'Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:34

LadyMadonna schreef:
En als je pertinent geen donor wilt zijn prima, maar dan vervalt oom direct je recht.

En dat kan natuurlijk niet, omdat er dan geen keuzevrijheid meer is. Je wordt indirect gedwongen (wanneer je wel een donororgaan zou willen ontvangen) om dan ook te geven, dan wordt het een soort chantage: "Jij niet geven, jij niet krijgen".

Hoe krom ik het persoonlijk ook vind (niet willen geven, maar wel willen ontvangen) moet je die keuze open laten voor anderen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:36

SuperAssie schreef:
Ja maar zo word je wel gedwongen om er zelf iets aan te doen, zodat je het niet meer bent. Als ik zo graag donor zou willen zijn, zou ik dat wel aangeven.

Maar wat is nu belangrijker?

Dat jij 5 minuten moet spenderen aan het aangeven dat je geen donor wilt zijn.
Of dat er duizenden organen bijkomen waarmee weer duizenden levens gered kunnen worden.

Gewoon een vraag.... Wat is er belangrijk: Belangen van de individu of van de samenleving/het collectief.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:37

Als Belg wil ik even binnenvallen...
Het probleem dat zich in België stelt is dat iedereen standaard donor is, als er geen bezwaar wordt aangetekend. Maar! Indien iemand overlijdt en geschikt is om te doneren, stellen de artsen wel de vraag aan de familie. Als die alsnog weigert, worden er geen organen gered.
Dus als je echt zeker wilt zijn moet je je alsnog opgeven als donor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:38

Vind ik dus van niet. Ik wil liever niet dat mijn organen naar iemand gaan die zelf geen donor is.
Maar goed, de mogelijkheid om überhaupt levens te kunnen redden weegt voor mij dan weer zwaarder.
Ik weet dat het nooit gerealiseerd zal worden, maar niet geven = niet ontvangen ben ik echt keihard in.

Marit

Re: 'Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:40

Zeker instellen. Het argument "Maar dan vergeet ik 'nee' in te vullen en ben ik verplicht donor" is echt kul gewoon. Dan leg je de schuld bij een ander terwijl het om je eigen laksheid gaat. Ik zie eerlijk waar geen enkel nadeel van het geen-bezwaar systeem.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:41

LadyMadonna schreef:
Vind ik dus van niet. Ik wil liever niet dat mijn organen naar iemand gaan die zelf geen donor is.
Maar goed, de mogelijkheid om überhaupt levens te kunnen redden weegt voor mij dan weer zwaarder.
Ik weet dat het nooit gerealiseerd zal worden, maar niet geven = niet ontvangen ben ik echt keihard in.

Hier ben ik het mee eens.
Tsja, misschien word ik ooit wel dood ziek en heb ik wel een orgaan nodig maar dat is dan pech voor mij. Ik heb er voor gekozen geen organen te geven, dus verwacht ik er ook geen voor terug.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:41

Wendy_Chewie schreef:
Als Belg wil ik even binnenvallen...
Het probleem dat zich in België stelt is dat iedereen standaard donor is, als er geen bezwaar wordt aangetekend. Maar! Indien iemand overlijdt en geschikt is om te doneren, stellen de artsen wel de vraag aan de familie. Als die alsnog weigert, worden er geen organen gered.
Dus als je echt zeker wilt zijn moet je je alsnog opgeven als donor.

Hmm wat ik aan informatie las in Nederland is dat het absoluut niet meer gewijzigd kan worden... Anders zou ik de maatregel zeker goed vinden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:43

Ja hoor, nabestaanden hebben eind beslissing, of dat moet recent verandert zijn

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:50

De eis geen donor, ook niet ontvangen kan je nooit stellen. Er zijn ook veel mensen met een chronische ziekte waardoor ze per definitie geen donor mogen zijn zoals bv patienten met Cystic Fibrosis..
Verder lijkt het me een prima systeem om iedereen automatisch donor te laten zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:02

Oh, maar dat vind ik heel wat anders.
Er zit een groot verschil tussen geen donor wíllen zijn of geen donor kúnnen zijn

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:15

Iedereen automatisch donor laten zijn gaan nauwelijks meer organen opleveren dan hoe we het nu hebben. Simpelweg omdat zowel bij een "opt-out" als "opt-in" beslissysteem, er eerst nog toestemming wordt gevraagd aan de nabestaanden (behalve als iemand actief geregistreerd staat als "geen donor", dan hebben de nabestaanden geen zeggenschap).
De reden hiervoor is dat men geen extra leed wil veroorzaken bij de nabestaanden, zij moeten uiteindelijk met de uitkomst leven.

De allergrootste reden voor nabestaanden om "nee" te zeggen, is omdat ze niet weten wat die persoon zelf zou hebben gewild en de veiligste optie is dan het dan maar niet te doen in onze cultuur. Dit is in veel scandinavische landen bijvoorbeeld anders, daar is het heel normaal om donor te zijn dus neigen nabestaanden eerder naar "ja" als de keuze niet vastligt.
In feite maak je het voor nabestaanden dus niet makkelijker. Ookal ben je automatisch een "Ja" in België, de nabestaanden twijfelen nog steeds, want misschien was je het wel gewoon vergeten en zou je het eigenlijk niet willen. Pas als jij zelf actief "Ja" of "Nee" hebt aangekruist, weten de familieleden pas echt wat jij wilt.
Het aantal donaties per jaar in België is dan ook niet aanzienlijk hoger dan in Nederland.

Daarom hebben wij nu het actief beslissysteem. Dat wil zeggen dat je vanaf je 18e tegenwoordig een paar keer een brief krijgt om je eraan te herinneren dat je je keuze nog moet vastleggen.

Donorschap moet onderdeel worden van onze cultuur, dat verander je niet van de ene op de andere dag. Maar ik merk bijvoorbeeld al dat bijna alle jongeren die ik spreek zich hebben geregistreerd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:17

LadyMadonna schreef:
Ja hoor, nabestaanden hebben eind beslissing, of dat moet recent verandert zijn

Geldt dit ook in Nederland want dat zou ik vreemd vinden. Mag toch wel hopen dat je zelf mag bepalen wat er met je lichaam gebeurt na het overlijden zonder dat je familie die het er misschien helemaal niet mee eens is de einduitspraak heeft.

Het lijkt me een goed idee, echter merk ik dat ik voor mezelf nog helemaal niet uit ben of ik orgaandonor wil worden en tja dan zit je in dubio wanneer zoiets ingesteld wordt..

Edit; antwoord op mijn eerste vraag gekregen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:42

Wat mij betreft mag het ingevoerd worden. Ik zelf heb me echter nog niet aangemeld als donor. Niet omdat ik niet wil maar omdat ik daarover een discussie heb met mijn man. Ik vind het alleen maar mooi als ik iemand zijn leven kan redden als ik er niks meer aan heb. Mijn man echter wil niet dat er na mijn overlijden her en der stukken van mij verspreid worden. Hij voelt het aan alsof ik dan niet helemaal kan rusten in vrede omdat een deel van mij ontbreekt. Tja en een huwelijk doe je toch met zijn tweeën... Maar we komen er wel uit op een dag.

Wat LadyMadonna zegt: Het is je goed recht om geen donor te willen zijn. Echter heb ik wel zoiets dat als je dan wat overkomt en je hebt nieuwe organen nodig dat je dat pech hebt. Je wil zelf niet dat een ander geholpen wordt dan moet je niet verwachten dat een ander jou gaat helpen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:16

Wat mij betreft mag het zo ingevoerd worden. Ik zie werkelijk het probleem niet: wil jij om wat voor reden dan ook geen donor zijn, prima, vul dat even in en klaar ben je. En dat de nabestaanden altijd 't laatste woord houden zal dan neem ik aan ook nog wel zo blijven. Genoeg 'vangnetten' dus. Anderszijds vraag je wel iedereen om hier even bij stil te staan en een mening te vormen, in plaats van struisvogelpolitiek te spelen ('ik wil daar niet over nadenken' heb ik vaak gehoord!) of gewoonweg vergeten het formuliertje in te vullen. Ik snap best dat het voor velen een ver-van-het-bed show is en hoop uiteraard dat dat voor iedereen ook zo blijft maar de realiteit is anders en er gaan nu simpelweg mensen dood omdat anderen 'vergeten een formuliertje in te vullen'.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:16

Beste optie zou zijn een combinatie van wat we nu hebben + autmatisch ja, mits anders aangegeven.

Dan heb je die paar procent winst wel alvast, maar ik blijf erbij, je moet mensen zover zien te krijgen dat ze gaan kiezen, zonder actieve eigen keuze blijven de nabestaanden voor de vraag staan, of je het eigenlijk wel had gewild.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:41

Ik ben voorstander van het automatisch donor zijn en vind dat nabestaanden daar niets over te zeggen zouden moeten hebben. Niet iedereen heeft een goede band met zijn nabestaanden.
Zal ff lekker worden dat ik mijn organen wil afstaan en dat mijn familie met wie ik geen contact heb dit tegen houdt...

Mijn vriend is ook niet zo'n voorstander nog van het donorschap maar dat weerhoudt mij niet om al heel lang geregistreerd te staan. Hopelijk ziet hij -mocht het ooit aan de orde zijn- tzt wat voor goeds ermee gedaan kan worden en hij zal om deze keuze niet minder van mij houden.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:47

Focussed schreef:
SuperAssie schreef:
Ja maar zo word je wel gedwongen om er zelf iets aan te doen, zodat je het niet meer bent. Als ik zo graag donor zou willen zijn, zou ik dat wel aangeven.

Maar wat is nu belangrijker?

Dat jij 5 minuten moet spenderen aan het aangeven dat je geen donor wilt zijn.
Of dat er duizenden organen bijkomen waarmee weer duizenden levens gered kunnen worden.

Gewoon een vraag.... Wat is er belangrijk: Belangen van de individu of van de samenleving/het collectief.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!
Natuurlijk heb je volle recht om geen donor te zijn, maar hoeveel moeite is het nou om dat aan te geven?