Zin en onzin van vegetarisch eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 21:22

Vegetariërs weten wel zuivel en sommige Eten vis, maar de gemiddelde vegetariër kijkt echt wel in welke producten dierlijke bestanddelen zijn gebruikt. Een veganist eet en gebruikt niets met dierlijke bestanddelen.Ik dus ook niet en je kunt er heel gezond bij blijven mits je voor voeding zorgt waar alles in zit. Daar is niets hypocriets aan :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:49

Ik ben al zowat mijn hele leven vegetarisch. Eet geen vlees, geen vis, lees altijd de ingredienten lijst door bij alles wat ik koop. De hele familie van mijn moeders kant is vegetarisch en buiten af en toe een griepje zijn we nooit ziek. Op dit moment woon ik bij mijn moeder en we letten wel degelijk goed op ons dieet. Af en toe een handje noten, vrije uitloop eieren, vlees vervangende producten en verder is ons dieet het zelfde als van ieder ander.
Zelf denk ik wel degelijk dat vegetarisch zijn nuttig is voor het 'beinvloeden' van de vleesproductie. Zoals al eerder is gezegd zal er bij een vlees overschot minder gefokt worden. Mijn vriend eet vlees alsof zijn leven er van af hangt en soms vind ik het wel moeilijk dat het hem totaal niet interesseert waar zijn plofkip kipnugget vandaan komt of hoe zijn hamburger is ontstaan. Maar als hij dat graag wil eten is zijn eigen keus. Zelf vind ik het ontzettend sneu dat zo'n beestje geboren wordt om op te eten, maar als mensen dat willen, prima, ik doe het niet. En in mijn eentje voorkom ik dus blijkbaar dat 6 kippen geslacht worden. Ik zou graag zelf kipjes willen hebben voor onze eigen eitjes, maar ik ben bang dat mijn moeder het daar niet mee eens is :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 08:06

Ellabellaah... de cijfers die eerder hier werden genoemd, geven dus idd ook het nut van vegetarisch aan. Zelf heb ik nooit veel vlees gegeten, maar at ik het wel gemakshalve in schotels... Omdat mij de hele dierenindustrie tegen stond en ik steeds meer moeite kreeg met de wantoestanden en sowieso het feit dat er een dier voor mij dood moest gaan, ben ik volledig van vlees, maar ook van zuivel afgestapt, op de eigen eitjes na. (vis at ik al niet en op labels van producten keek ik al altijd)
Ik kijk wel idd dat ik verder alles binnen krijg wat ik nodig heb en ik voel me beter dan ooit.
(dierlijke eiwitten zijn helemaal niet zo goed voor de mens en het merendeel eet er veel te veel van)

Mijn man is ook een vleesliefhebber en dronk liters melk, dus ik ontkom daar ook niet aan, maar ik merk wel dat hij beetje bij beetje minder is gaan gebruiken, mede vanwege cholesterol en bloeddrukproblemen. HIj drinkt nu veel minder vlees, gebruikt minder vlees (nou ja, eerlijk is eerlijk... ik koop alleen het duurdere zweeds vlees en daarom minder... ik ben heel creatief geworden in dat verhullen in schotels haha) En dat ik het zelf ook niet meer in schotels eet (maak voor mij een aparte portie) scheelt ook.
Hij hoeft door die verandering uiteindelijk niet aan de medicatie, omdat zijn cholesterol en bloeddruk nu weer binnen de normen zijn(hij moet daar erg op letten ivm een erfelijke aanleg voor bloedklontering)

Maar ik ga niet pushen. Niemand. Ieder moet zijn eigen keuzes maken en ik denk ook dat het gewoon niet werkt (kan mij ook voorstellen dat je dat daarom ook niet bij je vriend doet) Pushen van mensen werkt averechts. Maar je eigen voorbeeld brengt mensen wel ertoe om vragen daarover te stellen en dat is prima.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:25

liljebo schreef:
Klopt dat er een verschil is in productwinning, maar persoonlijk vind ik de manier van dierhouderij ook niet bepaald diervriendelijk. (denk maar aan megastallen, plofkippen, etc etc)

Kijk... mijn keuze is mijn keuze. Hoewel ik ook met vlees ben grootgebracht, wil ik het niet meer. Dat heeft dus alles met de hele industrie te maken en de manier waarop dieren als een fabrieksproduct worden behandeld.

Mijn man eet echter graag vlees en het is niet aan mij om voor hem (of voor jou of wie dan ook ) beslissingen te maken/mijn mening op te leggen.
Ik koop dus ook vlees, maar let wel op waar het vandaan komt. In mijn geval koop ik uitsluitend zweeds vlees, omdat de eisen aan de dierhouderij hier veel hoger zijn. Geen bio-industrie, megastallen en plofkippen.
Het gevolg daarvan is dat het zweeds vlees duurder is dan het geimporteerde vlees. Toch kies ik hiervoor en koop ik dan gewoon minder.

Ik begrijp best dat niet iedereen het vlees wil laten staan, maar ik zou bewust koopgedrag dan wel willen aanmoedigen. (en wat minder scheelt ook al enorm )

In de eerste instantie wilde ik de discussie dit maal overslaan, mijn standpunt is hierover op Bokt onderhand wel bekend. Nu las ik hierboven dat je megastallen onvriendelijk vind voor de dieren. Zou je mij kunnen vertellen wat jouw visie is op de megastal? Ben je er eens geweest?

Zelf heb ik jaren op veehouderijen gewerkt en kom er nog met regelmaat. Ik ben helemaal vóór de megastal! Wat ik het meest positieve vind van de megastallen is dat het dierwelzijn beter is als op kleinschalige veehouderijen. In megastallen werken meerdere krachten, ieder op hun eigen werkgebied. Een veehouder met 100 koeien moet de dierverzorging op zich nemen, maar ook het voedermanagement, landbeheer, machine-onderhoud en heeft daarnaast nog een hoop administratie.Ook is het management stukken belangrijker bij grote koppels dieren. Je ziet dat in megastallen zieke/kreupele dieren sneller opgemerkt en behandeld worden. Ook wordt er in megastallen veel meer preventief gewerkt. De stal is comfortabeler, de voeding beter uitgebalanceerd om de dieren in de juiste conditie te houden en zo verschillende aandoeningen te voorkomen (denk bij runderen aan klauwproblemen, negatieve energiebalans rondom het afkalven etc.). Het is zelfs zo dat het antibioticagebruik in megastallen gemiddeld stukken lager is als in de rest van de veehouderij. Puur vanwege het preventief werken en de optimale verzorging.

Daarnaast is het zo, dat als er meer dieren op een locatie gehouden worden, er minder transport nodig is wat onnodige stress voorkomt. Ook zijn deze bedrijven vaak behoorlijk afgesloten en is de kans op een uitbraak van een dierziekte een stuk kleiner. Hier wordt ook heel hard aan gewerkt, want op een groot bedrijf is de verspreiding nu eenmaal een stuk sneller.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 08:52

Vroeger toen in in nl woonde wel (was met iemand getrouwd die in veetransport werkte en derhalve veel boeren in vriendenkring had), tegenwoordig niet.
Hier in zweden zijn geen megastallen. Wel moderne stallen, waar koeien los lopen, zich kunnen schuren en krabben, veel interactie hebben met elkaar etc etc. Ben ik ook geweest en vind ik een grote verbetering tov de oude stallen, waar de koeien in een rijtje opgebonden stonden.
Antibiotica mag hier per definitie alleen worden gegeven als een dier ziek is. Nooit of te nimmer preventief en dat is ook niet nodig omdat hier die hoge concentratie van dieren op een plek niet is. Nederland stond in de top 3 van antibiotica in het vlees. In zweden werd vrijwel geen antibiotica aangetroffen,

Ik begrijp je standpunt en zie (en begrijp) ook de voordelen die je noemt, maar vind de hoge concentratie van dieren per definitie geen goed plan ivm ziekteverspreiding en vanwege het milieu. Het probleem is echter de enorme vlees en zuivel consumptie en het feit dat boeren daar zo goed mogelijk aan willen voldoen.
Denk echter dat je met een sterke vermindering van dierlijke produkten heel wat meer zoden aan de dijk zet, dan met de megastallen.
Veehouderij is per definitie een enorme milieu belasting.

Maar goed... ik heb wat dat betreft toch een andere houding tov dierlijke producten. De hoeveelheid die nu pp wordt genuttigd, doorsnee, is meer dan voor de gezondheid te adviseren valt.
Om daaraan tegemoet te komen, is meer vee nodig, dan voor het milieu te adviseren valt.
Men probeert met de megastallen echter zo goed mogelijk tegenmoet te komen aan die vraag en ik begrijp ook wel dat ook daaraan voordelen verbonden zijn, maar ik denk dat de kern van het probleem (overproductie en overconsumptie) zou moeten veranderen.

Overigens ben ik verder wel voorstander van product van eigen bodem. Als je graag vlees en zuivel gebruikt, haal het dan in eigen land. Want het nuttigen van vlees en zuivel uit buitenland kan helemaal rampzalig zijn voor dierwelzijn en milieu.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:59

Nammie schreef:
Hier woont een vegetariër samen met een echte carnivoor.
Helaas trapt hij niet in de vleesproducten waar een gedeelte plantaardig in is verwerkt.
Maar , ik bestel geregeld vleespakketen van schotse hooglanders [is alleen gras gevoerd vee], ken de boer persoonlijk en ik weet waar de dieren grazen en wat ze verder te eten krijgen.Kalveren lopen gewoon bij de moerderkoe , en er wordt niet gemolken. Er zit volgens mijn man wel te weinig biefstuk aan :Y)

Wat dat betreft doe ik het veel ''fouter'' , ben een enorme kaaskop. Eet echt veel kaas , en let daarbij niet op of het ook vegetarische kaas is.

Heb zelf kippen gehad , maar kreeg die eieren niet door mijn strot , dus kocht ze gewoon in de supermarkt :o
Dus nu lopen er hier gemiddeld 12 hanen rond[geregeld iemand die zijn haan kwijt wil , maar ook sneuvelt er hier nog wel eens 1 door de havik]

Ik doe weinig aan vleesvervangers , behalve dat ik veel noten eet.

Wat ik wel een mooi initiatief vind is dat men zich tegenwoordig ook vaak bezig houdt om inderdaad de streekproducten te promoten.
Dat scheelt mi ook een zeer grote slok op een borrel! vlees wat hooguit 50 kilometer is getransporteerd in zijn leven , maar ook daarna.
Het zelfde voor de groentes die plaatselijk geteeld en verkocht worden.

Mag ik vragen hoe je daaraan gekomen bent. Ik ben namelijk net als mijn man een vleeseter maar zou heel graag vlees eten wat niet uit de bioindustrie komt. Hoe zoek je zoiets. Kwam via google niet veel verdee

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:06

Ik heb niet alles gelezen, maar lees hier en daar wat over vrije uitloop eieren.
Geloof daar niet te veel van, hoe mooi het ook klinkt. Het is al vrije uitloop als de kippen een enoooorme stal hebben en allemaal een half a4tje ruimte binnen en dan is er op al die kippen maar één vierkante meter buiten. Dus nog niet eens een vierkante centimeter per kip. Het enige wat vrije uitloop betekent is dat ze de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan. Dat de kippen achterin een stal daar niet bij kunnen, boeit niet.

Ik ben inmiddels een dikke tien jaar vegetariër en sta nog steeds achter het besluit dat ik als negenjarig meisje nam: ik eet geen dier. De argumenten dat er ook dieren bezig zijn voor mijn melk, gaan maar half op. Ze gaan in de melkveeproductie heel wat zuiniger met hun dieren om: dieren waarvan het welzijn aangetast ie geven geen melk, namelijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:10

Mijn vraag aan het begin van dit topic was vooral erop gebaseerd dat koeien alleen melk geven als ze kalveren krijgen en een overdosis aan stierkalveren moet ergens heen, toch... En om eierleggende kippen te krijgen, moeten kippen worden gefokt. Een deel van de geboren kuikens zijn hanen die overdosis kun je ook niet aanhouden...

Maar goed... inmiddels is de vraag met cijfers al beantwoord :)
However gebruik ik zelf toch liever geen dierlijke producten. Voel ik mij fysiek en mentaal beter bij. :)

Mbt eitjes... we hebben zelf kipjes (en twee hanen ja... als dat niet meer goed gaat, mag een haan los rondlopen)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:25

Ik werk in de dierverzorging en daar voer ik ook hanenkuikens, kip en rund op. Dus ook richting de dierverzorging gaat een deel van de dieren die 'over' zijn.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:40

liljebo schreef:
Vegetariërs weten wel zuivel en sommige Eten vis, maar de gemiddelde vegetariër kijkt echt wel in welke producten dierlijke bestanddelen zijn gebruikt. Een veganist eet en gebruikt niets met dierlijke bestanddelen.Ik dus ook niet en je kunt er heel gezond bij blijven mits je voor voeding zorgt waar alles in zit. Daar is niets hypocriets aan :)

velen zijn hypocriet ook jij zonder dat je er waarschijnlijk bij nadenkt zie ik in jou profiel foto's van Leer tuigwerk op je paard of is dat ook op een diervriendelijke manier tot stand gekomen??

ik eet vlees en zal niet mijn stukje vlees aan de kant schuiven vanwege dierenleed denk namelijk niet dat je daarmee wat oplost want die dieren worden toch wel geslacht.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:08

callum schreef:
Mag ik vragen hoe je daaraan gekomen bent. Ik ben namelijk net als mijn man een vleeseter maar zou heel graag vlees eten wat niet uit de bioindustrie komt. Hoe zoek je zoiets. Kwam via google niet veel verdee

http://schotsehooglanders.nl
Er staat veel info op de site.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:18

Ik denk dat we er niet onderuit komen om allemaal een bijdrage te leveren aan de wereld.
Alleen al minder vlees consumeren is zeer goed.

Ik ben nu flexetariër, en de dagen dat we vlees eten gaat de voorkeur naar kleine porties (70gram) en vooral naar rundergehakt, omdat dit grotendeels van melkkoeien komt en de milieubelasting en dierenwelzijn daardoor het minst zwaar is van alle te eten vlees.

Als volledig vega moet je goed nadenken over het eten van de juiste hoeveelheden en combinaties om geen gebrek aan bepaalde voedingsstoffen tot je te nemen. Het is echter al voldoende om 1-2x per week een beetje vlees te eten.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 02-12-13 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:20

Monica72 schreef:
liljebo schreef:

velen zijn hypocriet ook jij zonder dat je er waarschijnlijk bij nadenkt zie ik in jou profiel foto's van Leer tuigwerk op je paard of is dat ook op een diervriendelijke manier tot stand gekomen??

ik eet vlees en zal niet mijn stukje vlees aan de kant schuiven vanwege dierenleed denk namelijk niet dat je daarmee wat oplost want die dieren worden toch wel geslacht.

Het zou wel mooi zijn als we minder dieren hoeven te slachten. Daarbij gaan andere werelddelen ook steeds meer vlees eten en dat gaat onze wereld niet zo goed aan kunnen. Na al onze luxe jaren valt het niet mee om opkomende bevolkingsgroepen een vleesmarge op te leggen helaas.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:28

Ik ben geen vegetariër. wel eet ik heel bewust.
Wij fokken elk jaar 3 varkens op. Thuis welke vrij kunnen rondlopen in een stro hok, en wanneer het droog is lopen ze ook buiten. Wanneer ze heel rustig aan groot genoeg zijn worden ze geslacht.
Wanneer 1 van onze melkkoeien te oud is geworden (of geeft te weinig melk) Dan wordt ook deze geslacht voor onze vriezer (en voor die van de buren/familie.)
We drinken onze eigen verse melk, en eten eieren van onze eigen vrij buiten loop kippen.

Soms kopen we eendagskuikens welke we thuis met veel ruimte laten opgroeien (niet op supergroeivoer) En wanneer ze het goede gewicht hebben slachten we ze zelf en hebben we weer genoeg voorraad in de vriezer.

Ook eten we groentes uit eigen tuin en fruit van eigen bomen. En als we al wat kopen van buitenaf is dat iets uit de streek en van het seizoen.
vroeger (tot 5 jaar terug) maakten we ook onze eigen boter, kaas en karnemelk. echter met het werk op de boerderij, en voor een aantal van ons ook nog werk buitenshuis werd ons dat jammer genoeg te veel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:43

Monica72 schreef:
[

Mijn zadel was syntetisch, net als het tuig wat ik nu voor mijn pony wil kopen ;) Mijn man had een leren zadel. Je ziet in mijn profiel ook ergens een schapenvacht, maar dat was een weggegooid schapenvacht omdat daar een gat in zat :D

Je hoeft van mij je vlees niet aan de kant te schuiven. Doet mijn man ook niet en dat is zijn goed recht.

Het is alleen de reden die je geeft 'want de dieren worden toch wel geslacht' wat mij steekt. (en een non-argument, zoals je ook kunt zien als je even in dit topic terugbladert) Een vegetarier zal op de gehele dierproductie niets uitmaken, maar er komen steeds meer vegetariers en dat maakt wel uit. Ieder draagt daarin zijn eigen verantwoordelijkheid want de consument is bepalend voor de hoeveelheid geslachte dieren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:48

F_Orumster schreef:
Ik denk dat we er niet onderuit komen om allemaal een bijdrage te leveren aan de wereld.
Alleen al minder vlees consumeren is zeer goed.

Ik ben nu flexetariër, en de dagen dat we vlees eten gaat de voorkeur naar kleine porties (70gram) en vooral naar rundergehakt, omdat dit grotendeels van melkkoeien komt en de milieubelasting en dierenwelzijn daardoor het minst zwaar is van alle te eten vlees.

Als volledig vega moet je goed nadenken over het eten van de juiste hoeveelheden en combinaties om geen gebrek aan bepaalde voedingsstoffen tot je te nemen. Het is echter al voldoende om 1-2x per week een beetje vlees te eten.

Het is al bekend onder velen dat in de toekomst een voedselschaarste dreigt. Een belangrijke oorzaak daarvan is de intensieve veeteelt, (dieren eten veel plantaardig voedsel, dan wat het uiteindelijk opbrengt in vlees. Zouden we dat plantaardige voedsel rechtstreeks zelf eten, dan is beduidend minder oogst nodig) naast de uitbreiding van de wereldbevolking.

We ontkomen er op den duur daarom inderdaad niet aan om te minderen/bewuster met onze bronnen om te gaan.
Daarnaast is de algemene hoeveelheid dierlijke produkten, die momenteel door de gemiddelde persoon wordt genuttigd, dusdanig hoog dat het schadelijk is voor de gezondheid. Onderzoek heeft allang aangetoond dat veel dierlijke eiwitten schadelijk is voor de gezondheid.

Ik ben overigens ook lang flexetariër geweest en mijn zoons zijn dat ook. Ik vind dat op zich een heel goed alternatief, als je liever geen vega wordt.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:50

Leuk topic om door te lezen, erg leerzaam. :) Ben het inderdaad ermee eens dat er gewoon een omslag moet komen in onze hele vleesconsumptie.

Wendyenbram: hoe jullie het doen lijkt me echt geweldig! Dat is denk is hoe veel mensen graag aan hun voeding zouden willen komen.

Zelf ben ik tegenwoordig flexitariër, ik eet gemiddeld zo'n 2 keer per week wat vlees. Zuivel eet/drink ik wel elke dag, eventueel zou dit te vervangen zijn voor soja, maar soja productie sta ik ook niet altijd helemaal achter. Het liefst zou ik zo leven als dat hierboven wordt beschreven, maar daar heb ik nu helaas de ruimte nog niet voor.
Mijn schoonouders zijn vegetarisch, maar gebruiken wel veel zuivel om aan genoeg B12 te komen. Mag ik vragen hoe de veganisten dat hier oplossen?

Toevallig net een onderzoek ingevuld van een studiegenootje over het doden van eendagshaantjes. Vind het zelf een interessant onderzoek en ook leerzaam over je eigen beeld hierover (wordt veel uitleg gegeven in filmpjes). http://www.thesistools.be/web/survey/500446

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:51

wendyenbram schreef:
Ik ben geen vegetariër. wel eet ik heel bewust.
Wij fokken elk jaar 3 varkens op. Thuis welke vrij kunnen rondlopen in een stro hok, en wanneer het droog is lopen ze ook buiten. Wanneer ze heel rustig aan groot genoeg zijn worden ze geslacht.
Wanneer 1 van onze melkkoeien te oud is geworden (of geeft te weinig melk) Dan wordt ook deze geslacht voor onze vriezer (en voor die van de buren/familie.)
We drinken onze eigen verse melk, en eten eieren van onze eigen vrij buiten loop kippen.

Soms kopen we eendagskuikens welke we thuis met veel ruimte laten opgroeien (niet op supergroeivoer) En wanneer ze het goede gewicht hebben slachten we ze zelf en hebben we weer genoeg voorraad in de vriezer.

Ook eten we groentes uit eigen tuin en fruit van eigen bomen. En als we al wat kopen van buitenaf is dat iets uit de streek en van het seizoen.

En op die manier werk je heel goed mee aan een beter milieu, goed dierwelzijn en weet je wat op je bord ligt. Ken er meer die dat doen en ben zelf ook begonnen met eigen groente e.d. Koop ook alleen uit eigen streek

Dat is wat ik bedoel met eigen verantwoordelijkheid nemen. Daarvoor hoef je niet vega te zijn. Dat is altijd een keuze.
Maar het is wel het voorbeeld van verbeter de wereld, begin bij jezelf

vroeger (tot 5 jaar terug) maakten we ook onze eigen boter, kaas en karnemelk. echter met het werk op de boerderij, en voor een aantal van ons ook nog werk buitenshuis werd ons dat jammer genoeg te veel.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:51

Inmiddels eet ik 9 jaar vegetarisch. De reden dat ik geen vlees eet, is omdat ik het geen fijn idee vind om een dood beest op te eten. Niet speciaal omdat dat beest is gedood, maar omdat ik gewoon niet graag 'vlees en bloed' eet.

Nu heb ik geluk dat mijn vriend kok is, en heel veel vegetarisch kan koken ;-)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:01

Toch wordt er hier gedaan of dat vega veel beter en gezonder is. Het valt mij op dat op de verpakking van vega burgers bv staat dat er heel veel natrium in zit, niet echt gezond. Volgens mij is de productie van sojabonen ook niet helemaal onomstreden.
Ik denk dat heel veel mensen leven van de vlees industrie, waar moeten die dan heen?
Tegenwoordig vinden we veel meer dingen zielig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 11:06

Diane_ schreef:
Leuk topic om door te lezen, erg leerzaam. :) Ben het inderdaad ermee eens dat er gewoon een omslag moet komen in onze hele vleesconsumptie.

Wendyenbram: hoe jullie het doen lijkt me echt geweldig! Dat is denk is hoe veel mensen graag aan hun voeding zouden willen komen.

Zelf ben ik tegenwoordig flexitariër, ik eet gemiddeld zo'n 2 keer per week wat vlees. Zuivel eet/drink ik wel elke dag, eventueel zou dit te vervangen zijn voor soja, maar soja productie sta ik ook niet altijd helemaal achter. Het liefst zou ik zo leven als dat hierboven wordt beschreven, maar daar heb ik nu helaas de ruimte nog niet voor.
Mijn schoonouders zijn vegetarisch, maar gebruiken wel veel zuivel om aan genoeg B12 te komen. Mag ik vragen hoe de veganisten dat hier oplossen?

Toevallig net een onderzoek ingevuld van een studiegenootje over het doden van eendagshaantjes. Vind het zelf een interessant onderzoek en ook leerzaam over je eigen beeld hierover (wordt veel uitleg gegeven in filmpjes). http://www.thesistools.be/web/survey/500446

Vit B12 komt vooral voor in vlees, maar je hebt maar heel weinig nodig om aan de behoefte te voldoen.
Exact hoe het zit, pluis ik momenteel nog uit.
Puur vanuit interesse.
Hoewel veelal wordt beweert dat het in plantaardige producten voorkomt,heb ik nog geen gedegen onderzoek gevonden wat dat inderdaad ook aantoont.

In dat opzicht speel ik vals. Ik neem namelijk geen B12 op. Althans nauwelijks. Mijn kinderen ook niet echt. Dat is ontdekt in een tijd dat ik nog 'normaal' at en het schijnt een erfelijk probleem te zijn. Ik krijg dus B12 injecties. Mijn zoons hebben voldoende met B12 tabletjes dus ik denk dat de meeste veganisten/vegetariers daar een supplement voor nemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 11:13

kohtje schreef:
Toch wordt er hier gedaan of dat vega veel beter en gezonder is. Het valt mij op dat op de verpakking van vega burgers bv staat dat er heel veel natrium in zit, niet echt gezond. Volgens mij is de productie van sojabonen ook niet helemaal onomstreden.
Ik denk dat heel veel mensen leven van de vlees industrie, waar moeten die dan heen?
Tegenwoordig vinden we veel meer dingen zielig.

Bij alles van voedsel, ook vega, is het verstandig om de etiketten te lezen en zoveel mogelijk zelf te maken. Ik maak mijn eigen burgers. Weet ik ook wat erin zit :D

De productie van soja is verre van omstreden. Een van de redenen daarvoor is de behoefte aan enorme hoeveelheden door intensieve veehouderij (soja gaat voor een groot deel in veevoer)

Als men zou kiezen voor duurzame landbouw, krijg je te maken met intensievere landbouw en ligt daar wellicht een mooie kans voor werknemers in de vleesindustrie? Of was dacht je van duurzame dierhouderij? Wordt het vlees duur, maar ik denk het werk aangenamer voor de mensen die ermee te maken hebben en de kwaliteit van leven voor dieren beter.
Ik bedoel... het geldt voor iedere sektor die moordend is voor onze planeet, dat er naar alternatieven gezocht moet worden. Al wil de overheid daar nog niet echt aan geloven omdat ze eigen voordeel hebben daarbij. }:)

En dat zielig wat je noemt, klinkt wat neerbuigend. Ik zou zelf willen zeggen dat ik de manier waarop op dit moment met slachtvee wordt omgegaan in veel gevallen niet humaan vind en dat is een ander uitgangspunt dan zielig.

Ik ben zelf te zeer een watje om mijn eigen beesten dood te maken en daarom eet ik het dan maar niet, maar vind de dieren van mensen die hun eigen dieren op juiste wijze groot brengen en dan opeten niet zielig en die mensen geen sadisten. Ze handelen bewust en met respect voor de natuur.

Bovendien doden ze niet meer dan nodig en wordt bij zulke mensen niets weggegooid.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:49

Hypocrisie is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen.

Vegetariërs eten geen vlees. Zij vinden het niet nodig om een dier te (laten) doden om het op te eten. Punt. Bij de begripsomschrijving van vegetarisme gaan het nadrukkelijk om voeding. Dus om dingen die iemand al dan niet eet en drinkt. Schoenen, zadels, hoofdstellen, jassen, bekleding van meubels en dergelijk eten mensen normaliter niet op. Honden- en kattenvoer wordt ook in de regel niet opgegeten door de eigenaren van de honden en katten, maar door de honden en katten zelf.

Roepen dat vegetariërs hypocriet zijn wanneer ze een leren zadel voor hun paard gebruiken of wanneer ze hun kat kattenvoer geven, slaat dus helemaal nergens op. Er blijkt alleen maar uit dat degene die het zegt niet weet wat vegetarisme inhoudt en evenmin weet wat het woord hypocriet eigenlijk betekent.

Ik kan mij voorstellen dat iemand zich afvraagt waarom iemand die geen dieren wil eten, wel producten van dierlijke oorsprong gebruikt. Alleen begrijp ik nooit zo goed waarom iemand die zich dat afvraagt niet gewoon vraagt waarom degene die geen dieren eet wel producten van dierlijke oorsprong gebruikt? Waarom wel de moeite nemen om je eigen gebrek aan kennis van de betekenis van toch vrij algemene begrippen te tonen, maar niet de moeite nemen om te vragen hoe het zit? Kan iemand me dat misschien uitleggen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:41

liljebo schreef:

Niet iedere zichzelf benoemde veganist weet dat er in bijna alle verkrijgbare producten iets van een dier is verwerkt. Daarnaast zijn er inderdaad vegetariërs die wel vis eten. Dat is de reden dat ik het woord hypocriet heb gebruikt. ;) In een ander topic (van langer geleden) heb ik het filmpje geplaatst over welke producten dierlijke producten bevatten, zonder dat we daar weet van hebben. Van heel veel producten wist ik het zelf ook niet. Nu ben ik geen vegatariër of veganist, dus ik hou me daar ook niet direct mee bezig. Er blijft verdomd weinig over om te eten of gebruiken uit de winkel, wil je nog gezond blijven leven en variatie in je eten houden. Ik vraag me dan af hoe iemand die overtuigd veganist is dan eet. Bak je je eigen brood? Snoep je niet, eet je geen koek of taart, waar was je je mee, maak je je eigen appelsap of jus d'orange of drink je de hele dag alleen maar water en thee, rook je niet, etc. etc. Ik zal als ik uit mijn werk kom dat filmpje nog eens opzoeken. Ik weet namelijk niet alles meer uit mijn hoofd, maar het was een aardige lijst met producten waar dieren voor gebruikt worden. Niet alleen voor een stukje vlees dus. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:52

maura schreef:
Hypocrisie is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen.

Vegetariërs eten geen vlees. Zij vinden het niet nodig om een dier te (laten) doden om het op te eten. Punt. Bij de begripsomschrijving van vegetarisme gaan het nadrukkelijk om voeding. Dus om dingen die iemand al dan niet eet en drinkt. Schoenen, zadels, hoofdstellen, jassen, bekleding van meubels en dergelijk eten mensen normaliter niet op. Honden- en kattenvoer wordt ook in de regel niet opgegeten door de eigenaren van de honden en katten, maar door de honden en katten zelf.

Roepen dat vegetariërs hypocriet zijn wanneer ze een leren zadel voor hun paard gebruiken of wanneer ze hun kat kattenvoer geven, slaat dus helemaal nergens op. Er blijkt alleen maar uit dat degene die het zegt niet weet wat vegetarisme inhoudt en evenmin weet wat het woord hypocriet eigenlijk betekent.

Ik kan mij voorstellen dat iemand zich afvraagt waarom iemand die geen dieren wil eten, wel producten van dierlijke oorsprong gebruikt. Alleen begrijp ik nooit zo goed waarom iemand die zich dat afvraagt niet gewoon vraagt waarom degene die geen dieren eet wel producten van dierlijke oorsprong gebruikt? Waarom wel de moeite nemen om je eigen gebrek aan kennis van de betekenis van toch vrij algemene begrippen te tonen, maar niet de moeite nemen om te vragen hoe het zit? Kan iemand me dat misschien uitleggen?

Wat jij uitlegt, klopt. Toch ben ik van mening dat het wel hyprocriet is als een vegetariër geen vlees van een zoogdier wil eten, maar wel vis. Dat is toch ook een dier en die heeft toch ook geleden? Als je ziet hoe het in de visvangst eraan toegaat...