De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:11

nadja15 schreef:
Shadow0 schreef:
In Amerika is de criminaliteit ook veel hoger - het lijkt daar dus in elk geval niet te werken.

Ik denk niet dat dit alleen met de doodstraf te maken heeft...

In het algemeen is de criminaliteit hoger in landen waar de doodstraf ingevoerd is.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:11

Ik denk dat iemand 100 keer beter dood af is, dan levenslang in zo'n klein hokje zitten. Voor mij geld: Als jij andermans leven afpakt, dan heb jij geen recht op een leven.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:12

brechtje122 schreef:
Snollygoster schreef:
Ik ben voor de doodstraf. Sommige criminelen kunnen gewoonweg niet meer losgelaten worden in de maatschappij, liever er meteen vanaf te zijn dan dat WIJ voor hun maaltijden blijven betalen tot ze sterven.

Maar je betaald nog meer als ze de doodstraf krijgen. De doodstraf is namelijk niet goedkoper dan iemand levenslang opsluiten zoals veel mensen denken.

Dan kan je iemand toch beter opsluiten zodat hij kan nadenken over zijn daden?

Zoals ik al zei kan je sommigen gewoon niet meer loslaten in de maatschappij, zolang zij leven lopen we nog steeds het risico dat ze kunnen ontsnappen of alsnog vrijkomen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:13

_Femkeeex schreef:
Ik denk dat iemand 100 keer beter dood af is, dan levenslang in zo'n klein hokje zitten. Voor mij geld: Als jij andermans leven afpakt, dan heb jij geen recht op een leven.

Maar dan is het toch beter om hem op te sluiten? Dan straf je hem meer. Met de doodstraf komt de dader er dan toch eigenlijk makkelijk van af. Daarbij komt het vaak voor dat een onschuldig iemand geëxecuteerd wordt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:14

Zolang mensen hardnekkig blijven beweren dat levenslang in Nederland geen levenslang is (terwijl het dat wel is), dat de doodstraf goedkoper is dan levenslang (terwijl het duurder is) en zolang mensen geloven in zoiets als 100% bewezen schuldig of onschuldig ben ik héél blij dat de doodstraf in Nederland is afgeschaft. Nog blijer ben ik dat het in de praktijk niet mogelijk is om hem opnieuw in te voeren en dat de rechterlijke macht redelijk onafhankelijk is van politiek, kerk en media.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:17

Mwoah, als het om een echt ziek gestoorde gast gaat die voor de lol mensen gruwelijk om het leven heeft gebracht en geen enkel spoor van berouw toont... van mij mogen die direct met het bloed nog aan de handen een spuitje krijgen :j

Echter bij mensen die 1 moord hebben gepleegd op een heel specifiek persoon (die hen bvb. altijd heel erg mishandeld en opgesloten heeft ofzo, en moord was de enige manier om daaraan te ontsnappen) dan lijkt het me dat die persoon niet zo'n enorm risico vormt voor de maatschappij en weer prima vrij kan komen.

Mensen die toch niet meer vrij kunnen komen omdat ze zo gestoord zijn dat de kans groot is dat ze weer moorden "gewoon" omdat ze het heel erg leuk vinden... waarom zou je die onderhouden in een gevangenis wanneer ze daar toch ook geen kwaliteit van leven / nut voor de maatschappij hebben...humaan spuitje erin en niet te moeilijk over doen verder :=

Wel heb ik er hele gemengde gevoelens bij wanneer iemand vreselijke moorden heeft gepleegd maar jarenlang moet wachten op die doodstraf, dat vind ik echt niet kunnen :n

Vaak veranderen die mensen in die jaren dan ook echt en dan vermoord je dus jaren later een heel andere persoon, dan het domme heetgeblakerde broekie dat de moord(en) vroeger ooit gepleegd heeft...dat vind ik wel heel erg wreed -O-

Dus gewoon direct doen nadat de uitspraak duidelijk is en men er zeker van is dat die persoon niet meer terug de maatschappij in kan, vonnis uitspreken en direct dezelfde dag nog afspuiten, niet jarenlang er mee wachten. Maarja dat zal wel weer niet kunnen om 1 of andere reden...

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:21

Ik ben alleen voor de doodstraf, als ze daadwerkelijk kunnen beweren dat hij de dader is, en niet zomaar mensen gaan vermoorden, zonder dat er fatsoenlijk onderzoek is gedaan. Maar denk eens, dat er heel vaak cipiers gewond worden geslagen en afentoe zelf worden gedood. En als hij ontsnapt, denk eens na hoeveel geld en moeite er in moet gestoken, om hem zo snel mogelijk weer terug te vinden, zonder dat er gewonde vallen. En al het eten en drinken, dat betaald moeten worden? En tenslotte: Ze nemen plaats in. Er komen cellen tekort. Er moet weer een nieuwe gevangenis worden gebouwd, denk aan al die geldverspilling. Dood is gewoon dood, makkelijk en naar mijn idee toch het beste.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 17-01-14 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:21

pmarena schreef:
Mwoah, als het om een echt ziek gestoorde gast gaat die voor de lol mensen gruwelijk om het leven heeft gebracht en geen enkel spoor van berouw toont... van mij mogen die direct met het bloed nog aan de handen een spuitje krijgen :j

Echter bij mensen die 1 moord hebben gepleegd op een heel specifiek persoon (die hen bvb. altijd heel erg mishandeld en opgesloten heeft ofzo, en moord was de enige manier om daaraan te ontsnappen) dan lijkt het me dat die persoon niet zo'n enorm risico vormt voor de maatschappij en weer prima vrij kan komen.

Mensen die toch niet meer vrij kunnen komen omdat ze zo gestoord zijn dat de kans groot is dat ze weer moorden "gewoon" omdat ze het heel erg leuk vinden... waarom zou je die onderhouden in een gevangenis wanneer ze daar toch ook geen kwaliteit van leven / nut voor de maatschappij hebben...humaan spuitje erin en niet te moeilijk over doen verder :=

Wel heb ik er hele gemengde gevoelens bij wanneer iemand vreselijke moorden heeft gepleegd maar jarenlang moet wachten op die doodstraf, dat vind ik echt niet kunnen :n

Vaak veranderen die mensen in die jaren dan ook echt en dan vermoord je dus jaren later een heel andere persoon, dan het domme heetgeblakerde broekie dat de moord(en) vroeger ooit gepleegd heeft...dat vind ik wel heel erg wreed -O-

Dus gewoon direct doen nadat de uitspraak duidelijk is en men er zeker van is dat die persoon niet meer terug de maatschappij in kan, vonnis uitspreken en direct dezelfde dag nog afspuiten, niet jarenlang er mee wachten. Maarja dat zal wel weer niet kunnen om 1 of andere reden...

Klopt maar schets je daarmee niet een heel verkeerd beeld naar de rest van de maatschappij? Krijg je dan geen mensen die denken 'Ah ja zij had mn pen een keer afgepakt' hup kogel door de kop? (Echt zieke geesten dan)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:23

Er zijn mensen zat die de doodstraf verdienen in mijn ogen . Denk aan Dutroux(en z'n ex) en Fritzl. Van die geflipte mensen wil je gewoon niet in leven hebben. Zo zijn er nog veel meer die ze van mij gelijk een spuitje mogen geven. Opgeruimd staat netjes. Geen tijd, aandacht en geld meer aan verspillen.
Ze zijn zeker ziek in hun hoofd maar wat mij betreft zijn er echt wel zaken waarbij ze alle rechten voor hun zelf verspeelt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:26

Arrabel schreef:
SuperAssie en wat nou als het je eigen kind, vader of moeder is? Die een psygische ziekte heeft en niet wist wat ze/hij deed. Ben je dan ook nog zo voor de doodstraf??

Ik vermoed dat mensen die handelden vanuit een mentale/psychische stoornis niet zomaar ter dood veroordeeld zullen worden. Zo werkt het niet. Daarbij moet je beseffen dat in Amerika deze straf écht écht niet zomaar gegeven wordt... De jury (dat kennen we hier overigens ook niet) moet het er unaniem over eens zijn en dat is sowieso al vrij lastig.

Ik weet niet echt of ik voor of tegen ben, al neig ik meer naar tegen. In mijn ogen is het in principe een schending van een van de fundamentele mensenrechten en dat zit me niet zo lekker.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:28

liekec schreef:
Klopt maar schets je daarmee niet een heel verkeerd beeld naar de rest van de maatschappij? Krijg je dan geen mensen die denken 'Ah ja zij had mn pen een keer afgepakt' hup kogel door de kop? (Echt zieke geesten dan)

Echt zieke geesten moorden toch wel, die laten zich niet tegenhouden door een doodstraf. En voor mensen die geen zieke geest zijn: die moorden alleen uit absolute noodzaak.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:30

Kunnen jullie niet lezen? (Voor iedereen die het financiële plaatje belangrijk vindt)

DE doodstraf is verschrikkelijk duur!
Voor 3 mln dollar kan men 3 mensen levenslang vast zetten en maar bij eentje de doodstraf uitvoeren.

Als iemand iets doet wat het daglicht niet kan verdragen, moet je dan het zelfde doen? Dan verlaag je jezelf toch?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:31

Arrabel schreef:
SuperAssie en wat nou als het je eigen kind, vader of moeder is? Die een psygische ziekte heeft en niet wist wat ze/hij deed. Ben je dan ook nog zo voor de doodstraf??

Deze is niet naar mij bedoelt, maar ik antwoord hem toch :P

Als iemand psychisch ziek is, dan het een ander verhaal. Hij kan daar zelf namelijk niks aan doen. Voor dat soort gevallen, zeg ik wel levenslang. Maar ik bedoel gewoon gezonde mensen (nouja gezond, mensen die een ander vermoorden, kan je niet echt gezond noemen), die voor hun lolletje iemand doodschieten. Voor dat soort volk, mag de prik meteen komen. Ongeacht of het mijn moeder, vader of kind is :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:32

Bizzybijtje schreef:
Daarbij moet je beseffen dat in Amerika deze straf écht écht niet zomaar gegeven wordt... De jury (dat kennen we hier overigens ook niet) moet het er unaniem over eens zijn en dat is sowieso al vrij lastig.

Nou... verdiep je eens in de uitspraken van de jury en de cijfers. Het is niet voor niets dat er juist bij arme, zwarte jongemannen wel een stuk eenvoudiger overeenstemming is te verkrijgen.

En er zijn toch heel wat onschuldigen veroordeeld. Sommigen zijn jaren en jaren later alsnog op DNA-bewijs vrijgesproken... voor een aantal zal dat zeker niet gegolden hebben, die zijn nu dood. Jammer, maar dat offer moeten we er voor over hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:33

Shadow0 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Daarbij moet je beseffen dat in Amerika deze straf écht écht niet zomaar gegeven wordt... De jury (dat kennen we hier overigens ook niet) moet het er unaniem over eens zijn en dat is sowieso al vrij lastig.

Nou... verdiep je eens in de uitspraken van de jury en de cijfers. Het is niet voor niets dat er juist bij arme, zwarte jongemannen wel een stuk eenvoudiger overeenstemming is te verkrijgen.

En er zijn toch heel wat onschuldigen veroordeeld. Sommigen zijn jaren en jaren later alsnog op DNA-bewijs vrijgesproken... voor een aantal zal dat zeker niet gegolden hebben, die zijn nu dood. Jammer, maar dat offer moeten we er voor over hebben?

Ik doel erop dat het niet enkel van de rechter afhangt. :) En zoals ik zei ben ik zeker niet voor de doodstraf.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:35

Citaat:
Kunnen jullie niet lezen? (Voor iedereen die het financiële plaatje belangrijk vindt)

Voor 3 mln dollar kan men 3 mensen levenslang vast zetten en maar bij eentje de doodstraf uitvoeren.

Als iemand iets doet wat het daglicht niet kan verdragen, moet je dan het zelfde doen? Dan verlaag je jezelf toch?

De doodstraf kan vast wel goedkoper. Maar goed daar ga ik niet over. Sommige ben je liever kwijt dan rijk. Dan kost het maar wat meer. Ze zijn de tijd en aandacht die ze krijgen niet waard.
En verlagen tot hun niveau dat gaat bij sommige onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-01-14 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:37

Bizzybijtje schreef:
Arrabel schreef:

Ik vermoed dat mensen die handelden vanuit een mentale/psychische stoornis niet zomaar ter dood veroordeeld zullen worden. Zo werkt het niet. Daarbij moet je beseffen dat in Amerika deze straf écht écht niet zomaar gegeven wordt... De jury (dat kennen we hier overigens ook niet) moet het er unaniem over eens zijn en dat is sowieso al vrij lastig.

Dat zou ik niet zo snel zeggen. Er zijn genoeg (serie) moordenaars die 'lijden' (ik weet niet of ze er zelf ook onder lijden) aan psychopathie, een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Die handelen ook vanuit deze stoornis. Die dan maar niet de doodstraf geven want ze hebben een persoonlijkheidsstoornis? Waar trek je de grens dan? Wanneer wel en wanneer niet de doodstraf?

Als je een persoon levenslang opsluit, heb je er toch ook geen last meer van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:37

Als het zo duur moet zijn dan doen ze naar mijn mening toch iets verkeerd...
Mens hoeft in principe toch niet duurder dan een paard te kosten :=

Dan maar wat minder rompslomp er omheen. Is het een duidelijke zaak, echt gestoord persoon dat het maar al te leuk vindt om te moorden en het maar wat graag nog eens doet als die de kans krijgt, veroordelen en direct overbrengen naar een ruimte waar die de fatale spuitjes krijgt.

Lekker makkelijk, goedkoop en vast heel wat humaner dan wat zo iemand met zijn slachtoffers heeft gedaan -O-

En ook heel wat humaner dan iemand jarenlang onder zo'n zwaard van Damocles laten leven totdat het moment eindelijk daar is...dàt is pas wreed -O-

Dat gezeur over psychische verzachtende omstandigheden daar heb ik ook niks mee :n

Als iemand het leuk vind om mensen op een gruwelijke manier om zeep te helpen, dan maakt het mij geen fluit uit welke reden er achter zit: je bent dan sowieso niet zo best gelukt in je bovenkamer en moet gewoon definitief uit de samenleving verwijderd worden: je hebt je beurt gehad en als je zoiets doet is het gewoon Game Over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:38

pmarena schreef:
Als het zo duur moet zijn dan doen ze naar mijn mening toch iets verkeerd...
Mens hoeft in principe toch niet duurder dan een paard te kosten :=

Dan maar wat minder rompslomp er omheen. Is het een duidelijke zaak, echt gestoord persoon dat het maar al te leuk vindt om te moorden en het maar wat graag nog eens doet als die de kans krijgt, veroordelen en direct overbrengen naar een ruimte waar die de fatale spuitjes krijgt.

Lekker makkelijk, goedkoop en vast heel wat humaner dan wat zo iemand met zijn slachtoffers heeft gedaan -O-

En ook heel wat humaner dan iemand jarenlang onder zo'n zwaard van Damocles laten leven totdat het moment eindelijk daar is...dàt is pas wreed -O-

Dat gezeur over psychische verzachtende omstandigheden daar heb ik ook niks mee :n

Als iemand het leuk vind om mensen op een gruwelijke manier om zeep te helpen, dan maakt het mij geen fluit uit welke reden er achter zit: je bent dan sowieso niet zo best gelukt in je bovenkamer en moet gewoon definitief uit de samenleving verwijderd worden: je hebt je beurt gehad en als je zoiets doet is het gewoon Game Over.

Dus als jij er niets aan kunt doen dat je gek bent dan moet je maar verwijderd worden? Want dat is het: deze mensen kunnen er niets aan doen dat ze zijn zoals ze zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:42

De samenleving kan er ook niets aan doen dat ze zo zijn.

Als niemand er iets aan kan doen, dan blijft die persoon een gevaar en kan nooit meer terug in de maatschappij.

Als die zich nog nuttig kan maken in een zeer goed afgesloten omgeving zonder ontsnappingsgevaar (...) dan kan je zo'n persoon de rest van zijn leven daar houden. Maar heeft die persoon daar zelf iets aan? En is het risico niet te groot dat zo iemand alsnog op vrije voeten komt en dan weer een lolletje voor zichzelf kan organiseren ten koste van jouw moeder, zus of kind...?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:44

Pmarena, als je een paard in wil laten slapen heb je alleen een dierenarts nodig. Daarvoor heb je geen advokaten en rechters en voorarrest nodig.
Als je terug wilt naar de tijd van de holbewoners ( ongeciviliseerde maatschappij) dan is dat een goed idee, anders niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:50

Tigra_ schreef:
Citaat:

De doodstraf kan vast wel goedkoper. Maar goed daar ga ik niet over. Sommige ben je liever kwijt dan rijk. Dan kost het maar wat meer. Ze zijn de tijd en aandacht die ze krijgen niet waard.
En verlagen tot hun niveau dat gaat bij sommige onmogelijk.

Dat kan, maar dan ga je weer spelen met "100% zeker dat ie schuldig is". Dáárom is ie nl zo duur, omdat er zoveel dingen doorlopen moeten worden eer ie opgelegd mag worden om zeker te zijn dat de persoon die de doodstraf krijgt ook echt schuldig is. En er zijn nog geen regels genoeg blijkbaar, gezien er nog steeds onschuldige mensen ter dood veroordeeld worden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:50

Ik hou mijn mening aangaande dit onderwerp even voor me.
Maar voor de voorstanders:
Stel iemand wordt op zeer gewelddadige manier van het leven berooft. Er wordt DNA afgenomen van het slachtoffer en de plaats delict. Aan de hand van dat DNA wordt op een bepaald moment een aanhouding verricht. Deze persoon legt op enig moment een belastende verklaring af en ook op basis van getuigen verhoren wordt deze persoon schuldig bevonden.
Na verloop van tijd wordt het vonnis tot uitvoer gebracht en de verdachte komt te overlijden.

Enige tijd later zijn er nieuwe technieken die nog een DNA spoor zichtbaar maken en deze valt te koppelen aan de beste vriend van de geëxecuteerde gevangene. Er blijkt vuil spel te zijn gespeeld. De gevangene is erin geluisd. De nieuwe verdachte wordt op een bepaald moment ook ter dood veroordeeld.

Er is dus in dit geval een onterechte executie uitgevoerd.

Denk hier eens over na. Dit is niet meer terug te draaien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:57

Myca: Ik heb het niet over mensen afspuiten omdat ze zweetvoeten hebben hè ;)

Ik vind het persoonlijk veel erger ongeciviliseerd wanneer je mensen jarenlang vasthoudt en pas dan een inmiddels totaal ander mens afspuit.... dàt is pas wreed. Beter degene die de moord(en) heeft gepleegd meteen om zeep helpen, afgelopen uit, boontje komt om zijn loontje, geen tijd, geld en middelen meer aan besteden want dat recht heb je verloren op het moment dat je vond dat je het recht had om onschuldige mensen om zeep te helpen.

Ook vind ik het ongeciviliseerd wanneer je iemand die echt zo klaar als een klontje "gewoon" ervan geniet om andere mensen lijden toe te brengen, kostte wat kost in leven gaat houden, waarmee je het leven van zo'n psychopaat dus belangrijker vindt dan dat van de mensen om hem heen die constant gevaar lopen met zo'n gek in hun midden.

Er mag best een rode lijn worden gesteld waarvan je als je met je gedrag jegens anderen daar onder geraakt, zelf het recht op leven verspeeld. Omdat je geen waarde hecht aan het leven (van anderen) dan is dat van jezelf ook niks waard, het is dan je eigen keuze of je het leven waardevol genoeg vindt / respecteert en zo niet dan vervalt jouw eigen recht op het leven ook. Vind ik hoor.

In principe ben ik tegen de doodstraf, maar voor de echt kansloze gevallen die compleet verknipt zijn vind ik het werkelijk geen enkel probleem om die van de aardbodem te verwijderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:58

_Femkeeex schreef:

Lekker dan... En degene die de executie uitvoert? Die neemt ook andermans leven af? Of mag die dat dan wel? En wat voor signaal zend je dan uit? Je mag niet anderen doodmaken maar wij mogen dat wel want wij zijn beter. Ofzoiets.
Nee, blij dat wij in een land leven waarin iedereen gelijk is en iedereen gelijke rechten heeft :)