Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:39

Cassidy schreef:
Nu sparen voor later? Waarom? Wat jij nu opzij legt en waar je aardig wat voor zou kunnen doen, zou tegen die tijd misschien net voldoende kunnen zijn om een maand van rond te komen, laat staan de rest van je oude dag aangenaam te laten verlopen.
Kans is ook groot dat, als er ooit iets gebeurt waardoor je minder inkomsten hebt en je niet aan het werk kunt komen, je eerst je mooie opgespaarde potje op mag eten voordat er iemand bijspringt.

Niet als je genoeg spaart. :D Ik ga niet af zitten wachten om later een minimale zorg te krijgen. Ik heb het nu ook goed maar ben wel heel bewust geld opzij aan het zetten voor later. Ik denk echt dat wij straks als we een extra douchebeurt willen hebben of extra hulp dat wij dat zelf moeten gaan betalen. Diegene die geen spaarcentjes hebben komen straks misschien wel met 10 personen op een zaal. Net als in Engeland.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:40

Hier ook geen kinderen. En 27 jaar van mijn leven in het buitenland gewoond, dus die jaren vallen af voor de AOW. Maar nu sparen voor later? Waarom?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:41

Ook neem ik onze gemeentes kwalijk dat ze bv van de thuiszorg instanties de commerciele omstandigheden hebben gecreeerd dat het zo goedkoop mogelijk moet zijn. Deze bedrijven beconcureren elkaar kapot om maar zo goedkoop mogelijk te zijn qua uren en uitgaafkosten zoals salaris.

Fatsoenlijke cursussen zijn er niet meer bij. (kost teveel geld)

Ik moet eerlijk bekennen dat voor ik dit werk ging doen ik nogal op de hoogte neerkeek. Poetshulp voor ouderen. Maar zo simpel is het eenvoudig weg niet.
Ja je maakt schoon in huis, maar je bent niet alleen maar een schoonmaak hulp. Dan kun je net zo goed voor een schoonmaakbedrijf gaan werken. En dat geeft niet de voldoening om voor die oudjes te werken. (dit als voormalig secretaresse zeggende)

Als thuishulp ben je vaak ook soort van maatschappelijk werker door dat luisterende oor te bieden. Mensen te wijzen op de vrijwilligersorganisaties die er zijn om ouderen in allerlei situaties te helpen.
En ja.. soms kom je in situaties dat de verpleegkundige niet zo snel te bereiken is, en je echt wel die bips afveegt als je client op het toilet is geweest.
Of heeft overgegeven. Je laat ze tenslotte niet zo zitten als ze zich beroerd voelen.

het oudere echtpaar welke geen kinderen hadden bezoek je in het ziekenhuis. En ook al werk ik er niet meer, af en toe kom ik er nog steeds. Of ik breng ze even naar de winkel als er wat gekocht moet worden aan ondergoed of sokken of iets dergelijks..

Nee krijg ik niet voor betaald, maar situaties ontstaan doordat je gehecht raakt aan ze..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:45

Anoniem schreef:
Cassidy schreef:
Nu sparen voor later? Waarom? Wat jij nu opzij legt en waar je aardig wat voor zou kunnen doen, zou tegen die tijd misschien net voldoende kunnen zijn om een maand van rond te komen, laat staan de rest van je oude dag aangenaam te laten verlopen.
Kans is ook groot dat, als er ooit iets gebeurt waardoor je minder inkomsten hebt en je niet aan het werk kunt komen, je eerst je mooie opgespaarde potje op mag eten voordat er iemand bijspringt.

Niet als je genoeg spaart. :D Ik ga niet af zitten wachten om later een minimale zorg te krijgen. Ik heb het nu ook goed maar ben wel heel bewust geld opzij aan het zetten voor later. Ik denk echt dat wij straks als we een extra douchebeurt willen hebben of extra hulp dat wij dat zelf moeten gaan betalen. Diegene die geen spaarcentjes hebben komen straks misschien wel met 10 personen op een zaal. Net als in Engeland.

Nogmaals, ik ben een aantal jaren geleden mijn baan kwijtgeraakt en kreeg bijna een jaarsalaris mee. Daar kon mooi de helft van naar de belastingdienst en toen ik na de ww geen werk had mocht ik eerst dat potje opmaken.

Toen ik net geboren was, kwam er een of andere verzekeringspief bij mijn ouders langs, voor een "studieverzekering" voor mij. Iedere maand 10 Gulden opzij zetten (was toen veel geld voor mijn ouders, we hebben het over halverwege de jaren 60 van de vorige eeuw) voor een mooi potje waar ik dan later een opleiding voor kon volgen. Op mijn 18 zou er dan 5000 Gulden gespaard zijn. Mijn ouders hebben dat toen niet gedaan.

Toen ik 18 werd, had ik net het eerste studiejaar (met boeken) en onderkomen van dat bedrag kunnen betalen.

Maar goed, je hebt het over "genoeg sparen". Hoeveel had je opzij willen zetten? Een ton? Twee ton? Vijf ton? En wie zegt je dat dit bedrag later genoeg gaat zijn om je oude dag aangenamer te maken? Wie zegt dat er tegen die tijd nog een Euro is? Hoeveel belasting had je al die jaren dat je loopt te sparen weg willen brengen? Want let wel, alles wat jij spaart, dat is al een keer belasting over geweest. Loonbelasting wel te verstaan. Dus alles wat je voor later opzij zet, boven een bepaald bedrag, mag je nog een keer belasting over afdragen. Leuk toch?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-01-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:51

Gewoon zorgen dat later je huis vrij is van hypotheek en je dat dus kunt verkopen. En een groot geldbedrag opzij te zetten. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen gaat lukken. Ik vind het zowiezo niet slim om helemaal niet te sparen.

Cassidy

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:55

Ik heb geen eigen huis en dat gaat er niet komen ook. En ga even ervan uit dat je nu in een periode zit van woningstekorten, maar als de grijze golf er niet meer is en de jeugd van tegenwoordig ouder is, is er een woningsoverschot. Zie dan je huis maar te verkopen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:56

Anoniem schreef:
Gewoon zorgen dat later je huis vrij is van hypotheek en je dat dus kunt verkopen. En een groot geldbedrag opzij te zetten. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen gaat lukken. Ik vind het zowiezo niet slim om helemaal niet te sparen.

Nogmaals, over alles wat jij opzij zet heb je belasting betaald.
Als je genoeg opzij hebt gezet ga je daar nog een keer belasting over betalen.
Dus je betaald dubbel belasting.
Daar al eens over nagedacht?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:56

geld sparen kost geld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:57

geerke schreef:
geld sparen kost geld.

Da's een goeie. Leuk gevonden. Idd ja.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:58

zeker si dit waar.
hier nu al maak ik het mee...
dakloos, hartfalen laatste stadium en bankroet toch is er geen enkele zorg welke kan helpen.
niet slecht genoeg voor crisis zorg,
niet verslaafd genoeg voor verlaafden zorg
niet rijk genoeg voor een verzorgingshuis...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:00

En o wee als hij uiteindelijk dakloos in een strenge winter buiten komt te overlijden. Dan grote koppen in de krant hoe dit toch heeft kunnen gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:01

Cassidy schreef:
Anoniem schreef:

Nogmaals, over alles wat jij opzij zet heb je belasting betaald.
Als je genoeg opzij hebt gezet ga je daar nog een keer belasting over betalen.
Dus je betaald dubbel belasting.
Daar al eens over nagedacht?

Ja. En? Een hyptheek kost ook een hoop geld. Dan betaal ik liever vermogensbelasting. Is altijd beter af dan een hypotheek. Een vermogen brengt daarbij ook nog eens rente op en dus ben je uiteindelijk toch beter met een vermogen.

Ik wil later niet mijn handje op moeten houden en houd graag mijn leven in eigen hand.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:03

Cassidy schreef:
En o wee als hij uiteindelijk dakloos in een strenge winter buiten komt te overlijden. Dan grote koppen in de krant hoe dit toch heeft kunnen gebeuren!

gelukkig heeft de regering zoiets als een verzorgingsstaat waardoor familie wel weer inspringt *\o/*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:03

Maak je geen illusies, je leven heb je niet in eigen hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:04

unihorses schreef:
gelukkig heeft de regering zoiets als een verzorgingsstaat waardoor familie wel weer inspringt *\o/*

Op het moment dat de familie inspringt trekt de overheid zijn handen er vanaf.
Enige oplossing is: laten escaleren. En hopen dat hij/zij er niet de dood bij vindt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:05

als ik dit allemaal zo lees denk ik dat ik tijdig uitstap.Ik ga geen geld sparen maar slaappillen. :j
En ik meen dit echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:05

Cassidy schreef:

Jij bent wel erg negatief.
Je hebt voor een groot deel je eigen leven in de hand. Alleen met je gezondheid moet je geluk hebben. Als iedereen maar afwacht en afhankelijk wil zijn van de overheid (die dus jouw zorg moet gaan betalen) dan werk je zelf ook niet echt mee aan een betere toekomst.
Je kunt wel roepen dat je recht hebt op zorg maar als je wat extra's wilt dan zul je daar zelf toch ook wat aan moeten doen en straks niet alleen maar je handje op willen houden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:06

geerke schreef:
je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.
Hun ouders waren er altijd voor hun,zij moeten er nu zijn voor hun ouders.

Dan moeten ze wel een beetje in de buurt wonen...
En dan zul je wel zeggen: dan komen de kinderen maar dichterbij wonen, maar vaak hebben die zelf al schoolgaande kinderen en het is voor schoolgaande kinderen niet zo handig ze naar een andere school naar een ander deel van het land te halen. Afgezien nog van het werk van de ouders. En dan nog: wij hadden op een gegeven moment 4 gammele ouders tegelijk in 2 verschillende delen van het land... waar zouden we heen moeten verhuizen...

Dus zul je zeggen: dan verhuizen die ouders richting hun kinderen... dat zouden mijn ouders gaan doen, maar toen merkte mijn vader dat mijn moeder geen veranderingen in de omgeving meer trok... en ging de verhuizing niet door. Ook mijn schoonvader wilde niet verhuizen, omdat hij dan àl zijn contacten kwijtwas. En zo zal het met veel meer families gaan.
(Uiteindelijk zijn mijn ouders in een verpleeghuis vlakbij gekomen, maar dat is een ander verhaal.)

Uiteraard hebben we onze ouders wel degelijk geholpen, maar op 150 kilometer afstand waren we toch echt wel beperkt in de mogelijkheden... iedere dag kousen helpen aantrekken wordt het hem dan ook niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:08

Ik zie genoeg mensen met vermogen dezelfde zorg krijgen als degenen zonder vermogen. Waarom zou je dan krom liggen om je eigen oude dag van je eigen dubbel belastingbetaalde centen te gaan betalen als een ander, die dit niet heeft gedaan, hetzelfde krijgt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:09

Zoolgangster schreef:
geerke schreef:
je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.
Hun ouders waren er altijd voor hun,zij moeten er nu zijn voor hun ouders.

Dan moeten ze wel een beetje in de buurt wonen...
En dan zul je wel zeggen: dan komen de kinderen maar dichterbij wonen, maar vaak hebben die zelf al schoolgaande kinderen en het is voor schoolgaande kinderen niet zo handig ze naar een andere school naar een ander deel van het land te halen. Afgezien nog van het werk van de ouders. En dan nog: wij hadden op een gegeven moment 4 gammele ouders tegelijk in 2 verschillende delen van het land... waar zouden we heen moeten verhuizen...

Dus zul je zeggen: dan verhuizen die ouders richting hun kinderen... dat zouden mijn ouders gaan doen, maar toen merkte mijn vader dat mijn moeder geen veranderingen in de omgeving meer trok... en ging de verhuizing niet door. Ook mijn schoonvader wilde niet verhuizen, omdat hij dan àl zijn contacten kwijtwas. En zo zal het met veel meer families gaan.
(Uiteindelijk zijn mijn ouders in een verpleeghuis vlakbij gekomen, maar dat is een ander verhaal.)

Uiteraard hebben we onze ouders wel degelijk geholpen, maar op 150 kilometer afstand waren we toch echt wel beperkt in de mogelijkheden... iedere dag kousen helpen aantrekken wordt het hem dan ook niet.

Ouders verhuizingen richting kinderen of vice versa houdt in dat je een huisvesting hebt die daarvoor geschikt is. Ouders bij/in huis en toch onder toezicht. Dat zag ik in Duitsland, maar dat zie ik in een doorsnee Vinex doorzonwoning in Nederland toch echt niet gebeuren. Daar is doorgaans plek voor één gezin, en niet voor de ouders er nog bij.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 22:10

geerke schreef:
als ik dit allemaal zo lees denk ik dat ik tijdig uitstap.Ik ga geen geld sparen maar slaappillen. :j
En ik meen dit echt.

Tis cru gezegd, maar is het wenselijk dat we zo oud worden dat kwaliteit van leven niet meer kwalitatief goed is.. Dat we lijden, maar nog wel bestaan..

Net als wat posten hiervoor geschreven werd dat een patient, zo ver gevorderd is dat er geen leven is, enkel wachten tot je lijf er mee uitscheid..

En ook een grote boosdoener in deze, farmaceutische industrie die lekker die medicijnen erin blijven pompen, want ja lijf geeft nog net niet op..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:11

Cassidy schreef:
Ik zie genoeg mensen met vermogen dezelfde zorg krijgen als degenen zonder vermogen. Waarom zou je dan krom liggen om je eigen oude dag van je eigen dubbel belastingbetaalde centen te gaan betalen als een ander, die dit niet heeft gedaan, hetzelfde krijgt?

Misschien is het wel andersom, waarom zou je meebetalen aan zorg voor iemand die het altijd direct heeft uitgegeven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:11

geerke schreef:
En ik meen dit echt.

Welnee, verhuizen naar het buitenland. Indie of zo. Of Thailand. Wat je dan hier aan AOW krijgt is voldoende voor een riant leven daar. Als de verplichtte zorgverzekering die je in eigen land moet blijven betalen niet uiteindelijk zo hoog gaat worden dat je AOW-tje daar aan opgaat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-01-14 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:12

Margee schreef:
Cassidy schreef:

Misschien is het wel andersom, waarom zou je meebetalen aan zorg voor iemand die het altijd direct heeft uitgegeven?

Dat hoeft wat mij betreft idd niet. Maar zo gaat het nu wel. Is dat krom of is dat krom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:13

Margee schreef:
Cassidy schreef:

:D
Cassidy.
Als iedereen jouw instelling heeft, wordt het nooit wat.
Een betere wereld begint bij jezelf.
ps: De rijken van nu zitten in privé tehuizen.En dat is altijd nog beter dan in een verzorginstehuis.