De maatschappij van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:06

Ik ga geen namen noemen, dat is nergens voor nodig maar een voorbeeld van bokt was een meisje met een stoornis die ergens werd weggestuurd. Daar werd bijzonder nijdig op gereageerd en daar werd ook tegen gezegd dat ze maar even moest veranderen. Maar dat dat niet zo simpel is vanwege die stoornis werd vergeten. Dit is één voorbeeld, ik zie het veel vaker voorbij komen en daarbij word vaak één ding er uit gelicht en tot in den treure uitgekauwd. De rest wordt "vergeten" en er van uitgaan dat ik het alleen heb over klaagtopics is ook al zoiets. Ik schrijf nergens dat ik het alleen over klaagtopics heb, zelfs als je niks te klagen hebt kun je de pineut zijn maar de woorden van een ander (in dit geval die van mij) op zo'n manier aanpassen aan je eigen mening is eigenlijk precies wat ik bedoel, zeker omdat er een bedekte sneer richting die mensen uitkomt (als je de mening van een ander niet wil moet je je maar stil houden).

Amaris

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:11

Als je een stoornis hebt waarvan een diagnose is gesteld, ja, dan is het inderdaad cru om maar even te zeggen: je moet veranderen. Dat gaat zomaar niet. (ik heb trouwens wel een aardig idee van welk topic je bedoeld).

Maar dan is het nog altijd beter om met die stoornis in déze tijd te leven, dan zeg, pakweg 50 jaar geleden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:19

Ik heb het niet over het verleden. Toen was de onverdraagzaamheid waarschijnlijk net zo groot maar waren moeilijkheden minder publiekelijk, ik zelf steek geen moeite in nadenken over wat beter is aangezien dat toch weinig zin heeft.

En het is een voorbeeld, ook zonder stoornis krijg je genoeg naar je hoofd geslingerd van mensen die niet eens weten hoe je heet. Dat is mijn eigen irritatiepunt, dat mensen dingen roepen zonder te weten hoe het echt zit en ook niet de moeite nemen om daar achter te komen. Tegenwoordig wordt ook aan jonge mensen geleerd dat je eigen mening altijd goed is en wordt het aangemoedigd om die uit te dragen en ik denk dat daar het knelpunt zit want mensen weten niet meer wanneer ze moeten stoppen.

En dan werkt het in het echt leven nog anders dan op internet, het laatste maakt het nog net wat makkelijker om je mening neer te planten en er verder nooit meer over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:27

En als je nu wel graag wilt aanpassen maar je dat gewoon niet kunt? moet je dan ook maar je mond houden?

Dat van die prestatie dwang dat is wel iets wat ik als negatief ervaar. Aan hoge verwachtingen voldoen en niet klagen. Sneller werken, meer arbeid verrichten in dezelfde tijd of soms zelfs minder tijd.
De werk druk stijgt en kun je niet mee komen, voor jou tien anderen.
Door de crisis en bezuinigingen van de laatste twee jaar zie je dat werkgevers alleen de beste werknemers aannemen.
De Poel van werknemers is zo ongelofelijk groot dat ze ook strenge selectie kunnen uitvoeren.
Dat betekend dat alleen de persoon die sterk in de schoenen staat, die keihard kan en wil werken, flexibel is en het liefst nooit ziek is meer kans maakt.
Als je niet flexibel kan zijn dan val je al snel buiten de boot.
Mensen accepteren het, klagen niet (immers tien anderen voor jou) met resultaat overspannen, burn-out of zelfs depressie.

En ja dan kun je zelf wel kiezen ik ga niet mee in die hectiek maar kiezen om niet mee te doen, kan ook betekenen geen baan en geen geld op de plank.
En dan kun je emigreren als oplossing aandragen maar veel mensen hebben ook nog familie en soms zelfs zorg voor familie en dan is emigreren wel het laatste waar je aan denkt.

Ik begrijp best dat je dan een beetje moe wordt van al die hectiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:29

Bromfiets _/-\o_

Enkele reacties in dit topic geven al wel aan dat het helaas niet zo simpel is om er niet aan mee te doen als je dat niet wilt en/of kunt. Maar lieve TS, dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. :)
Ik kan en wil ook niet meedoen met wat de norm is in de maatschappij, heb dat lang geprobeerd en ben daardoor net zo lang ongelukkig geweest. Nog steeds is het niet simpel, om de redenen die Bromfiets noemt, maar ook met kleine veranderingen merk ik verschil. Een voorbeeld daarvan is het 24/7 bereikbaar 'moeten' zijn via mail/whatsapp/weet ik veel wat. Doe ik niet meer. 's Avonds gaat mijn telefoon op stil, berichten beantwoord ik doorgaans 1 keer per dag en verder kijk ik er niet naar. Het levert helaas vaak verontwaardigde mensen op want je 'hoort' toch binnen een uur te reageren, en dat geeft soms wel stress, maar de rust die het wegleggen van dat stomme apparaat geeft houdt dat wel in balans.

In de 'grote' wereld ben ik totaal niet op mijn plaats, maar ik probeer steeds meer een eigen fijne kleine wereld te maken waarin ik de energie krijg om me in de grote wereld staande te houden. Aan sommige dingen ontkom je helaas niet, maar door bij jezelf te blijven kan je wel heel veel langs je heen laten gaan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:36

Amaris schreef:
Maar dan is het nog altijd beter om met die stoornis in déze tijd te leven, dan zeg, pakweg 50 jaar geleden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Heb je het topic van ADHD al eens voorbij zien komen en gelezen?
Daar is toch echt wel te stellen dat mensen vroeger met bepaalde stoornissen niet eens op vielen simpel weg omdat de tijd minder gehaast en minder prestatie gericht was.
En die ontwikkeling van presteren maakt dat die mensen wel opvallen en problemen krijgen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:37

En in welke tijd waren we minder gehaast en minder prestatiegericht dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:12

Sorry ts, maar ik heb bijna medelijden met hoe je in het leven staat.
Wat een negativiteit en wat een vertekend beeld wat mij betreft.

Ben maar blij dat sommigen zo prestatiegericht zijn. Kan je het je voorstellen dat jan met de korte achternaam ons land regeert of bij jou een open hart operatie uitvoert? Ik niet, en daarom ben ik blij dat zij prestatie gericht zijn, de besten willen zijn en door hun prestatiegerichtheid ook de beste kunnen zijn.

Jullie doen allemaal net of niet prestatiegerichte mensen hopeloos zijn in het leven?! Wat een quatsch. Maar wil je de beste posities, tja dan moet je ook de beste zijn. Selectie en wat mij betreft ook een 'survival of the fittest'. Nederland is daarin zo slecht nog niet. Ga maar eens naar de medical schools en law schools in Amerika kijken. Dan weet je wat prestatie gericht werken is. Nederland is peanuts.

Noem een voorbeeld als 24u bereikbaar moeten zijn via whatsapp? Die druk die jij voelt, voel ik helemaal niet. Ik ben bereikbaar als ik dat wil, en whatsapp op de momenten dat ik dat wil. Maakt mij niet uit wat iemand daarvan vindt :)
Laat je ajb niet zo beïnvloeden door anderen hoor. Leef je eigen leven, op je eigen tempo, en met je eigen prestatie normen.

En individualistisch? Ja, en ik vind het heerlijk. Vergeet ook dat niet he. Jij wil een praatje maken met de buren, ik hecht daar totaal geen waarde aan. Heeft niets met de wereld van nu te maken. Sommigen hebben gewoon niet altijd zin in anderen. We leven nu eenmaal niet in een gezellige jagers en verzamelaars stam in Afrika waar ze allemaal op elkaar aangewezen zijn en waar je wel als groep moet functioneren om te kunnen overleven. Gelukkig niet zeg ;)

Laten we het over misdaad loont maar helemaal niet hebben want dat is zo'n uit je duim zuig punt.

En wil jij onbewerkte producten? Prima, maar neem je dan ook de mislukte oogsten voor lief, en dus geen eten en de eventuele ziekten die eten bij zich dragen?

Je leeft in een maatschappij van nu, probeer niet zo om je heen te schoppen want je hebt er alleen jezelf mee. Stel je eigen grenzen, doe je eigen ding en maak je wat minder druk om 'misdaad loont' en allerlei van dat soort onzin!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:19

Niwla schreef:
Het is denk ik ook hoe je zelf in het leven staat.

Niks mis met realistisch denken ;)

Ik zie het ook allemaal, maar mijn geluk is; het boeit me niet. Sorry, maar het maakt me echt niet uit.
Heb ook slaag gehad omdat meiden aandacht te kort hadden, nah jammer maar helaas, ik bekijk het positief en zie dat ik vele malen sterker in mijn schoenen sta als gemiddelde puber, en helaas ook gemiddelde volwassene.

Het ene eerlijke gezin heeft honger, de andere oneerlijke buitenlander heeft een paar ton door zijn handeltje, tja balen, als je niet inziet dat eerlijk zijn je niet vaak iets oplevert in deze maatschappij is dat je eigen probleem.

Dat het hier altijd draait om presteren is overigens geen enkel probleem, je moet een doel voor ogen hebben, het is pas een probleem als het over de rug van (de gezondheid van) kinderen (China bijvoorbeeld) of dieren gaat.

De maatschappij is over het algemeen om te kotsen, vind ik zelf, maar gelukkig denk ik daar alleen aan als ik daar toevallig aan wil denken. :Y)

Edit: Van mij mogen ze trouwens de 'zieke mensen' opruimen, zal ook een hoop schelen. Alle mensen die mensen verkrachten, dieren verbranden (of met messen bewerken, van bergen duwen, in extreem diep water duwen) etc. wat gaat dan in je brein rond? :r Voor moord kan ik best vaak begrip hebben.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 14-11-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:22

Amaris schreef:
En in welke tijd waren we minder gehaast en minder prestatiegericht dan?

Ik denk dat het iets anders gezegd kan worden, vroeger waren er lang niet zoveel prikkels en was er veel meer structuur. Papa werkte, mama was thuis, jij ging naar school en daarna buiten spelen tot etenstijd. Vermaak bestond uit buiten bezig zijn of thuis lezen/spelletjes en als je mazzel had was er een zwart wit tv waar je even een uurtje naar kon kijken. Had je zelf de leeftijd om te werken dan deed je dat en in het weekend met vrienden uit, maar dan wel van 21.00 tot 01.00 en alleen op zaterdag. Er was veel meer rust en voorspelbaarheid, saai?? Ja, soms wel maar je had wel de zekerheid dat je precies wist waar je aan toe was.
Kijk hoe het nu gaat, een 24 uurs maatschappij waar alles op elk moment te zien , te kopen en te onderzoeken is. Weinig qualitytime en veel quantitytime, alles moet veel, groot, snel en het liefst gisteren nog. Iedereen word daar noodgedwongen in meegezogen en als je om wat voor redenen niet tegen kunt heb je dikke pech want het word alleen maar meer. Niet voor niets schieten bureaus die Mindfullness cursussen als paddenstoelen uit de grond. Er zijn veel meer mensen die op zoek zijn wat ze nu eigenlijk willen met hun leven en het in eigen hand proberen te nemen in plaats van geleefd te worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:23

er staan geen onwaarheden in de OP ....dat heeft niets te maken met op een bepaalde manier in het leven staan.Gewoon het journaal af en toe kijken en we komen allemaal tot dezelfde conclusie volgens mij.

Daarom woon ik op een berg in Frankrijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:23

xSlvna schreef:
Niwla schreef:
Het is denk ik ook hoe je zelf in het leven staat.

Niks mis met realistisch denken ;)

Ik zie het ook allemaal, maar mijn geluk is; het boeit me niet. Sorry, maar het maakt me echt niet uit.
Heb ook slaag gehad omdat meiden aandacht te kort hadden, nah jammer maar helaas, ik bekijk het positief en zie dat ik vele malen sterker in mijn schoenen sta als gemiddelde puber, en helaas ook gemiddelde volwassene.

Het ene eerlijke gezin heeft honger, de andere oneerlijke buitenlander heeft een paar ton door zijn handeltje, tja balen, als je niet inziet dat eerlijk zijn je niet vaak iets oplevert in deze maatschappij is dat je eigen probleem.

Dat het hier altijd draait om presteren is overigens geen enkel probleem, je moet een doel voor ogen hebben, het is pas een probleem als het over de rug van (de gezondheid van) kinderen (China bijvoorbeeld) of dieren gaat.

De maatschappij is over het algemeen om te kotsen, vind ik zelf, maar gelukkig denk ik daar alleen aan als ik daar toevallig aan wil denken. :Y)

De andere oneerlijke buitenlander? Over discriminatie gesproken. Jij vindt de maatschappij om te kotsen maar daar werk je blijkbaar net zo hard zelf aan mee door te discrimineren. En dat vind ik nou om te kotsen.
En meid, je bent 16, kom maar terug over een jaar of 10 als je echt weet wat de maatschappij inhoudt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:24

Maar geerke, is het daar ook echt beter...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:25

geerke schreef:
er staan geen onwaarheden in de OP ....dat heeft niets te maken met op een bepaalde manier in het leven staan.Gewoon het journaal af en toe kijken en we komen allemaal tot dezelfde conclusie volgens mij.

Als je dat aan het journaal af wil kijken dan heb je echt geen kaas van de journalistiek gegeten.
Je weet toch wel dat het journaal alleen de meest verschrikkelijke en aandachttrekkende items uitzendt he. Dus een afspiegeling van het dagelijks leven is het absoluut niet!!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:26

Rowdine schreef:
De andere oneerlijke buitenlander? Over discriminatie gesproken. Jij vindt de maatschappij om te kotsen maar daar werk je blijkbaar net zo hard zelf aan mij door te discrimineren. En dat vind ik nou om te kotsen.
En meid, je bent 16, kom maar terug over een jaar of 10 als je echt weet wat de maatschappij inhoudt.

Bij wijze van, even om het contrast aan te geven tussen 'eerlijke mensen' (die hier misschien al generaties wonen) en oneerlijke mensen die 'net komen kijken' (wat betreft leeftijd, hoelang ze hier al wonen). Ken veel, heel veel mensen die zelf in die wereld zitten, mensen die al eeuwen 'Nederlands bloed' hebben.

Beetje kortzichtig om mijn reactie gelijk als discriminerend te beoordelen, dat is een kwestie van lezen en interpreteren, je leest het zoals je het lezen wilt hè.

Edit: Ik zie inderdaad dat ik het wat onduidelijk getypt heb.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 14-11-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:27

xSlvna schreef:

zolang ik geen nieuws kijk en geen mensen zie gaat het prima....zodra er mensen uit Nederland op bezoek komen(schoonfamilie)Komt het uiterlijk vertoon en prestatie,egoisme,ontevredenheid enzo weer om de hoek kijken :+

Jaaa...journaal verzint vanalles...er was ook geen wind op de fillipijnen.

Mimo

Hanneke84 schreef:
Gewoon emigreren, heb je daar geen of veeeel minder last van ;)
Het is namelijk (gelukkig!) niet overal op de wereld zo.

helemaal mijn idee Hanneke ;-)

Anoniem

xSlvna schreef:
Rowdine schreef:
De andere oneerlijke buitenlander? Over discriminatie gesproken. Jij vindt de maatschappij om te kotsen maar daar werk je blijkbaar net zo hard zelf aan mij door te discrimineren. En dat vind ik nou om te kotsen.

Bij wijze van, even om het contrast aan te geven. Ken veel, heel veel mensen die zelf in die wereld zitten, mensen die al eeuwen 'Nederlands bloed' hebben.

Beetje kortzichtig om mijn reactie gelijk als discriminerend te beoordelen, dat is een kwestie van lezen en interpreteren, je leest het zoals je het lezen wilt hè.

Kortzichtig? Lezen en interpreteren doe ik en kan ik prima. Ik lees namelijk dat er staat: een andere buitenlander. Dat wijst prima op discriminatie. Een kwestie van je woorden weten te kiezen meisje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:29

Rowdine schreef:
geerke schreef:

Als je dat aan het journaal af wil kijken dan heb je echt geen kaas van de journalistiek gegeten.
Je weet toch wel dat het journaal alleen de meest verschrikkelijke en aandachttrekkende items uitzendt he. Dus een afspiegeling van het dagelijks leven is het absoluut niet!!!

goed nieuws is geen nieuw,dan moet je naar het hart van nederland kijken...die besteden aandacht aan andere dingen.
Waarom moet ik journalist zijn om het journaal te bekijken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:30

geerke schreef:
xSlvna schreef:

zolang ik geen nieuws kijk en geen mensen zie gaat het prima....zodra er mensen uit Nederland op bezoek komen(schoonfamilie)Komt het uiterlijk vertoon en prestatie,egoisme,ontevredenheid enzo weer om de hoek kijken :+

Dat is dus wat ik bedoel, alle informatie die via allerlei kanalen op ons inbeukt, ik kan me ook goed voorstellen dat de maatschappij verhard en onverschillig word/is door alle rotzooi die er over onze hoofden word uitgestort. Het is dat ik niet zo ver van mijn kinderen weg wil maar anders had ik de berg naast Geerke allang bezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:30

geerke schreef:
xSlvna schreef:

Gebrek aan lees kwaliteit dat is iets waar ik me 100 keer meer aan stoor dan aan mensen die bijzonder prestatie gericht zijn.
Ik zeg NERGENS dat het journaal iets verzint. Ik zeg wel dat zij alleen de meest schokkende zaken weergeven. Dit is een feit!
En als je dat op jouw leeftijd nog niet weet, tja sorry maar dan heb je echt oogkleppen op en dan begrijp ik je interpretatie van de maatschappij wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:32

Rowdine@...Verder alles goed? ;)
Jij begint toch met mij denigrerend te benaderen?Je mag blij zijn dat ik een goed humeur heb vandaag..

xSlvna

----
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 14-11-13 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

geerke schreef:
Rowdine schreef:

goed nieuws is geen nieuw,dan moet je naar het hart van nederland kijken...die besteden aandacht aan andere dingen.
Waarom moet ik journalist zijn om het journaal te bekijken?

Sorry maar jij kan gewoon niet lezen. Het heeft geen zin om met jou in discussie te gaan want je leest gewoon niet.
Journalist zijn om het journaal te bekijken? Echt waar je dat nu weer vandaan haalt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:34

geerke schreef:
Rowdine@...Verder alles goed? ;)
Jij begint toch met mij denigrerend te benaderen?Je mag blij zijn dat ik een goed humeur heb vandaag..

Kijk en dat is dus waar ik me aan stoor: 'je mag blij zijn dat ik een goed humeur heb vandaag'? En anders, wil je me komen opzoeken, wil je dan een misdaad plegen die geloond wordt in onze individuele maatschappij, die vervolgens op een gekleurde weergave in het nieuws komt?
Tjeetje ik deins nu wel terug hoor.