Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:19

Ann schreef:
Een Wajonger die noodgedwongen thuis woont (nog zoekende naar een baan en te weinig uitkering om zelfstandig te kunnen wonen) raakt zijn/haar Wajong uitkering helemaal kwijt bij deze plannen. Hoe kan degene dan ooit uit die situatie komen? Op zichzelf gaan wonen en een bijstandsuitkering aanvragen? De kans om werk te vinden gaat er alleen maar kleiner op worden.

Klopt, heb ook een scenario in mijn hoofd die ik met niets en niemand kan en wil delen.
Something about history.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:25

even voor de duidelijkheid, het staat nog allemaal niet vast he :)
van de link die eerder ook al gegeven en gequote werd
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... integratie
Citaat:
Behandeling wetsvoorstel Participatiewet

Het gaat hier om voorgenomen beleid. De Participatiewet moet nog verder worden uitgewerkt. Daarna zal de Tweede Kamer het voorstel behandelen. Na goedkeuring door de Tweede Kamer moet de Eerste Kamer het wetsvoorstel behandelen en goedkeuren.

ja er gaan dingen veranderen, maar hoe ze het uiteindelijk in het vat gaan gieten is gewoon nog niet duidelijk en staat dus ook nog niet vast

antje_vip

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:17

Er is al zo weinig werk, steeds meer mensen raken werkloos, en dan willen ze ook nog de Wajongers aan het werk zetten. Ik vermoed dat er altijd wel iemand ook solliciteert, die beter in de functie past dan de gemiddelde wajonger. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:20

antje_vip schreef:
Er is al zo weinig werk, steeds meer mensen raken werkloos, en dan willen ze ook nog de Wajongers aan het werk zetten. Ik vermoed dat er altijd wel iemand ook solliciteert, die beter in de functie past dan de gemiddelde wajonger. :(

hahaha
Niet alleen Wajongers hoor. Wij ouwetjes zijn te duur en ik moet nog een "paar" jaar

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:26

Phoe voor mij persoonlijk mag hij liever gisteren dan vandaag herkeurd worden. Maar dat is heel persoonlijk.
Ik ken nl iemand met een volledige wa jong ivm te moe om te werken, maar wel bewust moeder wordt. Daar heb ik behoorlijk moeite mee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:36

ja maar, als je niet kan werken kun je ook geen kind opvoeden :?
beetje boute stelling :P ken voorbeelden van prima moeders die idd niet kunnen meedraaien op de werkvloer :j

okay, als de persoon idd 22 uur p/d aan het bijkomen is van de normale dagelijkse dsingen dan denk ik ook van "goh , is dat dan wel zo een wijs idee"

maar goed, herkeuring lijkt me geen probleem, vrees alleen wel dat ze tegen wil en dank mensen de werkvloer op willen hebben en er een flinke groep tussen wal en schip gaan vallen , die dus in theorie volgens de keuringseisen zouden kunnen werken, maar in de praktijk kunnen ze geen kant op omdat het werk er niet is, of de werkvloer niet voldoende aangepast kan worden naar de noden van die groep.

daarnaast heb je idd ook nog het stukje dat volledig gezonde mensen al niet aan het werk zijn te krijgen ivm te weinig vacatures en bedrijven die vacatures invullen met verkapte vrijwilligers(werkervaringsplaatsen en stageplekken waarbij de werknemer een volledige werkweek vol volledig belaste werkzaamheden uitvoert voor ene onkostenvergoeding) ipv het werk als normale baan aan te bieden ,
en de vacatures die ik voorbij zie komen specifiek voor mensen met ene functie/arbeidsbeperking zijn weer vacatures dat ik denk "ja tuurlijk, want de gemiddelde wajonger kan prima 40 uur zwaar lichamelijk werk doen en nee, natuurlijk kan iemand met een functiebeperking geen denkwerk doen...."

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:34

Ann schreef:
Een Wajonger die noodgedwongen thuis woont (nog zoekende naar een baan en te weinig uitkering om zelfstandig te kunnen wonen) raakt zijn/haar Wajong uitkering helemaal kwijt bij deze plannen. Hoe kan degene dan ooit uit die situatie komen? Op zichzelf gaan wonen en een bijstandsuitkering aanvragen? De kans om werk te vinden gaat er alleen maar kleiner op worden.

Lijkt me toch terecht.
Mijn kinderen hebben ook eerst thuis moeten wonen ,werken en toen pas op zich zelf gaan wonen.
Lijkt me de correcte volgorde

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:38

Zitten best veel mensen met een wajong uitkering, terwijl zij prima kunnen werken met een simpelere uitkering.
Zo ken ik mensen die de hele dag wel paardrijden/op de computer zitten etc, maar 2/3 daagjes werken op kantoor achter computer, neee, dat kan écht niet.

Echt niet voor iedereen zo hoor, maar daarom mogen wajong mensen wel herkeurd worden.

Al hoop ik dat het voor de mensen die het wel écht nodig hebben, het niet word 'afgepakt' uiteraard.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:52

Wat ik jammer vind is dat mensen vrij snel oordelen zonder dat ze echt weten wat er speelt.Ik heb ook een wajong uitkering. Rij ook paard en mest uiy etc. Helaas wil dat niet xzeggen dat ik een werksituatie aankan.
Ik zou dolgraag willen werken helaas kan ik de druk van een baan niet aan.
Begeleiding vanuit de uwv is minimaal
Dus idd herkeuring is een goed iets. Maar wel iets dat extra veel stress opleverd voor mensen met een angststoornis en chronosch stress syndroom.

Alleen omdat je iets niet begrijpt betekend niet dat het dus ook niet kan.

Ik ben heel benieuwd wat ze gaan doen. En als ze willen dat er meer mensen gaan werken zullen ze passende banen moeten creëer en en niet opheffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:59

Ik heb ook een wajong , banen liggen niet voor het oprapen en heb een bijbaan. Aangezien ik het huis uit moet zoek ik liever werk , maar ongeschoold met hooguit een mbo niveau 1 dierverzorging kom ik er niet. Zodra ik eruit ben kan ik opzoek naar werk in dat plaatsje en eventueel vrijwilligerswerk . Werken kan ik wel , alleen mijn gedrag is soms niet helemaal ok.

Ik heb pdd-nos en sinds mijn eerste dag dat ik 18 was een wajong , val onder de oude regeling.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:05

takkie_muis schreef:
Ik heb ook een wajong , banen liggen niet voor het oprapen en heb een bijbaan. Aangezien ik het huis uit moet zoek ik liever werk , maar ongeschoold met hooguit een mbo niveau 1 dierverzorging kom ik er niet. Zodra ik eruit ben kan ik opzoek naar werk in dat plaatsje en eventueel vrijwilligerswerk . Werken kan ik wel , alleen mijn gedrag is soms niet helemaal ok.

Ik heb pdd-nos en sinds mijn eerste dag dat ik 18 was een wajong , val onder de oude regeling.

Maar wel goed dat je iig een bijbaan hebt, en opzoek bent om vrijwilligerswerk te doen, dat je toch iets doet. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:21

MelanieB schreef:
takkie_muis schreef:

Maar wel goed dat je iig een bijbaan hebt, en opzoek bent om vrijwilligerswerk te doen, dat je toch iets doet. +:)+

Ja dat is mijn insteek ook , wil niet mijn handje ophouden voor wat hoort wat. heb tot voor kort op de zorgboerderij me uitgeslooft , ook om hem te behouden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:33

Als je elke dag zoveel werk kan verzetten ben je ook niet arbeidsongeschikt, maar moet je de juiste werkplek vinden.. Dat is hier dus niet aan de orde, anders wist ik het wel..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:34

Zelfs voor vrijwilligerswerk werd ik niet aangenomen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:35

:') Ik hoop dat ik wel aangenomen ervoor wordt , banenmarkt ligt op zijn gat dus moet uitwijken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:39

takkie_muis schreef:
:') Ik hoop dat ik wel aangenomen ervoor wordt , banenmarkt ligt op zijn gat dus moet uitwijken.

Ik vind jou situatie wel nog steeds raar tak. Ik snap een boel van wat ik gelezen he echt niet. Niet ten nadele van jou maar van de hulpverlening, nu rommel je alsnog zelf maar aan!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:41

ik heb ook een wahjong. viel nog net onder de oude regeling.
heb deze wahjong ivm mn epilepsie. ben voor ruim 80% afgekeurd. kan niet tegen stress en spanning want dan ga ik al tegen de vlakte.
een vaste baan is voor mij geen optie. wel geprobeerd, maar geen enkel bedrijf wou me aannemen ivm mijn epilepsie.
Ben nu op vrijwilligersbasis aan de slag. en dit bevalt erg goed.
Gewoon een open sollicitatie de deur uitgedaan.werk met mens en dier( een hondenpension).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:23

moonfish13 schreef:
takkie_muis schreef:

Ik vind jou situatie wel nog steeds raar tak. Ik snap een boel van wat ik gelezen he echt niet. Niet ten nadele van jou maar van de hulpverlening, nu rommel je alsnog zelf maar aan!

Ja mijn situatie is vreemd (ik stuur je nog pb :) ) , ja ik rommel heerlijk aan :')

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:28

Ik vind het allemaal zo eng en zo spannend, eigenlijk ook helemaal niet goed dat ik dit bericht gelezen heb want ik knalde gelijk door mijn spanningskabel heen en heb gebeld met de hulpverlening.

Ik heb oude wajong, diverse psychische stoornissen en vind het echt helemaal niks deze onrustige tijden.
Ja, ik snap dat er bezuinigd moet worden en ja ik snap ook dat elke nederlander daar aan mee gaat doen. Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Eigenlijk heb ik meer problemen met de onduidelijkheid die ik krijg van de regering. Ze praten veel maar zeggen niks!
Zijn keuzes niet concreet, maak ze niet bekend, dit zorgt echt niet alleen bij mij voor meer spanning.
Maarja, wie ben ik?

Vrijwilligerswerk wel gedaan maar werd telkens een soort van "ontslagen" omdat ik het werk niet aankon. Ben al een dik jaar bezig met een cursus die je met paar maand af kan hebben en het vlot allemaal niet echt lekker.

Ik hoop dat er in de toekomst minder gekeken word naar de arme zielige eenzame mensjes die acuut uit het buitenland hier op de stoep staan voor geld maar dat er ook gekeken word naar hoe het komt dat familie bepaalde familie leden niet meer kan ondersteunen. Grof gezegd: Wij nederlanders moeten maar terug kunnen vallen op familie en mensen die hier geen familie hebben die kunnen dat niet dus hebben prioriteit in alles.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:32

Tak: gewoon de instelling waar je zat en met welke mensen. Imo hebben ze het behoorlijk fout aangepakt. Vooral omdat ik het idee heb dat je niet gek of onwillend bent. :-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:38

moonfish13 schreef:
Als je elke dag zoveel werk kan verzetten ben je ook niet arbeidsongeschikt, maar moet je de juiste werkplek vinden.. Dat is hier dus niet aan de orde, anders wist ik het wel..

thuis werk verzetten zonder druk en dwang is heel wat anders dan dagelijks op bepaalde tijden , bepaalde werkzaamheden uitvoeren die aan een bepaalde standaard voldoen , ik ken uit de praktijk voldoende mensen die thuis op hun eigen initiatief prima allerhande werkzaamheden kunnen uitvoeren(huishouden runnen, een paard rijden , een stal uitmesten etc) die je echt niet in een baan kunt plaatsen, je denkt te simpel...
net zoals idd sommige mensen te moeilijk denken , want andersom kan idd ook net zo goed, dat mensen wel kunnen, maar wat begeleiding nodig hebben om weer tot een baan te kunnen komen.
moet die begeleiding er wel zijn natuurlijk ;)

(ik doel met deze post niet op een persoon uit het topic, maar algemeen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:43

Moonfish : dat begrijp ik , ze hebben fouten gemaakt en ik ook . Wil ze niet over 1 kam scheren maar het waren ... , alles daar deugde ook niet in mijn ogen en die van meerdere daar. In het weekend kwam er niemand te voeren , en elke keer het zelfde smoesje gebruiken van oh ja vergeten ik zal het melden en dan het volgend weekend kwam er weer niemand. Wij waren met 10 man en een andere woonvorm elder met 6 en hun kregen meer geld elke week voor de boodschappen , en wij konden vaak niet genoeg krijgen. Moest mijn huisgenoot koken en vroeg ze of ze even aardappelen voor haar wouden pakken want ze wist niet hoeveel waren het er te weinig en werdt ze de grond ingetrapt , van ja zoveel had ik en ze schilt te dik. Heb toen ook gezegd dat het veel kleinere aardappels was en ze even normaal moesten doen (roepen ze de hele groep bijelkaar van ja ze schilt te dik (laten de schillen zien en een emmer met aardappelen want ja zoveel waren het hoor) nou toen heb ik het voor haar opgenomen en zijn we uit protest naar de snackbar gefietst.

En er was niks geen werk meer voor me (de schapen waren eerst 100 en toen 5 , de frieze fok paarden gingen met de eigenaar mee en de geiten gingen dood) , was ik niet fit moest ik maar doorwerken en anders was ik maar lui.

Wou je de pony's doen dan was er geen tuig , nee dat nam de eigenaar mee. Touwen longeerlijnen , uhm zadels en hoofstellen alles nam ie mee.

Goed dat is mij kant , hun kant is vast heel anders. De jongste is nu 4 jaar oud daar , en de oudste is 17 . De begeleiding kan niks met de 4 jarige omdat hij ze niet mag , mijn vriendin van daar brengt hem naar bed omdat het anders niet lukt. De 9 jarige slaat iedereen , de 4 jarige ook gewoon en meneer steelt en bedriegt iedereen en haalt het bloed onder ieders nagels uit.

Maar ik moet ophouden,wind me lichtjes op :o

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:24

cam schreef:
Ann schreef:

Lijkt me toch terecht.
Mijn kinderen hebben ook eerst thuis moeten wonen ,werken en toen pas op zich zelf gaan wonen.
Lijkt me de correcte volgorde

Wel als er een gelijkwaardige kans zou zijn op het vinden van werk, die kans is erg klein voor mijn kind met alleen een ´diploma´ dat ze vso onderwijs heeft gevolgd. Eigenlijk nihil zonder de ondersteuning en contacten van een jobcoach. En die jobcoach gaat wegvallen bij dit wetsvoorstel.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:33

Wat het probleem is met Wajong, is dat nu 1 op de 10 jongeren instroomt in de Wajong. Dat is heel erg veel. Zijn dan echt al deze jongeren arbeidsongeschikt? Ik geloof het niet, maar als ze zo doorgaan zijn er straks iets van 500.000 Wajongers. Dat is gewoon onbetaalbaar, dus ik snap die nieuwe regeling heel goed. Dan heb je hetzelfde effect als bij de WAO. Alleen nog Wajong voor wie écht niet kan werken. Zo ken ik ook iemand met Wajong met darmproblemen, maar ondertussen wel zwart bijverdienen met oppaswerk en huiswerkbegeleiding :') . En in Nederland hebben we nog steeds een hele ruime verzorgingsstaat, maar alleen voor wie dat echt nodig heeft. Dus niet standaard voor elke kwaal. Daarnaast vind ik het verkeerd om iemand op zijn 18e al helemaal af te schrijven. Je kunt beter tweejaarlijks kijken naar wat iemand wel kan dan een uitkering tot pensioenleeftijd te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:38

Ja klopt ken genoeg daarvan..