Jongen overlijdt aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:14

heidy_wilco schreef:
switt schreef:
Ik heb zelf ook een (potentieel dodelijke) pinda allergie en iets bestellen met de naam saté zou ik me sowieso al niet in mijn hoofd halen.. Maar heb ook altijd een epipen en medicijnen mee omdat ik inmiddels weet hoe gemakkelijk het tóch per ongeluk fout kan gaan, hoe goed je ook oplet. Zoenen met iemand die twee uur geleden pinda's heeft gegeten bijvoorbeeld :p vreselijk dit te lezen, dit is echt mijn grote angst..

Potverdorie, zo erg kunnen allergieën dus zijn. Wat kan je erge reacties krijgen door, in mijn ogen, zo goed als bijna niets van die stoffen binnen te krijgen.

Verschilt per persoon wel hoor. Ik ken mensen met notenallergie die "sporen van noten" wel kunnen hebben maar noten als ingrediënt niet. Op mijn instructiedag toen ik in een horeca-uitzendbureau ging werken werd daar ook heel erg op gehamerd: als ik een boterham met pindakaas smeer op een werkblad en het wordt daarna niet schoongemaakt, kan een pinda-allergie-persoon daar last van hebben. Dus inderdaad handschoentjes aan en een schone snijplank nemen die in de spoelmachine is geweest.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:23

Furrow schreef:
Lijkt me echt vreselijk om zo een allergie te hebben.
Daarom dat er bij koeken bv. altijd staat dat het in hetzelfde fabriek als een koek met noten werd gemaakt.

dat staat bijna op alle eetbare producten en ook op drinken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:35

Als iemand echt een allergie heeft tegen pinda's, dan kan ieder nog zo kleine besmetting met pinda's een allergische reactie veroorzaken. Dus zelfs als er geen satesaus op de wrap had gezeten, dan had iedere nog zo kleine contaminatie niet te voorkomen geweest.

Heel sneu dat er iemand is overleden. Het schrappen van de wrap vind ik persoonlijk overkill. Een mooi gebaar na de nabestaanden, maar het probleem los je er niet mee op. En persoonlijk vind ik dat geen probleem. Als iemand weet dat hij allergisch is voor pinda's, dan behoort hij daar zelf rekening mee te houden. En dan bijv. een dergelijk restaurant niet te bezoeken.

RianneH

Re: Jongen overlijd aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:48

Ik vermoed dat de keuze om de wrap te schrappen misschien ook wel beïnvloed is door de Amerikaanse paniek en rechtzaak mentaliteit en minder door Hollandse nuchterheid. Maar dit is enkel een vermoeden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:57

Een allergie kan ook ineens ontstaan, Dus misschien is het nog nooit gebeurd en is dit de eerste en laatste keer geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:58

Dan vraag ik me af waarom iemand een wrap besteld zonder satésaus? Kan zijn dat de persoon in kwestie het misschien niet lekker vindt. Kan ook zijn dat hij weet dat het niet zo lekker valt....

Deliana1993

Re: Jongen overlijdt aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:16

Ik ben van mening dat je toch wel weet dat je een allergie hebt. Zo ja dan zou je toch geen risico nemen? Er zijn veel dingen te voorkomen zelfs deze fastfood keten houden hier veel rekening mee. Daarbij kan de schuld niet bij Mac neergelegd worden, hun kunnen ook niet ruiken wat iemand heeft.

Daarnaast zeker respect voor Mac voor deze keuze en daarbij de small wrap saté uit het assortiment te halen, maar na mijn mening gaat dit wel erg ver.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:26

Snap niet dat een goed product uit de verkoop wordt gehaald want dit heeft niets met het product te maken maar een persoon die allergisch is. Moeten dan ook alle bijen uitgebant worden?

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de persoon zelf om te voorkomen dat hij iets van noten binnen krijgt. Helaas zit het in veel dingen en moet je dus goed opletten. In dit geval kan je dus vrijwel niet buitenshuis eten en zal je alles zelf moeten maken.
Het kan natuurlijk dat er een allergie ontstaan is en dat dit de eerste reactie is die gelijk erg heftig is en fataal. Dan is het dus gewoon een noodlottige samenloop van omstandigheden en kan niemand er iets aan doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:34

Dood door Mac Donalds voer. Dat is echt heel treurig.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:45

Deliana1993 schreef:
Ik ben van mening dat je toch wel weet dat je een allergie hebt. Zo ja dan zou je toch geen risico nemen? Er zijn veel dingen te voorkomen zelfs deze fastfood keten houden hier veel rekening mee. Daarbij kan de schuld niet bij Mac neergelegd worden, hun kunnen ook niet ruiken wat iemand heeft.

Daarnaast zeker respect voor Mac voor deze keuze en daarbij de small wrap saté uit het assortiment te halen, maar na mijn mening gaat dit wel erg ver.

Een collega van mij heeft een paar maanden terug voor het eerst een allergische reactie gehad, waar op is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar het was wel zo ernstig dat er een trauma heli aan te pas moest komen. Je hoeft het dus niet altijd te weten.

Verder ben ik het wel met de strekking van je bericht eens, dat de McDonalds hier weinig aan kon doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 05:23

Op nu.nl staat dat niet bekend is waarvoor de jongen allergisch was....Hij wist het zelf dus niet eens en kon er dus moeilijk rekening mee houden.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:39

Een allergie bouw je op, kan me niet voorstellen dat je van niet allergisch naar shocktoestand gaat.. Hoe dan ook, vreselijk.

Ik hoop dat mensen dit soort allergieën wat meer gaan begrijpen en serieus nemen. Ik ben zelf zo allergisch dat ik al benauwd wordt als ik met iemand praat die een uur geleden een handje nootjes heeft gegeten. Vaak wordt ik niet serieus genomen totdat mensen zien wat er gebeurt als ik op tien meter afstand langs een notenkraam loop; dat kan ik al echt beter niet doen als ik half wil stikken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:01

Volgens mij is er meer aan de hand.. vind het een vreemd verhaal dat ze om deze reden een product uit het assortiment halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:08

Mijn buurman heeft ook notenallergie maar hij gaat ook gewoon naar de McD als dat zo uitkomt. Beetje stom om panisch alles te gaan mijden terwijl dat niet nodig is (bijvoorbeeld omdat je wéét dat sommige producten gewoon geen noten bevatten, ook niet bij de McD)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:18

En al had hij het wel geweten... De allergenen van de producten staan inderdaad op de achterkant van t blaadje op je dienblad maar alleen van de vaste producten. De tijdelijke staan er niet op vermeld dus dan ben je afhankelijk van de medewerkers.

Ik vind het sneu voor de jongen en familie maar ik snap alleen niet waarom de wrap er uit moet. Het is echt heel treurig maar dat vind ik geen reden. Een allergische reactie kan nu eenmaal gebeuren. Het enige treurige is dat dit helaas dodelijk is geweest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:17

switt schreef:
Een allergie bouw je op, kan me niet voorstellen dat je van niet allergisch naar shocktoestand gaat.. Hoe dan ook, vreselijk.

.

een allergie hoeft niet op te bouwen, vaak zie je wel eerst lichte klachten die verergeren , maar je kunt ook als eerste bewuste reactie gewoon het loodje leggen, noten of pinda allergie is er 1 van die zo ineens om de bocht kan komen zetten zonder eerdere alarmsignalen , of in ieder geval als zodanig herkende signalen.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:18

Tiggs schreef:
Volgens mij is er meer aan de hand.. vind het een vreemd verhaal dat ze om deze reden een product uit het assortiment halen.

Ik heb inderdaad ook het idee dat er meer aan de hand is.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:19

Dat was inderdaad ook het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde. Je weet toch waarvoor je allergisch bent? Het klinkt mij dan logisch in de oren dat je het ook niet besteld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:20

sja, er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn...
ik vermoed ook eerder amerikaanse "o my god, they'll sue us" mentaliteit dan een andere reden :+

fourseasons, er is later nog berichtgeving geweest (staat ergens in dit topic) dat de jongen in kwestie niet bekend was met een allergie, hij wist dus nergens van , tot het moment van de reactie die tot zijn dood heeft geleid.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-04-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:21

_MelloW_ schreef:
Ik las ergens dat hij had gevraagd of er geen satesaus op mocht. Medewerker had dit toch gedaan(per ongeluk). (weet natuurlijk niet of dat op waarheid berust)
Het product is uit het assortiment gehaald als een blijk van respect naar de familie.

Maar dan nog ben je een ei als je ondanks je allergie het gaat eten. Beetje eigen schuld vind ik dan maar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:22

Daphne__ schreef:
Op nu.nl staat dat niet bekend is waarvoor de jongen allergisch was....Hij wist het zelf dus niet eens en kon er dus moeilijk rekening mee houden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:26

Sonja_vR schreef:
Daphne__ schreef:

Hij heeft toch wel vaker in 17 jaar pinda dingen gegeten, lijkt me?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:28

Sonja_vR schreef:
sja, er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn...
ik vermoed ook eerder amerikaanse "o my god, they'll sue us" mentaliteit dan een andere reden :+

fourseasons, er is later nog berichtgeving geweest (staat ergens in dit topic) dat de jongen in kwestie niet bekend was met een allergie, hij wist dus nergens van , tot het moment van de reactie die tot zijn dood heeft geleid.

Hij was zeventien, lijkt me dat hij in die tijd echt wel iets van pindasaus of zo heeft gegeten?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:33

RianneH schreef:
Ik vermoed dat de keuze om de wrap te schrappen misschien ook wel beïnvloed is door de Amerikaanse paniek en rechtzaak mentaliteit en minder door Hollandse nuchterheid. Maar dit is enkel een vermoeden.

Dat vermoed ik dus ook...

Overigens: misschien heeft die jongen inderdaad wel eerder pinda's gegeten en ging dat wel goed, veel allergieën bouwen zich op... of hield hij niet van pinda's en had er nooit veel van gegeten.

Je kunt trouwens doodgaan aan de gekste dingen: er is 1 geval bekend van iemand die door een Russische dwerghamster gebeten werd en doodging aan de ... allergische reactie op die beet!
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 05-04-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:36

Je kan zomaar ineens van de een op de andere dag ergens allergisch voor worden. En soms bouwt het geleidelijk op, maar soms ook niet en raak je meteen binnen een paar minuten in een anafylactische shock. Dus al heeft hij de dag voor zijn dood nog pinda's gegeten, dan nog kan het zijn dat hij die dag er ineens allergisch voor geworden is. Dikke vette pech en wat een drama voor de nabestaanden..