Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:59

MarlindeRooz schreef:
Genoeg kinderen die stiekem drinken hoor, en ook met die nieuwe regels gaat dat zeker niet veranderen. Dan halen anderen het wel voor ze.

Dat de grens nu omhoog gaat betekend dat kinderen van 16 nu beginnen met drinken.
Als je de grens op 16 laat betekend dat dat kinderen van 14 jaar al drinken. Dit komt door vriendengroepen. Zo wordt de grens voorzichtig verhoogd aangezien de meeste 18 jarige niet met 14 jarige omgaan. Daar gaat het om.
De overheid weet heus wel dat ouders, vrienden, etc. drinken halen. Ze zijn niet achterlijk (in dit geval

Daarnaast is het voor horeca gelegenheden nu een stuk makkelijker te controleren. Dat hoeft nu enkel aan de deur aangezien de meeste de entree grens verhogen naar 18.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:59

En terecht;).. wat moet een 16 jarige al met drank ?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:01

Ik heb hetzelfde... Ben in 1996 geboren. Word 30 december 17. Snap ook niet hoe het dan werkt, dus ik volg even haha :j

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:01

Die 21+ regel in Amerika vind ik zo gek nog niet :)
Het is onwijs schadelijk om te roken en drinken voor je 18e..

Ben regelmatig op ochtenden na de uitgaansavonden in de stad en ben ook wel eens lastig gevallen door een groepje kinderen die duidelijk ladderzat waren.. No thanks! Laat ze dan hun lever maar lekker naar z'n grootje helpen waar ik er geen last van heb!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:02

ShadyCeline schreef:
Ik heb hetzelfde... Ben in 1996 geboren. Word 30 december 17. Snap ook niet hoe het dan werkt, dus ik volg even haha :j

Euh, vanaf het moment dat je 18 wordt mag je alcohol halen en daarvoor niet? :+

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:02

belle_boef schreef:
_xDyan schreef:
Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind dat ouders moeten bepalen wanneer hun kind wat alcohol mag. Niet de overheid. En als ouders dat niet kunnen moeten die juist aangepakt worden! Niet de jongeren..

En dan heb je ouders die het goed vinden dat hun 12 jarige al drinkt. Right :roll:
Kinderen kunnen de gevolgen niet inschatten. Dus zijn ook niet bekwaam.

Juist hiervoor is de overheid

Kinderen niet nee, maar daar zijn de ouders ook verantwoordelijk voor. De ouders kunnen de gevolgen wel inschatten en hun kind geen alcohol mogen laten drinken.
Ik zeg ook niet dat de hele regel weg moet, ik vind dat de grens bij 16 jaar moet blijven.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:02

bello2005 schreef:

dit is al weet ik hoeveel jaren, jammer dat de meeste mensen nu zo denken.
Zelf zijn ze nu ouder en maakt het ze niets meer uit, maar toen hun 16 waren werd er net zo goed gedronken.

en ook ik blijf idd gewoon drinken, wil alleen wel graag weten of het legaal of illegaal is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:03

21+ vind ik een goed idee, verhoogd de gezelligheid in kroegen weer :) geen springende kleuters om je heen. Ik ben voor.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:03

Sok schreef:
ShadyCeline schreef:

Euh, vanaf het moment dat je 18 wordt mag je alcohol halen en daarvoor niet? :+

dat is dus de vraag, staat op internet namelijk nog wat anders.
bijna overal staat dat de regel voor mensen geldt die na 1996 zijn geboren,
dan zou het voor ons dus niet gelden

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:03

Ja dat snap ik, maar het is heel erg raar omdat ik dan nu al een heel jaar alcohol drink (oké ik drink amper wat, soms op feestjes etc alleen..) en dan opeens een jaar niet meer mag haha :')
Niet dat ik het heel erg zou missen, ik drink amper alcohol, en thuis kan je toch af en toe wel wat drinken.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:04

ShadyCeline schreef:
Ja dat snap ik, maar het is heel erg raar omdat ik dan nu al een heel jaar alcohol drink (oké ik drink amper wat, soms op feestjes etc alleen..) en dan opeens een jaar niet meer mag haha :')
Niet dat ik het heel erg zou missen, ik drink amper alcohol, en thuis kan je toch af en toe wel wat drinken.

precies!!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:05

_xDylan: je wil niet weten hoeveel ouders dat niet in kunnen schatten. Dat zijn er nogal veel. Helemaal als ze zichzelf al op jonge leeftijd verzopen hebben en dat hun norm is.
Er moet een grens getrokken worden en 18 jaar vind ik al aan de vroege kant maar is al beter dan 16 jaar.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:05

ietjelover schreef:
bello2005 schreef:

dit is al weet ik hoeveel jaren, jammer dat de meeste mensen nu zo denken.
Zelf zijn ze nu ouder en maakt het ze niets meer uit, maar toen hun 16 waren werd er net zo goed gedronken.

en ook ik blijf idd gewoon drinken, wil alleen wel graag weten of het legaal of illegaal is.

nee hoor, ik heb me nooit 'vergrepen' aan de drank. vind het nog niet eens lekker.. en dan nog.
wat moet een 16 jarige met alcohol.. ik zat toen ik 16 was ergens anders met mijn gedachte en niet bij (ZUIPEN)

Sok

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:08

Ik heb op (en voor) m'n 16e best flink gedronken..
Wish I didn't.. := Vond mezelf zo ontzettend wijs en ontwikkeld voor een 16 jarige, maar uiteindelijk was ik nog steeds een kind en had het echt geen kwaad gekund om toen al die 18- of 21+ grens in te voeren. Nu drink ik eigenlijk vrijwel nooit meer..

Had het beter nu kunnen doen in plaats van op m'n 16e.. :+

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:08

bello2005 schreef:
nee hoor, ik heb me nooit 'vergrepen' aan de drank. vind het nog niet eens lekker.. en dan nog.
wat moet een 6 jarige met alcohol.. ik zat toen ik 16 was ergens anders met mijn gedachte en niet bij (ZUIPEN)

oh maar ik heb het ook niet over zuipen?!

Ik ben nog nooooit dronken geweest, nog niet eens aangeschoten maar ik vind gewoon een paar drankjes op een avond wel lekker als ik opstap ga.
Ik ben ook zeker tegen comazuipen en vind het te gek dat er zoiso nog hulp word verleend aan zulke mensen, kan me er kapot aan ergeren maar jammer dat ik nu door zulke niets meer mag.

Afgelopen weekend na stratum geweest, heb 4 ambulances zien staan bij een stel comazuipers, wat mij opviel was dat dit allemaal mensen van 20/25+ waren en geen "kindjes"

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:09

maar mensen die zeggen dat je pas met 18 of 21 mag drinken, deden die dat zelf ook?
Ik ging met mn 16e af en toe drinken, niet comazuipen of wat dan ook. en nu ben ik 18 en drink ik nog steeds niet veel, gewoon af en toe als ik is ergens heen ga.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:10

jasz schreef:
maar mensen die zeggen dat je pas met 18 of 21 mag drinken, deden die dat zelf ook?
Ik ging met mn 16e af en toe drinken, niet comazuipen of wat dan ook. en nu ben ik 18 en drink ik nog steeds niet veel, gewoon af en toe als ik is ergens heen ga.

jaa dat bedoel ik dus.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:10

belle_boef schreef:
_xDylan: je wil niet weten hoeveel ouders dat niet in kunnen schatten. Dat zijn er nogal veel. Helemaal als ze zichzelf al op jonge leeftijd verzopen hebben en dat hun norm is.
Er moet een grens getrokken worden en 18 jaar vind ik al aan de vroege kant maar is al beter dan 16 jaar.

Dan moeten die ouders juist aangepakt worden. Ik praat er regelmatig met mijn moeder over en die vind het ook belachelijk. Zij denkt ook dat die regel toch niet veel zin heeft, het wordt nu dan toch wel stiekem gedaan..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:10

jasz schreef:

Nee.. En daar heb ik best spijt van! :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:11

jasz schreef:

Precies hetzelfde hier, en de verhalen die je hoort zijn van die dronken coma zuipers. De verhalen van de mensen die wel mate weten te houden hoor je nooit. :)

En ik ben dit jaar naar terschelling geweest, toen was ik 17 en ik was een van de oudste daar had ik het gevoel. _O-
Maar ik was wel steeds de meest nuchtere zodra we gingen stappen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:12

Waar maak je druk om? Je mag gewoon even geen alcohol drinken met uitgaan en geen alcohol meer halen. So what? Laat je ouders of je vriend het halen dan kan je thuis drinken.. Of hoeft dat dan weer niet?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:12

ik ging op mn 16e drinken en ben wel een aantal keer heel dronken geweest. maar ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb hoor. dat was echt maar heel weinig en ik vond het best grappig toen. tsja, ik zie er niet veel kwaad in om heel af en toe is wat (of wat meer dan ;)) te drinken hoor. zolang je niet elk weekend stomdronken bent.

edit: doordat ik op mn 16e ging drinken af en toe, weet ik nu precies hoeveel ik kan drinken, hoever ik wil gaan :) ik heb er eigenlijk alleen voordelen van gehad. je moet ook een beetje je eigen grens weten denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door jasz op 28-10-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:13

_xDyan schreef:
belle_boef schreef:

Dan moeten die ouders juist aangepakt worden. Ik praat er regelmatig met mijn moeder over en die vind het ook belachelijk. Zij denkt ook dat die regel toch niet veel zin heeft, het wordt nu dan toch wel stiekem gedaan..

Wat wou je doen, de ouders een boete, opvoedcursus, gevangenisstraf geven? Wordt een duur geintje dan. Dat is gewoon geen realistisch idee.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:13

Ik vind het eigenlijk wel een goeie regel... En dat zeg ik niet omdat ik al 18 ben ofzo, ik word in november 16 en zou dus een maand alcohol mogen :+ Het is alleen maar een 'behoedende' regel zegmaar, ik denk dat veel 16-jarige er allemaal wat te makkelijk over denken, maar je sloopt gewoon je hersencellen :=

Even als antwoord op ts, van wat ik heb gehoord is het gewoon zo dat alles onder de 18 niet meer mag, ook degene die dus nu al wel een jaar mogen..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:14

Geryon schreef:
Waar maak je druk om? Je mag gewoon even geen alcohol drinken met uitgaan en geen alcohol meer halen. So what? Laat je ouders of je vriend het halen dan kan je thuis drinken.. Of hoeft dat dan weer niet?

Het gaat er ook om dat ik bijna nergens meer heen kan.
Bijna alles gaat naar 18.