mick75 schreef:De ellende is dat kinderen die eigenlijk op het speciaal onderwijs thuis horen, door allerlei bezuinigingen nu in het regulier onderwijs gedumpt worden. Ongeacht dat ze tig keer meer aandacht nodig hebben en zich niet kunnen concentreren, of op een andere manier zich niet stand kunnen houden in een gewone klas moeten ze zich daar maar in redden, en de leraren hebben de keuze tussen ze accepteren of ontslag.
Ik ben van mening dat kinderen met ADHD niet in een gewone klas thuishoren, maar in een speciale, kleinere klas. Dat zegt verder niets over hun nivo, maar in een kleinere klas met een gespecialiseerde leerkracht komen zij veel beter tot hun recht dan in een reguliere klas en hebben ze tevens de mogelijkheid om zonder extra druk van buitenaf een manier te vinden om om te gaan met hun ziekte, of dat nou met of zonder medicatie is.
Maar helaas, zo werkt het vandaag de dag niet. Kinderen, tenzij zeer zwaar beperkt, moeten koste wat het moge kosten gewoon meedraaien in het regulier onderwijs. Ondanks dat het ten koste gaan van zowel de "probleemleerlingen" als de rest van de leerlingen, meedraaien zullen ze, desnoods met dwangmedicatie.
Willen we beter, en meer passend onderwijs voor onze kinderen, zowel voor de "gewone" leerlingen als de leerlingen die niet aan de "standaard" voldoen, dan is het enige wat erop zit protesteren bij de minister van onderwijs. Proberen de bezuinigingen terug te draaien, zorgen dat onderwijs op maat, zoals dat best lange tijd soort van is toegepast, weer terug komt. Niet alleen voor de leerlingen die niet mee kunnen komen, maar juist ook voor de rest van de leerlingen die nu vaak enorm wordt tegengehouden door een of meerdere leerlingen met problematiek die niet op een reguliere school thuis hoort toch in de klas hebben. En dat is uiteindelijk zonde van het potentieel van ALLE leerlingen!
Ben heel erg blij dat mijn ADHDer gewoon op zijn eigen school mag blijven, het daar goed doet en geen overlast veroorzaakt. (sterker nog hij is het lievelingetje van de leraar.)
En at voor een speciaal onderwijs zou dat moeten zijn. Hoe kan je van een leraar verwachten dat deze een klasje van 10 leerlingen aanstuurt met zeer uiteenlopende nivo's.
Mijne heeft een IQ van 134....moet hij er onder lijden dat er ook leerlingen tussen zitten met een IQ van "slechts" 100 en die geen medicatie krijgt?
Nu is het zo dat de minder begaafde kinderen zich kunnen optrekken aan het nivo van ons ADHDertje.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-02-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt