecht voor je.. dan moeten ze die reclames ook stoppen ;)
Alsof een niet-drinker opeens gaat drinken na een reclame...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:02

Resistance schreef:
:')

[ Video ]

:') :') :')
"Heerlijk verfrissend!!!"

Je moet dus het onderscheid maken tussen collectieve reclame en specifieke reclame. Bij de eerste wordt aangezet tot het gebruik van een bepaald product ("Kip het meest veelzijdige stukje vlees kip"), bij specifieke reclame wordt voor een merk reclame gemaakt.
Collectieve reclame streeft naar vergroting van de consumptie van het product, specifieke reclame naar vergroting van het marktaandeel. (Dus mensen die eerst Heineken dronken gaan na het zien van een Jupiler reclame Jupiler drinken bijvoorbeeld.)
Edit: in Nederland wordt er geen collectieve reclame gemaakt voor alcohol. Vroeger wel: klik maar dat is al niet meer toegestaan geloof ik. Ik denk dat als reclame voor alcoholische dranken verboden wordt, de producenten aan zullen dragen dat zij alleen specifieke reclame maken (wat gewoon toe is gestaan) en geen collectieve. Ofwel hun doel is om hun marktaandeel te vergroten en niet om meer mensen alcohol te laten drinken.

In het streven naar minder alcoholconsumptie kan beter gebruikt worden van antireclame. Een sprekend voorbeeld daarvan is Buckler dat de grond in is gestampt door Youp van 't Hek:

Citaat:
Bron: wikipedia
Buckler is de merknaam van een alcoholvrij bier dat door Heineken wordt gebrouwen. Buckler is niet meer verkrijgbaar op de Nederlandse markt, maar nog wel in vele andere landen, waaronder Frankrijk en Spanje.

Geschiedenis
Buckler werd wereldwijd geïntroduceerd in de zomer van 1988 en wist in Nederland al snel marktleider Clausthaler van de troon te stoten. Buckler werd vooral berucht door de terugkerende negatieve uitlatingen die Youp van 't Hek over dit biermerk deed in zijn oudejaarsconference van 31 december 1989.

Van 't Hek gaf aan niet te houden van personen die zeggen iets niet te zijn. Hierbij verwees hij naar Ria Lubbers, die aangaf niet de vrouw van de premier te zijn, maar een normaal Rotterdams meisje dat wel eens een kroegje zou willen beginnen. Volgens Van 't Hek zou in dat geval de hele bar binnen een uur aan de Buckler zijn. Van 't Hek fulmineerde:

"Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die banketstaaf van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!"

Na bovenstaande passage volgden er nog enkele, waaronder:

"Heb je alweer het probleem: wat is een gewone man? Nou in dit geval bedoel ik zo'n Hollandse eikel, zo'n banketstaaf, zo'n Buckler-drinker, zo'n type die je d'r van verdenkt dat hij zijn eigen caravan trekt, zo'n grensrechter."

Volgens sommigen veroorzaakte Van 't Hek met deze uitspraken een drastische daling van de verkoopcijfers. Een alternatieve verklaring is echter dat de verkoopdaling vooral werd ingezet na de succesvolle introductie van Bavaria Malt, waarvan Heineken in 1993 opmerkte dat dit bier niet alleen goedkoper was, maar ook door de consument lekkerder werd bevonden.[1] Mede daarom voerde Heineken in 1991 een smaakverbetering door en verlaagde het alcoholpercentage (van alcoholarm naar alcoholvrij). Een promotiecampagne vanaf 1992 mocht niet meer baten: eind 1993 werd Buckler in Nederland uit de schappen gehaald.

Mede doordat de promotie ook niet meer mocht baten denk ik dat het toch door Youp is gekomen, dat Buckler niet meer in onze schappen ligt.

Hoe dan ook, ik ben zelf niet tegen alcoholreclames: er zijn betere middelen om de alcoholconsumptie te verminderen.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 23-04-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:07

Ons pap (en de rest van ons gezin icl ik) vindt dat er alleen maar slechte dingen worden uitgezonden op TV, de TV brengt nooit iets goeds (tenzij je een goede eigen film kijkt of natuur documentaires etc). Maar voor de rest? Nee, de TV brengt alleen rommel met zich mee. De kanalen die het land uitzendt zijn hier thuis verboden om te kijken en terecht. Het ergste is het voor kinderen: Zeuren omdat ze naar de MC willen, omdat ze die reclame hebben gezien en dan hoppa een slechte luisterend kind met overgewicht. Andere kopen uit nieuwsgierigheid (die de reclames hebben opgewekt) een blikje Redbull en hoppa, je kind is verslaafd aan die rommel. Films die kinderen psychisch breken voor een aantal maanden-jaren :n Nee, geen TV voor ons en geen reclames :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:10

_Femkeeex schreef:
Ons pap (en de rest van ons gezin icl ik) vindt dat er alleen maar slechte dingen worden uitgezonden op TV, de TV brengt nooit iets goeds (tenzij je een goede eigen film kijkt of natuur documentaires etc). Maar voor de rest? Nee, de TV brengt alleen rommel met zich mee. De kanalen die het land uitzendt zijn hier thuis verboden om te kijken en terecht. Het ergste is het voor kinderen: Zeuren omdat ze naar de MC willen, omdat ze die reclame hebben gezien en dan hoppa een slechte luisterend kind met overgewicht. Andere kopen uit nieuwsgierigheid (die de reclames hebben opgewekt) een blikje Redbull en hoppa, je kind is verslaafd aan die rommel. Films die kinderen psychisch breken voor een aantal maanden-jaren :n Nee, geen TV voor ons en geen reclames :D

Dit vind ik dan ook weer gek. Films die kinderen breken? Ik heb behoorlijk gruwelijke films gezien vroeger, vond het alleen maar leuk. En als ik het al eng vond vind ik dat nu niet meer. We kunnen ook té betuttelend worden natuurlijk :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:14

Niet ieder kind is hetzelfde. Ik heb nachten niet kunnen slapen omdat ik Lord of the rings had gekeken, ik kreeg allerlei nare nachtmerries die jaren niet ophielde. Mijn broertje en zusje hebben echt geluk dat zij niet worden geconfronteerd met die rommel. En ik ken zo nog tientallen kinderen die net als mij zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:21

_Femkeeex schreef:
Niet ieder kind is hetzelfde. Ik heb nachten niet kunnen slapen omdat ik Lord of the rings had gekeken, ik kreeg allerlei nare nachtmerries die jaren niet ophielde. Mijn broertje en zusje hebben echt geluk dat zij niet worden geconfronteerd met die rommel. En ik ken zo nog tientallen kinderen die net als mij zijn.

En daar is de kijkwijzer dus voor uitgevonden :)
http://www.kijkwijzer.nl/lord-of-the-ri ... 51717.html
Ik weet niet hoe oud je destijds was maar die zit er niet voor niets op. Als ouder moet je dan inschatten of je je kind het toch laat kijken (als je kind het zelf heel graag wil en je denkt dat je kind het wel aankan) of nee zegt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:27

Ik was destijds rond de 5, mijn ouders waren boven en heb de film stiekum opgezet.. Als ik nooit had geweten hoe dat moest of wanneer mijn ouders de kanalen hadden afgesloten dan was het niet gebeurd. Dan had ik nooit de drang gehad (de o zo bekende kinder drang) om de film te zien, beter gezegd wanneer ik nier wist dat ie bestond, had ik nooit zulke nare jaren moeten leden. En als 5 jarige kind let je echt niet op de kijkwijzers...

Het was deels de schuld van mijn ouders ja, maar kunnen tegenwoordig de ouders de kinderen niet 1 seconde alleen laten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:31

_Femkeeex schreef:

En wat is er dan gebeurd met ouders die gewoon "nee" zeggen tegen kinderen die zeuren?
Of uitleggen dat reclame bedrog is? Of dat je het simpelweg niet kunt betalen, of dat het niet goed voor je is etc? Je kunt het toch bespreekbaar maken?
Je raakt trouwens niet verslaafd van 1 blikje van het een of ander. Daarbij kun je ook verslaafd raken aan suiker (dat zijn de meeste kinderen) zonder ooit reclame gezien te hebben.
Verder zie ik het verband niet met films. Als ouder moet je ook gewoon kunnen bepalen wat je kind wel en niet ziet en of meekijken, zodat er over gesproken kan worden en verteld dat het niet echt is, bv.
Je moet als ouder gewoon betrokken zijn bij je kind of het nu wel of niet TV kijkt (en laten we internet niet vergeten).

Nogmaals, hoe de opvoeders omgaan met de kinderen (en de invloed van vrienden)is veel bepalender in misbruik en verslavingen dan de rol van TV en reclames.
Weghouden of verbieden prikkelt alleen meer de nieuwsgierigheid en zorgt juist voor misbruik zodra het dan een keer wel voor handen is, volgens mij.

Los daarvan vind ik opvoeding zonder TV in huis op zich wel prima, begrijp me niet verkeerd, er kleven heus nadelen aan, met name teveel en ongeselecteerd TV kijken. Maar om heel andere redenen dan de reclames.