Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:44

Leer isoleert heel slecht.
Bont isoleert wel.
Dus in landen waar het heel koud kan worden, is bont gewoon optimaal.

En puur voor de sier bont dragen, ik zie teveel jeugd tegenwoordig rondlopen met jassen waar een echte bontkraag opzit. Jassen die misschien een seizoen gedragen worden, en dat randje bont is echt geen konijnenvacht.

http://www.styleitaly.nl/search/bont/?g ... 3godxmUAmg

Start daar eens een petitie tegen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:47

Cassidy schreef:
Bont isoleert wel.

En puur voor de sier bont dragen, ik zie teveel jeugd tegenwoordig rondlopen met jassen waar een echte bontkraag opzit. Jassen die misschien een seizoen gedragen worden, en dat randje bont is echt geen konijnenvacht.

Voor de sier bonddragen is inderdaad helaas een hype, afschuwelijk..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:48

Cassidy schreef:
Bont isoleert wel.

Start daar eens een petitie tegen?

Maar die kids weten lang niet altijd dat het echt bont betreft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:49

Dus ga eerst even in dat hoofd van de modebewuste jeugd proberen te komen? Je moest de afnemer toch aanpakken? Begin daar dan mee. Wat nu met een bontkraag loopt, is misschien de volgende potentiele afnemer van een bontjas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:50

Pletje123 schreef:
Maar die kids weten lang niet altijd dat het echt bont betreft.

Ze kunnen toch lezen, of niet? Ik had laatst een discussie met een jongvolwassene, die mij in mijn gezicht vertelde dat de kraag van haar jas van konijn was, terwijl er op het etiket toch duidelijk "vos" vermeld stond. Als het nep is, dan staat het ook in dat etiket.

En als we het toch over dierenwelzijn hebben: ook de UGGS hype en alle informatie hoe deze gemaakt worden, heeft tot nu toe echt niet tot gevolg gehad dat daar minder van verkocht worden.

KingYasFenn

Re: Colum: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:52

Ze weten echt wel waar hun bont vandaan komt hoor, die jongeren.

maar het 'duhh' of 'nou en' en 'boeie' is er gewoon te veel.z
ze willen het helemaal niet zien, helaas

maar inderdaad, juist deze generatie moet je aanpakken :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:53

Cassidy schreef:
Ceriadwen schreef:
In plaats van actievoeren tegen de producent kan er dus beter actiegevoerd worden tegen de afnemer denk ik.

Ga wereldwijd de straat op en besmeur al die bontjassen met verf ofzo.

En wat wil je daarmee bereiken? Dat men vervolgens met dezelfde vaart een nieuwe jas aanschaft?

Vernielen van bontjassen is in het verleden al gedaan, en gaat echt niet de gewenste resultaten opleveren. Je moet in dat hoofd komen van degenen die bontjassen kopen. En dan, in landen als Rusland, Alaska en Groenland is bont het beste wat je dragen kunt. Al die synthetische stoffen die op de markt zijn, zijn niet afbreekbaar en zorgen voor een ecologisch groter en langduriger probleem dan bont en leer. Als je milieubewust bezig bent, dan draag je leer, en geen gore-tex.

he, ik geef ook mijn bek maar een douw. Ik heb geen flauw idee hoe je de publieke opinie mbt het dragen van bont moet beïnvloeden. Ik weet wel dat het verplaatsen van het probleem in iedergeval echt de oplossing niet is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:54

Maar weet je, tegen de stroom ingaan op die leeftijd, daar moet je ruggegraat voor hebben. En o wee als je je daartegen verzet. Je zou zomaar "niet hip" gevonden kunnen worden :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:55

Ceriadwen schreef:
he, ik geef ook mijn bek maar een douw. Ik heb geen flauw idee hoe je de publieke opinie mbt het dragen van bont moet beïnvloeden. Ik weet wel dat het verplaatsen van het probleem in iedergeval echt de oplossing niet is

Het vernielen van andermans bezittingen ook niet. Want dat ben je wel aan het doen op dat moment.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:57

Pletje123 schreef:
Miracle_ schreef:
Ik voel me niet schuldig nee, want ik draag namelijk geen bont. Ik ben niet degene die ernaar vraagt, en er voor zorgt dat die beesten gedood worden voor hun vacht.

Bovendien ben ik van mening, dat iemand ooit eens de eerste stap zal moeten zetten.

Jij en al je medeactivisten zorgen ervoor dat die arme dieren onder erbarmelijke omstandigheden gehouden worden en dan vind je ook nog dat je de wereld verbetert! :wow:

Wat gaat er nou mis? Hoe kort voor de kop kan je zijn?

Sorry? Dat mag wel wat minder vind je zelf ook niet?
Waar zien jullie mij nou eigenlijk precies voor aan? Dat ik dag en nacht met een tentje en een spandoek voor een fokkerij bivakkeer? Dat is pas kortzichtig. En op deze manier heb ik totáál geen zin om te discussiëren. Excuseer me.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:00

Cassidy schreef:
Ceriadwen schreef:

Het vernielen van andermans bezittingen ook niet. Want dat ben je wel aan het doen op dat moment.

Nou kom jij met een oplossing dan joh!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:04

Miracle, vind ik niet. Je zegt met enige trots dat je zo je best doet de wereld te verbeteren. Maar uiteindelijk wordt het voor die dieren alleen maar slechter.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:05

Kan er ook op een vriendelijke manier gediscussieerd worden? Dit is geen onderwerp waar mensen wel/geen gelijk in zullen krijgen. Daar is het te gecompliceerd voor. Wel zou je van elkaars meningen kunnen leren en daardoor een andere kijk krijgen op de zaak.

Ik denk namelijk dat de meeste mensen die meediscussiëren niet weten hoe het in de praktijk er aan toe gaat en hun woorden dus baseren op informatie die ze krijgen vanuit de media of via via.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:05

De ultieme oplossing heb ik niet. Ik kan alleen zeggen wat niet werkt. Dat is vernielen van spullen van een ander.

Dingen verbieden gaat ook niet werken, want als men het wil komt men er wel aan.
Door voorlichting te geven kun je enigszins resultaten boeken, en de publieke opinie valt te bespelen. Ik heb jarenlang in Duitsland gewoont waar je voor je goede fatsoen echt niet meer met een bontjas de straat over durfde.

In Belgie, waar ik ook regelmatig kom, is het nog wel een statussymbool. En al die jaren ook geweest.

En als er dan net als je een beetje opschiet met het bewustmaken dat bont echt niet hoeft, een modestroming komt die bont in kleding gaat verwerken en in dermate grote aantallen de markt op gooit (waar de bontindustrie dan weer heel blij mee is) en je de jeugdige generatie op die moment hersenspoelt dat "een beetje bont wel okee is", is alle winst die de voorgaande jaren hebt geboekt naar de vaantjes.

Met andere woorden: ga terug naar "Start".

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:08

hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?
niet veel meer dan de niet-dierenvrienden.
alles is maar relatief, door hier nertsen buiten te sluiten zullen andere nertsen het slechter krijgen.
vanmiddag hoorde ik dat er ipv preventief afschieten er nu reactief afgeschoten gaat worden. dus als de beestjes al een lijdensweg hebben gehad ipv lekker in de bloei van hun leven met een volle buik.
dan hebben we het onderling opbieden van hoe extreem ze wel niet zijn nog niet gehad. helaas is het meestal maar veel geschreeuw en weinig wol (woordspeling, insert lachmoment :D )
het lukraak kopieren van erge filmpjes, beestjes bevrijden die never nooit niet gaan overleven en het afkatten van iedereen die het niet met hen eens is.

mijn pony staat bij een taxidermist in de weide. Hij heeft regelmatig bijzondere diersoorten om op te zetten, maar allemaal in het geheim. De activisten staan zo driehoog bij hem voor de deur. waarom? no clue, het is een ontzettend met de natuur begane man die dieren opzet voor dierentuinen en musea om de lesprogramma's aan te vullen en om behoudt van het beestje.

het delen van filmpjes op facebook van hoe erg het wel niet is voor angorakonijntjes (lekkere hype opeens) koetjes in een kist maar toch zelf naar de mac gaan of kleding kopen van de h&m staat voor mij alleen maar voor hypocrisie.
"dierenvrienden" maken meer dieren kapot dan ze redden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:15

Zullen we het hier inderdaad vriendelijk houden? Dit is een omstreden onderwerp en hoewel de emoties hoog kunnen oplopen, we hebben meer aan een leerzame aangename discussie dan moddergooien.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:22

gedrag beinvloeden gaat geleidelijk.
voorbeeld bont:
het verbieden heeft geen zin, dan wordt het een exclusief luxeartikel. bovendien legt dit de nadruk op het negatieve, verbieden. mensen gaan daar tegenin.
wat je graag wilt is dat mensen bewust worden van wat ze doen. laat ze kiezen vooe diervriendelijk bont of hergebruikt bont. bont van beestjes die wel een fijn leven hebben gehad.
de vraag naar bont zal nooit ophouden net zoals mensen nooit zullen stoppen met het eten van vlees. maar de manier waarop deze producten tot stand komen kan veel vriendelijker en beter.

goedebedoeld hobbywerk is leuk, maar korte termijn oplossingen werken hier niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:57

Miracle ik vind je top, je hebt helemaal gelijk! Omdat een ander erger met zijn dieren omgaat mogen wij ook blijven bijdragen aan dierenleed want bij ons is het een pietsje minder erg?? Wie zijn hier nou kortzichtig? Nou Miracle allerminst!
Het is goed als Nederland het voortouw neemt en visie toont. Dat andere landen dat nog niet volgen is jammer maar om die reden nertsenfokkerijen in stand houden is belachelijk. _-:(
Schandalig die desinteresse van jongeren. Ze lopen allemaal in dezelfde kleren, maar oh wat vinden ze zichzelf uniek. -O-
Het is niet goed te praten met "ja maar jantje doet het ook, en zelfs erger" je moet zelf verantwoordelijkheid nemen voor je daden.
Schandalig hoe jullie Miracle beschuldigen van het veroorzaken van meer dierenleed. Is zij soms degene die die nertsen vermoord?
Jullie draaien de zaken om. Slappe excuses. Bah! Wat een mentaliteit!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:04

Dat is niet kortzichtig dat is realistisch de feiten naast elkaar leggen om de volgende reden:

magda_90 schreef:
Overigens waardeer ik je instelling dat iemand ooit eens de eerste stap zal moeten zetten. Echter hebben we te maken met onder andere Azië. Landen die nog niets eens gehoord hebben van mensenrechten, laat staan van dierenwelzijn. Landen waar de menselijke lijken (!) op straat liggen, waar zeer hoge zelfmoordpercentages zijn; landen die zijn eigen bevolking nog niet eens kan beschermen. Hier verwacht ik geen verbetering in qua mensenrechten, laat staan dierenrechten. Zolang niet aan dit diepgeworteld probleem wordt gewerkt/resultaten worden geboekt, wil ik betreffende dieren in Nederland houden waar hun welzijn gewaarborgd wordt.

Pas wanneer Azië mensenrechten heeft en als gevolg dierenrechten, dan kan ik er over na denken om mijn mening bij te stellen, maar tot die tijd: :n .

Ik hoop daarom dus dat soortgelijke instellingen als Brooke Hospital (maar dan gericht op andere diersoorten) ook daar kunnen en vooral mogen voorlichten. En dan met nadruk op mogen.

Hier in Nederland wordt het welzijn bewaakt dat kun je de aankomende eeuw in ieder geval niet verwachten van Azië. Ook zal het probleem verplaatsen uit Nederland weinig bijdragen aan de algehele vraag naar het product, wereldwijd, dus de productie zal wereldwijd doorgaan. Maar Nederland produceert het niet meer, maar blijft het wel importeren. +:)+

Wij dwalen echter teveel af naar één situatie die reeds al belicht is op Bokt. Ik zou iedereen willen vragen om weer terug te keren naar het onderwerp: "Hoe diervriendelijk zijn diervrienden?". Ik wou namelijk niet specifiek naar één situatie toe, hoewel het wel verleidelijk is gezien de colum. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:10

Als we het loskoppelen van de nertsenfokkerij, en ik even kijk in hoever we doorschieten in het voorzien van bijv. paarden met beenprotheses, of honden die ik karretjes belanden, dan vraag ik me soms af waar de grens ligt. Moet alles gedaan worden wat mogelijk is? In hoeverre heeft een paard met een beenprothese nog een paardwaardig bestaan? In hoeverre heeft een renpaard zoals Barbaro die na een beenbreuk geopereerd wordt en vervolgens een lijdensweg doorstaat die uiteindelijk toch resulteerd in zijn dood, een paardwaardig einde gehad?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:15

Magda 90 Laten we dan ook maar weer op walvissen en dolfijnen gaan jagen want dat doen ze in Noorwegen voorlopig ook nog wel.
Lekker standpunt hou jij er op na.
Dit soort "dierenvrienden mentaliteit" is niet bepaald diervriendelijk te noemen nee

Cassidy het onderwerp wordt zo veel te breed voor een discussie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:18

Dat is de titel toch al? Daar kun je ook alle kanten mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:43

En toch...... niemand overweegt hier om honden en katten te gaan eten, maar dan mét regels, omdat er in Azië vrij gruwelijke dingen gebeuren met katten en honden.

't Is niet omdat iets erger kan, dat minder erg opeens diervriendelijk is. I'm sorry, maar die dieren worden anaal geëlektrocuteerd, niet om vervelend te zijn, maar wat is dan exact je definitie van diervriendelijkheid?
Als ik mijn hond zou laten inslapen omdat ik van zijn vacht een bontjas wil maken vindt iedereen mij een dierenbeul, en terecht. Make the connection.......

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:53

De jacht op walvissen en dolfijnen heeft betrekking tot het natuurbeheer en het welzijn en daarom niet echt te vergelijken met de (non) productiedieren waar deze discussie o.a. over gaat. Dieren in gevangenschap of dieren die van oorsprong niet in de plaatselijke flora en fauna voorkomen (katten).
Die jacht is ook verschrikkelijk en daar wordt terecht tegen gestreden om uitsterven te voorkomen. Dat is bij nertsen bijvoorbeeld niet het geval.

Overigens heb jij een rare definitie van een dierenvriend. Iemand die rationeel en objectief de situatie beoordeeld om zo tot een oplossing te komen ten gunste van alle partijen en dan m.n. de dieren is een dierenvriend die zijn koppie gebruikt en wat minder geleidt wordt door emoties.

Yamcha, zou dat wellicht te maken hebben dat het A) hier niet op de menukaart staat en B) die dieren hier niet gefokt worden voor het vlees? Een wilde gok.
Het blijft echter verschrikkelijk maar aangezien die productie hier niet plaats vindt en dat een moeilijk land is, kom ik weer terug op mijn eerdere post. Dat zijn zaken die van binnen uit aangepakt moeten worden en waarbij wij in dit geval weinig aan kunnen doen. Overigens staat mij ook bij dat bij de wet die dieren niet gegeten mogen worden in Nederland?
Daarbij is het een rare zaak die je erbij betrekt, waar is de connectie met de kern van dit topic? Make it.

Diervriendelijk houdt overigens in dat je het welzijn bewaakt ten gunste van het dier. Hoe dat verbeterd door de productie uit Nederland te weren is mij nog onduidelijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:43

het cultuurverschil is idd enorm groot.
hier in nederland worden wel zeker honden en katten gegeten, maar dan onbewust. een gevilde kat ziet er net zo uit als een haas. En waar is met kerst veel vraag naar? jups wildvlees.;)
ik snap het zwart/witte goed/fout denken van sommigen in het topic. alleen heb je dan op kleine schaal maar invloed en haal je uit naar mensen die je eigenlijk aan jouw kant wil hebben. 20% staat aan jouw kant, 60% heeft geen mening of kiest per situatie en 20% zal altijd zn kont tegen de krib gooien. met die 20% kun je enorm goed positieve invloed uitoefenen op de 60% waardoor er een meerdeheid is om dierenleed goed aan te pakken.
ook korte termijn oplossingen werken hier niet. wat jij wilt is een gedragsverandering. in de jaren 70 begonnen ze met de anti-rook campanges en pas sinds een paar jaar is dat echt opgepakt.
zelfde met de biologische voedselvestrekkers etc.
waar we naar zouden moeten streven is eerst een verbetering van de omstandigheden en daarna eventueel een verbod.
standpunten waar extreme voorbeelden van google worden gehaald en daarna niet verder word gekeken zijn niet echt materiaal waar je zieltjes mee wint ;)