Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:44

waar maak je je druk om? Als je graag wilt herdenken op 4 mei kun je dat toch nog steeds doen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:44

Euh.. dat weet ik wel. Maar voor je het weet wordt alles weer over 1 kam geschoren :Y)

Er zijn ook mensen die geen tv (maar wel uitzending gemist kijken) willen omdat er via tv alles binnenkomt (dus ook dat wat je niet wil zien/ je kinderen wil laten zien). Met uitzending gemist kijken ze dan gericht naar een programma. Dus wel erm.. een programma van de EO bijv., maar niet de reclame met de schaars geklede dames/ condooms e.d. reclames. En gezien de bagger die ik steeds meer op tv zie, kan ik die gedachte eigenlijk heel goed volgen. Tegenwoordig kun je een stuk gerichter kijken via internet. Zonder reclame en zonder de onzinprogramma's die er voor of er na komen.

Het is alleen een beetje jammer dat er binnen dat soort kerken dingen vaak worden gedaan omdat ze geacht behoren te gaan. Dus een tv mag niet, omdat een tv gewoon niet mag. En zo ken ik dus ook voorbeelden van tv's die naar boven gaan of op de wc belanden als iemand van de kerk langskomt. Tja.... Voor wie doe je het dan :Y) Maar goed.. ook daarvan ken ik een aantal christelijke mensen die dat ronduit belachelijk vinden := En dat is het ook. Het is alleen een beetje lastig als je kerkgenootschap zo 'hecht' is dat het bestuur vervolgens langskomt om over de tv te praten :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:31

Woogy schreef:
waar maak je je druk om? Als je graag wilt herdenken op 4 mei kun je dat toch nog steeds doen?

Als je midden in een dergelijke gemeente woont maak je je er idd nog wel eens druk om, dit is maar 1 van de dingen die de gemeente verzint onder het mom van religie, nu heb ik persoonlijk de gemeente niet nodig om Wie dan ook te herdenken... Ik ben zelfs zo dat ik individueel een bloemetje zou gaan leggen , gewoon op de dag dat het herdenking is, maar de gemeente verzint ook zaken die mij wel in mijn leefsfeer raken en mij persoonlijk beperken in mijn bewegingsvrijheid.
Soms denk je dat de gemeente werkendam(lees SGP, CU evt CDA en dan krijgen we ook nog jezus leeft als mogelijke partij er bij)
Ik kan me voorstellen dat ik volgens jaar weer bakken vol communicatie heb met deze partijen omdat ze conclusies trekken op basis van aannames etc waardoor het ons weer lastig gemaakt word om verschillende muziek gerelateerde zaken te organiseren.
Allemaal omdat zij geloven wat ze geloven en vinden dat iedreen daar maar in mee moet gaan en iedreen maar respect voor hen en hun gedachtengoed moet hebben. Dat ze daarbij zeer respectloos om gaan met een ieder die een ander gedachtengoed aan hangt doet er niet toe..
Daatom stoor ik mij idd aan deze beslissingen.

En dan woon ik momenteel niet eens in deze gemeente ( sinds krap 3 jaar) maar heb er puur vanuit vrijwilligerswerk mee te maken.... De kans dat we dit jaar weer in gemeente werkendam gaan wonen is vrij groot... Wat doen we onszelf aan :+

verootjoo

Re: Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:34

Ik snap het probleem niet... Hier wordt het ook verplaatst als het op zondag is. In zoveel plaatsen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:51

Sja..ik vind het niet kunnen... maar ik hang ook geen religie aan en ik denk dat daar de crux zit :?
Iederen mag geloven wat ze willen geloven, maar ik bem van mening dat geloof een persoonlijk iets is, niet iets waarbij je door middel van politiek bij de massa een levenswijze zou mogen opdringen.

Ik vind niet dat de zondagsrust voorrang hoort te hebben op het herdenken van wat we herdenken op die dag en ervaar het als respectloos tov al de levens die gelaten zijn en al het verdriet dat het veroorzaakt heeft en nog veroorzaakt

Maar al met al ga ik op de juiste datum een bloemetje leggen in werkendam..
Prima dat er vanuit de gemeente niets gedaan word op die dag, maar dat heeft verder geen enkele invloed op mijn acties

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:07

verootjoo schreef:
Ik snap het probleem niet... Hier wordt het ook verplaatst als het op zondag is. In zoveel plaatsen.

Ik ben wel benieuwd hoe twee minuten stilte de zondagsrust verstoren, eigenlijk :). Naar de kerk op zondag is geen probleem, waarom twee minuten stilte dan wel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:17

Het is niet alleen die twee minuten stilte :) Er worden bij meerdere monumenten bijv. kransen gelegd of klokken geluid. Daar moeten ook voorbereidingen voor getroffen worden. Dat doe je meestal op de dag zelf.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:38

Vind het domweg asociaal en zielig dat zoiets weer onder het mom geloof wordt bedacht.

Grappig toch dat de meeste kerk aanhangers een stel asocialen wordt en zich dan verschuilen onder het mom geloof en dan menen dat dat geloof alles rechtvaardigt.

Wat de tv betreft....stiekem mag alles toch ? Gaan gewoon bij de buren naar voetbal of formule 1 kijken, dan mag het namelijk wel, of stiekem, dan mag het ook. :r

Geloof......afschaffen die hap. Leid alleen maar tot narigheid. Een slecht goed dat geloof. 8)7

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:43

Wat een hoop vooroordelen weer :(:)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:48

ik zie echt het probleem niet, al wil je het op 18 maart herdenken. ieder voor zich toch? Ik zie dan ook echt het probleem niet dat ze in diverse gemeentes de dag verplaatsen vanwege de zondag. Als je in een flink religieuze gemeente woont is het toch begrijpelijk?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:08

Het probleem ligt puur principieel. Waarom altijd het geloof boven alles stellen? Alsof de slachtoffers die herdacht worden op zondag niet vochten, beschoten werden, opgepakt werden, etc.
Op deze manier dring je het geloof op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:38

Dat laatste vind ik toch niet helemaal waar. En bovendien kan ik tig dingen opnoemen die ook opgedrongen worden (en niks met geloof te maken hebben). Het is wel een beetje de favoriete uitspraak van de laatste tijd als er iets in het nieuws komt dat (ook al is het maar zijdelings) met een geloof te maken heeft. “’T wordt ons opgedrongen”. Onzin.. Je kan prima je ding doen en je wordt ook niet met je haren de kerk ingesleept.

Hoewel ik het een beetje overdreven vind om het te verzetten kan iemand die wél 2 minuten stil wil zijn om zondag kan dat toch gewoon doen..? Op tv is het immers wel.

Er zijn trouwens verhalen bekend dat er op zondag en/of met kerst idd niet gevochten werd. Zelfs zo gek geweest dat er tijdens WOII de Duitsers en de Fransen in de loopgraven samen kerst vierden en elkaar de volgende dag weer beschoten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:41

Woogy schreef:
ik zie echt het probleem niet, al wil je het op 18 maart herdenken. ieder voor zich toch? Ik zie dan ook echt het probleem niet dat ze in diverse gemeentes de dag verplaatsen vanwege de zondag. Als je in een flink religieuze gemeente woont is het toch begrijpelijk?

de religieuze helft vergeet alleen dat er ook mensen wonen dieniet op die wijze religieus zijn en die groep zal dus altijd maar moeten wijken voor de mensen met een religie ...
want mensen die niet zwaar religieus zijn zijn minder?
dat is mijn issue met het hele verhaal, als het aan de religieuze partijen ligt (wat blijkt uit hun handelen en beslissingen) zijn de aanhangers van hun religie meerderwaardig over de mensen die hun religies niet aanhangen,
na bijna 34 jaar in dergelijke omgevingen te hebben gewoond ben ik dat idd wel eens beu,
er word respect geëist vanuit bepaalde groeperingen, maar dat respect zal er andersom op veel vlakken echt niet zijn weet ik uit ervaring.

Sammie, het word op een aantal vlakken wel degelijk aan je opgedrongen , ik heb uit eerste hand ervaring dat onder het mom van religie en respect eisen vanuit het geloof activiteiten op de helling komen te staan en de partijen hier een stokje voor proberen te steken met de stelling dat "ons geloof gerespecteerd moet worden" terwijl ze op dat moment geen enkel respect tonen voor de keuzes en de leefwijze van een ander en zij hun eigen leefwijze proberen op te leggen aan mensen die een andere keuze maken terwijl zij niet gedwongen worden naar festivalletjes en concerten te gaan die wij organiseren, ze hoeven niet naar een halloween feestje, ze hoeven niet
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-03-14 11:44, in het totaal 2 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:42

Staphorst doet dit ook.... Ik vind het de grootste BULLSHIT die er is. Sorry, bah. Rekening houden met je medemens kunnen ze niet echt.... :n
Schaam mij er zo dichtbij te wonen :r

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:52

Kan het gekker, onverdraagzaamheid en intolerantie in een topic over hoe de doden te herdenken.
Doden die zijn gevallen door onverdraagzaamheid en intolerantie.
Dan heb je er werkelijk geen sikkepit van begrepen volgens mij.
Een ieder kan op zijn manier herdenken, wees daar dankbaar voor.
Die datum is wel het minst belangrijk daarbij.
Tsonje jonge, de doden zouden zich in hun graf omdraaien.........

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:09

Sonja_vR schreef:
Woogy schreef:

de religieuze helft vergeet alleen dat er ook mensen wonen dieniet op die wijze religieus zijn en die groep zal dus altijd maar moeten wijken voor de mensen met een religie ...
want mensen die niet zwaar religieus zijn zijn minder?
dat is mijn issue met het hele verhaal, als het aan de religieuze partijen ligt (wat blijkt uit hun handelen en beslissingen) zijn de aanhangers van hun religie meerderwaardig over de mensen die hun religies niet aanhangen,
na bijna 34 jaar in dergelijke omgevingen te hebben gewoond ben ik dat idd wel eens beu,
er word respect geëist vanuit bepaalde groeperingen, maar dat respect zal er andersom op veel vlakken echt niet zijn weet ik uit ervaring.

Sammie, het word op een aantal vlakken wel degelijk aan je opgedrongen , ik heb uit eerste hand ervaring dat onder het mom van religie en respect eisen vanuit het geloof activiteiten op de helling komen te staan en de partijen hier een stokje voor proberen te steken met de stelling dat "ons geloof gerespecteerd moet worden" terwijl ze op dat moment geen enkel respect tonen voor de keuzes en de leefwijze van een ander en zij hun eigen leefwijze proberen op te leggen aan mensen die een andere keuze maken terwijl zij niet gedwongen worden naar festivalletjes en concerten te gaan die wij organiseren, ze hoeven niet naar een halloween feestje, ze hoeven niet

Tuurlijk zijn mensen die niet religieus zijn niet minder, maar waarschijnlijk wel in de minderheid in dit dorp. Tsja, als je in zo'n omgeving woont dan vind ik dat je je dient aan te passen aan de meerderheid. Als ik in Staphorst woon schik ik me naar hun gebruiken, ga ik naar een moskee draag ik een hoofddoek, ga ik naar het Vaticaan trek ik lange mouwen aan. Ben je het daar niet mee eens dan vind ik dat je blijkbaar niet in de juiste omgeving woont/ begeeft. Je kunt wel overal tegenaan willen schoppen, maar hoe moeilijk is het om je aan te passen? Ik bedoel dit trouwens in het algemeen, niet als een aanval op jou persoonlijk.

Wat maakt het uit dat het een dag verschoven wordt? Niemand heeft daar last van, toch?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:12

Het interesseert mij ook vrij weinig eigenlijk, voor de doden maakt het niets uit wanneer je herdenkt en een ieder moet dat doen op een manier die voor hem of haar goed voelt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:16

Boras, ik kan in alle ernst en eerlijkheid zeggen dat ik niet onverdraagzaam ben, ik verwacht wel hetzelfde respect van hen als wat zij afdwingen van andersdenkenden, maar onverdraagzaam :n

wat ik al zeg , ik ga op 4 mei een bloemetje leggen in Werkendam en ik weet dat als blikken konden doden, ik niet zou terugkeren naar mijn huis , want sja,de harde kern van Werkendam is niet zo heel verdraagzaam...

Niwla, niet alleen het dorp, de gehele gemeente, waaronder twee! katholieke dorpen welke onder die gemeente vallen hebben zich te schikken naar de nukken van de CU en de SGP
ik begeef me helemaal niet in vreemde wateren, ik woon in de omgeving waar ik geboren en getogen ben en ik merk wel degelijk een bepaalde "holyer than thou" vibe bij een aantal groepen waarbij bijna geëist word respect te hebben voor, maar op hetzelfde moment zouden wij ook maar moeten slikken dat dat respect niet wederzijds is ...
dus ik proef wel degelijk een "wij zijn beter want" smaakje hier in de regio. waarom zou het aanpassen anders alleen maar van 1 kant moeten komen ? omdat een ander gedachtegoed niet zo belangrijk is als dat van hen

ik heb hier zelfs hele mailwisselingen over gehad met de partijleider van de SGP waarin hij daadwerkelijk een openbaring had over het feit dat zij ons beperken in onze leefwijze en levenskeuzes , dat de niet christelijke personen net zo goed recht hebben op hun gedachtegoed en vrijheid om zich te uiten, das toch triest dat daar anno nu compleet voorbij gegaan word?

(mailwisseling betrof allerlei onwaarheden en op lucht gebaseerde conclusies die de politieke partijen ter plaatse trokken over ene muziek festival en die zonder informeren bij de organisatie als waarheid in de krant lieten publiceren waardoor de activiteiten in het gedrang kwamen )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-03-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:22

Ik weet er alles van Sonja_vR... Ik kom uit Hasselt, Gemeente Zwartewaterland, naast Genemuiden en Staphorst. CU en SGP gebieden den top!
Prima als zij zich daar lekker bij voelen, vooral doen! Maar ga geen mensen er op aankijken die het anders doen. Als iemand uit Staphorst op 4 mei een bloemetje wilt leggen dan moet hij/zij dat gewoon kunnen doen. En dan niet gelijk met de nek aangekeken worden. Want ja! Zo gaat dat.

(en dan even terzijde wat een stelletje schijnheiligen t zijn dat wanneer ze bijv uit de kroeg komen of laat uit werk op zaterdag nacht/zondag ochtend en de auto dan buiten staphorst geparkeerd wordt wan owee als je gezien wordt. Maar zondag wel vooran in de kerk zitten.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:37

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben wel benieuwd hoe twee minuten stilte de zondagsrust verstoren, eigenlijk :). Naar de kerk op zondag is geen probleem, waarom twee minuten stilte dan wel?

Het zijn niet die twee minuten stilte... Er zijn in ons dorp zo'n 200 mensen de hele dag druk op die dag. Ik gun hun ook de zondagsrust als ze dat graag willen. Het maakt de doden echt niet uit of ze een dag eerder of later herdacht worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:41

Heel hard gezegd de doden krijgen er toch niks van mee. Het is meer een ceremonie voor de mensen die nu leven. Voor hen is het belangrijk, maar als er hier opmerkingen komen als de doden draaien zich om in hun graf of hoe asociaal dat het verzet wordt kom op zeg, dat is roepen om het roepen.. Heel eerlijk er zijn meer dan genoeg mensen die er niet bij stil staan en die geen twee minuten stil zijn. Niet op 4 mei en ook niet eerder of later. Hoe asociaal zijn die mensen dan wel niet en hoe vaak draaien de doden zich dan wel niet om?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:18

Sammie schreef:
Er zijn trouwens verhalen bekend dat er op zondag en/of met kerst idd niet gevochten werd. Zelfs zo gek geweest dat er tijdens WOII de Duitsers en de Fransen in de loopgraven samen kerst vierden en elkaar de volgende dag weer beschoten.

Dit is wat erg kort door de bocht. De loopgraven speelden in WO II geen rol van betekenis meer, omdat loopgraven niet erg handig zijn bij aanvallen vanuit de lucht. Zondagsrust werd bij mijn weten in geen enkele oorlog toegepast. Kerst speelde wel een rol en dat had juist te maken met de loopgraven. De jongens in de loopgraven konden elkaar voortdurend horen en regelmatig zien. Dat is ook het punt met loopgraven, die liggen binnen schietafstand. Na WO I werden oorlogen steeds 'klinischer' en werd de afstand tot de vijand letterlijk en figuurlijk steeds groter. In WO I kwam het op diverse plaatsen voor dat de soldaten (die dus maandenlang relatief dicht bij de vijand leefden) samen Kerst vierden. Alleen was dan steeds het gevolg dat ze weigerden om elkaar de volgende dat weer te gaan beschieten. Soms bracht dat de soldaten in kwestie voor de krijgsraad, vaker werd de wisseling van de wacht gepland op de dag na Kerst, zodat de soldaten die dan in de loopgraven kamen te zitten de vijand niet kenden en weer met frisse moed bereid waren om de overkant onder vuur te nemen.

Ik ben ook van mening dat de nationale dodenherdenking op 4 mei hoort plaats te vinden. Het is niet voor niets een nationale gebeurtenis. Het gaat mij ook niet zozeer om respect voor de doden, dat kan inderdaad op elke willekeurige dag, maar om het nationale karakter van de herdenking. Heel Nederland, allemaal tegelijk, ongeacht achtergrond of geloof, besteedt tegelijkertijd aandacht aan hetzelfde onderwerp. Er ook niet-nationale vieringen, bijvoorbeeld carnaval en daarvan mag wat mij betreft elke gemeente zelf bepalen wat wanneer gebeurt. Maar dodenherdenking en bevrijdingsdag zijn nationale dagen en hebben daarom voorrang op de voorkeuren van (geloofs)gemeenten.

Overigens kan ik ook niet wakker liggen van de keuze van bepaalde gemeenten om de herdenking te verschuiven, je zal mij ook niet tegenkomen in zo'n omgeving, maar ik vind het wel een heel verkeerde keuze van de gemeenten in kwestie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:22

Ach een I teveel.. :+

Je weet toch wel dat met de dodenherdenking alle gevallen in alle oorlogen worden herdacht en niet alleen WOII..? Daarom haalde ik dat kerstverhaal van WOI aan. Kerst is immers ook typisch iets Christelijk (ookal is het van oorsprong en tegenwoordig niet (meer))
Laatst bijgewerkt door Sammie op 11-03-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:27

Is die vraag voor mij bedoeld?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:31

Die doden krijgen er idd niets van mee, maar echt netjes vind ik het niet.

Cassidy schreef:
cutecaro schreef:
:n je mag helemaal geen tv hebben

Nou wordt alles duidelijk, alleen als je je zo afschermd kun je zo achterblijven qua ontwikkeling.

Wij hebben ook geen tv hoor, alsof je veel mist als je geen tv hebt :')