_San87_ schreef:Interessante discussie.
Ik heb laatst een soortgelijke discussie gehad met mijn vriendin, het ging over een tweeling die woonde bij de instantie waar ik toentertijd werkte. Beide meiden waren zowel doof als blind. Daarnaast lichamelijk gehandicapt (misvormde benen en armen). Deze meiden kunnen dus helemaal niks en leven hun hele leven in angst omdat ze niet horen en zien wat er gebeurt/gaat gebeuren.
Het is echt hartverscheurend om te zien dat ze 'gilletjes' uitstoten en proberen weg te komen wanneer hun moeder ze wil knuffelen of wanneer een verpleegster ze wast. Zelfs bij structurele dingen als eten, tanden poetsen, noem het maar, schreeuwen ze van angst, proberen ze weg te komen en huilen ze. Iedere dag gaan ze mee naar buiten om lucht te scheppen. Ook dan zitten ze trillend en bevend in hun stoel. Ze zijn alleen rustig als ze slapen.
Nu ben ik het er in essentie mee eens dat je niet voor een ander mag bepalen of hij of zij recht op leven heeft of niet. Maar ik denk in dit geval ten zeerste dat deze meiden dood beter af zijn dan levend.
Ik vraag me af waarom we bij dieren veel realistischer kunnen en durven kijken naar de levenskwaliteit, en waarom we bij mensen soms zo schrikbarend ver gaan..