Resistance schreef:
"Heerlijk verfrissend!!!"
Je moet dus het onderscheid maken tussen collectieve reclame en specifieke reclame. Bij de eerste wordt aangezet tot het gebruik van een bepaald product ("Kip het meest veelzijdige stukje vlees kip"), bij specifieke reclame wordt voor een merk reclame gemaakt.
Collectieve reclame streeft naar vergroting van de consumptie van het product, specifieke reclame naar vergroting van het marktaandeel. (Dus mensen die eerst Heineken dronken gaan na het zien van een Jupiler reclame Jupiler drinken bijvoorbeeld.)
Edit: in Nederland wordt er geen collectieve reclame gemaakt voor alcohol. Vroeger wel: klik maar dat is al niet meer toegestaan geloof ik. Ik denk dat als reclame voor alcoholische dranken verboden wordt, de producenten aan zullen dragen dat zij alleen specifieke reclame maken (wat gewoon toe is gestaan) en geen collectieve. Ofwel hun doel is om hun marktaandeel te vergroten en niet om meer mensen alcohol te laten drinken.
In het streven naar minder alcoholconsumptie kan beter gebruikt worden van antireclame. Een sprekend voorbeeld daarvan is Buckler dat de grond in is gestampt door Youp van 't Hek:
Citaat:
Bron: wikipedia
Buckler is de merknaam van een alcoholvrij bier dat door Heineken wordt gebrouwen. Buckler is niet meer verkrijgbaar op de Nederlandse markt, maar nog wel in vele andere landen, waaronder Frankrijk en Spanje.
Geschiedenis
Buckler werd wereldwijd geïntroduceerd in de zomer van 1988 en wist in Nederland al snel marktleider Clausthaler van de troon te stoten. Buckler werd vooral berucht door de terugkerende negatieve uitlatingen die Youp van 't Hek over dit biermerk deed in zijn oudejaarsconference van 31 december 1989.
Van 't Hek gaf aan niet te houden van personen die zeggen iets niet te zijn. Hierbij verwees hij naar Ria Lubbers, die aangaf niet de vrouw van de premier te zijn, maar een normaal Rotterdams meisje dat wel eens een kroegje zou willen beginnen. Volgens Van 't Hek zou in dat geval de hele bar binnen een uur aan de Buckler zijn. Van 't Hek fulmineerde:
"Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die banketstaaf van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!"
Na bovenstaande passage volgden er nog enkele, waaronder:
"Heb je alweer het probleem: wat is een gewone man? Nou in dit geval bedoel ik zo'n Hollandse eikel, zo'n banketstaaf, zo'n Buckler-drinker, zo'n type die je d'r van verdenkt dat hij zijn eigen caravan trekt, zo'n grensrechter."
Volgens sommigen veroorzaakte Van 't Hek met deze uitspraken een drastische daling van de verkoopcijfers. Een alternatieve verklaring is echter dat de verkoopdaling vooral werd ingezet na de succesvolle introductie van Bavaria Malt, waarvan Heineken in 1993 opmerkte dat dit bier niet alleen goedkoper was, maar ook door de consument lekkerder werd bevonden.[1] Mede daarom voerde Heineken in 1991 een smaakverbetering door en verlaagde het alcoholpercentage (van alcoholarm naar alcoholvrij). Een promotiecampagne vanaf 1992 mocht niet meer baten: eind 1993 werd Buckler in Nederland uit de schappen gehaald.
Mede doordat de promotie ook niet meer mocht baten denk ik dat het toch door Youp is gekomen, dat Buckler niet meer in onze schappen ligt.
Hoe dan ook, ik ben zelf niet tegen alcoholreclames: er zijn betere middelen om de alcoholconsumptie te verminderen.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 23-04-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt