Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:01

Mijn ouders zijn allebei vegetariër (alhoewel mijn moeder wel af en toe vis eet, pescotariër dus eigenlijk) en ik ben dus ook vegetarisch opgevoed. :) Thuis werd geen vlees gegeten. Maar het was natuurlijk niet verboden, dus mocht m'n broertje of ik wel vlees willen eten dan kon dat. Dit kwam meestal een enkele keer in het jaar voor bij familie als we daar op bezoek waren of rookworst bij stamppot oid.
Ik vind vlees helemaal niks, dus ik ben nog steeds vegetariër en heb nooit echt behoefte gehad aan vlees (vis vind ik al helemaal verschrikkelijk). Mijn broertje daarentegen vind het heerlijk, die eet het liefste vlees.

Dat je een moeilijke eter wordt als je geen vlees zou krijgen vind ik echt onzin :+ Ik heb in het buitenland gewerkt en daar heb ik 3 maanden vlees gegeten. Vond ik het leuk om vlees te eten? Nee. Vond ik het lekker? Ook niet. Maar ik had geen keus.

Hetzelfde dat je vlees nodig zou hebben, dat is natuurlijk ook niet waar. Je moet er wel goed op letten dat je de juiste voedingstoffen binnenkrijgt maar als je verder wel zuivel en de juiste groenten ed. eet is dat niet zo heel moeilijk. Wij kregen als kind wel vitaminepillen maar tegenwoordig slik ik die al jaren niet meer, en ik ben echt heel zelden ziek (als kind ook al nooit - 5 dagen in het jaar "ziek" was al veel, koorts heb ik nog nooit gehad). Kerngezonde bloedwaarden, mijn ijzer is zelfs hoger dan dat van de meeste vleeseters. Vegetarisch eten kan prima, maar het is geen kwestie van gewoon vlees van je bord halen en er verder niks aan doen. Lastig is het overigens niet hoor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:02

Als je een goede variatie geeft en zorgt dat alle voedingsstoffen in het dieet aanwezig zijn komt een kind natuurlijk niets te kort. Ik zou mijn kind geen of weinig vlees geven. Zelf eet ik soms vlees, mijn vriend nooit. Als je kind het wil proberen, zou ik het niet tegen houden, maar waarom vlees geven als zonder ook prima kan?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 12:02

Ik wil voorlopig sowieso geen kinderen dus moet zeggen dat ik me niet zo hebt verdiept in of er stoffen in vlees zitten die kinderen nodig hebben die ze nergens anders vandaan kunnen halen dat is ook iets wat ik me afvraag namelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:03

Houdt er wel rekening mee dat een kind een bepaalde leeftijd krijgt waarop het wel de voedingsstoffen uit dierlijke eiwitten nodig heeft, maar nog niet goed bepaalde voedingsmiddelen kan eten die jij zou eten ter compensatie. Het is dus noodzakelijk om je goed te verdiepen in de vervangende producten.

Persoonlijk zou ik het kind zelf de keuze geven als het er aan toe is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:04

Esmeej333 schreef:
Ik wil voorlopig sowieso geen kinderen dus moet zeggen dat ik me niet zo hebt verdiept in of er stoffen in vlees zitten die kinderen nodig hebben die ze nergens anders vandaan kunnen halen dat is ook iets wat ik me afvraag namelijk.

Ja hoor, die zijn ergens anders vandaan te halen maar je moet uiteraard wel weten waar vandaan.
Maar als jij gewoon zuivel eet wordt het allemaal al een stuk makkelijker. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 12:05

Fiffill schreef:
Esmeej333 schreef:

Ja hoor, die zijn ergens anders vandaan te halen maar je moet uiteraard wel weten waar vandaan.
Maar als jij gewoon zuivel eet wordt het allemaal al een stuk makkelijker. :)

Ja ik eet gewoon zuivel hoor (zelf ook vegeterarier) maar alles wat wij eten als vleesvervangers mag een kind dat ook? Is dat voldoende?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:06

Wij mensen zijn eigenlijk alleseters, daarbij hoort dus ook vlees. Als iemand er voor kiest geen vlees meer te eten en dit gebrek aan vlees anders op te lossen is dat zijn of haar keus. Maar ik vind niet dat je iets wat natuurlijk is voor iemand anders moet gaan beslissen dit niet meer te doen of eten.

Maartje1990

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:09

Er wordt hier nogal over zuivel gesproken maar bijv. Melk is niet goed voor mensen maar weinig mensen kunnen dat daadwerkelijk goed verteren

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:09

Ik heb er een tijd geleden een topic over geopend. Toen ik nog dacht dat ik kinderen wilde overigens :D
Magrathea @ [MW] Kinderen die vegetarisch eten

Ik vind het altijd zo'n onzin als men zegt "vlees eten tot het kind zelf de keuze kan maken". Waarom niet andersom? Waarom een kind vlees te eten geven terwijl hij later misschien wel besluit dat hij dat helemaal niet wil en het een nare gedachte vindt dat hij toch al die tijd wél vlees heeft gegeten?

Je kunt er heel veel artikelen over vinden op het internet. Ook is "de kleine vegetariër" te koop, een boek over vegetarisch koken met en voor kinderen.

Wat ik er zelf in elk geval over weet is dat onderzoek bij kinderen in Australië heeft uitgewezen dat kinderen die nooit vlees hebben gegeten in de regel gezonder en beter op gewicht waren.

Overigens is het natuurlijk kul dat je je NIET hoeft te verdiepen in wat een kind nodig heeft als het kind wél vlees te eten krijgt ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:11

Als beide ouders vegetariër zijn, vind ik het toch anders. Zolang vader wel gewoon af en toe vlees eet, vind ik het echt niet gek om het kind daar ook van te laten proeven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:15

In zuivel en eieren zitten natuurlijk ook gewoon dierlijke eiwitten, dus het scheelt al een hoop als je dat wel eet. Verder eet ik vleesvervangers vaak meer bij gerechten omdat het anders wat "saai" zou zijn dan dat je ze elke dag nodig zou hebben :+ Je kunt al veel van de benodigde stoffen halen uit noten, peulvruchten, volkorenproducten, de juiste groenten etc. Maar daar zijn ongetwijfeld genoeg boeken en artikelen over te vinden :D

Maartje1990 schreef:
Er wordt hier nogal over zuivel gesproken maar bijv. Melk is niet goed voor mensen maar weinig mensen kunnen dat daadwerkelijk goed verteren

Ik denk dat het ook gewoon per persoon heel erg verschilt. Er zijn een heleboel mensen die allergisch zijn voor varkensvlees bijv.
Dat ik het heel erg goed doe op een vegetarisch dieet met erg veel groenten wil niet zeggen dat jij het daar goed op zou doen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat vegetarisch eten niet voor iedereen is weggelegd. Ik zou het helemaal niet goed doen op vlees, sterker nog toen ik vlees ging eten kwam ik ineens aan (dat was me echt nog nooit eerder gebeurd). In die tijd had ik heel erg zwaar fysiek werk, dus je zou denken dat ik juist af zou vallen of op gewicht zou blijven.
Toen ik thuis kwam deed ik een klap minder maar at wel weer vegetarisch en daardoor kwam ik weer op mijn oude gewicht.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:21

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:27

Hier is het: " Wie kookt die bepaalt."
ik eet geen vlees, vriend eet dat 2 keer per week omdat biologisch vlees aan de prijs is.
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat mijn kind bewust opgroeit met voedsel en waar het vandaan komt dan strikt vegetarisch.

Je kunt prima opgroeien met een vegetarisch dieet, net zoals dat kan met een dieet waar vlees in zit.
De Nederlandse voedselmarkt biedt voldoende variatie voor iedereen om aan alle voedingsstoffen te komen.
Het buitenland is daarin wel een beetje wisselend. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:18

Fiffill schreef:
Hetzelfde dat je vlees nodig zou hebben, dat is natuurlijk ook niet waar.

Waarom zijn mensen dan omnivoren en geen herbivoren?

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:25

Interessante kwestie. Zelf vegetariër, vriendin eet wel vlees, maar absoluut niet veel en eet net zo makkelijk vega met mij mee. Zou geen probleem hebben met kinderen af en toe vlees voorschotelen, mits idd biologisch. Alleen geen idee meer hoe je het klaarmaakt :+ Ik vind wel dat vlees niet elke dag nodig is, dus ook kinderen zouden dan best ook deels vega kunnen eten.

Wat betreft vega opvoeden en daarna aan vlees laten wennen ipv andersom, lijkt me voor darmen niet zo heel lekker :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:26

Hier is het vlees eten geen issue maar wel kaas (ik vind het echt iets walgelijks!)
Mijn kinderen mogen gewoon kaas eten maar de kaas die ik echt heel vies vind laat ik mijn vriend meestal klaarmaken voor de kinderen. Een boterham met goed smeerbare geitenkaas maak ik nog wel voor ze bijvoorbeeld, maar ik ga liever niet met de kaasschaaf aan de gang.

Vwb vlees: dat eten zij dus ook, maar ik maak echt geen geheim van de herkomst. Hier in de straat zit een slachter en we komen in deze landbouwzone ook regelmatig veetransporten tegen, ze weten ook dat die richting slacht onderweg zijn.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:32

Ik eet sinds mijn kindertijd geen vlees of vis, uit vrije keuze. Mijn vriend was toen ik hem leerde kennen best een vleeseter (bij de warme maaltijd tenminste), maar inmiddels eet hij slechts zo'n 3tal keer per week vlees, en dan meestal iets als kipfilet, of een keer gehakt door de pastasaus.

Mocht ik het aan mijn vriend overlaten, zou hij zelfs nog minder vlees eten, maar omdat ik hem mijn eetstijl niet wil 'opdringen', neem ik vaak uit eigen initiatief iets van vlees mee als ik boodschappen doe.

En mochten we kinderen krijgen, zou ik denk ik net hetzelfde doen: groenten zouden de basis vormen van elke maaltijd, en als papa vlees eet, kiezen ze zelf maar of ze ook vlees willen. Of als ze eens in iets zin hebben, zou het me ook niet uitmaken. Maar ik zou - tenzij dat ze er zelf om vragen - niet standaard vlees staan koken, 'omdat het zo hoort'.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:35

Hier dezelfde situatie.
Onze dochter wordt eind mei 2 jaar.
Ik ben zelf al vanaf mijn 11e vegetarisch, als enige in de familie.
Mijn man at bij zijn moeder altijd gewoon vlees, want dat hoorde daar zo.
Sinds we samenwonen (zo'n 7jaar) eet hij nauwelijks nog vlees.
Ik kook, en maak het niet klaar. Dus wil hij vlees, zal hij het zelf moeten klaarmaken.
Doet hij nooit, dus het is hooguit een hamburger etc.
Zeker met al die vleesschandalen de laatste tijd en de kwaliteit, kiezen wij ervoor om haar nog geen vlees te geven. Wel eet ze af en toe vis (ik zelf niet) en krijgt ze vegaburgers. Qua melk krijgt ze rijstemelk of notenmelk, af en toe gewone koeienmelk door de pap ofzo maar verder niet.
Hoewel ik het afschuwelijk zou vinden gevoelsmatig als ze vlees zou eten, ga ik het haar niet onthouden vanwege mijn beweegredenen om vegetarisch te zijn en mag ze als ze ouder is hierin haar eigen keus maken. Als ze straks wel vlees zou krijgen, dan biologisch en heel enkel een keer.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:40

Polly schreef:
Fiffill schreef:

Inderdaad. Ik heb vlees echt nodig ondanks dat ik veel soorten vlees niet lekker vind. Mijn vit. B12 is extreem laag geweest. Het advies van de dokter: rood vlees eten. Ik kan namelijk niet goed tegen noten. Pinda's en Cashewnoten gaan nog wel. Maar amandelen en walnoten krijg ik allergie van. Persoonlijk vind ik alleen maar B12 tabletjes slikken not-done, zoals sommige vegatariers in mijn omgeving wel doen. Nee, in vlees zitten veel dingen die ik nodig heb.

Even terugkomend op het verhaal over kinderen: Persoonlijk zou ik ze wel vlees geven. Omdat de vervangers zoals noten niet aan te raden zijn voor kleine kinderen. Vlees kan je wel in "ongevaarlijke" stukjes snijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:41

Vrienden van mij zijn vegetarier, maar hun kinderen krijgen wel vlees. Niet iedere dag, er wordt flink afgewisseld met van die zooi die vlees vervangen. Hierdoor kunnen de kinderen straks zelf kiezen. Ze krijgen mee waarom de ouders vegetarier zijn, leren alles te eten, en als ze groot genoeg zijn dan kunnen ze zelf aangeven of ze vlees blijven eten of dat ze vegetarier worden. De oudste eet volgens mij inmiddels ook geen vlees meer.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:51

Polly schreef:
Fiffill schreef:

Een omnivoor wil zeggen dat je een alleseter bent, dat wil niet zeggen dat je er ook een moet zijn :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:54

Ik geloof zeker dat er mensen zijn die niet zonder vlees kunnen. Bijvoorbeeld de Masai in Kenia die vanaf hun geboorte vrijwel uitsluitend dierlijke producten eten. Die kunnen niet zomaar groenten verteren, omdat de darmflora zich ontwikkelt naar gelang het aangeboden te verteren voedsel.
Maar ik geloof niet dat mensen (en dus ook kinderen) per definitie vlees nodig hebben. Er zijn miljoenen, zo niet miljarden mensen die hun hele leven nooit vlees eten zonder dat dat hun gezondheid negatief beïnvloed dus nee, de mens heeft geen vlees nodig.
Dat mensen omnivoren zijn en geen herbivoren is een kwestie van evolutie. Mensen zijn niet uitzonderlijk sterk (zoals olifanten en buffels) en niet uitzonderlijk snel (zoals gazelles) en hebben zich daarom ontwikkeld als opportunisten die gewoon alles aten wat ze voor de voeten kwam. Daar is ons spijsverteringsstelsel op ingesteld. Maar dat je iets kúnt verteren, betekent niet dat je het nódig hebt. Wanneer er voldoende voedsel beschikbaar is, kunnen mensen uitstekend zonder vlees. We kunnen bijvoorbeeld ook prima overleven op vlees van soortgenoten, maar dat doen we liever niet als er genoeg ander eten te krijgen is.

Of iemand zijn of haar kinderen vlees voorschotelt lijkt mij een geheel persoonlijke keuze. Net zoals of iemand een kind opvoedt met een bepaalde religie, of dat iemand het belangrijk vindt dat een kind aan sport doet of een muziekinstrument leert bespelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:54

mijn B12 is normaliter altijd in orde (buiten zwangerschap om en dan nog pas op t laatste moment dat ie onder de laagste waarde komt).
Noten kan met heel jonge kinderen niet, maar heel jonge kinderen hebben zover ik weet nog niet persé vlees nodig. Mijn dochter heeft ook ruim een jaar borstvoeding gehad en haalde daaruit dus ook weer extra goede dingen, naast het gewone gevarieerde en verse eten wat ze kreeg.
Daarnaast zou je dus ook notenmelk kunnen geven als je wel noten wilt geven maar dit nog niet verantwoord is.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:56

Wie zegt dat een kind of wie dan ook voedingsstoffen uit vlees 'moet' hebben mag zich nog even wat beter inlezen, dat is namelijk éen van de grootste leugens over voedsel. Als je je kind vegetarisch op wil voeden moet je echter goed verstand hebben van wat ze dan wél echt moeten hebben, en zorgen dat je kind gewoon gevarieerd eet. Je kan een kind zelfs kerngezond op laten groeien zonder dat ze ook maar een enkel dierlijk product aanraken, dus ook zonder zuivel en eieren, je moet er alleen de nodige research voor hebben gedaan.

Ik zou mezelf flexi-vegan noemen :+ ik eet geen vlees en vrij beperkt zuivel en eieren, maar als mijn kinderen dat zelf willen houd ik ze ook niet tegen. Ik zou op jonge leeftijd zelfs nog wel boterhamworst voor ze kopen als ze het echt graag willen, maar als ze ouder zijn en ze willen vlees moeten ze het zelf kopen en klaarmaken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:56

Mijn tante is vegetariër en mijn oom is vleeseter, ze hebben 2 kinderen die wel gewoon vlees eten.