Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Boras schreef:Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als zwarte piet gewoon piet wordt.
Tradities en gewoonten zijn niet statisch, die veranderen in de loop der tijden en dan weet je niet beter.
Als ik daarmee tegemoet zou kunnen komen aan mensen met een voor hen wezenlijk probleem, dan wil ik daarin best flexibel zijn. Ik kan wel begrip opbrengen voor de nare gevoelens hierover van medelanders. Er is best een manier te vinden om dit leuke feest voor iedereen aangenaam te maken. Als mensen niet hun hakken in het zand zetten.
appelsappie schreef:sjemig hoelang bestaat dit feest nou ondertussen al? En dan nu na al die jaren gaan lopen zeuren, arme kinderen...
Doanique schreef:Deden we het volgens de anti-zwarte piet-strijders vorig weekend wel goed? Toen stond heel Nederland blank.
Bambolina schreef:In linkje ivm te groot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_edit.jpg
Dit is hoe zwarte mensen in de jaren 40/50 en daarvoor werden afgebeeld en belachelijk gemaakt. De pikzwarte huid, de overdreven rode lippen, de gouden oorbellen staan hier niet op maar ook die horen bij de stereotypische neger. In die zin snap ik heel goed dat bepaalde mensen hierdoor gekwetst zijn, en ik vind wel dat je allereerst met respect om moet gaan met die mensen.. ik heb een hele hoop walgelijke reacties van mensen gehoord en gelezen, als zwarte piet niet al rasistisch was dan waren het die commentaren wel.. echt om te kotsen![]()
Ik vind niet dat zwarte piet moet verdwijnen, hij hoort er gewoon bij en kinderen worden er echt niet racistisch van, ik heb in ieder geval als kind nooit die link gelegd. Maar wat ik wel een goeie oplossing zou vinden; weg met die lippestift en in oorbellen, en geef m' een paar zwarte vegen op z'n smoel in plaats van helemaal, dat is ook logischer als ie echt zwart van het roet is.. toch? En dat zal die kinderen echt niet uit maken.
Nessah schreef:appelsappie schreef:sjemig hoelang bestaat dit feest nou ondertussen al? En dan nu na al die jaren gaan lopen zeuren, arme kinderen...Doanique schreef:Deden we het volgens de anti-zwarte piet-strijders vorig weekend wel goed? Toen stond heel Nederland blank.
Wie zeuren dan? Welke strijders dan? Nogmaals.. ik denk dat ik een link of 5 vind met "strijders" en honderd van mensen die de discussie elke keer op gang brengen..
Doanique schreef:De mensen die dus vinden dat Zwarte Piet racisme is en met t-shirts en spandoeken gaan staan protesteren. Ik bedoelde die strijders niet letterlijk, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.
marlies85 schreef:Nederland is zichzelf helemaal kapot aan het tolereren. We willen zonodig het perfecte multi culti landje zijn.....ten koste van de nederlanders en zijn/haar gewoontes en gebruiken.
Vind het ook gewoon belachelijk dat een handjevol mensen het voor elkaar krijgt om zwarte piet met de roe het land uit te jagen.
Telpeva schreef:Ah elk jaar is hij er weer, het zwarte pieten topic.
Waarom gaan ze, als ze dan toch bezig zijn, niet ook zeuren over de kerstman. Die geeft toch een onwijs slecht voorbeeld, moddervet, heeft totaal geen fashion-sense, zijn stopwoordje zijn drie prutsmutsen, en hij heeft volgens de verhalen allemaal kleine elfjes die het hele jaar door werken om spullen voor hem te maken, de egoistische materialist. Krijgen die elfjes dank? No way, iedereen bedankt die kerstman. Arme elfjes, boe hoe. En die beestjes voor de slee, hoe hard moeten die rennen en hoe lang is hun werkdag, om ervoor te zorgen dat alle kindjes op de wereld een cadeau krijgen? Hoe vermoeiend is het om in 1x iin galop te vliegen van china naar hier? Wat een uitbuiting jongens.
Maar die is Amerikaans dus het zal wel mogen.
En ik typ dit mobiel, op mijn zwarte apparaat. Al mijn elektronische apparaten zijn trouwens zwart, ik voel mij spontaan vet racistisch. Oh my.
Appelsappie: ik denk dat het kinderen een worst zou wezen wie ze cadeau's brengt, en het vooral volwassenen zijn die het rot vinden om 'hun' feest voorbij te zien gaan, zoals ze het zelf altijd hebben gekend.