Klonen van gecastreerde topsportpaarden, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen het klonen van paarden in de topsport?

Poll eindigt op

Ik ben in eerste instantie voor het klonen van paarden in de topsport
19 (10%)
Ik ben in eerste instantie tegen het klonen van paarden in de topsport
85 (45%)
Ik ben na de gegeven informatie voor het klonen van paarden in de topsport
10 (5%)
Ik ben na de gegeven informatie tegen het klonen van paarden in de topsport
66 (35%)
Ik ben na de gegeven informatie verandert van mening
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 185

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:58

Cassidy schreef:
miss_lizje schreef:
Echter, ik blijf er nogsteeds bij dat een 100% kloon niet bestaat. Ja DNA technisch wel, maar een dier word ook door externe factoren ontwikkeld tot het dier wat het word.

Het begrip kloon is een benaming voor een genetische identieke (of haast identieke) kopie van een dier. Bij klonen kunnen aftekeningen zoals blessen en witte aftekeningen op de benen er anders uit gaan zien of misschien helemaal ontbreken.

Genotypisch krijg je een kopie. Fenotypisch niet. En qua sportprestaties is daar helemaal niets van te zeggen.

Ik vraag me daarom ook zeer af wie er uberhaupt met een kloon zou willen fokken als dat dier dus totaal bijv. niet de prestaties heeft van het orgineel. Net zoals ik denk dat mensen bij een kloon dus een echte kopie gaan verwachten wat het dus maar alleen in genotype is. De kans dat je een kloon krijgt die in alles hetzelfde is (karakter, beweging, prestaties etc.) lijkt mij zeer klein.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:07

Ik ben en blijf voor, maar dat komt meer uit mijn wetenschappelijke interesse (ben moleculair bioloog) dan uit mijn paardenmeisjesvisie. :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:11

De wording van een toppaard is meer dan alleen genen.

Er is ook een belangrijk deel omgeving van belang, daarnaast de juiste ruiter en de juiste middelen om het dier naar de top te brengen..

Dus klonen, prima, maar verwacht er niet teveel van. Tenzij het paard exact dezelfde weg gaat, dan is er een kans, maar ik kan me niet voorstellen dat je een tweede exacte kopie van Totilas kan fabriceren.

Stamcellen en het aan- en uitzetten van eigenschappen op genen nog niet eens meegerekend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:29

KingYasFenn schreef:
belachelijk gore onzin.

Als je je paard dan zo hoog brengt en er mee wil fokken,
had je maar de ballen moeten hebben om op een hengst zo ver komen!
(letterlijk en figuurlijK! :') )

Bij een hengst kunnen de hormonen zo hoog opspelen dat de concentratie op het moment supreme weg is en hij dus op het moment dat het er op aankomt geen prestatie neer kan of gaat zetten. Bovendien kunnen er ook tijdens de training discussies ontstaan en aanvaringen komen die je bij een hengst en bij een ruin dient te overkomen, met dat verschil dat een hengst doorgaat waar een ruin stopt. Als je tijdens de training iedere keer moet knokken is het risico op blessures gewoon veel groter. Dus de ballen om een hengst, hengst te laten? Ik durf te beweren dat er genoeg mensen zijn die dat hebben. Maar die ook het welzijn van een dergelijk dier voor ogen hebben, en die met een dier, die ze hengst laten, niet zo ver komen als dat hij geruind zou zijn. Chemisch castreren kan natuurlijk altijd maar dat is tijdelijk en ook geen garantie dat het dier daarna vruchtbaar is.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:48

Ik ben voor èn tegen klonen.
Als een paard door een stomme fout onvruchtbaar wordt snap ik dat je deze genen en kenmerken
tòch zou willen doorgeven.
Maar hierdoor wordt de fok toch veel kleiner? Er zijn bijv. al zoveel Jazz-nakomelingen, wanneer
deze wordt gekloond dan wordt de keuze drastisch verkleind. Je wilt immers geen jazz-jazz nakomeling.
Ik zou dan ook eerder kiezen voor een buitenlandse of onbekende hengst/merrie om nieuw 'bloed' er in
te fokken.

Maar correct me if I'm wrong, zoveel verstand heb ik er niet van. ;)

knetterhard

Re: Klonen van gecastreerde topsportpaarden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:06

Ik ben tegen..
Alleen al om de arrogantie van de mens, die overal een rol in lijkt te spelen :n
De natuur is iets waar je niet aan wilt komen, tenzij het om uitsterven van een dier gaat..

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 22:48

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik vraag me af wat jullie van het klonen vinden als het paard is gecastreerd om praktische redenen(stalling) of als zo'n topsport hengst zo geblesseerd raakt dat deze niet meer kan dekken, zou het dan wel kunnen?

Waarom vinden jullie klonen stilstand voor de fokkerij? De kloon zal niet precies hetzelfde zijn maar kan wel dezelfde genen doorgeven van dit succesvolle paard. Vinden jullie dan niet dat de kans dat deze nakomelingen succesvol worden daarna hetzelfde is, als een topsport hengst die zelf dekt, en dat het dus wel een toevoeging is voor de fokkerij?

miss_lizje schreef:
Onjuist. Een cel deelt net zo vaak als de telomeer toelaat. Als de telomeer te kort word is dat een gevaar voor het DNA en zal de cel niet meer veder delen. Enkelt als de telomeer lengte behouden blijft kan een cel delen zonder dood te gaan.
Een kloon heeft dus kortere telomeren dan een niet-kloon en zou hoogst waarschijnlijk ook een korter leven hebben (ongelukken etc. uitgesloten).

Nu blijkt uit een onderzoek dat lengtes van telomeren verschillen per cel, je moet dus net de goede cellen gebruiken voor je kloon. Bovendien hoorde ik dat te korte telomeren bij het maken van de geslachtscellen weer worden verlengd. De nakomelingen van de kloon zouden dus weer een normale leeftijd kunnen bereiken.
Ik weet dit niet helemaal zeker en hoop hier woensdag na een interview meer over te weten, maar als dit waar is, zou dit(dat klonen/nakomelingen niet per se minder oud worden) invloed hebben op jullie mening?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:54

Maar waarom moet alles om de topsport draaien? Wat is nou de garantie dat daar weer een topsporter van word geboren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:03

Genetische basis is nu al vaak te krap (zie Fries en Fell, maar ook veel honden rassen bv). Meer precies dezelfde gencombinaties maken verergerd dat alleen maar. Daarnaast is de focus en daarmee dekvraag al veel te veel op het paard wat toevallig een goede ruiter/eigenaar treft en bekendheid krijgt.

Ja het paard moet gezond zijn (iets wat trouwens lang niet alle grote namen zijn), geschikte bouw hebben voor het gevraagde werk en een karakter moet goed zijn (niet gemeen) en ook weer geschikt voor het gewenste werk. "huismus" bv moet je geen klasse 4 endurance van vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:06

xWelsie schreef:
Ik vraag me af wat jullie van het klonen vinden als het paard is gecastreerd om praktische redenen(stalling) of als zo'n topsport hengst zo geblesseerd raakt dat deze niet meer kan dekken, zou het dan wel kunnen?

De verleiding is groot om het toe te passen als het kan, maar ergens moeten we onszelf een halt toeroepen. Niet alles wat mogelijk is moet uiteindelijk ook gedaan worden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:14

xWelsie schreef:
Heel erg bedankt voor alle reacties!

Waarom vinden jullie klonen stilstand voor de fokkerij? De kloon zal niet precies hetzelfde zijn maar kan wel dezelfde genen doorgeven van dit succesvolle paard. Vinden jullie dan niet dat de kans dat deze nakomelingen succesvol worden daarna hetzelfde is, als een topsport hengst die zelf dekt, en dat het dus wel een toevoeging is voor de fokkerij?

miss_lizje schreef:
Onjuist. Een cel deelt net zo vaak als de telomeer toelaat. Als de telomeer te kort word is dat een gevaar voor het DNA en zal de cel niet meer veder delen. Enkelt als de telomeer lengte behouden blijft kan een cel delen zonder dood te gaan.
Een kloon heeft dus kortere telomeren dan een niet-kloon en zou hoogst waarschijnlijk ook een korter leven hebben (ongelukken etc. uitgesloten).

Nu blijkt uit een onderzoek dat lengtes van telomeren verschillen per cel, je moet dus net de goede cellen gebruiken voor je kloon. Bovendien hoorde ik dat te korte telomeren bij het maken van de geslachtscellen weer worden verlengd. De nakomelingen van de kloon zouden dus weer een normale leeftijd kunnen bereiken.
Ik weet dit niet helemaal zeker en hoop hier woensdag na een interview meer over te weten, maar als dit waar is, zou dit(dat klonen/nakomelingen niet per se minder oud worden) invloed hebben op jullie mening?

De nakomenlingen van de kloon kunnen inderdaad gewoon een normale levensduur leven als we blessures en andere dingen even uitsluiten. De telomeren zouden dan alleen bij de meiose worden verlengt en niet bij de mitose. Echter heeft de kloon an sich daar volgens mij zelf dus weinig aan.

Daarnaast heb ik nu alleen even bijv. het klonen van ruinen en hengsten even in acht genomen. Maar ik vraag mij bijv. ook af hoe het werkt bij merries. Zo ver ik weet als ik het even naar mensen omschakel verliest een vrouwlijk embryo al een aantal eicellen voordat het geboren word. En word er bij elke menstruatie een eicel "weggegooit" omdat het niet gebruikt is. Wat nu als je dus een volwassen vrouw zou klonen? Heeft deze dan ook minder eicellen? En in hoevere heeft dat gevolgen op de vruchtbare periode van de vrouw? Nu heb ik te weinig kennis over hoe dat bij paarden gaat, maar ik ben best wel benieuwd wat voor gevolgen dat heeft. Want stel dat zo'n gekloonde merrie dus maar enkele veulens kan hebben en daarna niet meer vruchtbaar is wat is dan het kosten-baten princiepe?

Betreft het klonen van ruinen die voor het gemak ruin zijn gemaakt. Tja, er zit voor mij nogal een verschil tussen "omdat ik makkelijk kan stallen" en "nu is hij wat makkelijer hanteerbaar". In het laatste geval vraag ik mij sterk af of je wel met zo'n dier wilt fokken wat dus bijv. niet te hanteren was als hengst. In het eerste geval vind ik het twijfelachtig. Mede omdat men nogsteeds zit met genotype/fenotype verhaal. Erg leuk dat het DNA hetzelfde is, maar dat zegt nog niks over wat het dier mogelijk gaat presteren en over het karakter etc. En met het aanbod van andere hengsten vraag ik mij af hoe groot de vraag is naar gekloonde dieren. En daarbij kom ik ook weer terug op het kosten-baten plaatje. Naast dat er aan een kloon een behoorlijk koste plaatje aan zit moet het dier ook gewoon onderhouden worden. Als dan uiteindelijk blijkt dat niemand er mee wil fokken heb je een behoorlijke investering gedaan die uiteindelijk amper tot geen geld opbrengt. En in het paardenwereldtje draaid het ook vooral om geld.
Dus nee, ik blijf bij mijn mening dat ik totaal geen heil zie in het klonen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 07:25

Ik ben er niet extreem tegen, wel zie ik het nut er absoluut niet van in, zeker bij iets dat zo snel evolueert als het paardenbestand. Je moet je niet blind staren op de kampioenen van het verleden, die hebben hun beste tijd gehad. Men moet juist vooruit denken, een kans geven aan de nieuwe generatie in de fokkerij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:11

miss_lizje schreef:
Betreft het klonen van ruinen die voor het gemak ruin zijn gemaakt. Tja, er zit voor mij nogal een verschil tussen "omdat ik makkelijk kan stallen" en "nu is hij wat makkelijer hanteerbaar". In het laatste geval vraag ik mij sterk af of je wel met zo'n dier wilt fokken wat dus bijv. niet te hanteren was als hengst.

Gedrag is niet alleen afhankelijk van character maar ook van manier van trainen en stalling. Een hengst die zich tijdens wedstrijden moeilijk kan concentreren omdat de hormonen door zijn lijf gieren zou zomaar heel zoete nakomelingen kunnen voortbrengen als hij anders gehouden zou worden en niet hoeft te presteren. Maar aangezien de prestatie eerst moet komen voordat een hengst zou mogen dekken, denk ik zomaar dat er al een heleboel paarden voor de fok verloren zijn gegaan, puur omdat men heeft besloten, voor eigen lijfbehoud en voor die van de hengst, te castreren. En dan daar nog bij opgeteld, het financiele plaatje. Het is heel duur om een hengst naar de top te rijden en goed te laten keuren voor de dekdienst. Ik kan me voorstellen dat men, als men ook maar enige twijfel heeft, daar niet aan gaat beginnen, laat ruinen en er achteraf spijt van kan gaan hebben. En dan hoeft het nog nieteens degene te zijn die laat ruinen die er spijt van heeft, maar alle andere handen waar een paard uiteindelijk in belandt. Aanplakken gaat helaas niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-12-13 08:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:14

xWelsie schreef:

Nee. Succes is maar voor een bepaald percentage gekoppeld aan genen, de rest is opfok, opvoeding, de training en een hele portie geluk. Klonen is het behouden van wat er was, er zit geen groei in. Zet een top dressuurpaard van 40 jaar geleden naast een top dressuurpaard van tegenwoordig, en zoek de verschillen. Met een dressuurpaard van 40 jaar geleden ga je het niet meer redden. Ik heb nu even geen tijd om te zoeken maar was er niet een filmpje hier op bokt van een dressuurproef van -tig jaar geleden, en dat men zich afvroeg waarom dat tegenwoordig niet meer kan?

Bekijk voor het gemak even een Totilas Kuur met Edward Gal, en vergelijk met Dr. Rainer Klimke met Ahlerich.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:50

Johanna59 schreef:
Stilstand is achteruitgang.
Klonen heeft geen meerwaarde.

Mee eens.

Het topsportpaard dat gecastreerd is is destijds niet goed genoeg bevonden als dekhengst. Bijvoorbeeld door onvoldoende beweging of exterieurmatige tekortkomingen.
Dat dit paard dan bij de juiste ruiter toch tot grote hoogte komt maakt hem nog geen vaderdier.
Het exterieur blijft en vererft hij. De juiste ruiter krijg je er bij de dekking niet bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:53

Cassidy schreef:
Nee. Succes is maar voor een bepaald percentage gekoppeld aan genen, de rest is opfok, opvoeding, de training en een hele portie geluk. Klonen is het behouden van wat er was, er zit geen groei in. Zet een top dressuurpaard van 40 jaar geleden naast een top dressuurpaard van tegenwoordig, en zoek de verschillen. Met een dressuurpaard van 40 jaar geleden ga je het niet meer redden. Ik heb nu even geen tijd om te zoeken maar was er niet een filmpje hier op bokt van een dressuurproef van -tig jaar geleden, en dat men zich afvroeg waarom dat tegenwoordig niet meer kan?

Bekijk voor het gemak even een Totilas Kuur met Edward Gal, en vergelijk met Dr. Rainer Klimke met Ahlerich.

Prestatie en met name springaanleg heeft een hele hoge erfelijkheidsratio. Maar je kan dan beter met de familieleden van dit topspringpaard fokken dan met het topspringpaard zelf. In de fokkerij is het namelijk belangrijk om wel met de meest correcte en meest gezonde dieren te fokken. Een ruin heeft men niet om niet geruint.

Voor klonen moet je overigens minder ver de geschiedenis in om dat het te klonen paard wel in leven moet zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:52

Cassidy schreef:
miss_lizje schreef:
Betreft het klonen van ruinen die voor het gemak ruin zijn gemaakt. Tja, er zit voor mij nogal een verschil tussen "omdat ik makkelijk kan stallen" en "nu is hij wat makkelijer hanteerbaar". In het laatste geval vraag ik mij sterk af of je wel met zo'n dier wilt fokken wat dus bijv. niet te hanteren was als hengst.

Gedrag is niet alleen afhankelijk van character maar ook van manier van trainen en stalling. Een hengst die zich tijdens wedstrijden moeilijk kan concentreren omdat de hormonen door zijn lijf gieren zou zomaar heel zoete nakomelingen kunnen voortbrengen als hij anders gehouden zou worden en niet hoeft te presteren. Maar aangezien de prestatie eerst moet komen voordat een hengst zou mogen dekken, denk ik zomaar dat er al een heleboel paarden voor de fok verloren zijn gegaan, puur omdat men heeft besloten, voor eigen lijfbehoud en voor die van de hengst, te castreren. En dan daar nog bij opgeteld, het financiele plaatje. Het is heel duur om een hengst naar de top te rijden en goed te laten keuren voor de dekdienst. Ik kan me voorstellen dat men, als men ook maar enige twijfel heeft, daar niet aan gaat beginnen, laat ruinen en er achteraf spijt van kan gaan hebben. En dan hoeft het nog nieteens degene te zijn die laat ruinen die er spijt van heeft, maar alle andere handen waar een paard uiteindelijk in belandt. Aanplakken gaat helaas niet.

Dat snap ik maar persoonlijk zie ik dat als gevalletje pech. Zo heb ik voor de wedstrijden toen ook een inlegvel betreft wel of geen consumptie in het paspoort laten zetten. Mijn ouders hebben er ook gelijk in laten zetten dat ons paard niet voor consumptie is en daarmee dus alle zorg/medicatie mag hebben die hij nodig heeft en mogelijk daardoor niet meer geschikt is om op te eten. Mocht het zo zijn wat we toch ons paard moeten wegdoen is dat ook pech voor de koper dat hij niet naar de slacht mag, want die keuze kan je niet terugdraaien.

Maar dat ter zijde, vraag ik me af of het echt zo zonde is dat niet elke hengst nogsteeds als hengst door het leven gaat. Daarmee bedoel ik dat lang niet iedereen een hengst dus inderdaad op de juiste manier kan/wil stallen en/of de ervaring heeft om met een hengst te werken. Ik zeg bijv. heel eerlijk dat ik niet zo gauw een hengst zou willen hebben omdat ik er niet op vertrouw dat ik capabel genoeg ben. Laat zo'n hengst maar lekker dan bij iemand die daar wel verstand van heeft als hij mogelijk echt zo goed is.
Daarnaast heb ik niet het idee dat er een mega te kort aan dekhengsten is (misschien heb ik het mis, ik zit niet in de fokwereld) en in hoevere er echt vraag is naar gekloonde hengsten/merries is ook nog niet duidelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:55

Je bent een optie vergeten:

Het kan mij geen bal schelen of mensen een fortijn willen uitgeven voor een zeepbel ;)

Ik vind het klonen van paarden nutteloos, maar ben er niet voor of tegen. Het kan me weinig schelen als mensen hun geld over de balk willen smijten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:05

miss_lizje schreef:
Daarnaast heb ik niet het idee dat er een mega te kort aan dekhengsten is (misschien heb ik het mis, ik zit niet in de fokwereld) en in hoevere er echt vraag is naar gekloonde hengsten/merries is ook nog niet duidelijk.

Op het moment dat je gaat klonen wil je wel dat er een papier bij het dier zit en helaas (of gelukkig) zijn de stamboeken op dit moment niet zo happig op gekloonde dieren. Hoe zou je bij parentage verification willen achterhalen of het vaderdier van een paard de hengst is (als er een hengst gekloond is en geen ruin) of de kloon?

Neem nu Smart Little Olena. Hengst is inmiddels overleden maar wel gekloond (maar liefst 5 keer), Deze gekloonde nakomelingen zijn niet opgenomen in het stamboek. Voor een dekking van de niet gekloonde nakomelingen, Smart Chic Olena,c moest 25.000 Dollar worden neergeteld. Een paar van die dekkingen voor dat bedrag en je hebt de kosten voor het klonen er echt wel uit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:08

Ja, maar gaan "nuchtere hollanders" dat soort bedragen neertellen voor inderdaad een gekloond dier waar ze niet eens op dit moment vol papier bij krijgen? Ik acht die kans vrij klein.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:09

Er wordt ook niet gekloond voor die nuchtere Hollanders.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:52

Van kampioenen komen nog steeds niet automatisch kampioenen.

Het is een prima manier om gigantsich veel geld te verdienen aan naieve klojos.

Aan mij niet besteed en ik ben er vierkant tegen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:00

ik zie het nut er niet van in, als de aftekeningen al anders zijn; waarom zouden we dan denken dat de sportprestaties hetzelfde zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:08

sallandval schreef:
ik zie het nut er niet van in, als de aftekeningen al anders zijn; waarom zouden we dan denken dat de sportprestaties hetzelfde zijn?

Wie heeft het over sportprestaties? Een kloon gaat echt geen wedstrijdcarriere moeten doorlopen. Die gaat meteen de dekdienst in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:06

Ja, om wat exact te overerven?