doodstraf invoeren in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf invoeren in Nederland?

ja
93 (43%)
nee
113 (53%)
weet ik niet
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 212

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:46

Ik hoor zo nu en dan wel eens iets... Geloof me, er zijn gevangenissen waar mensen gewoon even een paar jaar genieten van het luxe hotel voor de moord die ze hebben gepleegd en daarna weer vrolijk verder. In sommige delen van NL geldt het gevoel dat misdaad loont.

Ben ik dan voor doodstraf? Hmm, nee, ik denk het niet. Misschien in echt extreme gevallen met psychopathische seriemoordenaars (gevalletjes Marc Dutroux enzo), voornamelijk omdat zulk kwaad niet zou moeten bestaan.

Voor alle ''gewonere'' criminelen zeg ik; zwaardere straffen, minder luxe gevangenissen. Daarbij roep ik al jaren; testen op criminelen. Waarom testen op dieren als we verkrachters en moordenaars hebben? Denk bovendien dat het misschien best afschrikt als je het risico loopt proefpersoon te worden voor een kankermedicijn.
In ieder geval doen ze dan tenminste nog iets nuttigs voor de maatschappij en kunnen we testen op dieren afschaffen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:47

[NM] Doodstraf, voor of tegen?

Dit topic is van mij, staat ook een poll bij.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of hier een heel ander beeld uit gaat komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:47

Van mij mag het wel.
Maar wel maar in enkele gevallen. en 300% zekerheid.
Net als die Folkert van de Graaf die nu bijna vrij komt, voor mij al totaal onbegrijpelijk, voor mij was dat wel een klantje doodstraf geweest.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:48

gemma92 schreef:
xSlvna schreef:
Als ergens echt keiharde bewijzen voor zijn is de doodstraf een prima oplossing, vind ik.

De gevangenis valt opzicht mee, ken (jammer genoeg) genoeg mensen die (onschuldig) hebben vastgezeten (lastig te bewijzen zaken allemaal) en die vonden het wel te doen, hadden een x-box/playstation en wat spellen, eten was vaker lekker dan gewoon eetbaar, konden sporten etc.

Maar heb je dat artikel in de krant pas nog gelezen? Dat was een expolitieman waarvan ze dachten dat hij zijn gezin had vermoord. Deze man heeft 13 jaar onschuldig vast gezeten. De mensen dachten dus ook echt zeker te weten dat hij het had gedaan. al had hij de doodstraf gekregen was hij ten onrechte dood gegaan.

Ja, grof gezegd, pech hebben, hoe vaak komt het voor (in vergelijking met het aantal dat wel schuldig is).

Als iemand een kind verkracht heeft en zo dom is geweest om vingerafdrukken/sperma achter te laten (wat je niet kunt vervalsen) zou die van mij gelijk in de lus van het touw mogen komen staan. Als iets gruwelijks (inclusief dader) op video staat (en dan heb ik het over een goede camera dus waarbij iets bewust is gefilmd), wederom gewoon executeren.

gemma92

Barendshoeve schreef:
Geen luxe.. Er wordt geregeld gevraagd of je wat wil drinken. Je kan kiezen uit die menu´s per avondmaal. Je krijgt 3 x daags een maaltijd. Hebt je eigen kamer. Kunt je douchen. Dak boven je hoofd, verwarming etc. Bij privilege´s krijg je tv, spelcomputer oid op je kamer. Je mag netjes luchten. Kunt gaan werken of een opleiding gaan doen. Er zijn groepsaktiviteiten. Je kunt bezoek ontvangen en zelfs een prostitue is welkom. Je krijgt al de geestelijk en lichamelijke zorg die je nodig hebt en alles wordt vergoed. En als je vrij komt krijg je nog een aangekleed huisje en een baan ook.

En ja, ben mijn Opa verloren door een medische fout en zelf heb ik door een medische fout een jaar in een kliniek gelegen. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Maar hier kunnen die ernstige fouten beperkt blijven door de doodstraf gewoon niet in te voeren, wat mij rede genoeg lijkt. Een ziekenhuis is toch echt wel iets heel anders.

@roxxiejj; Juist als je de doodstraf invoerd kunnen mensen gemakkelijker veelplegers worden. immers als je toch al de doodstraf hebt maakt het niet meer uit wie je nog meer vermoord.

capopjekop

little_king schreef:
Van mij mag het wel.
Net als die Folkert van de Graaf die nu bijna vrij komt, voor mij al totaal onbegrijpelijk, voor mij was dat wel een klantje doodstraf geweest.

Maar wanneer heb je die 300% zekerheid?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:50

Gevangenen hebben het te luxe in Nederland? Wat ontzettend belachelijk zeg. Er zijn zoveel variaties in gevangenissen dat je niet over het algemeen kunt zeggen dat gevangenen het luxe hebben.

@ Roxxiejj. Je post staat vol met fouten. De doodstraf is niet goedkoper, althans, in andere landen niet, dus ik gok in Nederland ook niet. Het is ook helemaal niet bewezen dat het een grote kans is dat gevangenen geen veelplegers worden als je het ze zo vervelend mogelijk maakt. Waar haal je dat vandaan? Er is een gevangenis, ben de naam kwijt, die juist heel luxe is en die boekt hierin de beste resultaten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:51

Vervroegde vrijlating is wat anders dan de doodstraf...

Ik heb nee gestemd. En zolang er nog mensen onterecht in gevangenissen zitten ben ik blij dat we in Nl geen doodstraf hebben (zaten die jongens van Putten ook niet onterecht in de bajes voor vele jaren? Foutje bedankt is dan niet op zijn plaats).

En volgens mij wordt het aantal misdrijven ook niet minder als de doodstraf ingevoerd zou worden.

Anoniem

Maar wat is het nut van een doodstraf. Waarom zou je iemand doden die de meest verschrikkelijke dingen heeft gedaan? Dan krijgt die persoon toch geen echte straf? Ja een spuitje. Maar dan voelt die persoon toch niks meer van gevolgen? Dan heb je in mijn ogen meer aan een levenslang opgesloten zitten in een cel.

En ja er zitten mensen bij psychische ziektes. Maar die moeten toch juist hulp krijgen? (wel uiteraard in een gevangenis) die ga je toch geen spuitje geven? Alleen omdat zij zo gehandeld hebben door die ziekte in hun hoofd?

Echt ik snap niet dat mensen zo krom kunnen denken.

little_king

Bij een heterdaad als voorbeeld.
Waar dan alles als dna matched.
Er mag niet 1% twijfel zijn.
Dan mag voor mij echte levenslang gegeven worden.
Ook dat wordt te weinig gedaan.

En sowieso bij alle andere straffen stoppen met eerder vrij laten, wat een onzin.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:52

Huh schrijft nu iemand dat gevangenen prostituees mogen ontvangen :') Wat een onzin!
Alleen getrouwde koppels mogen onder hele strikte voorwaarden (en privileges) elkaar eens in de zoveel tijd zien in de 'familiekamer'.

Geryon

Barendshoeve schreef:
Geen luxe.. Er wordt geregeld gevraagd of je wat wil drinken. Je kan kiezen uit die menu´s per avondmaal. Je krijgt 3 x daags een maaltijd. Hebt je eigen kamer. Kunt je douchen. Dak boven je hoofd, verwarming etc. Bij privilege´s krijg je tv, spelcomputer oid op je kamer. Je mag netjes luchten. Kunt gaan werken of een opleiding gaan doen. Er zijn groepsaktiviteiten. Je kunt bezoek ontvangen en zelfs een prostitue is welkom. Je krijgt al de geestelijk en lichamelijke zorg die je nodig hebt en alles wordt vergoed. En als je vrij komt krijg je nog een aangekleed huisje en een baan ook.

En ja, ben mijn Opa verloren door een medische fout en zelf heb ik door een medische fout een jaar in een kliniek gelegen. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.

En met hoeveel gevangenissen heb je deze ervaring? Je moet er dan wel even bij zetten dat dit voor bepaalde gevangenissen geldt. Voor veel gevangenissen ook niet :n Wát een onzin kraam jij uit.

gemma92

@xslvna Ik vind wel dat je het echt te gemakkelijk ziet de doodstraf. Er worden dan gewoon mensen vermoord door het rechtssysteem dat kan toch niet kloppen?

Ook bij deze man dachten ze het 100% zeker te weten, hij had bloed aan zijn shirt van het aanraken van zijn familie toen hij ze dood aantrof. En dat hij dan dood was gegeaan noem jij gewoon pech? sorry maar dat kan er bij mij niet in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:53

capopjekop schreef:
little_king schreef:
Van mij mag het wel.

Maar wanneer heb je die 300% zekerheid?

in geval van Folkert,en dutroux en er zullen er nog wel een paar zijn?

Deze discussie komt steeds langs.
Ik begrijp ook niet hoe de doodstraf nu duurder kan zijn dan iemand 20 jaar of levenslang moeten voeden en bewaken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:54

Amaryllis schreef:
Huh schrijft nu iemand dat gevangenen prostituees mogen ontvangen :') Wat een onzin!
Alleen getrouwde koppels mogen onder hele strikte voorwaarden (en privileges) elkaar eens in de zoveel tijd zien in de 'familiekamer'.

Jij hebt het dan toch echt fout.
gevangenen mogen echt, ook onder voorwaardes, prostituees ontvangen in het naaikamertje.

Geryon

Re: doodstraf invoeren in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:56

Achja in theorie klinkt alles leuk, in de praktijk zijn het gewoon een stelletje naaiers, de medewerkers van de gevangenis.

xSlvna

gemma92 schreef:
@xslvna Ik vind wel dat je het echt te gemakkelijk ziet de doodstraf. Er worden dan gewoon mensen vermoord door het rechtssysteem dat kan toch niet kloppen?

Ook bij deze man dachten ze het 100% zeker te weten, hij had bloed aan zijn shirt van het aanraken van zijn familie toen hij ze dood aantrof. En dat hij dan dood was gegeaan noem jij gewoon pech? sorry maar dat kan er bij mij niet in.

Kom op, dacht er bij die zaak serieus niemand eraan dat dat bloed met alle gemak kon komen doordat hij zijn familie dood vond en aanraakte...? Als dat al het bewijs is vind ik dat het rechtssysteem behoorlijk gefaald had. :')

Maar alsnog vind ik dat mensen zoals in de situatie die ik noemde best dood mogen, zieke geesten. Anders echt levenslang vast zetten, hier krijg je toch tegenwoordig maar een paar jaar voor verkrachtingen of moorden...

Barendshoeve

Geryon schreef:
Barendshoeve schreef:

En met hoeveel gevangenissen heb je deze ervaring? Je moet er dan wel even bij zetten dat dit voor bepaalde gevangenissen geldt. Voor veel gevangenissen ook niet :n Wát een onzin kraam jij uit.

Ik onzin uitkramen... Ja zou kunnen, echter is het gebrek aan ervaring en wijsheid van jouw kant een stuk aannemelijker

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:57

Ik heb ja gekozen omdat in vind dat er te milde straffen in Nederland zijn, en sommige zulke gruwelijke dingen op hun geweten hebben dat enkel afgekocht kan worden met de dood..

Maar eigenlijk spreek ik mijzelf hierin vreselijk tegen omdat ik het liever zie gebeuren dat iemand levenslang krijgt en dan bedoel ik niet de ( 25? ) jaar die er hiervoor staat.
Ik ben hierin ook best erg en zie mensen liever levenslang achter de tralies verdwijnen en dan bedoel ik niet onze tralies waar je smorgens een bakje koffie en een warm pistoletje als ontbijt krijgt en daarna uitgebreid mag douchen en opfrissen..
Daarna tv mag kijken of even gta5 mag spelen,mWaarna je kort voor werk je kamer verlaat en als je terug komt staat je avond eten klaar en is je plee geschrobt...

Je mag zwoegen, weg kwijnen etc je leven lang om te boeten voor je daden..

Maar voordat we dat kunnen invoeren zullen we eerst wat aan ons beleid schuldig/nietschuldig moeten veranderen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:58

Barendshoeve schreef:
Geryon schreef:

Ik onzin uitkramen... Ja zou kunnen, echter is het gebrek aan ervaring en wijsheid van jouw kant een stuk aannemelijker

Ja, dat zal het inderdaad wel zijn, ik verzin alles :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

little_king schreef:
Bij een heterdaad als voorbeeld.
Waar dan alles als dna matched.
Er mag niet 1% twijfel zijn.
Dan mag voor mij echte levenslang gegeven worden.
Ook dat wordt te weinig gedaan.

En sowieso bij alle andere straffen stoppen met eerder vrij laten, wat een onzin.

Levenslang is wat anders dan de doodstraf :). Levenslang wordt in Nederland ook gegeven, vrij recent zelfs nog :). En levenslang betekent in Nederland ook levenslang, er is geen voorwaardelijke invrijheidsstelling mogelijk, enkel bij Koninklijke gratie :). Wat maar 3 keer is gebeurd.

De langstzittende tot levenslang veroordeelde is Koos Hertogs, die vanaf 1982 in de gevangenis zit.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-10-13 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Amaryllis schreef:

Dan loop je, denk ik, heel erg achter.
Je mag zelfs je vriendin een uurtje (of twee) privé hebben, in een kamertje, eens in de 2, misschien 3 weken. Ligt overigens ook aan je straf, sommige mogen dat vaker, sommige minder vaak.

Ik ken overigens ook mensen die gingen werken in de gevangenissen, cursussen en opleidingen hebben gedaan, konden kiezen uit eten, gevangenissen waar suikerfeest relatief leuk gevierd werd en zo kan ik nog wel doorgaan. :D

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:00

xSlvna schreef:
gemma92 schreef:

Kom op, dacht er bij die zaak serieus niemand eraan dat dat bloed met alle gemak kon komen doordat hij zijn familie dood vond en aanraakte...? Als dat al het bewijs is vind ik dat het rechtssysteem behoorlijk gefaald had. :')

Maar alsnog vind ik dat mensen zoals in de situatie die ik noemde best dood mogen, zieke geesten. Anders echt levenslang vast zetten, hier krijg je toch tegenwoordig maar een paar jaar voor verkrachtingen of moorden...

Natuurlijk hadden ze nog meer punten waarvan ze serieus dachten dat hij het gedaan had. Maar het punt is dat zij serieus dachten dat hij het gedaan had en dat dit echt niet de eerste keer is dat iemand onschuldig vast zit. Je zou het maar op je geweten hebben dat je ze onschuldig de doodstraf gegeven heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:01

little_king schreef:
Amaryllis schreef:

Jij hebt het dan toch echt fout.
gevangenen mogen echt, ook onder voorwaardes, prostituees ontvangen in het naaikamertje.

Bron?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:01

Tat_jana schreef:
Ik heb ja gekozen omdat in vind dat er te milde straffen in Nederland zijn, en sommige zulke gruwelijke dingen op hun geweten hebben dat enkel afgekocht kan worden met de dood..

Maar eigenlijk spreek ik mijzelf hierin vreselijk tegen omdat ik het liever zie gebeuren dat iemand levenslang krijgt en dan bedoel ik niet de ( 25? ) jaar die er hiervoor staat.
Ik ben hierin ook best erg en zie mensen liever levenslang achter de tralies verdwijnen en dan bedoel ik niet onze tralies waar je smorgens een bakje koffie en een warm pistoletje als ontbijt krijgt en daarna uitgebreid mag douchen en opfrissen..
Daarna tv mag kijken of even gta5 mag spelen,mWaarna je kort voor werk je kamer verlaat en als je terug komt staat je avond eten klaar en is je plee geschrobt...

Je mag zwoegen, weg kwijnen etc je leven lang om te boeten voor je daden..

Maar voordat we dat kunnen invoeren zullen we eerst wat aan ons beleid schuldig/nietschuldig moeten veranderen.

Nederland kent geen milde straffen... Nederland kent redelijke en goede straffen. Dat milde straffen in NL is echt misvatting nummer 1 in de publieke opinie :).

En levenslang is natuurlijk geen 25 jaar, dat is echt levenslang.