Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
idefix4 schreef:Kinderen leren normen en waarden van hun ouders en niet op de BSO. Doordat ouders geen tijd nemen om hun kinderen op te voeden, worden kinderen minder sociaal naar mijn idee.
Nirvana_ schreef:Nou het onderwijs is ook wel echt om van te janken hoor. Hoe vaak ik als basisschoolleerling een leraar iets heb uit moeten leggen... Ongelooflijk! Vaak had ik natuurlijk ook helemaal geen gelijk, waardoor ik weer eens boos thuis kwam. Als een halve klas iets niet haalt, dan klopt de scholing gewoon niet, die had er namelijk voor moeten zorgen dat de klas het wel aankon. Verder ga ik er niet op in, want als het woord "school" valt word ik spontaan boos.Ik ben het eens met de stelling. Er mist gewoon een heel stuk eigen verantwoordelijkheid en incasseringsvermogen.
Voorbeeld:
Overgrote deel van de klas heeft een toets niet gehaald, met behoorlijk lage cijfers. Maar in plaats van dat ze op zoek gaan naar een oplossing dat ze de herkansing wel halen, lag het aan de leraar, is er stof niet verteld, is er te weinig les geweest, waren de surveillanten slecht, was de locatie slecht en de toets te moeilijk. Nou jongens, geloof het ook niet, maar als ik met een beetje fatsoenlijk leren een 9 haal, is het voor de rest ook te doen om een voldoende te halen.Maar in plaats van dat ze mij vragen om uitleg, de leraar vragen om extra lessen, vragen of ze de toets in mogen zien...
Ik kan er redelijk slecht tegen, eigenlijk
Nirvana_ schreef:Ik ben het eens met de stelling. Er mist gewoon een heel stuk eigen verantwoordelijkheid en incasseringsvermogen.
Voorbeeld:
Overgrote deel van de klas heeft een toets niet gehaald, met behoorlijk lage cijfers. Maar in plaats van dat ze op zoek gaan naar een oplossing dat ze de herkansing wel halen, lag het aan de leraar, is er stof niet verteld, is er te weinig les geweest, waren de surveillanten slecht, was de locatie slecht en de toets te moeilijk. Nou jongens, geloof het ook niet, maar als ik met een beetje fatsoenlijk leren een 9 haal, is het voor de rest ook te doen om een voldoende te halen.Maar in plaats van dat ze mij vragen om uitleg, de leraar vragen om extra lessen, vragen of ze de toets in mogen zien...
Ik kan er redelijk slecht tegen, eigenlijk
little_king schreef:Vechten en doorzetten is er niet meer bij.
Kijk even simpel met paardrijden. Dagelijks trainen in weer en wind, binnenbakken bestonden niet.
Je fietste naar je (verzorg)paard. En dan ging te trainen. In je les werd niet mooi gepraat maar gewoon de werkelijkheid, dat je flink moest oefenen wilde je verder komen.
Ging het niet moest je maar wat beter je best doen. Er werd geen ander bit in gedaan, geen hulp teugel aan gehangen omdat men het doorzettingsvermogen miste zoals nu.
Nu komen de ruiters niet meer als het regent, een paard staat het liefst vol pension met binnenbak. Zodat ze zeker zelf niet hoeven te mesten . De setjes lijken belangrijker dan kundige les. En is er les mag er geen strenge les meer zijn, maar moet mijn wijs gemaakt worden hoe goed ze zijn en dat ze elke keer al vorderen. En gaat dat vorderen niet snel genoeg ligt dat aan het paard, de instructeur en aan alles.
Dan wordt er een hulpteugel aan geknoopt want doorzetten en leren is er niet meer bij.
Dit bovenstaande is natuurlijk wat zwart-wit geschreven en zeker niet voor iedereen van toepassing, maar toch zie je deze verandering wel.
little_king schreef:Vechten en doorzetten is er niet meer bij.
Kijk even simpel met paardrijden. Dagelijks trainen in weer en wind, binnenbakken bestonden niet.
Je fietste naar je (verzorg)paard. En dan ging te trainen. In je les werd niet mooi gepraat maar gewoon de werkelijkheid, dat je flink moest oefenen wilde je verder komen.
Ging het niet moest je maar wat beter je best doen. Er werd geen ander bit in gedaan, geen hulp teugel aan gehangen omdat men het doorzettingsvermogen miste zoals nu.
Nu komen de ruiters niet meer als het regent, een paard staat het liefst vol pension met binnenbak. Zodat ze zeker zelf niet hoeven te mesten . De setjes lijken belangrijker dan kundige les. En is er les mag er geen strenge les meer zijn, maar moet mijn wijs gemaakt worden hoe goed ze zijn en dat ze elke keer al vorderen. En gaat dat vorderen niet snel genoeg ligt dat aan het paard, de instructeur en aan alles.
Dan wordt er een hulpteugel aan geknoopt want doorzetten en leren is er niet meer bij.
Dit bovenstaande is natuurlijk wat zwart-wit geschreven en zeker niet voor iedereen van toepassing, maar toch zie je deze verandering wel.
purny schreef:Wat voor jou soft is is voor een ander juist de harde waarheid. Je moet niet over andere mensen oordelen als je niet in hun leventje hebt gekeken.
Jij ziet deze mensen misschien een uur per week/maand.
Veel mensen kampen met ontzettend veel tegenslagen. Worden hier onzeker van, gaan door een diep dal en ga zo maar door. Mensen kunnen op een gegeven moment niet meer de energie opbrengen om te vechten voor hun plek.
De jeugd van tegenwoordig word ook wel soms gepamperd. Maar dat is gewoon omdat het zo verrekte makkelijk is om thuis te blijven. Iemand met een uitkering krijgt soms meer dan wanneer iemand werkt.
_Nelleke_ schreef:Uiteindelijk zijn er natuurlijk wel doorzetters, mensen die jarenlang kei-hard werken ondanks een burn-out, een overlijden van een geliefde, een ontslag, een relatiebreuk etc.
Tegenslagen horen nou eenmaal bij het leven. En ik denk dat degene die uiteindelijk meer doorzettingsvermogen en lef tonen er op LANGE termijn de vruchten van plukken. Alleen kijkt men teveel naar het NU.