Jeugdpsychiater in 6 dagen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: Jeugdpsychiater in 6 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:15

Dit komt uit de Metro, niet 's werelds beste krant zeg maar; het is een wonder dat ze hun eigen naam kunnen spellen := Lees je eerst een in via een goede bron en open dan pas het topic :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:48

quera schreef:
Oh, die bestuurlijke arrogantie! Alle macht aan de incapabelen, want we weten allemaal hoe ambtenaren zijn wanneer ze macht ruiken: "Ja mevrouw, dat kan wel zo zijn dat uw zoontje elke dag zijn hoofd kapot bonkt tegen de deurpost, maar heeft u al eens Sinaspril geprobeerd? Een vertrouwde kinderpijnstiller hoor. Wacht, dan pak ik de cursusmap erbij. Kijk, hier staat het: Sinaspril kauwtabletten, bij voorkeur de frisse pepermuntsmaak. Bent u voor iets meer dan drie euro klaar. Ook handig op vakantie of onderweg. Makkelijk mee te nemen en ze kunnen zonder water overal worden ingenomen. Kunt u daar iets mee? Nee? Hoezo zware gedragsproblematiek en DSM-5? Nu niet met moeilijke termen gaan smijten hè! Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat veel buitenlucht kinderen echt goed doet. Toen ik nog stadswacht was, had ik nooit hoofdpijn. Machtig mooi werk was dat. En over DSM hoeft u mij ook niets te vertellen. Mijn zwager heeft daar nog gewerkt. Nee, nu niet huilen. Heeft u al een helmpje aangeschaft voor uw zoon? Die zijn op Marktplaats helemaal niet duur."

Wat vinden jullie hier nou van?

Wat ik hier van vind is dat je vanuit je onderbuikgevoel ambtenaren wegzet op een manier waar je je voor moet schamen. En wat ik er verder van vind is dat je je pas een mening moet vormen als je op z'n minst de moeite hebt gedaan om je in de materie te verdiepen (Zie Dani), wat jij dus duidelijk niet hebt gedaan.

En nee, ik ben geen ambtenaar en ja ik heb als ouder hier ook mee te maken en word echt niet blij van wat er allemaal aan zit te komen. Maar dat wil nog niet zeggen dat soort gebral over ambtenaren iets toevoegt aan de discussie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:18

Karl, je quote uit de Metro, dus dit is niet geschreven door Quera.

Het lijkt me wel duidelijk dat dat hele stukje tamelijk kort door de bocht geschreven is.

Maar dat neemt niet weg, dat wat Shadow hierboven zegt, ook gewoon waar is: dit is allemaal bezuinigingstaktiek. Denemarken ging ons voor, geschatte kosten 10 miljard zo uit mijn hoofd en een jeugdzorg die jaren later nog last had van de ontwrichtende gevolgen.

Je kunt niet straffeloos op korte termijn een heel systeem omgooien en tegelijkertijd bezuinigen.

Niet alleen voor de kinderen waarom het gaat een drama, ook voor vele jeugdhulpverleners die nu hun baan dreigen te verliezen of niet weten waaraan ze toe zijn.

Het plan hier in Zeeland rondom de jeugdzorg bleek zwaar ontoereikend. Dat belooft een bestuurlijke puinhoop van jewelste.

Uiteindelijk gaat er weer veel geld zitten in iets waarvan nu al zon beetje bekend is, dat het niet kan werken.

Ik ben het wel volledig met je eens, dat ambtenaren hier ook niets aan kunnen doen. Maar zij gaan wel degelijk als poortwachter fungeren.
Zoals de huisarts nu ook al als poortwachter fungeert, wat als gevolg heeft dat mensen soms te laat worden doorverwezen, met hogere kosten als gevolg...

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:35

ik ben een van de beoogde ambtenaren vrees ik.....
ik werk nu voor een gemeente als WMO indicatiesteller en ben ergotherapeut. heb er dus ook al de nodige jaren studie opzitten :')
zoals het er nu uitziet komt er voor ons inderdaad een cursus waarin de weg van probleem tot diagnose zal worden toegelicht zodat wij weten hoe die route is, niet om zelf de diagnose te stellen......
er zal een samenwerking moeten komen met de huidige beroepsgroep en ik verwacht dat de huidige medewerkers van jeugdzorg straks in grote getale door de gemeentes worden ingelijfd.
ik zie het artikel en snap de schrikreactie, maar ben van mening dat het echt niet zo zal lopen als nu voorgehouden wordt hoor!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:38

Mijn docenten zeggen niet voor niets dat met de WMO de zorg ten onder gaat :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:54

randalinpony schreef:
Ik ben het wel volledig met je eens, dat ambtenaren hier ook niets aan kunnen doen. Maar zij gaan wel degelijk als poortwachter fungeren.

Ze kunnen niet veel doen, maar actie helpt wel. Wat dat betreft zouden mensen veeeeeel vaker om aandacht moeten vragen als ze door de organisatie waarin ze gedwongen worden hun werk niet goed uit kunnen voeren. Men is geneigd om er het beste van te maken, toch maar te doen, en in stilte creatieve mazen in de regels te vinden. En dat is wel heel aardig en trouw en loyaal, maar het maakt het wel erg makkelijk om de chaos te laten voortbestaan. (En vervolgens krijg je een schandaal over die creatieve invulling van de regels en wordt die route ook afgesloten.)
Dat kun je dan veel beter open gooien. Dan weet iedereen tenminste waar er voor gekozen wordt.

Ik hoop dus dat elke ambtenaar of zorgverlener die situaties tegenkomt waarin duidelijk is dat er te weinig tijd / geld is om een goede keuze te maken, er mooie brandbrieven uitgaan, naar de politiek, de media, de vakbond en wie je verder nog kunt bedenken.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:15

Rest van de reacties niet gelezen, alleen de openingspost; mijn god waar gaat het heen met Nederland.. Triest! -O-

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:17

Dan heeft het wel zin om de rest ook even te lezen. Best wel geruststellend.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:24

De berichtgevingen hierover zijn verschillend, kunnen zelfs per gemeente verschillen. Uit de begrotingsplannen van mijn gemeente heb ik kunnen lezen dat er in 2015 niet zoveel jeugdwerkers komen als nodig is, maar dat de kinderen doorverwezen worden naar de arts voor een pilletje. Het voorschrijven van een pilletje is goedkoper dan maatschappelijke zorg, waarmee de gemeente dus miljoenen bespaart. Ze calculeren zelfs in dat er op de lange termijn wel verstrekkende gevolgen zijn, maar die zijn voor dan...

Hoezo, kop in het zand steken??

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:47

En die pilletjes worden niet meer vergoed door het ziekenfonds, zijn verslavend en daarnaast symptoombestrijding.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:48

Marrit89 schreef:
De berichtgevingen hierover zijn verschillend, kunnen zelfs per gemeente verschillen. Uit de begrotingsplannen van mijn gemeente heb ik kunnen lezen dat er in 2015 niet zoveel jeugdwerkers komen als nodig is, maar dat de kinderen doorverwezen worden naar de arts voor een pilletje. Het voorschrijven van een pilletje is goedkoper dan maatschappelijke zorg, waarmee de gemeente dus miljoenen bespaart. Ze calculeren zelfs in dat er op de lange termijn wel verstrekkende gevolgen zijn, maar die zijn voor dan...

Hoezo, kop in het zand steken??

Juist, maar dat is Nederland. Oplossingen voor morgen en die van volgend jaar wuiven we weg. korte termijn denken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:49

Ceriadwen schreef:
En die pilletjes worden niet meer vergoed door het ziekenfonds, zijn verslavend en daarnaast symptoombestrijding.

Zijn niet verslavend

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:52

-O- En laat de jeugdzorg nou net iets zijn waar ze vooral niet op moeten bezuinigen...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:22

Collie2008 schreef:
Ceriadwen schreef:

Zijn niet verslavend

nee?? Pammetjes zijn ZEKER wel verslavend, zo ook slaappillen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:46

Het probleem zit niet in de ambtenaren, ook niet in de overheveling naar de gemeenten. Het probleem zit erin dat er een crisis is en dat de kosten daarvan op de zwaksten in de samenleving worden afgewenteld. Die bezuiniging is het probleem, maar doordat die verstopt is in de overheveling, lijkt de overheveling naar de gemeenten het probleem.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 00:46

Collie2008 schreef:
Ceriadwen schreef:

Zijn niet verslavend

En dat baseer je op?
Dan vraag ik me af waardoor er opbouw en afbouwschema's bestaan. En waarom je op moet passen dat een client geen benzo's gaat stapelen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:34

Karl66 schreef:
Het probleem zit niet in de ambtenaren, ook niet in de overheveling naar de gemeenten. Het probleem zit erin dat er een crisis is en dat de kosten daarvan op de zwaksten in de samenleving worden afgewenteld. Die bezuiniging is het probleem, maar doordat die verstopt is in de overheveling, lijkt de overheveling naar de gemeenten het probleem.

Ja, klopt. Zoals ik hierboven al zei, kan je een systeem alleen niet omgooien en tegelijkertijd bezuinigen. De kosten voor het omzetten van alle systemen en het nieuwe stelsel laten werken, worden ook al op enkele miljarden geschat.

Geld dat niet gaat naar de mensen die hulp nodig hebben... Het is dus een soort tweesnijdend zwaard.

Wat betreft die 'crisis' verbaas ik mij nog steeds....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:37

"Never waste a good crisis"
Men is van plan het uiterste aan nijd en jalouzie en kapotte sociale voorzieningen uit deze crisis te halen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:00

Tja, dit is slechts één voorbeeld van de vele trieste voorbeelden die er zijn. Met dank aan onze minister Schippers. De gevolgen zullen niet te overzien zijn, net zoals alle andere trieste gevolgen van alle bezuinigingen binnen de GGZ! Wie is hier nu gek? -:(-

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:05

Wat een vooroordelen weer zeg. Het betreft hier een cursus zodat ambtenaren wat meer inzicht krijgen in de jeugdpsychiatrie, echter zullen zij niet gaan diagnosticeren of recepten gaan uitdelen. Helemaal niet zelfs, maar ja. Voor de meeste mensen is het natuurlijk teveel moeite even wat meer informatie erbij te gaan zoeken in plaats van op een zo'n suggestieve column in te gaan. :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 23:06

Ankie2011 schreef:
Wat een vooroordelen weer zeg. Het betreft hier een cursus zodat ambtenaren wat meer inzicht krijgen in de jeugdpsychiatrie, echter zullen zij niet gaan diagnosticeren of recepten gaan uitdelen. Helemaal niet zelfs, maar ja. Voor de meeste mensen is het natuurlijk teveel moeite even wat meer informatie erbij te gaan zoeken in plaats van op een zo'n suggestieve column in te gaan. :')

Dat inzicht ga je niet in 6 dagen leren. Daar heb ik meerdere jaren voor morgen leren. Dat is waar het fout gaat.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:12

ik vind het echt belachelijk en onverantwoord... op sommige onbenullige gebieden geven we belachelijk veel geld uit en nu... bij zo iets belangrijks gaan we keihard de gierigaard spelen??? volgens mij gaat dit fout hoor.

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:26

amandananana schreef:
Mijn docenten zeggen niet voor niets dat met de WMO de zorg ten onder gaat :')

Okay, en waar is die uitspraak dan op gebaseerd? Graag met duidelijke onderbouwing en argumenten?

Heb zelf jaren als WMO consulent gewerkt, en voor het meisje wat haar MBO opleiding al wilde gaan stopzetten: Zonder relevant HBO diploma kom je over het algemeen niet binnen bij de WMO hoor. Dus wellicht nog even doorstuderen.

(uiteraard spreek ik uit mijn eigen ervaring) Daarbij is het zo dat wanneer de situatie dusdanig complex is dat je dit als consulent zelf niet in kunt schatten je er altijd een deskundige bij roept om een advies uit te brengen. Uiteindelijk zul je, met ook dat advies als zwaarwegend argument een overweging maken over wat te doen.

Ik heb in al die jaren van alle honderden, misschien meer dan duizend, cliënten weinig onvertogen woorden gehad. Vaak mensen kunnen helpen een passende oplossing te vinden voor hun situatie. Natuurlijk zijn er wel eens mensen die menen iets nodig te hebben/recht te hebben op iets waar de maatschappij niet voor op zou moeten draaien, maar ik denk eerder dat dit ligt aan de onrealistische eisen van de mensen zelf dan de consulent. Maar dan spreek ik over mijn oude team, met allerlei hardwerkende mensen en het hart op de juiste plek, waarbij het belang van 'de maatschappij' én het individu niet uit het oog verliezend.

De kosten worden echt niet alleen op de zwaksten van de samenleving afgewenteld hoor. Maar wanneer de AWBZ zo door zou groeien als op dit moment, kunnen we straks allemaal 30 procent van ons bruto inkomen gaan afdragen. Dat gaat natuurlijk niet, dus er zullen zaken veranderd moeten worden. Inleveren is nooit leuk, maar in Nederland zijn we echt verwend wat sociale voorzieningen betreft.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:48

Ankie2011 schreef:

Nee ze gaan dus een inschatting maken welke problematiek er speelt (kindfactoren, opvoedingsproblemen, etc) en welke vorm van hulp daarvoor is aangewezen (jeugdhulpverlening. geïndiceerde zorg, 1e lijns, 2e lijns) etc

Betekent dus dat je kennis moet hebben van problematiek en moet kunnen inschatten welke vorm van hulp daarbij het best passend is.

Knap als dat in een spoedcursus lukt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:53

Ankie2011 schreef:
Wat een vooroordelen weer zeg. Het betreft hier een cursus zodat ambtenaren wat meer inzicht krijgen in de jeugdpsychiatrie, echter zullen zij niet gaan diagnosticeren of recepten gaan uitdelen.

Maar ze moeten wel bepalen hoeveel en welke zorg er in het algemeen beschikbaar is en welke zorg iemand mag ontvangen. Ze moeten de jeugdzorg en de jeugdggz 'even' veranderen (en meteen bezuinigen.) En dat met wel een 6-daagse cursus en 0 ervaring op dit gebied...

Iets meer achtergrond: http://argos.incontxt.nl/seizoenen/2013 ... 14-12-2013