Op jonge leeftijd trouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:06

Nordsvensk schreef:
Op zo'n jonge leeftijd lijkt het me een slecht plan. Dat vind ik niet kunnen :n

Ik vind 20 jaar al erg vroeg, laat staan als je 16 bent :n

Weten haar ouders van die agressieve vriend? Hoe kun je dan in vredesnaam toestemming geven :n

Ja, ze weten van haar vriend af. Hoe het kan weet ik niet.. Weet wel dat ze het thuis ook niet zo makkelijk heeft (krijg je soms met puberende dochters, krijgen ruzie met hun ouders etc.). Misschien is dit ook wel een (vrij slechte) uitweg van thuis?

_mexx_lady_ schreef:
Sjah vanaf je 16de mag je trouwen onder toestemming van je ouders. Vanaf je 18de hebben ze niks meer te zeggen...
De verloving zal net zo snel gedaan zijn als dat het begonnen is.
Vind persoonlijk dat je zelf niet genoeg levenservaring/verstand/zelfstandigheid hebt om op zo'n jonge leeftijd te trouwen. Dit lijkt me puur een ik-wil-me-voor-mezelf-actie van de jongen zijn kant. Een soort van beleg leggen op zijn meisje. Zo komt het bij mij over!

Daar had ik inderdaad ook wat over gehoord. Ze zouden volgens mij wachten tot ze 16 was.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:07

ik zou het persoonlijk wel wachten tot je een paar jaar een relatie met iemand hebt natuurlijk mogen daar ups en down inzitten maar dan weetje wel zo goed als zeker dat hij de waren is.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:11

Zandkorrel_ schreef:
Als je 16 bent mag je volgens mij trouwen als je toestemming vraagt aan de Koning (als ik met niet vergis).)

Die arme Willempie heeft het druk met alle jonge meisjes die willen trouwen :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:13

verootjoo schreef:
BaileyMix schreef:
21 en 25 vind ik toch alweer en hele andere fase :) 21 vind ik persoonlijk echt te jong, sorry. nog nauwelijks levenservaring -wat is nou 20 jaar?- en nog zoveel zelfstandig te ontdekken! Zonde om die 'vrijheid' op te geven. Maar goed, ieder z'n keuze natuurlijk.

Overigens zijn er net zo goed mensen van 22 die volwassener in het leven staan dan een 27-jarige, maar even algemeen genomen.

Nou ja, je geeft niet je vrijheid op als je gaat trouwen hoor :') ik ben iig geen gevangen huisvrouw geworden :Y)
Als je 20 bent kun je m.i. echt wel overzien wat een huwelijk inhoudt en wat je belooft, als je 15 bent niet.
Maar het scheelt dat de kinderen in de OP nog niet getrouwd zijn, alleen verloofd, en dat was ik ook op mijn 8e :')

Wel een deel van je vrijheid, dat is nu eenmaal zo als je een verbintenis aan gaat :) Dan hoef je helemaal geen gevangen huisvrouw te zijn, maar een deel van je vrijheid ben je gewoon kwijt. Je kunt niet zomaar vertrekken, er moet overlegd worden, je kan niet doen en laten wat je wilt met wie je maar wilt...

Morrow_Less

Re: Op jonge leeftijd trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:16

Hier in BE kan je trouwen onder je 18 mits toestemming van de Koning. De vader van mijn buurvrouw is getrouwd op zijn 14de en ze zijn tot hun (ongeveer) 50 ste samen gebleven tot het noodlot toesloeg.

Maar zo jong met een agressieveling. Ik durf eerlijk zeggen, mijn ex heeft mij hiertoe ook verplicht. Zelf behandelde hij me ook als vuil. Maar hij zag het als ultieme ding zodat ik niet meer bij hem weg kon en hij me helemaal in zijn bezit had. Gelukkig heb ik uitvluchtjes kunnen verzinnen tot dan. Maar ik neem aan dat zo een jong meisje er niet tegenin durft te gaan. Het arme kind. Kan zij geen hulp inroepen van een organisatie ?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:19

Morrow_Less schreef:
Hier in BE kan je trouwen onder je 18 mits toestemming van de Koning. De vader van mijn buurvrouw is getrouwd op zijn 14de en ze zijn tot hun (ongeveer) 50 ste samen gebleven tot het noodlot toesloeg.

Maar zo jong met een agressieveling. Ik durf eerlijk zeggen, mijn ex heeft mij hiertoe ook verplicht. Zelf behandelde hij me ook als vuil. Maar hij zag het als ultieme ding zodat ik niet meer bij hem weg kon en hij me helemaal in zijn bezit had. Gelukkig heb ik uitvluchtjes kunnen verzinnen tot dan. Maar ik neem aan dat zo een jong meisje er niet tegenin durft te gaan. Het arme kind. Kan zij geen hulp inroepen van een organisatie ?

Of hij ook agressief naar haar is, dat weet ik verder niet. Naar andere mensen wel. Mijn eigen vriendje (hij is één dag ouder dan ik en niet agressief, geen zorgen) vertelde me ook hoe hij soms langs hem en zijn vrienden loopt. F lijkt verder wel erg blij met hem te zijn, maar ik weet er het fijne niet van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:20

Citaat:
Het leeftijdsvereiste wordt tegenwoordig geregeld in artikel 1:31, lid 1 van het Burgerlijk Wetboek. De man en vrouw moeten ten minste achttien jaar oud zijn om in het huwelijk te mogen treden. In lid 2 wordt hierop een uitzondering gemaakt met de bepaling dat ook zestien- en zeventienjarigen mogen trouwen in het geval van zwangerschap. De Nederlandse minister van Justitie (vóór 1993 was de Koning hiertoe bevoegd)[1] kan om gewichtige redenen huwelijksdispensatie verlenen, dat wil zeggen een vrijstelling van het leeftijdsvereiste uit het eerste lid.[3] De belangrijkste 'gewichtige reden' heeft betrekking op zwangerschap van minderjarigen, welke reden kan zijn om een kinderhuwelijk toe te staan.[1] Een minderjarige die wil trouwen, heeft altijd toestemming nodig van diens ouders of voogd. Als die geen toestemming geven, kan hij of zij de rechtbank om vervangende toestemming vragen.[3]

http://www.justis.nl/Producten/Huwelijk ... spensatie/

Dit is overigens nederlandse wetgeving. Voorlopig zal dat trouwen dus nog wel meevallen, tenzij ze plannen heeft om volgend jaar zwanger te worden. En de koning hoeft zich er gelukkig ook niet meer mee te bemoeien.
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-04-14 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:21

BaileyMix schreef:
verootjoo schreef:
Nou ja, je geeft niet je vrijheid op als je gaat trouwen hoor :') ik ben iig geen gevangen huisvrouw geworden :Y)
Als je 20 bent kun je m.i. echt wel overzien wat een huwelijk inhoudt en wat je belooft, als je 15 bent niet.
Maar het scheelt dat de kinderen in de OP nog niet getrouwd zijn, alleen verloofd, en dat was ik ook op mijn 8e :')

Wel een deel van je vrijheid, dat is nu eenmaal zo als je een verbintenis aan gaat :) Dan hoef je helemaal geen gevangen huisvrouw te zijn, maar een deel van je vrijheid ben je gewoon kwijt. Je kunt niet zomaar vertrekken, er moet overlegd worden, je kan niet doen en laten wat je wilt met wie je maar wilt...

Dat kan je in elke soort relatie niet hoor :? Je leeft nl niet alleen op deze wereld. Ik overlegde thuis ook met mijn ouders. Er zijn altijd grenzen, doen en laten wat je wilt kan alleen binnen de gestelde normen en waarden.
en het lijkt me idd normaal dat je in een huwelijik overlegt en praat met elkaar maar zelf zie dat niet echt als een beperking...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:22

Daar verschillen we dan in :D Sommige mensen kunnen die 'beperking' wel handelen, anderen niet.

Doriine

16 is idd wel een beetje jong. Ik ben 20 en dit jaar getrouwd ook erg vroeg maar relatie zit goed en ben zwanger. Maar ja wat is te vroeg. Mijn ouders zijn ook na 25 jaar gaan scheiden je weet nooit hoe iets loopt vind ik...al zou ik het niet echt fijn vinden als mijn zoon over 16 jaar komt met mam ik ga trouwen haha dus vind het vreemd dat haar ouders het volgens mij allemaal goed vinden

Ayasha
Blogger

BaileyMix schreef:
Nee bah, wordt daar gewoon een beetje ziek van :\ Hier ook een meisje van net 18 die eind v/d zomer gaat trouwen... Belachelijk vind ik het. Onder de 24 is imo echt te jong, daarna eigenlijk ook nog maar dat kan dan weer wel :o

Verloven trouwens net zo erg, als je je op je 16e al zo vast legt dan gaat er iets niet goed hoor 8)7 Doei leven!

Zo wat een vreemde reactie. Ik was op 22 verloofd en ben op 23 getrouwd. Heb een prima leven hoor. Weet niet hoe jij een relatie ziet maar mijn relatie beperkt mij niet in leven. Als je gewoon samen bent met iemand overleg je hoop ik ook wanneer je er een eind aan wil breien. Is zo banketstaaf als de ene denkt nog een relatie te hebben en de andere er klaar mee is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-04-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:23

Ik kan best geloven dat hij niet agressief is tegen haar. ik ken het gehele verhaal niet zoals jij. Maar wat als hij dan "ruzie" maakt met veel mensen. In het ergste geval kan hij opgenomen worden en dan zit ze daar als 16 jarige met een man in een instelling of erger. Zou ze tegen hem niet kunnen zeggen om eens na te dnken over zijn gedrag. Dit zou toch bespreekbaar moeten zijn tussen hun :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:23

BaileyMix schreef:
Daar verschillen we dan in :D Sommige mensen kunnen die 'beperking' wel handelen, anderen niet.

Als je dat een beperking vindt heb je volgens mij gewoon niet de goede partner...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:25

Of je bent er gewoon nog niet klaar voor, vrijheid blijheid :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:25

Dan ben je imo uberhaupt gewoon nog niet rijp genoeg voor een partner als je zo denkt. :(:)

Ik heb eerlijk gezegd niks van vrijheid moeten opgeven maar goed, ik stak sowieso al niet mijn tong in elke lekkere kerel die dicht genoeg in de buurt kwam e.d. en dat is zo ongeveer de enige "vrijheid" (als dat vrijheid is) die ik heb moeten "opgeven". :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-04-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:26

Ayasha schreef:
BaileyMix schreef:
Nee bah, wordt daar gewoon een beetje ziek van :\ Hier ook een meisje van net 18 die eind v/d zomer gaat trouwen... Belachelijk vind ik het. Onder de 24 is imo echt te jong, daarna eigenlijk ook nog maar dat kan dan weer wel :o

Verloven trouwens net zo erg, als je je op je 16e al zo vast legt dan gaat er iets niet goed hoor 8)7 Doei leven!

Zo wat een vreemde reactie. Ik was op 22 verloofd en ben op 23 getrouwd. Heb een prima leven hoor. Weet niet hoe jij een relatie ziet maar mijn relatie beperkt mij niet in leven. Als je gewoon samen bent met iemand overleg je hoop ik ook wanneer je er een eind aan wil breien. Is zo banketstaaf als de ene denkt nog een relatie te hebben en de andere er klaar mee is.

Ik ben idd ook met 22 verloofd en 23 getrouws. Dat gaat hartstikke prima en we zijn hartstikke gelukkig samen. We woonde al samen sinds ik 18 ben en er is niet echt heel veel verandert hoor sinds we elkaar het jawoord hebben gegeven... Ik heb mijn baan niet op hoeven zeggen, sta niet de hele dag achter het aanrecht. Wat een rare redenaties zeg.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:26

Ayasha schreef:
BaileyMix schreef:

Fijn dat jouw huwelijk je leven niet beperkt :) Zo zie je maar dat sommige mensen dingen anders voelen dan anderen. Ik vraag me wel af wat het dikgedrukte stukje verder met mijn reactie te maken heeft?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:27

Ayasha schreef:
Dan ben je imo uberhaupt gewoon nog niet rijp genoeg voor een partner als je zo denkt. :(:)

Helemaal correct *\o/*

xGoldenHero

Pff 15 vind ik wel jong om je te verloven maar goed misschien blijven ze jaren verloofd en gaat het uit :p

Ik ben 21 en net een half jaar getrouwd. Wat dat voor mij inhoud? Geen ring, samen zijn maar wel onze eigen dingen doen. Ik ben niet zwanger en wil dat ook nog absoluut niet. M'n kerel is 27 overigens en we zijn nu 6 jaar samen

21 is ook jong, volgens sommige mensen heb je dan nog niet geleefd, maar ik leef wel, ik doe altijd leuke dingen met of zonder m'n kerel. Ik heb 2 goede banen en we hebben een prachtig huis. Perfect toch?

Toen ik 15 was vond ik verkering al heel wat maar verloven? Tis dat het erbij hoorde vorig jaar anders had dat aanzoek niet eens gehoeven haha.

(Een aanzoek? Heb hem een beetje gepushed muahaha)

Ayasha
Blogger

Dat was op de tweede reactie. :) Van niet kunnen gaan wanneer je wil enz.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:28

Dat vind ik ook alsof je ineens geen leven meer hebt haha. We doen genoeg samen en ook apart:) je vertrouwd elkaar dus kun je elkaar ook dingen gunnen.. Ik heb alles wat mijn hartje begeert:) en ja ook op mn 20e

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:30

Ayasha schreef:
Dat was op de tweede reactie. :) Van niet kunnen gaan wanneer je wil enz.

Ah :) Dat sloeg er meer op, als jij plots de neiging voelt om naar Den Haag te verhuizen ( :') Ik noem maar even wat hè) kun je spullen pakken en gaan (even baan etc. buiten beschouwing gelaten) maar als je getrouwd ben is het allicht handig om even te overleggen. En als de partner het er niet mee eens is, ja... Dan blijf je dus gewoon waar je bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:31

Dan zoek je een compromis in een goede relatie. :) (en ik mag hopen dat je die hebt als je gaat trouwen.)
Als ik morgen naar duitsland wil ben ik er van overtuigd dat daar over te praten valt. Maar dan wel als het uit gedacht is. (alsin; waar gaan we van leven, hoe gaan we leven enz)
En een boel 20ers blijven te lang kind. Vanaf 20 mag je stilaan wel wat verder na gaan denken dan morgen en dat is ook de enige "beperking" die trouwen mij imo opgelegd heeft (mij persoonlijk niet zo want dat deed ik al. :+)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:37

Dan zoek je inderdaad een compromis, en daar kom je dus die kleine beperking tegen. En dan hoeft dat voor jou niet eens vervelend te zijn, beperking in je vrijheid (hoe klein ook) is het wel. Hoe bedoel je dat een boel 20ers te lang kind blijven?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:39

Als het mijn kind zou zijn kreeg ze zeker geen toestemming om voor haar 18e te trouwen.

Ga eerst maar eens van het leven genieten, school afmaken en werken. Tussen ze 16e en 26ste verander je nog zo veel. Heel goed mogelijk dat je dan niet meer bij de partner past die je had toen je 16 was.

Ik ervaar het huwelijk overigens ook niet als beperkend....in overleg kan je heel veel ruimte voor elkaar creëren.