overvallers juwelier doodgeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:45

Wat een traumatische gebeurtenis.
Als juwelier leef je altijd met angst van gewelddadige overval. Vreselijk. Wat een nachtmerrie.
Zo gaat de lol van je eigen zaak echt ten onder door die ettertjes.

Maar ook voor de families van de overvallers, trauma. Uiteindelijk zijn dit ook iemands kinderen, hoe ontspoort dan ook.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:55

Waar ik nu bang voor ben is dat weer een stille tocht georganiseerd gaat worden voor de "arme" overvallers, omdat het zo'n goede jongens waren. Net zoals met dat scooterjoch toentertijd. De wereld op zijn kop....

Lante

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:00

Ik heb er niet zoveel moeite mee, die juwelier is gewond toch? Puur zelfverdediging.
Let wel, ik ben niet voor de doodstraf of eigen rechter spelen, maar in dit soort situaties heb ik begrip.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:00

Man0n89 schreef:
Sowieso een verschrikkelijke samenloop van omstandigheden ik snap de handeling van de vrouw maar ze heeft erg disproportioneel gehandeld en ik vrees voor haar dat er dan ook een strafrechtelijke vervolging aan zit te komen aangezien ze ook de politie had kunnen bellen maar dit dus niet heeft gedaan. Een beroep op noodweer...tja ik zou er als rechter niet graag over oordelen. Nederland heef nou eenmaal dat je niet voor eigen rechter mag spelen. Maar dan oordeel ik ook maar als student rechten. Persoonlijk vind ik alsnog dat ze vrij heftig gehandeld verder tjaa... Dramatisch voor alle partijen.

Soms kun je voor jezelf de afweging maken: is het mij de straf waard of niet. We weten natuurlijk niet wat er is gebeurd maar de man ligt in het ziekenhuis. Als iemand mijn man wat ernstigs aan doet en ik heb de mogelijkheid. Dan heb je als overvaller wel een pech dag.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:09

Dat haar man in het ziekenhuis ligt wist ik nog niet. En ik denk er allemaal hetzelfde over als jullie laat dat duidelijk zijn. Alleen vrees ik dat de rechter anders oordeelt. Maar volgens mij heeft de vrouw genoeg geleden door hetgeen zij meegemaakt heeft. Ik ben benieuwd naar alle feiten van de zaak dan zal het makkelijker beoordelen zijn of de vrouw disproportioneel gehandeld heeft. Maar zo op het eerste gezicht denk ik nog steeds dat ze disproportioneel gehandeld heeft.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:16

kanniet schreef:
Ik ga ervan uit dat het idd gebeurde zoals geschetst: Als jij op camera ziet dat je man neergeschoten/gestoken wordt en je rent in paniek ernaartoe, wetend dat je verder van de overheid/politie/rechters bijna niets kunt verwachten, dan word je bijna gedwongen zelf te handelen en dat deed deze dappere vrouw.

Nou, nou, nogal een aanname zeg!

We weten nu nog helemaal niets, maar mocht de vrouw idd dit gedaan hebben, dan is er kans dat ze disproportioneel gehandeld heeft. Zij was namelijk niet in de zaak en had dus uit de gevaarlijke situatie weg kunnen blijven. Daarentegen is ze juist met vuurwapen naar de zaak gegaan om zich wel in de gevaarlijke situatie te begeven. Is maar zeer de vraag of dat onder noodweer geschaard kan worden. Ik mag hopen dat ze op z'n minst eerst de politie heeft gebeld.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:22

Ze heeft misschien haar man gered van de dood. Dan is het wellicht verre van disproportioneel. En ja, van de overheid kunnen we weinig verwachten. Statistisch gezien is de pakkans klein, en de kans op een proportionele veroordeling nog kleiner.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:24

kanniet schreef:
Ze heeft misschien haar man gered van de dood. Dan is het wellicht verre van disproportioneel. En ja, van de overheid kunnen we weinig verwachten. Statistisch gezien is de pakkans klein, en de kans op een proportionele veroordeling nog kleiner.

Heb je daar cijfers van?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:26

Stel: Je ziet dat iemand jouw paard aan het mishandelen is. Optie proportioneeL: Wachten totdat diegene klaar is en weg gaat. daarna naar je paard gaan, dierenarts en politie bellen.
Disproportioneel: Meteen ernaartoe rennen en diegene op zijn nek springen om te voorkomen dat hij doorgaat met het risico dat hij zijn nek breekt.

Wat zou je doen?
Laatst bijgewerkt door kanniet op 29-03-14 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:27

Electra63 schreef:
kanniet schreef:

Heb je daar cijfers van?

Als je dat niet weet leef je onder een steen. Maar je mag ook googelen. Ik heb geen zin om open deuren in te trappen.
Ik heb nu mijn mening gegeven en laat het erbij.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 29-03-14 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:28

Zoals hier in krant staat zou een van de overvallers eerst op de juwelier hebben geschoten waardoor hij gewond raakte. Waarna de vrouw de verkoopruimte binnen is gekomen en op de overvallers heeft geschoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:31

Toch wel erg jammer dat wanneer iets met een bouwvakker gebeurt op zijn werk dat daar allemaal geregeld is met papierwerk werk dat wordt gezien als risico van het vak.
Terwijl als een crimineel iets over komt......

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:32

kanniet schreef:
Stel: Je ziet dat iemand jouw paard aan het mishandelen is. Optie proportioneeL: Wachten totdat diegene klaar is en weg gaat. daarna naar je paard gaan, dierenarts en politie bellen.
Disproportioneel: Meteen ernaartoe rennen en diegene op zijn nek springen met het risico dat hij zijn nek breekt.

Wat zou je doen?

Deze stelling slaat natuurlijk helemaal nergens op. Maar goed. In je verhaal doe je voorkomen alsof de politie helemaal niets zou doen mbt de overval en vervolgens heb je het over de pakkans, dat zijn 2 verschillende dingen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:36

Fjorj schreef:
Toch wel erg jammer dat wanneer iets met een bouwvakker gebeurt op zijn werk dat daar allemaal geregeld is met papierwerk werk dat wordt gezien als risico van het vak.
Terwijl als een crimineel iets over komt......

Dit snap ik niet helemaal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:39

Het is tegenwoordig óf jou leven óf de ander zijn leven.
De keuze zal voor iedereen niet moeilijk zijn,je kiest uiteraard voor je eigen leven [of dat van je familie].

Ik vind een 'overvaller' geen vak, maar een keuze die je zelf maakt,waar je niet voor hebt hoeven te leren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:40

Heerlijke vrouw!
Maar ze zal uiteindelijk zelf wel achter de tralies belanden met dat kromme stelsel in Nederland.
Als ik een geliefde van mij aangevallen zie worden zou ik dat ook niet over mijn kant laten gaan.
Ongeacht de gevolgen, verknald is je leven anders toch al als een dierbare er misschien bij overlijd.
Hoop dat het mee gaat vallen voor haar en er snel een duidelijk verhaal komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:47

Ibbel schreef:
Zelfverdediging mag, maar moet proportioneel zijn. Word jij met een (potentieel dodelijk) wapen bedreigd, mag je in zelfverdediging zelf ook een (potentieel dodelijk) wapen hanteren. Of het nog steeds toelaatbare (zelf-)verdediging is als iemand ánders bedreigd wordt, komt denk ik al in grijs gebied.

Op zich kan ik me in ieder geval goed voorstellen dat je, als je een wapen (en, neem ik aan, een vergunning daarvoor!) hebt, het in dergelijke omstandigheden ook gebruikt. Waar zou je anders een wapen voor hebben...

Als je een wapenvergunning hebt, is die voor de schietvereniging....betekend dat wapen en munitie gescheiden opgeborgen dienen te worden achter slot en grendel en in GEEN geval ingezet mag worden tegen mensen, dus maw niet en nooit anders gebruikt dan als op een officiele schietbaan.

Dus waar heb je anders je wapen voor? Voor de schietbaan het is hier geen USA en gelukkig maar, want als jouw wapen afhandig wordt gemaakt door een overvaller met een alleen een schroevedraaier in zijn hand....en dat wapen tegen jouw gebruikt omdat hij door de drugs zo gefokt is geraakt, zit niemand te wachten.

Een geregistreerd dat gebruikt gaat worden in het criminele circuit, ook nog zo iets...

Maar er is altijd noodweer excess en als je je erg bedreigt voelt, mag je wel je zelf verdedigen hoor en als in je worsteling iemand van een trappetje " valt" is ook dat noodweer, ook al is de opzet er geweest. Opzet kan nl alleen bewezen worden in zo een geval als de dader dat zelf zegt...in de woorden van... Ik heb hem geduwd omdat....ik kon wel wegkomen, maar heb hem een duw gegeven...

Ik denk dat het goed is dat men weet dat de geest van de wet wel ruimte biedt, maar de omstandigheden daarin beperkt zijn, het ook zeker van belang is hoe je het verwoord!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:49

Noodweer excess zal het niet worden omdat zij bewust bewapend naar plaats delict is gegaan om in te grijpen in een situatie waar zij op dat moment geen fysiek onderdeel van was.

met een beetje pech is het moord maal 2. Voorbedachte rade

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:52

Nou voor moord moet er echt een voorop gesteld plan zijn om iemand te doden. Doodslag komt eerst.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:53

Jennyj01 schreef:
Nou voor moord moet er echt een voorop gesteld plan zijn om iemand te doden. Doodslag komt eerst.

Als je met een geladen pistool naar een situatie gaat waar je deze gaat gebruiken, zou een rechter dat uit kunnen leggen als een voorop gesteld plan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:56

Gelukkig gaat de rechter uit van feitenonderzoek en niet van horen van.
Het is niet bekend of ze bewapend was of dat het wapen van de overvaller was. Aan speculatie heeft niemand wat.

Triest. Ze hadden hun vrijdagavond wel anders voorgesteld.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:58

janouk schreef:
Gelukkig gaat de rechter uit van feitenonderzoek en niet van horen van.
Het is niet bekend of ze bewapend was of dat het wapen van de overvaller was. Aan speculatie heeft niemand wat.

Triest. Ze hadden hun vrijdagavond wel anders voorgesteld.

Dat is inderdaad waar. Ik geef alleen aan hoe het zou kunnen lopen in een rechtszaak, en hoe een aanklager de eis zou kunnen formuleren.

Triest is het sowieso

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:22

Maar afwachten hoe e.a. af gaat lopen; sterkte voor de juwelier en zijn vrouw.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:45

ik vind dat de vrouw goed gehandelt heeft.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:09

Knap dat mensen nu al kunnen zeggen dat die vrouw al dan niet goed gehandeld heeft, waren jullie erbij?
Er is zoveel afhankelijk van de exacte omstandigheden van het geval. Was er sprake van noodweer of noodweerexces, hoe kwam ze aan het pistool, heeft ze het pistool bewust meegenomen naar de zaak etc.
De rechter die hierover moet oordelen zal het niet makkelijk krijgen.

Maar wat de uitslag ook is, het is inderdaad intriest voor de juwelier en z'n vrouw.