De opnames die Rambam-presentator Lex Uiting zei te hebben gemaakt van Reinout Oerlemans terwijl laatstgenoemde op de intensive care ligt, zijn nep.
De opnames van Lex waren maandag in het radioprogramma van Giel Beelen te horen. In het fragment leek het erop dat de verslaggever de kamer van de televisieproducent binnenstapte. Lex zei dat hij de producent terug wilde pakken omdat hij in 2012 het omstreden programma 24 Uur tussen Leven en Dood maakte, waarin patiënten in het VU-ziekenhuis werden gefilmd zonder dat ze dat wisten.
Dinsdag geeft Lex bij Giel toe dat de opnames niet alleen nep zijn, maar ook dat hij zoiets nóóit echt zou doen. "Het was eigenlijk een hoorspel. Het is afgelopen donderdag opgenomen. Toen ik bij de receptie vroeg naar meneer Oerlemans stond hij niet meer in het systeem. Dus toen ben ik maar weer naar huis gegaan."
Eenmaal thuis draaide hij zijn 'hoorspelletje' in elkaar, want Lex wilde hoe dan ook graag een punt maken. "Ik vind oprecht dat het geen lugubere grap is. Ik heb één ding willen bereiken, en dat is dat er een discussie aan de hand is. Hoe ver kun je gaan als je een televisiemaker confronteert met zijn eigen plannetje. Ik zelf zou nooit Reinout in deze kritieke toestand opzoeken op de IC."
Giel vindt dat Lexs poging tot het aanwakkeren van een discussie geslaagd is. "Ik vind het knap dat je de media hebt laten nadenken."
Sja als ik dit zo lees heeft ie inderdaad een heel goed statement gemaakt!