Het circus...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:02

renz berlin of renz nederland

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:03

Hoe kan het dat mensen zich steeds weer druk maken over het welzijn van circusdieren maar blijkbaar geen idee hebben dat op een ruime meerderheid van de pensionstallen het geen haar beter is. Hoeveel pensionstallen kennen jullie waar de paarden alleen de box uitkomen als de eigenaar er is? Ik heb daar meer moeite mee eigenlijk :o

zoni65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:04

uh geen idee stond bij internationaal

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:07

Dat is Renz Berlin. Circus Herman Renz heeft dit niet. Die heeft dit jaar geen wilde dieren, aangezien er in een Nederland een wet doorkomt waarschijnlijk om wilde dieren in circussen te verbieden.

De discussie, tja, daar doe ik niet aan mee. Er zijn inderdaad circussen waarbij dit geldt, maar ik wel dat de goede nu onder de kwade gaan lijden.
Laatst bijgewerkt door jolmer20 op 15-01-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:07

Dan mogen ze van mij ook de Spaanse rijschool verbieden..
Het is niet voor niets dat er niemand bij het losrijden of bij trainingen aanwezig mag zijn.
Daar ga je dan met je werk heen :n

Ik kan ook wel een paard laten uitslaan door een harde mep met een zweep, maar omdat het Spaans is, "traditioneel", het hoge dressuur is en er een show omheen gemaakt is, is dit dan ineens wel oké?

Kijk voor de grap eens een filmpje..

Paarden hebben stang en trens in, maar ze kunnen die trens wel weg laten want ze worden bijna allemaal alleen op stang gereden.

luuntje

Re: Het circus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:10

Cirque du Soleil is fantastisch.

Circussen met dieren ga ik niet heen.
Ik zie het stukje van " educatie voor kinderen" niet.
Wat leren kinderen van tijgers in kooien, beesten die door hoepels moeten springen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:10

Ik heb bij rens berlin een middag meegelopen en er is er een die daar werkt die echt alles voor ze over heeft maar hij is ook niet altijd aanwezig in de stallen. De olifanten stonden er goed bij. heb zelf nog paarden gevlochten en opgetuigd

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:11

Lees hier wat over de paardenact tijdens het wereld kerst circus in carre.. Ik heb ook de paardenact gezien, maar geen van de paarden was bijgezet of voorzien van een mondkapje..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:12

luuntje schreef:
Cirque du Soleil is fantastisch.

Circussen met dieren ga ik niet heen.
Ik zie het stukje van " educatie voor kinderen" niet.
Wat leren kinderen van tijgers in kooien, beesten die door hoepels moeten springen?

ze zien wel die dieren van dichtbij en daar leren ze toch van.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:14

Tussen twee haakjes acrobatiek is zon beetje het zwaarst wat er bestaat

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:16

JorisDy schreef:
Lees hier wat over de paardenact tijdens het wereld kerst circus in carre.. Ik heb ook de paardenact gezien, maar geen van de paarden was bijgezet of voorzien van een mondkapje..

Was niet in Carré ;) was bij de Amsterdam arena.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:29

Een paar jaar geleden was Cicus Renz bij mij in het dorp. Ze zorgden daar goed voor hun dieren. De 2 olifanten stonden gewoon lekker op een afgezet weiland met nog wat hooi. Die vonden het wel prima zo.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:31

Ja precies dat bedoel ik maar eentje heeft staar gehad aan een oog en die is nu wit.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 09:03

Dit is geen filmpje van een circus, maar deze act wordt ook in het circus gehouden:

Die bijzet :n Moet je is naar de mond van het beestje kijken :x

@Jolmer20: Wat een geweldige wet +:)+

@Palousa_boy: Ik ben zelf een tegenstander van rijden met stang en trens, en vind de 'hoge' dressuur dan ook helemaal niks. Maarja, dat is weer een andere discussie ;)

@luuntje: Helemaal mee eens! Ik snap dat stukje ook helemaal niet. Ik bedoel, oke voor kleine kinderen zijn de dieren wel leuk, maar de kinderen hebben helemaal geen besef van wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Ik vind dat je kinderen al van jongs af van, moet leren, dat niets is wat het lijkt. En om naar dieren te gaan kijken, dan kan toch ook op een kinderboerderij. En om paardjes te aaien, kan je toch ook gewoon even naar de manege gaan.

@JorisDy: Dat circus is dan een geval apart, daar zeg ik ook niks over. Maar het gaat erom, dat het er in de meeste circussen, zacht uitgedrukt, niet fijn aan toe gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:13

Weet je wat het probleem is?
Het maakt niet uit wat wij (voorstanders) zeggen, overal is een weerwoord op omdat jullie gewoon je ogen niet willen openen...
Een kinderboerderij, nou vraag ik je... Vind je daar olifanten? tijgers? Uberhaubt iets wat wilder is dan het jonge bokkige geitje wat elke seconde van de dag aan zijn oren getrokken wordt?
Dat is toch helemaal niet te vergelijken...
Circus is educatief ja helaas voor jullie het is het...
Dus open je ogen en kijk eens verder dan je neus lang is...
Want zoals jullie nu praten is alles heeeeeeeellllllll zielig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:17

Ik kan het eductatieve aspect van een circus niet helemaal zien, anders dan dat je een keer een olifant of een kameel van dichtbij kunt bekijken. Bij dierentuinen dan weer wel, omdat er meer informatie wordt gegeven over de diersoort en je dieren - voor zover het kan - in hun natuurlijke gedrag kunt observeren. Tijdens een voorstelling in het circus zie je dat toch echt niet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:57

De dieren in het circus, die "kunstjes" wat ze doen is niets anders dan het geen ze doen tijdens de jacht of in hun spel...
Er wordt ze niet iets aangeleerd wat ze van nature niet zelf al aanbieden, ze leren het nu alleen te doen op commando...

Een perfecte sprong van een tijger door een hoepel, is je daar nooit bij verteld dat het dier met zo'n zelfde sprong zijn prooi vangt en zelfs kan doden? Mij namelijk wel... zowel door de trainer, als door mijn ouders.

Want ook ouders dragen bij aan het stukje educatie...

In de dierentuin zie je ze niet springen... Daar liggen ze vooral...
Dus beide organisaties dragen voor mij bij aan de educatieve opvoeding van een kind...
Al ben ik wel van mening dat ouders tegenwoordig niks meer doen aan educatie (moeten ze op school maar doen) en dat veel dompteurs ook wel extra info tijdens de show mogen geven...

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:39

In België is er een verbod of komt er een verbod op wilde dieren zoals tijgers, leeuwen en olifanten.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:46

Volgens mij is deze topic niet geopend om alle dierenpraktijken met elkaar te vergelijken.
Maar deze topic is geopend om mensen te vragen naar hun mening over circussen.
Het is blijkbaar lastig je mening te geven over 1 ding want er worden altijd andere zaken bij gehaald en vergelijkt.
Dat is niet de reden van deze topic.

Als je je kind wat wilt laten zien over de natuur zijn erg mooie dieren documentaires.
Of ga je bijvoorbeeld op safari.

Ik ben het met M_D_H eens dat je een dier niet iets kunt aan leren wat onnatuurlijk is maar ik ben het niet eens dat de kunstjes die ze in een circus laten zien dat ze dat ook allemaal in het wild doen. Maar dat is weer een andere discussie.

Er zijn niet voor niets veel petities tegen wilde dieren in het circus.
Je zegt wel heel mooi dat ze in de dierentuin niks liggen te doen maar in het circus wel.
In het circus mogen ze 1 of 2 keer uit hun kooi om hun ''kunstje'' te laten zien en liggen de rest van de dag ook niks meer te doen. Op uiteraard een training na.

Het blijft een wellis nietus discussie. Maar laten we elkaar wel in waarde laten en de normen en waarden van andere in acht nemen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:52

Als het gaat om het circus dan zijn er al snel vooroordelen over de 'zielige' dieren die bij het circus horen. Ik vind dit niet altijd terecht. Natuurlijk heb je de rotte appels, die heb je ook in de dierentuinwereld en ook in de huisdierwereld.

Dan wil ik het vooral even over de 'goede' circussen die ik heb gezien.

Ten eerste verschilt dat per dier of het 'zielig' is en wat er dan zielig is. Paarden in het circus staan over het algemeen in boxen en stukken afgezette weiden. Ik zie het verschil niet tussen paarden die de hele tijd worden getransporteerd voor de sport en hun 'kunstje' moeten doen en vervolgens weer naar de volgende wedstrijd gaan.

foto die ik deze zomer heb gemaakt bij een circus in de buurt:

Afbeelding

Maar het grootste gros valt natuurlijk over de wilde dieren in een circus. Ik ben het er helemaal mee eens dat het geen educatieve waarde meer heeft om een olifant, tijger of giraffe mee te laten reizen in een circus en aan mensen te laten zien. Die functie hebben dierentuinen tegenwoordig. Vroeger was dat anders en was dit de enige manier voor mensen om zulke vreemde en exotische dieren te zien. Nu niet meer.

Dieren als Olifanten en kamelen zijn van nature reizende dieren. In het wild zijn de kuddes ook altijd in beweging. Ze hebben allemaal hun vaste box, die van de olifanten bij de circussen die ik heb gezien waren ruim en verwarmd, ze stonden niet aan kettingen. Op de plaats waar het circus vestigt krijgen ze dan een afrastering zodat ze ook een stuk wei hebben. Ik denk niet dat zij veel stress ondergaan door het reizen aangezien ze altijd hun vaste stekkie hebben op iedere plaats en vrij intelligente dieren zijn. Volgens mij ondergaat een huis, tuin en keuken paard veel meer stress van transport dan een olifant.

De roofdieren (tijgers, leeuwen, etc) kregen ook een grote kooi met boomstammen erin als verrijking. Daar lag dan af en toe een tijger of leeuw lekker in de zon, maar meestal verkozen ze de kleine transport kooien! zelfs als alle poorten open waren naar de grote kooien.

Er zijn trouwens genoeg truucs in de voorstelling die gewoon niet natuurlijk zijn en je de diersoort in het wild nooit zal doen, maar is het wel natuurlijk als je paard of hond trucjes leert voor voer?

Om het kort te houden: Ik vind het circus geen educatieve waarde hebben, maar ik vind het ook niet meteen dierenmishandeling. Dat moet je echt individueel bekijken en wat de standaarden zijn per diersoort. Je kunt ook niet zeggen dat alle dierentuinen slecht zijn, of alle hondeneigenaren slecht zijn omdat er sommige mensen zijn die hun dieren mishandelen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 12:58

Dat plaatje ziet er heel fijn uit :j Goed, dat er in dat circus wel aan het dierenwelzijn wordt gedacht. Maar ik heb een vraagje? Hebben die paarden in de voorstelling, een strakke bijzet, mondkapje en wordt er constant met een zweep op/achter hun kont geslagen? Dat heb je namelijk niet verteld in je stukje :j

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:07

_Femkeeex schreef:
Dat plaatje ziet er heel fijn uit :j Goed, dat er in dat circus wel aan het dierenwelzijn wordt gedacht. Maar ik heb een vraagje? Hebben die paarden in de voorstelling, een strakke bijzet, mondkapje en wordt er constant met een zweep op/achter hun kont geslagen? Dat heb je namelijk niet verteld in je stukje :j

Dat circus van de vorige foto had alleen bereden paarden, en de andere hoefdieren hadden alleen een halster om:

Afbeelding

Ik ben wel bekend hoor met circussen die strakke bijzet gebruiken en de paarden in een klein rondje lopen. Maar aan de andere kant, in de sport zie ik ook wel eens bitten en bijzetteugels waarvan ik denk hoe is het mogelijk? Is dat dan iets specifiek van het circus of wat er nationaal 'geaccepteerd wordt' bij paarden?

Waar ik eigenlijk op doel is: Moeten alle circussen de dupe worden van de rotte appels die er tussen zitten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:14

Wilde dieren worden niet in circussen gehouden voor het 'educatieve element'. Wie dat nou toch weer verzonnen heeft....

Het is gewoon show aspect. Want ja, het is nou eenmaal spectaculairder om een leeuw door een hoepel te laten springen dan een brits korthaar.

En dat showaspect.... gelukkig zijn er steeds meer mensen (en de politiek) die inzien dat dat helemaal nergens voor nodig is en nodeloos dierenwelzijn aantast.

Heb wel eens een tweetal witte tijgers in een kooi zien zitten. Echt... mensen die dat nog góedpraten... geen verstand :n

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:00

Nu gaat de discussie tenminste de goede kant op. Beide kanten komen nu aan het licht!
En iedereen blijft zijn eigen mening houden

famke43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:08

pearlx heb jij die foto toevallig in zeeland genomen?
ik was daar namelijk op vakantie en daar stonden ze dr ook precies zo bij.
de leefruimte hebben ze inderdaad verbetert maar in de act's :n
er werdt en shetlander in de ring gelaten met een longeerhulp. zon witte zegmaar
dat ding zat vreselijk strak & moest dat beestje ook nog op de achterbenen de ring uitlopen :n