milou123 schreef:Ik noem Brabant en Limburg omdat ik weet dat daar een taalachterstand is, en een behoorlijk grote. Of dit in Friesland ook is weet ik nu niet 100% zeker.
Ik kom zelf uit Brabant en mijn docenten praten ook NL in de les. Maar toen ik pas terug was hoorde ik overduidelijk het dialect erin, Brabantse woorden worden ook gebruikt zoals stiekje i.p.v. elastiek en de deur staat los i.p.v. open en jij zit langs i.p.v. naast. Maar al zouden ze die woorden correct gebruiken dan heb je nog alleen maar docenten met een dialect(accent) en dat valt in Brabant niet op, maar als je jarenlang in Holland woont wel. Dan ga je het verschil pas echt horen en dan hoor je dus dat er Brabants (of Limburgs) gesproken wordt, wat direct de taalachterstand verklaard. (En dan heb ik het nog niet eens over dat de zinnen daar langer zijn dan in de rest van NL en docenten dat daar 'normaal' vinden).
Als docenten die woorden verkeerd gebruikten zei ik er iets van. Maar verder: denk jij dat men in de rest van Nederland zonder accent spreekt? Of zie je alleen het Brabants als accent en de rest als ABN? Want dat klopt niet hoor. Ik weet niet of je gisteren 'de school' hebt gekeken bijvoorbeeld? Daar liepen wat leerkrachten bij die toch een pittig Amsterdams accentje hadden...
On topic: wat mij betreft mogen ze er morgen mee beginnen! Mijn dochter gaat komend jaar naar het middelbaar onderwijs en heeft haar (en onze) keus laten vallen op een school waar ze tweetalig gymnasium kan volgen.