NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 23:37

begrijp jullie reacties ook zeker en begrijp me niet verkeerd dat ik het heel erg vind voor de mensen in de filipijnen (heb zelf ook gedoneerd)

Ik vind ook goed dat wij als Nederlanders zorg hebben over ons mede mens in de Filipijnen en dan is het meer als logisch dat wij daaraan doneren. Maar als ik dan ook net hoor dat Nederland zijn AAA+ status vandaag is kwijt geraakt, doen we toch iets verkeerd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:38

Vjestagirl schreef:
_San87_ schreef:

Dat ook. Maar laten we niet vergeten dat de farmaceuten gewoon de grootste graaiers zijn die er bestaan. Die willen niet genezen, die willen rekken.

Dat ben ik deels met je eens. Het zijn uiteindelijk gewoon commerciële bedrijven, die winst moeten maken. Alleen vind ik wel dat er gemakkelijk vergeten wordt hoeveel geld zij uit moeten geven voordat ze een medicijn op de markt kunnen brengen. En als er medicijnen niet door de laatste testfase heen komen dan zijn er miljoenen euro's 'weggegooid' die ze terug moeten verdienen met de verkoop van andere medicatie.

Natuurlijk wordt er dik op verdiend, maar ze lopen ook gigantische risico's.

Je hebt ook gelijk, hoor :).

Overigens ben ik het met verootjoo en jou eens. Mooi verwoord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:39

plovesb schreef:
begrijp jullie reacties ook zeker en begrijp me niet verkeerd dat ik het heel erg vind voor de mensen in de filipijnen (heb zelf ook gedoneerd)

Ik vind ook goed dat wij als Nederlanders zorg hebben over ons mede mens in de Filipijnen en dan is het meer als logisch dat wij daaraan doneren. Maar als ik dan ook net hoor dat Nederland zijn AAA+ status vandaag is kwijt geraakt, doen we toch iets verkeerd?

Dat is gewoon bangmakerij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:39

Die chemo kost me een berg geld hoor...
Naja die farmaceutische industrie is wat mij betreft zo heilig niet, maar daar gaat het hier niet over dus ik houd verder mijn mond.
Zelf heb ik ook sterk mijn twijfels over chemo, dat zeg ik heel eerlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:40

plovesb schreef:

Staat los van het doneren :=

Omdat 2 dingen gebeuren, wil niet zeggen dat ze een verband hebben.

Bovendien is het tekort vele malen groter dan je met de donatie op zou halen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:43

Vjestagirl schreef:
Dat ben ik deels met je eens. Het zijn uiteindelijk gewoon commerciële bedrijven, die winst moeten maken. Alleen vind ik wel dat er gemakkelijk vergeten wordt hoeveel geld zij uit moeten geven voordat ze een medicijn op de markt kunnen brengen. En als er medicijnen niet door de laatste testfase heen komen dan zijn er miljoenen euro's 'weggegooid' die ze terug moeten verdienen met de verkoop van andere medicatie.

Natuurlijk wordt er dik op verdiend, maar ze lopen ook gigantische risico's.

Dat klopt helemaal. Het kan wel een miljard kosten om een medicijn te ontwikkelen en daar gaan jaren overheen. En dan moet je maar hopen dat het uiteindelijk ook echt op de markt komt. Er kleven ontzettend veel risico's aan het ontwikkelen van medicijnen. Dat geld moet natuurlijk wel terugverdiend worden en er moet winst gemaakt worden om de ontwikkeling van nieuwe medicijnen te bekostigen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:45

Ik ben het niet met je eens. Er is ontzettend veel geld beschikbaar voor kankerbestrijding, voor onderzoek. Er wordt ook het nodige geld in gepompt. Het kan echter niet zomaar aan iedere 'debiel' die een leuk idee heeft voor een nieuw medicijn gegeven worden. Probleem is ook dat het geld voor kankeronderzoek gaat naar academische ziekenhuizen, maar waar zijn de meeste kankerpatiënten? In de algemene ziekenhuizen. Helaas gaat daar het geld niet of bijna niet naartoe.

En het maakt de kanker hier natuurlijk niet minder erg. Maar wat daar is gebeurt is natuurlijk in zekere zin wel erger, want er zijn vele levens verwoest en huizen in 1 keer gewoon weggeveegd van de aarde. Denk dat we daar best een beetje bij kunnen helpen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:46

vuurneon schreef:
Wie bepaald welke ziekte, ramp of persoon voorrang heeft?
Ik vind het nobel dat er zoveel geld is gedoneerd aan de Filipijnen :) net als dat er mensen doneren aan de Nierstichting etc. Je kiest immers zelf een stichting of doel, waar jij je goed bij voelt en dat moedig ik graag aan :)
Al doneren ze aan de buurman, als zij daarachter staan, top! Dan ga ik niet met vingertje wijzen: eerst de kankerpatiënten hoor!

En hier kan ik mij helemaal in vinden! Zielig, zieliger en zieligst taaltechnisch leuk maar het gaat om het gevoel!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:47

ik doneer eerlijk gezegd aan niks t enige waar ik aan doneer is brooke hospital

Barbabientje

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:49

Ik doneer ook helemaal niets, kan ik me ook niet schuldig voelen als ik ergems iets aan geef maar vervolgens geen geld meer heb voor iets anders :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:49

NathalietjeB schreef:

:') dan doneer je dus niet aan niks haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:52

NathalietjeB schreef:

Dan doneer je dus wel :Y) :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:54

Rytir schreef:
Ehm, als je refereert aan de berichten in de media vandaag dan vind ik het persoonlijk erg kortzichtig. Het gaat namelijk om geld (vanuit de verzekeringsmaatschappijen) om het leven te rekken van een kanker patient. Dus NIET om een leven te redden. Hoewel het in een aantal gevallen echt wel belangrijk is om het leven te rekken (en dan hebben ze het over weken tot 2 a 3 maanden)denk ik inderdaad wel dat er over nagedacht moet worden tot hoeveel er wordt vergoed door de verzekeringsmaatschappijen. Ik vind het dus vrij kortzichtig om te zeggen dat een kankeratient in NL minder hulp krijgt (of waarover de commotie is ontstaan) dan iemand die in de fillipijnen die alles kwijt is maar nog een heel leven voor zich...

Het gaat niet alleen om het leven rekken hoor. En soms is het leven rekken ook het leven een aantal jaar rekken. Het gaat ook om het leven van de patiënt nog zo dragelijk mogelijk te maken en sommige medicatie, zoals bijv chemo. is nou niet echt een prettig middeltje wat je leven nog erg fijn maakt als je niet meer zo lang te leven hebt.

Ik vind overigens niet dat er moet worden nagedacht over hoeveel verzekeringen moeten vergoeden. Kom nou, járen betaal je aan de verzekering, jaren gebruik je er eigenlijk amper wat van. Feit is dat de laatste pakweg 2 jaar van je leven het duurste zijn.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 29-11-13 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:55

ik doneer nergens aan heb geen baan dus kan alles gebruiken ook als ik wel een baan had geef ik niks
heb alleen dit jaar horse and hunk kalender gekocht daar steun je brooks hospital mee

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:56

Als je geen geld wilt of kunt doneren, kun je ook nog altijd bloed of plasma doneren :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:57

Of organen

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:58

o ja dat doneer ik wel hihi ben bloeddonor en mijn organen mijn bmi is te hoog voor plasma

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:59

Ja, maar m'n organen wil ik nu eigenlijk nog niet missen :')

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:59

Ik vraag me ineens af hoe het met die kankerpatiënten op de Filipijnen zal zijn.... :=

Je kan dit soort zaken niet in een rangorde zetten. Voor de mensen persoonlijk zijn het allemaal rampen en totaal niet gerelateerd aan elkaar.

In 1953 hebben wij ook internationale hulp mogen ontvangen.
De medicijnen die worden ontwikkeld tegen kanker worden op wereldniveau ontwikkeld en echt niet alleen in Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:00

Ik zie het verband tussen de Filipijnen en kanker ook niet.
Wat mij tegen houd om te doneren is idd het loon van de directeuren, dat ze loon krijgen is logisch maar zoveel?
Ik ben sowieso niet van het doneren, ik doe liever iets waar ik en zelf het resultaat van zie en waarbij ik ook weet of iets 'de moeite waard is' om me voor in te zetten (vrijwilligerswerk ipv een donatie) mensen maken zelf een keuze waar ze aan willen doneren, dat ze aan de Filipijnen doneren betekend niet meteen dat ze alle andere stichtingen of goede doelen links laten liggen en de dingen waar zij zich mee bezig houden negeren.
Dat farmaceuten alleen maar willen verdienen vind ik net zoiets als mensen die roepen dat dierenartsen alleen maar dingen doen omdat ze er dan meer aan kunnen verdienen en het voor de centen ipv de dieren doen, een vooroordeel zonder echt te weten wat er speelt binnen die sector.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-13 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:03

Nouja, zonder geld is er voor kanker geen onderzoek, zonder onderzoek geen genezing of dan het rekken van een leven.

Idem dito voor Fillipijnen, zonder geld niet de mogelijkheid om opnieuw dingen op te bouwen, waarschijnlijk nog meer doden dan.

Cassidy

Op het moment dat het gaat om genezing, mag geld geen rol spelen.
Op het moment dat het gaat om levensverleging, en dan om een paar maanden tegen exorbitante kosten, kun je je idd vragen hoe ver je moet en kunt gaan.
Het enige probleem is: soms volgen patienten de prognoses van hun arts niet. Mensen die een aantal maanden kregen en nog jaren leefden of zelfs genazen zijn echt de uitzondering niet.
Ik las vandaag in de krant dat zelfs de oncologen zich afvragen hoe ver ze moeten gaan en dat ze beseffen dat er ooit een keer een punt komt waarop het niet meer te betalen is.
En dan kan ik me voorstellen dat ze daar nu regels voor willen hebben, en niet de discussie willen aangaan met de patient, in de wachtkamer, tijdens een slecht nieuws gesprek.

Over het doneren aan slachtoffers van natuurrampen.
Ik denk dan mensen donatiemoe worden. En het feit zat zijn dat er teveel aan de strijkstok blijft hangen, en de salarissen van de directeuren van dergelijke liefdadige instanties niet helemaal meer representatief zijn voor deze tijd.

Ik heb ook niet gedoneerd. Ik geef aan Brooke, ben lid van de vriendenloterij, en koop weleens in Pink Ribbon product.

En meer toch echt niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-11-13 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartenn

Maartje1990 schreef:

Wat egoïstisch zeg! Nederlanders worden steeds egoïstischer en asocialer!!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:06

Maartenn schreef:
Maartje1990 schreef:

Noujazeg Maartje1990

Waarom doneer jij je hart nu niet even iemand zal het vast nodig hebben
:')
Laatst bijgewerkt door AfricanLady op 30-11-13 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:06

Maartenn schreef:
Maartje1990 schreef:

Lezen is ook een kunst. Ze zegt dat ze de organen NU nog niet wil missen.
En nee, bij leven ga ik ook geen nier afstaan :D