Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Voel jij je in je privacy aangetast?

Ja,maar moet kunnen.
16 (9%)
Ja,mag absoluut niet.
55 (33%)
Nee.
42 (25%)
Maakt me niet uit.
50 (30%)
Weet niet.
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 164

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:03

Jij kunt wel denken dat je niets te verbergen hebt, maar een ander kan dat heel anders zien.
Stel dat dit ineens niet meer zo'n veilig land is.....zijn er wellicht ineens zaken die je beter niet had kunnen zeggen in het verleden en nu wel gedocumenteerd staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:06

Sizzle schreef:
Jij kunt wel denken dat je niets te verbergen hebt, maar een ander kan dat heel anders zien.
Stel dat dit ineens niet meer zo'n veilig land is.....zijn er wellicht ineens zaken die je beter niet had kunnen zeggen in het verleden en nu wel gedocumenteerd staan.

Dat vind ik een beetje vergezocht en daar ga ik dus ook niet vanuit.

Anoniem

Re: Politie ziet wat je waar besteld,voel jij je bespied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:09

Omdat het niet 'tastbaar' of direct merkbaar is, is het voor velen een ver van m'n bed show denk ik.

Maar ik vind het zéker ver gaan en ook grote inbreuk op de privacy.
Dat je privé leven in de gaten gehouden kan worden (en misschien wel wordt) via je internetverbinding is niet erg, maar wat vind je er van als diezelfde agent elke avond door je ramen heen gluurt, om te kijken wat je aan het doen bent?

Want dat is het in feite, maar je ziet het niet direct.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:10

Het enige wat je hier te verbergen zou kunnen hebben is of je illegaal vuurwerk koopt via internet. De politie let echt niet op alles wat iedereen doet!! Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze weten dat jij gister dat ene leuke jurkje via internet hebt besteld.. Dat weten ze namelijk niet. Zijn ze ook niet in geïnteresseerd.
Ja, de politie kan (en mag met een goede reden) jou helemaal checken en alles. Maar dit doen ze alleen als je verdacht wordt van een misdrijf. Echt niet zomaar. Hoe wil je ooit 17 miljoen mensen 24/7 in de gaten houden. Zeker nu de helft van de mensen constant online is via hun mobiel is dat echt niet haalbaar.

Ik heb er helemaal geen problemen mee dat ze deze sites in de gaten houden en klanten emails sturen over wat ze hebben gekocht. Alleen maar fijn dat er minder kans is dat ik halve bommen naar mijn hoofd krijg rondom oud en nieuw!!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:11

Celiien schreef:
lieveli schreef:
Het maakt mij echt niet uit dat ze kunnen zien wat ik bestel. Ik wens ze veel succes met mijn jurkjes en schoenen.

Als je niks illegaals bestelt heb je niets te verbergen. Ik vind het juist top dat ze illegaal vuurwerk kopen proberen te bestrijden.

Dit Dus!
Denk je nu echt dat de politie het ook maar iets boeit hoe vaak je condooms, kleding, jurken of seksspeeltjes besteld? tuurlijk niet. Ze proberen hiermee de illegale handel over internet aan te pakken. ze kijken alleen naar de stromingen die verdacht zijn, en zelfs daar zullen ze vast steekproeven uit gaan trekken. Anders komen er binnenkort wel heel veel vacatures vrij bij de politie, als ze alles 24/7 nachecken van elke nederlander :=

Oh daar zal je nog van staan te kijken.. Niet gehoord van de mevrouw met de uitkering die "betrapt" werd op het regelmatig kopen van een stukje biefstuk, waarnaar haar uitkering is stopgezet?

Privacy heeft niemand meer in Nederland. Je zou voor de aardigheid deze docu eens moeten kijken: http://panopticondefilm.nl/

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:12

precies. Of wat denk je van politieke meningen? Kan zomaar een regime aankomen dat niet zo blij is met mensen die bepaalde politieke denkbeelden hebben en daar maatregelen tegen neemt.

Wat nu normaal en geaccepteerd is hoeft dat morgen niet meer te zijn, dat kan morgen zelfs strafbaar zijn. Tijden veranderen constant, wat acceptabel is ook.

Vergeet ook niet dat wat je nu doet niet alleen door de Nederlandse politie bekeken (kan) worden, maar ook door bijvoorbeeld de VS, of GB. En met name de VS is behoorlijk paranoia als het gaat om bezoekers. Maar dat kan ook gevolgen hebben voor als je bij een Amerikaans bedrijf wil gaan werken om het maar eens dichtbij te houden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:14

Ik word er niet vrolijk van. Niet dat ik mij zorgen moet maken, maar het lijkt me toch dat men een redelijk vermoeden er van moet hebben dat je een misdrijf wilt begaan, voor men al jouw aankopen gaat bestuderen. Dus als men de illegale webshops gaat controleren, geen probleem. Maar als men alle webshops kunnen controleren, nee, dat gaat me te ver.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:17

Daarom betaal ik ook alles overal contant en bestel ik zelden online . Alles is terug te vinden en dat hoeft van mij niet zo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:18

Als je bang bent voor Big Brother, dan koop je vanaf nu niets meer via het internet, en ga je ook niet met je pinpas je boodschappen afrekenen. Dan neem je contant geld op bij de automaat en rekent alles contant af. Hoef je niet bang te zijn voor datamining en dat ook de Appie duidelijk kan zien wat jij voor producten aanschaft. Geen op maat gemaakte reclame meer in de bus. Oh, en die bonuskaart en de air miles en alle andere spaarprogrammas ook even stopzetten. Daarmee help je de lokale middenstand die het nu heel zwaar heeft door alle webshops die de kop opsteken, en gaan we weer terug naar hoe het vroegah was....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:16

Sizzle schreef:

Alles wat je op internet schrijft blijft gedocumenteerd...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:41

Inderdaad wil je niet dat je gevolgd wordt helemaal niets via internet doen.
Ik heb er werkelijk geen moeite mee.
Ik wens ze veel succes met het kijken wat ik online bestel :)
En wat ik op facebook of hier schrijf is ook niet wereldschokkend en dat ik ik een hennep kwekerij op zolder heb staan schrijf ik uiteraard ook nooit op internet :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:32

lieveli schreef:
Sizzle schreef:

Dat vind ik een beetje vergezocht en daar ga ik dus ook niet vanuit.

Oorlogen en uitleveringen leken in het verleden wel vaker vergezocht.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:00

Ik doe geen illegale dingen, dus ben er ook niet zo bang voor. En inderdaad, als je er moeite mee hebt, dan je geld maar weer contant opnemen en alles contant betalen. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:17

Littlke king :')

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:27

Inderdaad is het screenen van email verkeer ivm illegaal vuurwerk een zorgwekkende ontwikkeling. Wat is het volgende dat gescreend wordt? Waar eindigt de bemoeizucht van overheid en grote, machtige ondernemingen. Om even te verwijzen naar een ander topic hier op bokt, dit is ook de reden dat ik de AH bonuskaart niet ga registreren. Ik denk dat het big business is om koopgedrag te koppelen aan in de toekomst misschien de zorgverzekering (of andere verzekeringen) en andere bestanden. Dus pas op als je een pakje sigaretten of drank koopt en het bedrag pint over een paar jaar ben je misschien niet meer te verzekeren....;-). Overigens vind ik het prima dat bepaalde individuen en groepen in de gaten worden gehouden i.v.m. terreurdreiging.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:32

ik vind het pas inbreuk op de privacy en strafbaar als het niet voor veligheids doeleinden wordt gebruikt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:35

Ik vind deze ontwikkeling eng. En nog eens zeer schandalig ook.

Overigens is niet ieder zwaar vuurwerk illegaal, dan was de reactie van de politie wel anders geweest.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-11-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:35

Ik ben vooral benieuwd hoe dat werkt? Ik neem aan dat er sites zijn die "geflagged" zijn en mensen die daar bestellen dus automatisch ook een flag krijgen?

Op bepaalde bibliotheek boeken zit ook een "merk" Iedereen die het leent of koopt staat ook op een lijst. Mein Kampf het boek geschreven door hitler is daar een voorbeeld van.. (althans dat is lang zo geweest)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:37

chocobroodje schreef:
Ik ben vooral benieuwd hoe dat werkt? Ik neem aan dat er sites zijn die "geflagged" zijn en mensen die daar bestellen dus automatisch ook een flag krijgen?

Op bepaalde bibliotheek boeken zit ook een "merk" Iedereen die het leent of koopt staat ook op een lijst. Mein Kampf het boek geschreven door hitler is daar een voorbeeld van.. (althans dat is lang zo geweest)

Doodsaai boek, eigenlijk. Dat merk zegt overigens ook weer genoeg, bah.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:40

Ik snap werkelijk niet dat er nog mensen zijn die zich vastklampen aan de illusie dat je privacy moet hebben in deze tijd. Dat heb je simpelweg niet meer, de politie/regering noem maar op weet alles van je, wees daar maar niet bang voor :P

Bestellingen op het internet zijn altijd te traceren, zelfs door een goede hacker, zonder dat je er weet van hebt.

Of het moreel gezien te verantwoorden is, nouja nee, niet echt. Maar dat maakt de veiligheidsdienst/regering weinig uit denk ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:40

Van mij mogen ze vuurwerk zelfs helemaal afschaffen dus ik juich dit initiatief eigenlijk enkel toe.

Verder zal het me een zorg zijn dat ze bestellingen kunnen volgen. Privacy is in de moderne maatschappij sowieso relatief. iedereen die hier reageerd kan gevolgd en uitgezocht worden. Daar zou ik me drukker om maken dan om het feit dat ze kunnen zien of je vuurwerk of dat rode jurkje ipv die groene schoenen besteld. :(:)

Als ik nu de douche of mijn wc bezoeken zou moeten gaan delen met de p'litie... Dan zou ik wel stilletjes een probleem krijgen met ze. _O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:44

Ik heb er totaal geen problemen mee. :)
Denk je nou echt dat de politie alles uit gaat zoeken van wat je koopt op internet :') Tuurlijk niet, dan zouden ze alle 16 miljoen Nederlanders in de gaten moeten worden gehouden, dat gaat niet lukken.
Als je verdachte dingen doet, ja dan wel. Als je bijvoorbeeld heel erg opzoek bent naar wapens, en ander illegaal spul, dan gaan ze wel uitkijken. Als je dan ook nog in een vliegtuig stapt, heb je kans dat een 'agent' (marechaussee) in gewone burgerkleding je in de gaten houdt.
Dus ja, dan wordt je wel bespied en gevolgd. Ik vind het alleen maar goed, het is voor de veiligheid. De politie/ marechaussee houdt zich echt niet bezig met mensen die kleding of wat dan ook kopen :+

En dat van het illegale vuurwerk, is dat niet gewoon een automatische mail van de politie? Of iets wat helemaal niet van de politie is? Iets zoals een virus?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:47

Bij het bestellen van illegaal vuurwerk krijg je echt geen waarschuwing...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:48

Dan krijg je bezoek denk ik. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:50

Ayasha schreef:
Dan krijg je bezoek denk ik. :D

Exact. Zoals ik net al zei, zwaar is geen synoniem voor illegaal.