Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:36

lieveli schreef:
Het was een serieuze vraag, een antwoord als 'mensen die dingen enorm opblazen' heb ik niet zoveel aan. De website en het jaarverslag heb ik ook niet zoveel aan, maar misschien weet iemand het hier?

Ik heb hier iets over de medewerkers: http://www.wakkerdier.nl/over-wakker-di ... akker-dier

Urbanus

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:38

Je bent een held! Dankjewel!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:38

Het is toch helemaal niet de kwestie dat zij het ding verboden willen hebben.

Het ding IS al verboden en wordt daarentegen toch veel gebruikt. Ik wist niet eens dat die dingen niet mochten, bij zo'n beetje elke tv-kalf-geboorte zie je zo'n ding.

Partij voor de Dieren heeft er kamervragen over gesteld.

Het is toch net als het couperen van Belgen staarten. Het IS verboden, maar het blijft maar gedaan worden.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:42

ik woon zelf op een veehouderij met idd melkoeien. sinds ik er ben wordt de krik wel minder gebruikt. als ik het niet vertrouw voel ik eerst in kijken of kalf goed ligt. ligt het in stuit of achterste voren dan zeg ik zet krik er maar op, die krijg je er met een touwtje en een stok vaak niet af.
ligt het verder wel goed dan doe ik eerst stokje en touwtjes, lukt het me niet en heb ik wel het idee dat het kalf er zo af kan, dan pakken we ook krik.

maar ik kan gelukkig zeggen dat we hem niet vaak meer gebruiken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:43

klopt een krik gebruikje ter ondersteuning van de koe..
volgens mij komt het gebruik er van zelf op school (vroeger en nu) al in de opleiding voor inelkgeval tijden stages wel en de meeste boeren zijn zuinig op hun vee..

wakker dier blaast alles weer eens op !!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:46

snorkel1986 schreef:
klopt een krik gebruikje ter ondersteuning van de koe..
volgens mij komt het gebruik er van zelf op school (vroeger en nu) al in de opleiding voor inelkgeval tijden stages wel en de meeste boeren zijn zuinig op hun vee..

wakker dier blaast alles weer eens op !!!!

Wat blazen ze op dan? Ze stellen toch alleen maar een feit vast.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:50

Ze blazen het in zoverre op dat volgens hun iedere boer een cursus moet volgen omdat ze er blijkbaar niet mee om kunnen gaan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:58

Nou dat is toch een prima gedachte. De dingen zijn nu verboden. Kan me voorstellen dat ze niet gewoon ineens dat heel verbod aan kant willen gooien. Zal wel een reden voor het verbod zijn.

En áls je ze dan gebruikt moet je goed weten hoe, en moeten die dingen voldoen aan bepaalde eisen. So what? Klinkt toch prima?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:03

Amaris schreef:
Het is toch net als het couperen van Belgen staarten. Het IS verboden, maar het blijft maar gedaan worden.

Wat een kromme vergelijking. Je moet juist blij zijn dat dat ding gebruikt wordt.

Weet niet of je het krantenartikel gelezen hebt? Wakker Dier is vooral bang voor onkundig gebruik, maar niet voor het gebruik an sich, want een krik bespaart juist veel dierenleed bij kundig gebruik. Dat heeft Wakker Dier ook nog wel door.

Een cursus vind ik nogal geldverspilling, want:
Citaat:
Als er echt een gek is die niks om dat kalfje geeft en het risico op het beschadigen van de moeder voor lief wil nemen dan knoopt die gewoon strotouwtjes aan die pootjes en sleurt hem er met de tractor uit oid.

Iemand die geeft om zijn dieren en bedrijf heeft allang zijn verantwoordelijkheid genomen om kundig met dat ding te leren omgaan, want als je niet verdomd goed weet hoe je er mee om moet gaan merk je dat ook snel genoeg. Dan beschadig je onnodig veel kalverpootjes. Wakker dier heeft het er over dat een deel van de kalfjes van melkkoeien amper iets waard is en beschadiging ervan daarom af en toe voor lief wordt genomen. Maar je hebt sws ook gezonde vaarskalveren nodig.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:04

Amaris schreef:
Nou dat is toch een prima gedachte. De dingen zijn nu verboden. Kan me voorstellen dat ze niet gewoon ineens dat heel verbod aan kant willen gooien. Zal wel een reden voor het verbod zijn.

En áls je ze dan gebruikt moet je goed weten hoe, en moeten die dingen voldoen aan bepaalde eisen. So what? Klinkt toch prima?

volgens mij (mijn opleiding dierverzorging is zelfs de krik nog behandeld ) maar wist het al kom van zelf ook van melkveebedrijf af
dus de boeren zijn al opgeleid

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:04

Waarom zijn die dingen om te beginnen ooit verboden?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:08

Ik heb de krik gebruikt zien worden en ik moet zeggen dat de DA het kalf er anders nooit af had gekregen met alle gevolgen van dien. Als je er mee om kan gaan is het een goed hulpmiddel.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:09

Amaris schreef:
Waarom zijn die dingen om te beginnen ooit verboden?

Ik denk dat de eerste versies niet zo goed waren oid? En in boerenfamilies waren ze in eerste instantie niet nodig, want dan hielpen er gewoon een paar stevige zonen mee met trekken.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:13

Heb er geen verstand van verder, maar het lijkt mij dat als een boer de krik gebruikt dat hij dat alleen doet als het echt nodig is.
Volgens mij is een koe veelste kostbaar en het kalf ook, om ze te laten sterven. Dus zal de boer er alles aan doen om moeder en kind te helpen toch.......

Wakker die is echt waardeloos in de politiek vind ik zelf, laat ze met de werkeloosheid bezig zijn ipv vakmensen lastig vallen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:16

Kijk, rotte appels zijn er altijd, maar denk toch echt wel dat de gemiddelde boer zo'n ding niet gebruikt zonder beleid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:56

Ik denk dat iedereen die hier zo pro-krik is, geen flauw benul heeft van hoe veel kracht je met zo'n ding daadwerkelijk kunt zetten.

Ik ken de krik, heb er uitleg over gehad, maar ook gezien dat er wel degelijk loeihard mee getrokken wordt op momenten dat een keizersnee eigenlijk de gewezen oplossing was.
Probleem met de krik is dat je tussen de persweeën door niet mee kunt ontspannen, zoals je wel kunt bij trekken met mankracht. En ook de juiste trekrichting is moeilijker met krik, je kunt niet even draaien om het kruis scheef door het bekken van de moeder te trekken.
Kruis op kruis vastzitten door een krik geeft een heleboel narigheid voor koe en kalf en de enige oplossing die we toen hadden, was het kalf euthanaseren en in stukken zagen om het eruit te halen omzo in elk geval de koe nog te redden.

Kortom, als je het (meer dan) eens fout hebt zien gaan, snap je wel waar Wakker Dier zich druk om maakt.
En dat terwijl ik me normaal gesproken enorm kan ergeren aan de acties van Wakker Dier, ik ben geen fan van de stichting

Aan de andere kant ben ik er vast van overtuigd dat bij verstandig gebruik de krik best een prima hulpmiddel kan zijn.

Maar als je eerst zef met de krik gaat klooien bij een echt te groot kalf, maak je de kansen voor kalf en koe wel degelijk kleiner en het werk van de dierenarts een stuk ingewikkelder!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:02

Er is toch ook niemand die beweert dat zo'n ding inderdaad kwaad kan als je hem niet kundig gebruikt?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:07

Voel me nu heel dom
Wat is krik als ik vragen mag?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:12

Nee, dat klopt.
Maar er wordt wel min of meer beweert dat (bijna) niemand toch dat ding verkeerd gebruikt.
Ik heb in een relatief korte periode vrij veel ellende gezien, veroorzaakt door een geboortekrik.
En daarmee wil ik dus toch graag wat tegenwicht geven aan de pro-krik berichten die hier voornamelijk gepost zijn.

Ik denk dat mensen die zelf vinden dat ze het ding goed gebruiken, nog steeds niet beseffen met hóeveel kracht ze nu echt aan zo'n kalf lopen te trekken met een krik. Meer dan gezond is voor een kalf...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:17

Zijn er eigenlijk cijfers? (Hoe vaak gebruikt, hoe vaak schade ong.) Dus hoe groot het probleem werkelijk is?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:17

Of iedereen die hier zo pro-krik is, weet perfect hoe zo'n ding werkt omdat ze het indien nodig gebruiken.
Als je een te groot kalf er uit probeert te krikken om een keizersnede te vermijden en je trekt ze k-o-k dan ben je gewoon dom bezig.

Je begint een kalving niet met een krik. Je 'neemt de maat', leidt in met handkracht en dan pas neem je er eventueel een krik bij om het kalf eraf te trekken. Maar dan heb je hem dus al lang en breed voorbereid en weet je zeker dat het past. Een krik dient niet om een passage te forceren.
Maar een groot kalf stikt snel en een achterwaartse wordt snel afgesneden van de bloedtoevoer. Als het kalf dan te lang blijft steken omdat boerenzoon toch niet zo sterk is heb je een dood kalf.

Er zijn ook verschillende krikken. Eentje die 400kg kracht kan zetten is niet geschikt, net zoals een ketting met katrol aan tractor ook niet geschikt is.

Dat je tussen de weeën niet kunt ontspannen met een krik is idd een nadeel (al kan dat bij sommige krikken wel).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:36

je kunt de krik toch ook gewoon ontspannen met de hef tijdens een wee? Dat doet manlief volgens mij. Inderdaad, we beginnen hier nooit direct met de krik. Koe moet het eerst zelf doen, lukt dat niet, dan inspecteer je wat er aan de hand is en verhelpt een eventueel probleem. Dan moet koe het eerst zelf weer proberen. Maar mocht een kalf in de problemen komen, dan moet je soms wel ingrijpen en heb je geen tijd om eerst op een veearts te wachten. Weet niet hoe het zit bij melkvee, maar als je aan zo'n kalf blijft trekken (vleesvee in ons geval), dan krijgt zo'n beestje ook grote problemen met het verzuren van de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:50

Marije_jiplover schreef:
Probleem met de krik is dat je tussen de persweeën door niet mee kunt ontspannen,
Dat kun je wel, door de krik omhoog te heffen

En ook de juiste trekrichting is moeilijker met krik, je kunt niet even draaien om het kruis scheef door het bekken van de moeder te trekken.
Ook dat kan, je kan het kalf ook 'draaien'. Je moet dan namelijk de pootjes omwisselen, en dan kun je hem draaien.

Als je maar weet hoe je met zo'n ding om moet gaan, is zo'n krik een heel fijn ding.
De krik verbieden levert alleen maar meer dierenleed op, en wat dacht je van de boer, die dan zelf met al zijn kracht het kalf er uit moet trekken?. Die houd er ook geen goede rug aan over.

Begin mij steeds meer te ergeren aan wakker dier. Mensen die nog nooit in een stal geweest zijn, niet weten hoe het er aan toe gaat. Die blijven denken dat weidegang voor koeien het hele jaar door beter is dan koeien in een grote ruime frisse stal. Ik word er een beetje zat van dat veehouders steeds maar weer in een kwaad daglicht worden gezet.
Laten ze zich bezig houden met echte dierenmishandeling.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:03

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich hierom ergeren om wakker dier. De krik IS al verboden*best al lang), dat heeft wakker dier niet gedaan. Wakker dier zegt juist dat ze willen dat er alleen goede krikken op de markt komen en dat er gezorgd wordt dat mensen ermee om kunnen gaan.

Nu heb ik de krik goed en slecht gebruikt zien worden en slecht is echt heel naar. Niets met de weeen mee, maar gewoon hoppa eruit en dat waren dan degene die "goed" gingen. Heb ook fikse schade aan kalf en koe gezien erdoor.
Ik heb ook gezien hoe vele veehouders dingen normaal vinden die eigenlijk niet normaal zijn als je er wat beter over nadenkt. Vind dan ook dat er wel degelijk duidelijke normen moeten zijn en dat als een veehouder zich daar niet aan houdt hij/zij aangepakt moet kunnen worden.
Dat doe je niet door dit commentaar van wakker dier zo naast je neer te leggen, want als je behoort tot de groep die wel netjes omgaat met bv nu die krik, dan heb je baat bij een goede krik, die niet teveel kracht zet, heb je baat bij een krik die je kan ontspannen tussen de weeen door, heb je er baat bij als jij en mensen die bij je werken geleerd hebben hoe hier juist mee om te gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:04

amoj schreef:
Begin mij steeds meer te ergeren aan wakker dier. Mensen die nog nooit in een stal geweest zijn, niet weten hoe het er aan toe gaat. Die blijven denken dat weidegang voor koeien het hele jaar door beter is dan koeien in een grote ruime frisse stal. Ik word er een beetje zat van dat veehouders steeds maar weer in een kwaad daglicht worden gezet.
Laten ze zich bezig houden met echte dierenmishandeling.

Ik ben het zeker lang niet met alles eens van Wakker dier, eerder het omgekeerde Ze geven echter wel een signaal voor de veehouderij-sector.
Juist omdat de sector vaak een wat afgesloten wereld kan zijn en dingen vernormaliseren waar buitenstaanders misschien wel terecht vraagtekens bij zetten.