TV-reclame voor de kerk

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:50

Ik vind het prima, mij krijg je de kerk niet in, maar ik kan me voorstellen dat het voor andere mensen heel fijn is. Ik vind de plofkipreclames persoonlijk veel schokkender.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:56

Ik ben benieuwd naar de reclame al zal dat niet zo veel soeps zijn.
Maar dat terzijde moeten ze dat uiteraard zelf weten. Betwijfel alleen of je de twijfelaars overhaalt met reclame. Maar dat zal het vanzelf uitwijzen.
Ik ga sowieso niet naar de kerk. Mijn ouders wel die gaan alleen met de kerst of als er een mis is voor mijn opa's en oma's.

Opdringerig valt wel mee je kunt altijd weg zappen natuurlijk. Dus nee vind het niet opdringerig dat vind ik meer als ze huis-aan-huis mensen willen overtuigen. Ik denk maar zo als iemand echt opzoek is naar "iets" dat zelf wel gaan zoeken.

Brainless

Berichten: 29767
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:02

uryanne schreef:
Bij ons ging het trouwens afgelopen zondag over pesten. Tim Ribberink, Fleur Bloemen. En hoe wij als mensen kunnen/ moeten zorg dragen voor elkaar. Hoe ouderwets is dat?? ;)

Trouwens; tussen in de Kerk zijn en 'je kunstje doen' en luisteren en daadwerkelijk horen zit een groot verschil....

Het ligt echt aan de kerk (stroming/achtergrond) van de betreffende kerk.
Dus je kan niet in het algemeen zeggen dat dit voor alle kerken geldt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:45

ik weet dat de pinkstergemeente hier in de buurt vrij modern is, de kerk van de posterplakkers ook vrij modern , maar dat is meer omdat ze daar met een bandje en bakken vol vrolijkheid de dienst draaien
en er zit hier een vrijgemaakte (ik dacht) protestantse, die ook vrij modern is , maar verder, ik kom uit ene dorp met vrij old scool kerken, dat je op je begrafenis nog de hel in gelüld word
ja kerken gaan soms echt wel met de tijd mee, maar een hele hoop blijven heel erg traditioneel in de minder positieve zin (ik denk vooral in de dorpen?)

denk ook eerlijk gezegd dat de onderwerpen die besproken worden niets te maken hebben met wel of niet modern zijn, het is sinds jaar en dag zo dat actuele zaken aangehaald worden in de kerk...de wijze waarop maakt het verschil .

ben trouwens wel benieuwd naar de reclames puur omdat ik wel wil zien hoe ze het aangepakt hebben .

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:59

Achja. Vervelende reclames waren er toch nog niet genoeg.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 02:30

Als er reclames voor SecondLove mogen worden gemaakt, dan mag de kerk ook wel een reclame op TV. (Wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben maar men moet wel consequent zijn).

Ik denk niet dat het de kerk veel zal helpen en het zal dus wel weggegooid geld zijn, maar dat moeten ze vooral zelf weten :P Ik ben niet gelovig, wel op een protestantse basisschool gezeten (en katholiek gedoopt) en weet er dus wel aardig wat van. Maar mij krijg je niet meer terug :D

Anoniem

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:23

Meeste reclames op tv vind ik onzin, dus het maakt mij vrij weinig uit. Want ik zal toch niet meer naar de kerk gaan. Met de meeste dingen ben ik het toch niet eens. En god vind je niet in een gebouw, maar die is overal.

Shenavallie
Berichten: 11643
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:14

Ze kunnen hun geld beter op een andere manier besteden. Het maken en uitzenden van reclameboodschappen kost ontzettend veel geld en dat is - zover ik dat tenminste heb begrepen - voor de kerk zelf bedoeld: onderhoud, mensen voorzien van hun natje en droogje, zo'n man die wekelijks een verhaaltje staat te vertellen betalen, etc. Als mensen naar een kerk willen komen, dan zoeken ze er vast wel eentje op. Aan de andere kant: als je niet weet wat een kerk te bieden heeft, dan snap ik dat hier wat meer aandacht aan besteed moet worden. Het probleem is alleen dat de meeste mensen gaan zappen tijdens reclames en dit soort boodschappen niet mee zullen krijgen. Helemaal als het weer hetzelfde uitgekauwde overtuigingsverhaal gaat worden. Ze zullen dus met iets heel pakkends moeten komen (net als de supermarktreclames: die moeten ook elke keer weer wat beters verzinnen, anders wordt het vervelend). Het is niet onbekend dat ik zelf helemaal niets met het geloof c.q. de kerk heb, maar ik ben wel blij dat er mensen zijn die daar steun aan kunnen vinden. Ik denk dat de kerkgangers zelf betere mond tot mond reclame moeten maken naar de mensen om hun heen. Niet via bezoek aan de deur, maar gewoon als het eens ter sprake komt. Ik denk dat dit voor de kerk beter werkt, dan bakken met geld uitgeven aan dure reclames waar de meeste mensen toch niet naar kijken/luisteren.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:21

Een kerk heeft verschillende budgetten, tenminste, de PKN (die reclame gaat maken dus) wel. Er is een budget voor beheer (dus gebouwen etc), een budget voor de dominee, een budget voor kinderwerk, een budget voor kerkblad, noem maar op. En dus ook een budget voor evangelisatie, waar dit onder kan vallen. Het is ook niet iets dat ze zomaar even doen, daar wordt in heel veel groepen over vergaderd. En tja, als een grote groep het erover eens is dat ze daar hun geld aan gaan besteden, dan lijkt me dat wij niet te zeggen hebben dat ze dat beter anders kunnen doen. Het is ons geld niet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:27

Nou reclame is toch al klote dus dit soort onzin kan er ook nog wel bij. Bevestigt voor mij alleen maar dat 'de kerk' (even globaal genomen) puur uit is op zieltjes winnen. Met het geld van de reclame zouden ze weet-ik-het-hoeveel arme mensen kunnen helpen (want daar pleiten ze toch zo voor?). Belachelijk vind ik het, langs de kerkbankjes met een bakje om geld op te halen en het dan vervolgens zó spenderen :n

En als ze meer zieltjes willen winnen, kunnen ze misschien beter eens het hele concept 'kerk' vernieuwen en verbeteren i.p.v. aan ouderwetse en misplaatste visies blijven hangen.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:43

Niet gelezen wat ik net heb geschreven? Dit geld is door mensen geschonken met het oog op evangelisatie. Voor armenhulp en diaconie zijn weer andere fondsen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:54

Precies, en dat vind ik dus juist zo belachelijk. Iedereen maar aanpraten dat ze moeten delen, geld aan de minder bedeelden moeten geven en dan zelf geld uitgeven aan reclame... Dat is dus gewoon puur eigenbelang!

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:02

Die mensen delen ook. Ze geven geld aan de diaconie (dus armenhulp), ze geven geld aan allerlei andere hulpprojecten, en ze geven dus ook een bepaald bedrag aan die kerk waarvan ze verwachten dat het wordt uitgegeven voor evangelisatie, dus om andere mensen te vertellen over God en Jezus. En dat is ook een belangrijk doel van een kerk. Deze reclames worden vermoedelijk betaald uit dat budget. Ga er maar vanuit dat veel mensen die lid zijn van een kerk, daar een behoorlijk bedrag aan uitgeven, aan al deze dingen samen.

Shenavallie
Berichten: 11643
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:05

Toch zou ik het wel reuze knap vinden als er een pakkende reclame bedacht zou worden, waar mensen over na gaan denken. Als ik op zondagochtend langs bepaalde zenders zap, dan krijg ik nog steeds hetzelfde beeld als dat het vroeger was. In dit geval ben ik bang dat een dergelijke reclame misleidend zal zijn, mochten ze die al "modern" weten te brengen.

Er wordt dan wel door deez en geen geroepen dat de kerk ouderwets is (mijzelf bij deze incluis), maar ik zou wel eens een opzetje willen doen voor het aantrekkelijker maken van een kerk. Niet dat ik er dan zelf wel naar toe zou gaan, tenslotte blijf ik buitenkerkelijk, maar voor veel andere mensen zou het kunnen helpen om ze over de streep te trekken.

Puur gebaseerd op het beeld dat de kerk bij mij (en anderen) op dit moment oproept:

- De ontvangstruimte en de zaal mogen wel wat vrolijker. Het ziet er donker, kil en triest uit. Een potje lichte verf en wat gezelligere beelden/schilderijen maken het al een heel andere, warmere ruimte.
- Muziekkeuze mag wat gezelliger. Het zijn vaak langdradig en sombere stukken. Dit kan best wat meer up-tempo of op een andere melodie en wat meer met teksten die op het heden slaan. Ouderwetse uitspraken kunnen vast wel aangepast worden aan meer begrijpelijkere teksten. Er zullen genoeg gelovige singer/songwriters zijn die dit als een uitdaging zien.
- Tekst in de bijbel: je kunt het opvatten zoals je wilt. Maak er duidelijke teksten van en ook in hedendaagse taal, zodat het voor iedereen uit deze tijd te volgen is.
- Kleding: ik weet niet welke benamingen er voor wie zijn, maar degene die voordraagt op de zondagochtend kan best in een normaal net pak staan. Hoeft niet in synthetische, glimmende jurken te zijn.
- Geen idee of dit al gedaan wordt, maar zo niet: schenk aan het eind van de dienst een bakje koffie of thee in met wat lekkers erbij.
- Ga niet aan het eind van de dienst met de pet rond, maar zet gewoon een donatiebakje bij de uitgang. Dan voelen mensen zich ook niet opgelaten over hoeveel ze kunnen missen.
- Geef niet af op de mensen die op zondag willen winkelen, boodschappen doen of werken. Dat is hun eigen vrije keus, net als de mensen die ervoor kiezen om op die dag in de kerk te zitten. Laat de kerk duidelijk maken dat iedereen zijn eigen rustdag mag kiezen.

Dit zijn een paar ideeën die zo in mij opkomen, maar misschien zijn er bokkers met andere of aanvullende ideeën?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:05

uryanne schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het idee heel erg leuk. Alleen: een ouderwets product verkopen met een nieuwerwetse methode is een leuk idee, maar ik betwijfel wat het uiteindelijk oplevert. Als ze echt mensen voor 'vast' in de kerk willen hebben dan moeten ze misschien het 'product' wat vernieuwen.


Jij komt niet in de Kerk begrijp ik? Kerk is van alle tijden en staat juist midden in de maatschappij!

Van allen tijden? Nou dat heb ik dan nog niet gemerkt. Ik ben christelijk opgevoed en ik krijg redelijk wat mee van wat er in de kerk gebeurd. (oom is dominee, vader zit in de kerkerraad) maar vernieuwingen er door hen duwen is vrijwel onmogelijk hier in het oosten. Wij zijn dan redelijk modern maar ik ken gemeenten en wijken waar vrouwen niet in de kerkerraad mogen of diaken mogen worden. Ja met de tijd mee gaan noem ik dat! :+

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:11

Van mij mag het en ik wens ze veel succes (ook weer niet teveel :) ).

Religie in de basis vind ook ik niet modern, maar conservatief. In essentie alles blijft bij het oude. Dat is juist de kern. Dat je je bijeenkomsten een modern jasje geeft en meer van dat soort voorbeelden, doet daar niets aan af.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:15

Shenavallie schreef:
Puur gebaseerd op het beeld dat de kerk bij mij (en anderen) op dit moment oproept:

- De ontvangstruimte en de zaal mogen wel wat vrolijker. Het ziet er donker, kil en triest uit. Een potje lichte verf en wat gezelligere beelden/schilderijen maken het al een heel andere, warmere ruimte.
- Muziekkeuze mag wat gezelliger. Het zijn vaak langdradig en sombere stukken. Dit kan best wat meer up-tempo of op een andere melodie en wat meer met teksten die op het heden slaan. Ouderwetse uitspraken kunnen vast wel aangepast worden aan meer begrijpelijkere teksten. Er zullen genoeg gelovige singer/songwriters zijn die dit als een uitdaging zien.
- Tekst in de bijbel: je kunt het opvatten zoals je wilt. Maak er duidelijke teksten van en ook in hedendaagse taal, zodat het voor iedereen uit deze tijd te volgen is.
- Kleding: ik weet niet welke benamingen er voor wie zijn, maar degene die voordraagt op de zondagochtend kan best in een normaal net pak staan. Hoeft niet in synthetische, glimmende jurken te zijn.
- Geen idee of dit al gedaan wordt, maar zo niet: schenk aan het eind van de dienst een bakje koffie of thee in met wat lekkers erbij.
- Ga niet aan het eind van de dienst met de pet rond, maar zet gewoon een donatiebakje bij de uitgang. Dan voelen mensen zich ook niet opgelaten over hoeveel ze kunnen missen.
- Geef niet af op de mensen die op zondag willen winkelen, boodschappen doen of werken. Dat is hun eigen vrije keus, net als de mensen die ervoor kiezen om op die dag in de kerk te zitten. Laat de kerk duidelijk maken dat iedereen zijn eigen rustdag mag kiezen.

Dit zijn een paar ideeën die zo in mij opkomen, maar misschien zijn er bokkers met andere of aanvullende ideeën?

Grappig. Ik denk dat jij eens bij ons in de kerk moet komen...

* Kleuren van het gebouw: wit, lichtgrijs, lichtblauwe vloer, rood/oranje stoelen. En we zijn nog bezig met een nieuw gebouw dat groter en lichter is (dat laatste door enorme ramen ter hoogte en breedte van de hele zaal).
* Muziek is erg gevarieerd. We hebben orgelmuziek en psalmen, maar ook een band en vrolijke muziek met simpelere teksten. Dat geldt voor heel veel kerken zo. Weleens van Opwekking gehoord? Alleen klinkt zingen met een grote groep (zoals 400 man in een kerkzaal) toch algauw zwaar en log, gewoon door de hoeveelheid stemmen.
* Aan de Bijbel kunnen - en willen - we niet zoveel veranderen. Wel wordt die zo helder mogelijk uitgelegd.
* Bij ons staat nooit iemand op de preekstoel met een gewaad aan. Wij hebben een leuke, 35-jarige dominee in een modern pak. En eentje van 62, maar die ziet er ook gewoon normaal uit. Oh, en we noemen die mannen gewoon Daniel en Ad. Het zijn toevallig twee mannen, maar we hebben geprobeerd een jonge vrouw aan te nemen - alleen kreeg zij net ergens anders een baan.
* Koffie en thee worden bij ons al vele jaren geschonken. Met koekje. Meestal boven in de zaal die 'De Verdieping' heet, en die versierd is met o.a. graffiti op de muren. Op vrijdagavond wordt er een jongerenbar gehouden.
* Er wordt bij ons wel gecollecteerd, maar de donaties zijn anoniem en de zak waar je het in stopt is van donker fluweel; dat ziet dus niemand. Ook kun je collectebonnen kopen, waardoor de gift belasttingaftrekbaar wordt, en je kunt zelf bepalen hoeveel collectebonnen je in welke collecte stopt natuurlijk.
* Over de rustdag wordt bij ons eigenlijk zelden gepreekt maar ik neem aan dat je dat als voorbeeld bedoelt? Wij zijn vrij open minded... We houden niet van oordelen en laten mensen hun eigen verantwoordelijkheid.

De reclame die de PKN voor ogen heeft staat al beschreven in de OP:
Citaat:
In de reclame klinkt onder meer een nieuwe versie van het lied Komt allen tezamen. Verder zie je mensen naar de kerk gaan en komt de uitnodiging dat iedereen van harte welkom is in de kerkbanken", laat de Protestantse Kerk weten.

Er wordt dus feitelijk niets anders aangegeven dan het feit dat mensen welkom zijn. Wat is daar ouderwets aan?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-12-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:18

Ja jouw kerk is misschien dan moderner maar ik zou zeggen stap hier in het oosten maar eens een hervormde of nog "erger" gereformeerde kerk binnen. En die zijn hier toch echt in de meerderheid.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:18

Dat kan. Dan zal daar meer behoefte aan zijn in die regio. Aanbod en vraag zijn vaak toch redelijk aan elkaar gelieerd...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:19

Ja dat klopt, maar 90% van de mensen die in de kerk zitten zijn 70+.
Ik ging vroeger altijd de niet grijze mensen tellen in de kerk als ik me verveelde. :o

pipo

Berichten: 8230
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:20

Waarom zou een kerk geen reclame mogen maken en een ziektekostenverzekering wel? Anders wat, ik fiets nooit maar zie wel reclames van Batavus of zo... waarom storen mensen zich aan iets als een kerk?
Je bent vrij om te gaan net zo vrij om een pak omo te kopen of ariel of bij de lidl een pak wasmiddel. Het is reclame, verplicht dus tot niks en nodigd je uit om het wel eens te doen/proberen. En als je het eens probeerd zal je misschien versteld staan dat het niet eens eng is. Net als bij een wasmiddel, het wast heus niet schoner of viezer, je heb het geprobeerd en doet je eige ding weer waarschijnlijk, einde verhaal. Niks nis mee.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:21

MarlindeRooz schreef:
Ja dat klopt, maar 90% van de mensen die in de kerk zitten zijn 70+.
Ik ging vroeger altijd de niet grijze mensen tellen in de kerk als ik me verveelde. :o

Dan ben je bij ons wel de hele dienst zoet := Bij ons is 65% van de gemeente onder de 45 jaar. 30% van de kerk is onder de 25. Slechts 15% is boven de 75.

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:22

MarlindeRooz schreef:
Ja dat klopt, maar 90% van de mensen die in de kerk zitten zijn 70+.
Ik ging vroeger altijd de niet grijze mensen tellen in de kerk als ik me verveelde. :o


Ook dat valt heel erg mee, kan zo een heleboel kerken opnoemen waar de 70+'ers op een hand te tellen zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:25

Blue_Eyes schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja dat klopt, maar 90% van de mensen die in de kerk zitten zijn 70+.
Ik ging vroeger altijd de niet grijze mensen tellen in de kerk als ik me verveelde. :o

Dan ben je bij ons wel de hele dienst zoet := Bij ons is 65% van de gemeente onder de 45 jaar. 30% van de kerk is onder de 25. Slechts 15% is boven de 75.

Ik neem aan dat jij naar opwekking gaat? Daar ben ik ook wel eens geweest. :j
Maar dat is inderdaad al wat "leuker" maar toch niks voor mij omdat ik gewoon niet geloof.
wij lezen elke avond uit de bijbel, mijn ouders bidden voor en na het eten en ik ging altijd naar christelijke scholen.

Maar er zijn wat dingen gebeurd in mijn leven die maken dat ik geen christen ben.

loveslimpie

Berichten: 1727
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:25

Tot voor kort ging ik ook trouw elke zondag naar een protestantse kerk. Hier ben ik vanaf gestapt, niet omdat ik een dwarse puber wilde zijn, nee. Puur en alleen om het feit dat ze het zo onaantrekkelijk maken voor de jeugd. In mijn ogen wil de PKN ouderwets blijven. We hebben een keer voor een thema mega grote canvassen beschilderd. In eerste instantie mochten we dit alleen "even snel" laten zien en tja, daarna moesten we ze eigenlijk wel weer opbergen. Na wat meer vragen en smeken konden ze toen achterin de kerk een plekje krijgen(waar ze nu overigens nog steeds hangen volgens mij) Als ze eens beginnen om het aantrekkelijk te maken voor jongeren, dan zullen sowieso de kleine die nu nog naar zoiets als een Kindernevendienst gaan er later ook blijven.

Er zit eigenlijk niks bij ons in de buurt daarom reis ik elke week een dik uur heen en terug naar een plek waar wel aan de jongeren word gedacht. Als je daar dan ook in de kerk kijkt zitten er bijna alleen maar jonge mensen. Waarom? Omdat de preek zo goed is? Nee dat zeker neit, vaak vind ik de preek niet iets waardevols daar. Maar puur en alleen omdat ze daar rekening met de jongeren houden.

Dus in mijn ogen, als de PKN slim is investeren ze geen geld in zo'n commercial maar maken ze het aantrekkelijk voor de mensen die er nu zijn. Als die mensen graag naar de kerk komen, dan pas is het in mijn ogen waardevol om zo'n commercial te doen. Dan heb je een goed fundament om op te bouwen. Het wankele fundament zorgt er dadelijk alleen maar meer voor dat het gaat instorten.