supermarkt 1ste kerstdag open.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:06

Het gaat mij niet om het werken. (ik werk ook die dagen) maar meer dat we toch wel 1 dag zonder boodschappen doen kunnen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:08

kohtje schreef:
Het gaat mij niet om het werken. (ik werk ook die dagen) maar meer dat we toch wel 1 dag zonder boodschappen doen kunnen?

Waarom moet je dat voor anderen bepalen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:09

kohtje schreef:

Je hebt natuurlijk ook mensen die juist voor de kerst erg druk zijn en dan is het natuurlijk wel handig als je met de kerst vrij bent je dan op je gemak kan gaan en je niet dagen daarvoor in moeilijke bochten moet wringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:11

Ik zou liever op kerst werken en extra uitbetaald krijgen, dan dat ik nu de dagen rondom moet werken en niks extra krijg, terwijl het wel 3x zo druk is in de winkel als normaal. En winkels 24/7 open waarom niet? Er is blijkbaar wel vraag naar, als ik zie hoeveel schreeuwend dure nachtwinkels er in de stad zijn...

Ibonn

Re: supermarkt 1ste kerstdag open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:26

In engeland zijn veel winkels 24/7 open, een echte uitkomst is dat. En niet de kleine maar de grote ketens zoals Tesco. Zou hier meteen mogen van mij.

Door de wisselende uren die ik maak, haal ik boodschappen nooit door de week, standaard op zondag. En ik denk dat de omzet op zondag beter is dan door de week. Toen ik nog voor 17-18 u op zaterdag moest boodschapen halen, greep ik het hoogstnodige, stond te chagerijnen in de rij met de rest van de chagerijnen en vloog naar huis. Nu gaan we samen op het gemakkie naar de winkel en Aldi en we kopen veel meer omdat er nu geen stress achter zit. Denk dat dit voor velen opgaat en de winkels er alleen maar beter van worden...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:36

Ik vind het ideaal. Ook wel eens gewerkt met kerst achter de kassa, er komen echt veel mensen hoor.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:43

Vreemd dat ik steeds lees dat werken met kerst in de winkels vrijwillig is. Dat is echt niet waar. Dr word vaak wel eerst gevraagd wie er geen problemen mee heeft, maar als niemand zich meld dan word er gewoon geloot en ingepland. En zo kan het dus best gebeuren dat je geheel onvrijwillig werkt met de kerst.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:46

Leuk voor de werknemers die dag dag kunnen werken :) lekker 200% uitbetaald. Hoppa.

Ik snap je punt. Ik vind het ook niet nodig, hier in de omgeving zijn de winkels nooit op zondag open maar de laatste 2 weken voor kerst wel :j Kijk dat kan ik snappen. Maar op eerste kerstdag open is toch niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:49

Mavelle schreef:
Vreemd dat ik steeds lees dat werken met kerst in de winkels vrijwillig is. Dat is echt niet waar. Dr word vaak wel eerst gevraagd wie er geen problemen mee heeft, maar als niemand zich meld dan word er gewoon geloot en ingepland. En zo kan het dus best gebeuren dat je geheel onvrijwillig werkt met de kerst.

Ik gok dat dit je wel uitgelegd krijgt bij je sollicitatie hoe het zit met werken op feestdagen. Heb je toch nog altijd de keuze om te besluiten er niet te gaan werken :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:51

Mavelle schreef:

Dat zou je dan eigenlijk moeten aangeven bij de CAO-toezichthouder. Daar staat namelijk:

10. a. Op zondagen en feestdagen wordt geen arbeid verricht, tenzij bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende wettelijke bepalingen zich daartegen niet verzetten.
    b. De werknemer kan niet tot het werken op zondag, Hemelvaartsdag of Eerste Kerstdag worden
    verplicht.

http://www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/42577/42644

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:52

chelle_dora schreef:
Mavelle schreef:

Ik gok dat dit je wel uitgelegd krijgt bij je sollicitatie hoe het zit met werken op feestdagen. Heb je toch nog altijd de keuze om te besluiten er niet te gaan werken :+

Toevallig waren de winkels nog niet open met kerst toen ik daar kwam werken, maar dan nog. Of je het van te voren weet of niet: je staat er alsnog niet vrijwillig. Wat een dooddoener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:53

Dan is dat wel weer best slordig. Maar bij al mijn werkgevers is het altijd wel aangegeven hoe het zat met kerst, oud en nieuw en zondagen.
Maar goed, wat ik al zei, ik heb er zelf ook geen punt mee, ik til niet zo zwaar aan kerst.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:55

xxCYNNxx schreef:
ach ja er zijn zoveel mensen die werken met kerst. Denk aan bv de zorg, ov, benzinepompen, mensen die met dieren werken, politie en brandweer, de horeca, beveiliging, bewaking in gevangenis etc.
Kunnen die 100 supermarkten er ook wel bij.

Dat vind ik ook :')

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:56

Ik zou eerste kerstdag best willen werken. We hebben dan toch geen plannen met de familie. Het is dat onze AH wel beide kerstdagen dicht is, anders had ik wel willen werken. Betaald goed en het is waarschijnlijk rustig, vind ik prima hoor

Mavelle

Shadow0 schreef:
Mavelle schreef:

Dat zou je dan eigenlijk moeten aangeven bij de CAO-toezichthouder. Daar staat namelijk:

10. a. Op zondagen en feestdagen wordt geen arbeid verricht, tenzij bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende wettelijke bepalingen zich daartegen niet verzetten.
    b. De werknemer kan niet tot het werken op zondag, Hemelvaartsdag of Eerste Kerstdag worden
    verplicht.

Daar heb je misschien gelijk in. Maar de vraag is of je d'r zo'n stampij van wilt maken. Het gaat vaak tenslotte maar om 1 dag. Denk dat veel mensen het beter vinden om toch maar niets te zeggen en te hopen dat het lang duurt voor ze weer aan de beurt zijn.

Choiix

Mensen die bezwaar hebben tegen zondags- en feestdagenopenstelling van dit soort zaken moeten mensen die daar absoluut geen bezwaar hebben en dat omarmen gewoon in hun waarde laten. Net zoals dat zij die het wél omarmen niet zeuren om die kerkklok die om de haverklap weer begint te slaan of dat mensen op deze dag graag naar de kerk gaan. Mijn buurman wil liever niet aangeraakt worden door de hond als hij nog niet gebeden heeft, zelfde verhaal. Hou ik ook gewoon rekening mee.

Multiculturele samenleving in Nederland met vrijheid van geloofsuiting, dus niet zeuren. Gun iedereen gewoon wat hij/zij wil.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:57

@chelle
Tegenwoordig liggen de banen niet voor het oprapen dus om een baan niet te nemen voor het werken me de kerst?

Maar geheel vrijwillig is het inderdaad niet altijd.
Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken, een supermarkt open op 1e kerstdag.
Ik denk dan, genoeg gelegenheid de andere dagen.
Maar aan de andere kant voor mensen die niets met kerst hebben misschien niet erg. Maar als er dan gedwongen moet worden om te gaan werken, nee dan maar dicht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:57

Shadow0 schreef:
Het OV rijdt niet gewoon, althans, de bussen hier niet. Die rijden eens per half uur max, en dat is dus beperkter dan de beperkte zomerdienstregeling.

En denk je dat de chauffeur tussendoor naar huis gaat dan? Die werken 'gewoon' hoor...

Enige land dat ik ken dat géén openbaar vervoer kent op 1e kerstdag is de UK. Daar rijdt gewoon helemaal niets.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:58

Shadow0 schreef:

verplicht.

Is een CAO niet arbeidstak-afhankelijk? Zowel mijn man als ik kunnen wel vrij krijgen op het werk, maar als je het niet aanvraagt ben je gewoon ingedeeld. Daarnaast krijgen wij allebei niet extra uitbetaald, omdat hij in een ploegendienst werkt en ikzelf bij een baas zonder CAO. Dus mensen die extra uitbetaald krijgen moeten sowieso niet klagen, vind ik. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:00

Little_King, tja als je er zó mee zit met die paar uur werken op kerstdag :+

Uren liggen ook niet overal voor het oprapen, en het gaat vaak echt niet om 12 uur werk op een dag, vaak aangepaste werktijden et cetera dus voor die paar uur op die dag die je ook nog eens best lekker uitbetaald krijgt, zou ik me ook niet druk gaan maken.. :+
Zo weet ik dat onze benzinepomp waar ik toen werkte bijvoorbeeld van 10 tot 6 open was in plaats van 6 's morgens tot 11 's avonds.. Ik vond het toen absoluut niet erg om dubbele dienst te draaien die dag (van 10 tot 6 werd nog verdeeld over 2 ploegen) omdat het vrij weinig is, maar wel lekker betaald is en genoeg tijd om met familie nog door te brengen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:01

Mavelle schreef:
Daar heb je misschien gelijk in. Maar de vraag is of je d'r zo'n stampij van wilt maken. Het gaat vaak tenslotte maar om 1 dag. Denk dat veel mensen het beter vinden om toch maar niets te zeggen en te hopen dat het lang duurt voor ze weer aan de beurt zijn.

Dat is een dilemma, maar het punt is dat je nu het probleem ergens anders neerlegt: dat alle supermarkten dicht zouden moeten blijven, omdat supermarktbazen zich niet aan de regels kunnen houden.

Als je het samen aankaart sta je trouwens al een stuk sterker.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:01

Ik zou er zelf ook niet wakker van liggen en heb ook die dagen ook vaker gewerkt.

Maar er zijn ook mensen die een heel kerstdiner zelf maken, die hebben die 4 uurtjes tijd helemaal niet over op die dag, als voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:02

Maar vaak als je dit op tijd aankaart, óf op tijd je vakantie rondom die dagen opneemt laten ze je ook wel met rust hoor :+

Zo hadden wij ook een collega bij de bouwmarkt, deze is christelijk. Gewoon op tijd aangegeven dat hij die dag bij de kerkdienst aanwezig was en toen hebben anderen het opgevangen. Je moet er wel een beetje tijdig mee komen, en niet pas 3 dagen van tevoren zeggen óhja eigenlijk wil ik die dag niet werken..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:03

1e Kerstdag valt op een 'gewone' woensdag.
Er zijn genoeg niet-Christenen in Nederland, voor wie het net als andere dagen in het jaar een normale dag is.

Waarom zouden zij hun boodschappen NIET mogen/kunnen doen, omdat Christenen perse hun feestdag willen vieren?

Zó kun je het ook bekijken natuurlijk.
Ja, ik weet dat een groot deel van het land Christelijk is. En dat kerst een "normaal" en geaccepteerd gebruik/feestdag is.

Maar ik heb er niets op tegen als de supermarkt op die dag open is.
Heel handig, als je nog net wat vergeten bent. Een paar jaar geleden ben ik eens naar de supermarkt op Schiphol gegaan, omdat ik door omstandigheden niet eerder boodschappen kon doen. Ik was blij dat ik daar toch nog iets heb kunnen halen omdat die supermarkt open was op kerst.

En 2e kerstdag? Ach, dat is een "aangeplakte" feestdag. Dus dat vind ik voor de opening van winkels al helemaal geen probleem.

Niemand kan gedwongen worden om met kerst te werken, dus mensen staan er vrijwillig.
Niemand wordt gedwongen om met kerst boodschappen te doen.

Oftewel; geen probleem, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:04

Nederland is volgens mij ook het enige land waar we tweede kerstdag vrij zijn toch? :+