Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Man0n89 schreef:Sowieso een verschrikkelijke samenloop van omstandigheden ik snap de handeling van de vrouw maar ze heeft erg disproportioneel gehandeld en ik vrees voor haar dat er dan ook een strafrechtelijke vervolging aan zit te komen aangezien ze ook de politie had kunnen bellen maar dit dus niet heeft gedaan. Een beroep op noodweer...tja ik zou er als rechter niet graag over oordelen. Nederland heef nou eenmaal dat je niet voor eigen rechter mag spelen. Maar dan oordeel ik ook maar als student rechten. Persoonlijk vind ik alsnog dat ze vrij heftig gehandeld verder tjaa... Dramatisch voor alle partijen.
kanniet schreef:Ik ga ervan uit dat het idd gebeurde zoals geschetst: Als jij op camera ziet dat je man neergeschoten/gestoken wordt en je rent in paniek ernaartoe, wetend dat je verder van de overheid/politie/rechters bijna niets kunt verwachten, dan word je bijna gedwongen zelf te handelen en dat deed deze dappere vrouw.
Electra63 schreef:kanniet schreef:Ze heeft misschien haar man gered van de dood. Dan is het wellicht verre van disproportioneel. En ja, van de overheid kunnen we weinig verwachten. Statistisch gezien is de pakkans klein, en de kans op een proportionele veroordeling nog kleiner.
Heb je daar cijfers van?
kanniet schreef:Stel: Je ziet dat iemand jouw paard aan het mishandelen is. Optie proportioneeL: Wachten totdat diegene klaar is en weg gaat. daarna naar je paard gaan, dierenarts en politie bellen.
Disproportioneel: Meteen ernaartoe rennen en diegene op zijn nek springen met het risico dat hij zijn nek breekt.
Wat zou je doen?
Ibbel schreef:Zelfverdediging mag, maar moet proportioneel zijn. Word jij met een (potentieel dodelijk) wapen bedreigd, mag je in zelfverdediging zelf ook een (potentieel dodelijk) wapen hanteren. Of het nog steeds toelaatbare (zelf-)verdediging is als iemand ánders bedreigd wordt, komt denk ik al in grijs gebied.
Op zich kan ik me in ieder geval goed voorstellen dat je, als je een wapen (en, neem ik aan, een vergunning daarvoor!) hebt, het in dergelijke omstandigheden ook gebruikt. Waar zou je anders een wapen voor hebben...
janouk schreef:Gelukkig gaat de rechter uit van feitenonderzoek en niet van horen van.
Het is niet bekend of ze bewapend was of dat het wapen van de overvaller was. Aan speculatie heeft niemand wat.
Triest. Ze hadden hun vrijdagavond wel anders voorgesteld.