Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liljebo schreef:Klopt dat er een verschil is in productwinning, maar persoonlijk vind ik de manier van dierhouderij ook niet bepaald diervriendelijk. (denk maar aan megastallen, plofkippen, etc etc)
Kijk... mijn keuze is mijn keuze. Hoewel ik ook met vlees ben grootgebracht, wil ik het niet meer. Dat heeft dus alles met de hele industrie te maken en de manier waarop dieren als een fabrieksproduct worden behandeld.
Mijn man eet echter graag vlees en het is niet aan mij om voor hem (of voor jou of wie dan ook ) beslissingen te maken/mijn mening op te leggen.
Ik koop dus ook vlees, maar let wel op waar het vandaan komt. In mijn geval koop ik uitsluitend zweeds vlees, omdat de eisen aan de dierhouderij hier veel hoger zijn. Geen bio-industrie, megastallen en plofkippen.
Het gevolg daarvan is dat het zweeds vlees duurder is dan het geimporteerde vlees. Toch kies ik hiervoor en koop ik dan gewoon minder.
Ik begrijp best dat niet iedereen het vlees wil laten staan, maar ik zou bewust koopgedrag dan wel willen aanmoedigen. (en wat minder scheelt ook al enorm )
Nammie schreef:Hier woont een vegetariër samen met een echte carnivoor.
Helaas trapt hij niet in de vleesproducten waar een gedeelte plantaardig in is verwerkt.
Maar , ik bestel geregeld vleespakketen van schotse hooglanders [is alleen gras gevoerd vee], ken de boer persoonlijk en ik weet waar de dieren grazen en wat ze verder te eten krijgen.Kalveren lopen gewoon bij de moerderkoe , en er wordt niet gemolken. Er zit volgens mijn man wel te weinig biefstuk aan![]()
Wat dat betreft doe ik het veel ''fouter'' , ben een enorme kaaskop. Eet echt veel kaas , en let daarbij niet op of het ook vegetarische kaas is.
Heb zelf kippen gehad , maar kreeg die eieren niet door mijn strot , dus kocht ze gewoon in de supermarkt![]()
Dus nu lopen er hier gemiddeld 12 hanen rond[geregeld iemand die zijn haan kwijt wil , maar ook sneuvelt er hier nog wel eens 1 door de havik]
Ik doe weinig aan vleesvervangers , behalve dat ik veel noten eet.
Wat ik wel een mooi initiatief vind is dat men zich tegenwoordig ook vaak bezig houdt om inderdaad de streekproducten te promoten.
Dat scheelt mi ook een zeer grote slok op een borrel! vlees wat hooguit 50 kilometer is getransporteerd in zijn leven , maar ook daarna.
Het zelfde voor de groentes die plaatselijk geteeld en verkocht worden.
liljebo schreef:Vegetariërs weten wel zuivel en sommige Eten vis, maar de gemiddelde vegetariër kijkt echt wel in welke producten dierlijke bestanddelen zijn gebruikt. Een veganist eet en gebruikt niets met dierlijke bestanddelen.Ik dus ook niet en je kunt er heel gezond bij blijven mits je voor voeding zorgt waar alles in zit. Daar is niets hypocriets aan
callum schreef:Mag ik vragen hoe je daaraan gekomen bent. Ik ben namelijk net als mijn man een vleeseter maar zou heel graag vlees eten wat niet uit de bioindustrie komt. Hoe zoek je zoiets. Kwam via google niet veel verdee
Monica72 schreef:liljebo schreef:Vegetariërs weten wel zuivel en sommige Eten vis, maar de gemiddelde vegetariër kijkt echt wel in welke producten dierlijke bestanddelen zijn gebruikt. Een veganist eet en gebruikt niets met dierlijke bestanddelen.Ik dus ook niet en je kunt er heel gezond bij blijven mits je voor voeding zorgt waar alles in zit. Daar is niets hypocriets aan
velen zijn hypocriet ook jij zonder dat je er waarschijnlijk bij nadenkt zie ik in jou profiel foto's van Leer tuigwerk op je paard of is dat ook op een diervriendelijke manier tot stand gekomen??
ik eet vlees en zal niet mijn stukje vlees aan de kant schuiven vanwege dierenleed denk namelijk niet dat je daarmee wat oplost want die dieren worden toch wel geslacht.
Monica72 schreef:[
velen zijn hypocriet ook jij zonder dat je er waarschijnlijk bij nadenkt zie ik in jou profiel foto's van Leer tuigwerk op je paard of is dat ook op een diervriendelijke manier tot stand gekomen??
ik eet vlees en zal niet mijn stukje vlees aan de kant schuiven vanwege dierenleed denk namelijk niet dat je daarmee wat oplost want die dieren worden toch wel geslacht.
F_Orumster schreef:Ik denk dat we er niet onderuit komen om allemaal een bijdrage te leveren aan de wereld.
Alleen al minder vlees consumeren is zeer goed.
Ik ben nu flexetariër, en de dagen dat we vlees eten gaat de voorkeur naar kleine porties (70gram) en vooral naar rundergehakt, omdat dit grotendeels van melkkoeien komt en de milieubelasting en dierenwelzijn daardoor het minst zwaar is van alle te eten vlees.
Als volledig vega moet je goed nadenken over het eten van de juiste hoeveelheden en combinaties om geen gebrek aan bepaalde voedingsstoffen tot je te nemen. Het is echter al voldoende om 1-2x per week een beetje vlees te eten.
wendyenbram schreef:Ik ben geen vegetariër. wel eet ik heel bewust.
Wij fokken elk jaar 3 varkens op. Thuis welke vrij kunnen rondlopen in een stro hok, en wanneer het droog is lopen ze ook buiten. Wanneer ze heel rustig aan groot genoeg zijn worden ze geslacht.
Wanneer 1 van onze melkkoeien te oud is geworden (of geeft te weinig melk) Dan wordt ook deze geslacht voor onze vriezer (en voor die van de buren/familie.)
We drinken onze eigen verse melk, en eten eieren van onze eigen vrij buiten loop kippen.
Soms kopen we eendagskuikens welke we thuis met veel ruimte laten opgroeien (niet op supergroeivoer) En wanneer ze het goede gewicht hebben slachten we ze zelf en hebben we weer genoeg voorraad in de vriezer.
Ook eten we groentes uit eigen tuin en fruit van eigen bomen. En als we al wat kopen van buitenaf is dat iets uit de streek en van het seizoen.
En op die manier werk je heel goed mee aan een beter milieu, goed dierwelzijn en weet je wat op je bord ligt. Ken er meer die dat doen en ben zelf ook begonnen met eigen groente e.d. Koop ook alleen uit eigen streek
Dat is wat ik bedoel met eigen verantwoordelijkheid nemen. Daarvoor hoef je niet vega te zijn. Dat is altijd een keuze.
Maar het is wel het voorbeeld van verbeter de wereld, begin bij jezelf
vroeger (tot 5 jaar terug) maakten we ook onze eigen boter, kaas en karnemelk. echter met het werk op de boerderij, en voor een aantal van ons ook nog werk buitenshuis werd ons dat jammer genoeg te veel.
Diane_ schreef:Leuk topic om door te lezen, erg leerzaam.Ben het inderdaad ermee eens dat er gewoon een omslag moet komen in onze hele vleesconsumptie.
Wendyenbram: hoe jullie het doen lijkt me echt geweldig! Dat is denk is hoe veel mensen graag aan hun voeding zouden willen komen.
Zelf ben ik tegenwoordig flexitariër, ik eet gemiddeld zo'n 2 keer per week wat vlees. Zuivel eet/drink ik wel elke dag, eventueel zou dit te vervangen zijn voor soja, maar soja productie sta ik ook niet altijd helemaal achter. Het liefst zou ik zo leven als dat hierboven wordt beschreven, maar daar heb ik nu helaas de ruimte nog niet voor.
Mijn schoonouders zijn vegetarisch, maar gebruiken wel veel zuivel om aan genoeg B12 te komen. Mag ik vragen hoe de veganisten dat hier oplossen?
Toevallig net een onderzoek ingevuld van een studiegenootje over het doden van eendagshaantjes. Vind het zelf een interessant onderzoek en ook leerzaam over je eigen beeld hierover (wordt veel uitleg gegeven in filmpjes). http://www.thesistools.be/web/survey/500446
kohtje schreef:Toch wordt er hier gedaan of dat vega veel beter en gezonder is. Het valt mij op dat op de verpakking van vega burgers bv staat dat er heel veel natrium in zit, niet echt gezond. Volgens mij is de productie van sojabonen ook niet helemaal onomstreden.
Ik denk dat heel veel mensen leven van de vlees industrie, waar moeten die dan heen?
Tegenwoordig vinden we veel meer dingen zielig.
liljebo schreef:Vegetariërs weten wel zuivel en sommige Eten vis, maar de gemiddelde vegetariër kijkt echt wel in welke producten dierlijke bestanddelen zijn gebruikt. Een veganist eet en gebruikt niets met dierlijke bestanddelen.Ik dus ook niet en je kunt er heel gezond bij blijven mits je voor voeding zorgt waar alles in zit. Daar is niets hypocriets aan
maura schreef:Hypocrisie is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen.
Vegetariërs eten geen vlees. Zij vinden het niet nodig om een dier te (laten) doden om het op te eten. Punt. Bij de begripsomschrijving van vegetarisme gaan het nadrukkelijk om voeding. Dus om dingen die iemand al dan niet eet en drinkt. Schoenen, zadels, hoofdstellen, jassen, bekleding van meubels en dergelijk eten mensen normaliter niet op. Honden- en kattenvoer wordt ook in de regel niet opgegeten door de eigenaren van de honden en katten, maar door de honden en katten zelf.
Roepen dat vegetariërs hypocriet zijn wanneer ze een leren zadel voor hun paard gebruiken of wanneer ze hun kat kattenvoer geven, slaat dus helemaal nergens op. Er blijkt alleen maar uit dat degene die het zegt niet weet wat vegetarisme inhoudt en evenmin weet wat het woord hypocriet eigenlijk betekent.
Ik kan mij voorstellen dat iemand zich afvraagt waarom iemand die geen dieren wil eten, wel producten van dierlijke oorsprong gebruikt. Alleen begrijp ik nooit zo goed waarom iemand die zich dat afvraagt niet gewoon vraagt waarom degene die geen dieren eet wel producten van dierlijke oorsprong gebruikt? Waarom wel de moeite nemen om je eigen gebrek aan kennis van de betekenis van toch vrij algemene begrippen te tonen, maar niet de moeite nemen om te vragen hoe het zit? Kan iemand me dat misschien uitleggen?