stelling: Pesten is je eigen schuld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllisL

Re: stelling: Pesten is je eigen schuld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:20

Oh k had t zeker niet tegen jou.
Maar nu ik het grondig doorlees en dat had ik niet gedaan heb ik een post helemaal verkeerd gelezen.

Sorry!

Maargoed, ik vind dus dat pesten niet je eigen schuld en zijn zoveel situatie waarbij je het niet in de hand hebt. Maar natuurlijk zijn er ook situaties waarbij je het wel in de hand hebt. Vaak schuilt er achter de pester een ontzettend onzeker persoon die zelf problemen heeft

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:27

Even verduidelijking van mijn post,
Dat pesten goed te praten is zul je mij nooit horen zeggen. Ik vind het namelijk heel erg dat mensen soms zo ver door kunnen gaan, en een ander zo veel pijn kunnen doen.

Ik vind dat 'zelf schuldig zijn' en 'zonder dat je je ervan bewust bent' heel goed samen kunnen gaan. Daarmee geef ik het geen oordeel of het terecht is dat iemand gepest wordt, ik vind pesten namelijk in alle gevallen onterecht.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:41

EllisL schreef:
Haha, dus vanuit je op kan ik opmaken dat ik gepest ben vanwege mijn handicap dat dat mijn eigen schuld is??

Kom op ik heb zelf toch ook niet voor die handicap gekozen...

Nee ik heb het alleen over mijn situatie,
sorry als ik jou daarmee gekwetst heb

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:45

Ik was nieuw op een school en werd vrijwel meteen toen ik kwam gepest, had dus nog niks gedaan eigenlijk, had geen afwijkende kledingstijl of raar accent, was gewoon normaal. Nu bleek dat dat echt in die persoon zat (was niet het eerste slachtoffer) het heeft zo'n 3 kwart jaar geduurd. Maar ineens was het eigenlijk over. Een paar weken later waren we allebei uitgenodigd voor het zelfde feest en dat meisje had goed wat gedronken, vroeg of ik wou komen en heeft de hele waarheid er uit gegooid. Nu bleek dat ze jaloers was, bij een psycholoog liep omdat volgende haar alles niet goed op een rijtje stond bij haar en ik vond de zelfde jongen als haar leuk (dat wist ik niet) en daarom koos ze mij als doelwit. Hoe dan ook het was dus niet mijn schuld. Mijn mening dus pesten is niet je eigen schuld, vaak zit het in de persoon die pest. Als je een beetje wijs bent, weet je dat pesten iets is wat niet hoort en dat het mensen pijn kan doen. Tuurlijk zullen de pesters wel altijd een doelwit kiezen waar een reden achter zit, maar dat betekent nog niet dat het die persoon zijn schuld is.

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:46

Wat een verschrikkelijke onzin is dit zeg !
Pesten is nooit je eigen schuld, dat je nou eenmaal niet hetzelfde bent als andere niet jou probleem.
De mensen die jou pesten zijn gewoon zielige hoopjes.
Want als je iemand niet mag of raar vind, laat hem/haar dan gewoon met rust.
punt uit

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:09

Pesten kan je eigen schuld zijn, maar het kan ook van niet.

Pesten kan je eigen schuld zijn wanneer je je vervelend gedraagt tegenover andere mensen, als je van die belachelijke reacties geeft, een te uitgesproken mening die op een arrogante manier gebracht wordt, vervelend en/of druk gedrag etc ... Veel mensen pikken dat niet en gaan daardoor iemand pesten met de hoop dat die persoon stopt met zijn vervelende gedrag.
Soms wordt de kledingstijl van die persoon er wel eens bij betrokken, of zijn/haar uiterlijk, waardoor het echt op pesten om te pesten gaat lijken, bedoelt om die persoon te kwetsen. Ik weet niet of ik dit 'goed' vind of niet. Ik heb het vorig jaar zelf ook mee mogen maken, ik was ongelooflijk vervelend en druk geworden in de klas en daarmee heb ik ook geen goede vrienden gemaakt. Uiteindelijk zou ik kunnen zeggen 'boontje komt om zijn loontje', maar het heeft toch veel invloed op me gehad, zowel negatief als positief. Maar de negatieve dingen zijn wel heel ver gegaan en heb toch echt op het randje gezeten.
Maar uiteindelijk had ik er zelf voor gezorgd met mijn gedrag. Nu ik weer veranderd ben word ik niet meer gepest en zit ik nog steeds met dezelfde mensen op school en ze laten me gewoon met rust, met sommige voer ik soms ook gewoon een gesprekje.

Maar je hebt natuurlijk ook gewoon mensen die pesten om erbij te willen horen, of omdat ze bang zijn zelf gepest te worden, en je hebt er natuurlijk waar dat er gewoon een vijs bij los zit.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:33

Pesten is nooit je eigen schuld
Ik werd ook gepest en ik had geen redenen om gepest te worden. Een iemand mocht mij niet en zetten de hele scool tegen mij !
Dus dan is pesten niet je eigen schuld. Het kan natuurlijk wel als je bijvoorbeeld een afwijkende kledingstyle hebt ofzo maar het hoeft niet persé zo te zijn
Laatst bijgewerkt door xDaphnexx op 05-04-14 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:35

xDaphnexx schreef:
Ik werd ook gepest en ik had geen redenen om gepest te worden een iemand mocht mij niet en zetten de hele school tegen mij !

Gelukkig ben jij niet iedereen en is niet iedereen jij. :)

Heel erg voor je dat je gepest werd, maar er zijn wel degelijk mensen die gepest worden omdat ze zich vervelend gedragen. En dan heb ik het niet over het karakter van die persoon, maar echt over hoe die persoon zich gedraagt.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:38

DezeNaam schreef:
xDaphnexx schreef:
Ik werd ook gepest en ik had geen redenen om gepest te worden een iemand mocht mij niet en zetten de hele school tegen mij !

Gelukkig ben jij niet iedereen en is niet iedereen jij. :)

Heel erg voor je dat je gepest werd, maar er zijn wel degelijk mensen die gepest worden omdat ze zich vervelend gedragen. En dan heb ik het niet over het karakter van die persoon, maar echt over hoe die persoon zich gedraagt.
ja weet ik ik had te vroeg op verzenden geklikt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:41

Kan gebeuren.xD

Maar dan ben ik het nog niet met je eens. Pesten om specifiek kledingstijl gebeurt praktisch nooit, want als je dan veranderd van style zoeken ze wel iets anders. Dat zijn gewoon puur van die etters die volwassen moeten worden.:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:42

IloveGuus schreef:
Ik ben zelf gepest, maar ik denk dat als ik wat sterker in mijn schoenen had gestaan,
of wat gewoner was geweest het niet was gebeurd

Vind jij het dan okee om zelf anderen te pesten omdat ze niet gewoon genoeg zijn of niet zo sterk in hun schoenen staan? Pest je zelf ook?

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:43

DezeNaam schreef:
Kan gebeuren.xD

Maar dan ben ik het nog niet met je eens. Pesten om specifiek kledingstijl gebeurt praktisch nooit, want als je dan veranderd van style zoeken ze wel iets anders. Dat zijn gewoon puur van die etters die volwassen moeten worden.:)

Nou bij een vriendin van mij wel ze kreeg een andere style en nog pesten ze haar om der kledingstyle.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:44

xDaphnexx schreef:
DezeNaam schreef:
Kan gebeuren.xD

Nou bij een vriendin van mij wel ze kreeg een andere style en nog pesten ze haar om der kledingstyle.

Dat is toch net wat ik zeg.xD Al verander je, dan zoeken ze nog steeds iets om verder te kunnen doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:45

IloveGuus schreef:
alltimapanda schreef:
praat eens met mensen die gepest zijn je mag mij vragen :)

Ik ben zelf gepest, maar ik denk dat als ik wat sterker in mijn schoenen had gestaan,
of wat gewoner was geweest het niet was gebeurd

meid, ik stond zelf goed sterk in de schoenen, liet niet over mij heen lopen. Pesten gebeurt omdat het KAN, niet omdat het de schuld is van diegene die gepest wordt. Dat is bijna hetzelfde als dat sommige mensen er schijnbaar om ''vragen'' om verkracht te worden, omdat ze een extreem kort jurkje oid aanhebben. Dat is desondanks nóóit een reden om iemand te verkrachten, al loopt diegene in z'n blote kont. Idem dito voor pesten, of iemand nu met een theemuts als hoofddeksel rondloopt, autisme heeft, rood haar heeft of een gekke achternaam, dat is nimmer een reden om iemand te pesten.

edit: En sommige verhalen die ik hier lees, van mensen die zielig doen, dat ze het dan hun eigen schuld is dat ze gepest worden vind ik ook complete onzin. Echt extreem kortzichtig en ronduit belachelijk. Weet jij veel wat de reden is dat ze dat doen, maar NIET om gepest te worden en dergelijke dingen, ook al zijn ze vervelend. Zijn géén reden om iemand te pesten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:48

DezeNaam schreef:
Pesten kan je eigen schuld zijn, maar het kan ook van niet.

Pesten kan je eigen schuld zijn wanneer je je vervelend gedraagt tegenover andere mensen, als je van die belachelijke reacties geeft, een te uitgesproken mening die op een arrogante manier gebracht wordt, vervelend en/of druk gedrag etc ... Veel mensen pikken dat niet en gaan daardoor iemand pesten met de hoop dat die persoon stopt met zijn vervelende gedrag.
Soms wordt de kledingstijl van die persoon er wel eens bij betrokken, of zijn/haar uiterlijk, waardoor het echt op pesten om te pesten gaat lijken, bedoelt om die persoon te kwetsen. Ik weet niet of ik dit 'goed' vind of niet. Ik heb het vorig jaar zelf ook mee mogen maken, ik was ongelooflijk vervelend en druk geworden in de klas en daarmee heb ik ook geen goede vrienden gemaakt. Uiteindelijk zou ik kunnen zeggen 'boontje komt om zijn loontje', maar het heeft toch veel invloed op me gehad, zowel negatief als positief. Maar de negatieve dingen zijn wel heel ver gegaan en heb toch echt op het randje gezeten.
Maar uiteindelijk had ik er zelf voor gezorgd met mijn gedrag. Nu ik weer veranderd ben word ik niet meer gepest en zit ik nog steeds met dezelfde mensen op school en ze laten me gewoon met rust, met sommige voer ik soms ook gewoon een gesprekje.

Maar je hebt natuurlijk ook gewoon mensen die pesten om erbij te willen horen, of omdat ze bang zijn zelf gepest te worden, en je hebt er natuurlijk waar dat er gewoon een vijs bij los zit.

Dit zijn juist vaak de kinderen die hoog in rang staan omdat de rest tegen hun opkijkt en/of er niet tegenin durven te gaan.

Ik persoonlijk ben tegen een grote eenheidsworst. Iedereen moet maar hetzelfde zijn en als je iets anders bent (mening, kledingstijl, afkomst, toekomstvisie) en daardoor anders dan de rest, is het helaas "normaal" dat je gepest wordt.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:49

Ehm, oke, dus als ik er niet uitzie en me niet gedraag als alle andere mensen (dus als ik bijvoorbeeld een andere kledingsmaak, muzieksmaak, interesses, hobby's, etc heb), dan word ik gepest? 8)7

Als ik geen eenheidsworst wil zijn, maar mezelf onderscheid van de menigte, dan vraag ik erom gepest te worden? 8)7

Als ik mezelf ben, in plaats van me anders voor te doen om toch vooral aan het "plaatje" te voldoen en mee te lopen met de rest, dan word ik zeker het slachtoffer van pesten? 8)7

Kortom: in al bovenstaande voorbeelden is het lekker mijn eigen schuld? Had ik me maar anders voor moeten doen en vooral op moeten gaan in de menigte?!? Want als ik dat niet doe dan "vraag ik erom"? Dan "heb ik het aan mezelf te danken"?

Pff, ik weet weer waarom ik heel blij was toen ik 18 werd en die kansloze pesters van de middelbare school ver achter me kon laten...

TS: er is NOOIT een excuus voor pestgedrag. Pesters kunnen allerlei "excuses" / redenen verzinnen, maar zeg nou zelf: vind jij het gerechtvaardigd dat iemand in elkaar geslagen wordt omdat zijn haar stom zit? Of omdat ie toevallig geen Nike schoenen draagt?
En wat al eerder gezegd is: je doet het als slachtoffer nooit goed. Want er wordt altijd wel een ander excuus bedacht.

Serieus: ik snap niet dat je geen redenen kunt bedenken tegen de stelling...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:50

Brainless: dat hangt er vanaf, ik was vorig jaar heel arrogant en ik gaf belachelijke reacties, ik stond alles behalve hoog.xD
Maar het kan ook wel zijn dat die persoon net wel hoog staat inderdaad.:)

Van 'eenheidsworst' merk ik eigenlijk niks/niet veel op onze school, er lopen verschillen stijlen en die gaan gewoon hun gang zonder al dat gepest.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:53

In mijn klas zit een jongen die een beetje uitgelachen wordt en genegeerd, maar dat is echt zijn eigen schuld.
Hij noemt iedereen dom, doet heel hysterisch, roept 'wat nou!' Naar leraren als ze hem geen hoger cijfer geven na een mislukte poging door te gaan huilen..
Dat is echt wel zijn eigen schuld. Denk maar niet dat ik aardig tegen hem ga doen als hij niet aardig is tegen mij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:54

DearLove schreef:
EllisL schreef:
Haha, dus vanuit je op kan ik opmaken dat ik gepest ben vanwege mijn handicap dat dat mijn eigen schuld is??

Kom op ik heb zelf toch ook niet voor die handicap gekozen...

Tegen wie heb je het? Want als je het tegen mij hebt dan heb je het niet goed gelezen. Handicap of whatever kun je inderdaad niks aan doen. Maar er zijn toch ook echt mensen die expres dom doen ander gedrag laten zien etc.
DearLove schreef:
Misschien een heel heftig voorbeeld maar ik ken een meisje dat zich altijd zielig opstelde ze zij zelfs dat ze kanker had puur om aandacht te krijgen en het zielige beeld te versterken. Iedereen leefde met haar mee als ze weer zij dat ze naar het ziekenhuis toe moest. Na een tijdje zijn haar klasgenoten richting haar huis gegaan om een kaartje te geven waar in stond dat ze meeleven met die ouders hun dochter en haar sterkte wensen. De ouders vroegen waarom, een klasgenote zij van uw dochter had toch kanker? De ouders waren geschokt en zeiden dat dit niet het geval was, het meisje was geeneens ziek. Sinds dat de klas dit wist wisten steeds meer mensen dat ze had gelogen. Sindsdien word ze gepest.

Dan heeft ze geen kanker, maar heeft ze wel een andere ziekte, maar dan een psychische. Harstikke triest om dan iemand te gaan pesten. Expres... kom nou, wat een onzin.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:57

Arc_En_Ciel schreef:
In mijn klas zit een jongen die een beetje uitgelachen wordt en genegeerd, maar dat is echt zijn eigen schuld.
Hij noemt iedereen dom, doet heel hysterisch, roept 'wat nou!' Naar leraren als ze hem geen hoger cijfer geven na een mislukte poging door te gaan huilen..
Dat is echt wel zijn eigen schuld. Denk maar niet dat ik aardig tegen hem ga doen als hij niet aardig is tegen mij.

Dus omdat hij andere zinnentjes gebruikt en teleurgesteld is omdat hij geen hoog cijfer heeft gekregen gaan jullie hem pesten :n Dit is helemaal niet zijn eigen schuld, laat die jongen in zijn waarde. Begrijpelijk dat hij niet aardig doet, na wat jullie hem allemaal hebben aangedaan |o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:59

_Femkeeex schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Dus omdat hij andere zinnentjes gebruikt en teleurgesteld is omdat hij geen hoog cijfer heeft gekregen gaan jullie hem pesten :n Dit is helemaal niet zijn eigen schuld, laat die jongen in zijn waarde. Begrijpelijk dat hij niet aardig doet, na wat jullie hem allemaal hebben aangedaan |o

Inderdaad een rare reactie op iemand die blijkbaar moeite heeft om zijn emoties "normaal" te uiten.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:00

_Femkeeex schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Wat wij hem hebben aangedaan? Hij is hier zelf mee begonnen.
Ik ga niet aardig toen tegen iemand die roept dat hij een ander zijn keel dicht gaat knijpen (jongen zat op zijn mobiel, en die loser dacht dat hij aan het filmen was).
Hij had een 8, geen laag cijfer dus, en het is super oneerlijk als hij door te huilen een 9 krijgt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:01

Arc_En_Ciel schreef:

En waarom zou jij NIET aardig doen? Wordt jij daar zelf een beter mens van? Dan ben je dus geen haar beter dan het gedrag wat hij vertoont.

Er is NOOIT een goede reden om te pesten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:02

Arc_En_Ciel schreef:
Wat wij hem hebben aangedaan? Hij is hier zelf mee begonnen.
Ik ga niet aardig toen tegen iemand die roept dat hij een ander zijn keel dicht gaat knijpen (jongen zat op zijn mobiel, en die loser dacht dat hij aan het filmen was).
Hij had een 8, geen laag cijfer dus, en het is super oneerlijk als hij door te huilen een 9 krijgt.

Ik ken dit gedrag helaas maar al te goed, en vaak is dit niet omdat ze buiten de groep willen vallen, maar omdat ze heel basic reageren op omgeving en hun eigen gevoel/emoties.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 05-04-14 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:02

Maartje1990 schreef:
Dan heeft ze geen kanker, maar heeft ze wel een andere ziekte, maar dan een psychische. Harstikke triest om dan iemand te gaan pesten. Expres... kom nou, wat een onzin.

Ja dat snap ik, maar je roept het dan toch echt van jezelf af. Iets kleins oke maar maak dan niet zo'n leugen en al helemaal niet over kanker want dat doet erg veel mensen zeer.