Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:32

ik vind het ook gezeik pff

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:33

Ieder jaar is het wel het zelfde gezeur over het hele zwarte pieten gebeuren. Laat ons toch fijn onze traditie vieren met zwarte pieten.
Helaas zie ik het nog wel gebeuren dat de zwarte pieten afgeschaft gaan worden.

Meest vreemde vond ik gister nog wel bij PowNieuws toen ze bij de demonstratie waren, er een donkere meneer in Engels vertelde waarom hij van zwarte piet afwilt.. Uhmmm kom je überhaupt wel uit NL???

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:33

Afbeelding

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:34

sjemig hoelang bestaat dit feest nou ondertussen al? En dan nu na al die jaren gaan lopen zeuren, arme kinderen... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:35

Deden we het volgens de anti-zwarte piet-strijders vorig weekend wel goed? Toen stond heel Nederland blank.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:36

Boras schreef:
Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als zwarte piet gewoon piet wordt.
Tradities en gewoonten zijn niet statisch, die veranderen in de loop der tijden en dan weet je niet beter.
Als ik daarmee tegemoet zou kunnen komen aan mensen met een voor hen wezenlijk probleem, dan wil ik daarin best flexibel zijn. Ik kan wel begrip opbrengen voor de nare gevoelens hierover van medelanders. Er is best een manier te vinden om dit leuke feest voor iedereen aangenaam te maken. Als mensen niet hun hakken in het zand zetten.

Waarom een traditie veranderen omdat een handjevol mensen erop tegen is???

Moet je alles veranderen...boeken, liedjes....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:36

Het "probleem" met Sinterklaas is dat (bijna) iedereen, en dan specifiek ouders met kleinere kinderen, vind dat heel Nederland mee MOET doen.
En als je niet mee doet, mag niemand wat zeggen en iedereen moet het spelletje meespelen.

Terwijl er rustig tegen (kerkelijke) gelovigen (ook kinderen) wordt gezegd dat geloven in god stom is en dat hij niet bestaat. Maar hé, dat is vrije meningsuiting.

Maar als niet Sinterklaasvierder mag je niet zeggen dat Sinterklaas niet bestaat en ze verwachten zelfs dat je gezellig mee liegt.
Neee, want dat is traditie en daar wordt van verwacht dat iedere Nederlander aan mee doet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:39

En toch.. Waar zijn al die discussies dat het racisme is? Er is 1 opmerking er over en BAM iedereen struikelt er weer over.. Ik zie zoveel "discussies' van mensen die het géén racisme vinden en het gevoel hebben de traditie te moeten verdedigen. Juist die manier van aandacht, is (imo) hetgeen wat het meeste aandacht schenkt eraan. Ik kan wel 100 links vinden van mensen die voor zwarte piet op komen en misschien een stuk of 5 van mensen die zeggen zwarte piet moet weg..

laat het rusten, dat is het ook niet boeiend meer.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:41

appelsappie schreef:
sjemig hoelang bestaat dit feest nou ondertussen al? En dan nu na al die jaren gaan lopen zeuren, arme kinderen... :(

Doanique schreef:
Deden we het volgens de anti-zwarte piet-strijders vorig weekend wel goed? Toen stond heel Nederland blank.

Wie zeuren dan? Welke strijders dan? Nogmaals.. ik denk dat ik een link of 5 vind met "strijders" en honderd van mensen die de discussie elke keer op gang brengen..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:42

Dit hoort in onze cultuur en kinderen leggen echt niet de link met racisme.
Die weten veelal niet wat het betekent.
Als ik eens bekijk welke mishandelingen in andere culturen plaats vindt is dit er niets tegen. En daarbij, bijna iedere nederlander (ook gekleurde mensen dus) profiteert ervan. Ze kopen toch het snoep, laten de kinderen naar de club van sinterklaas kijken en gaan meestal ook gewoon sinterklaas vieren.
Dat ze zich niet zo aanstellen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:42

Bambolina schreef:
In linkje ivm te groot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_edit.jpg

Dit is hoe zwarte mensen in de jaren 40/50 en daarvoor werden afgebeeld en belachelijk gemaakt. De pikzwarte huid, de overdreven rode lippen, de gouden oorbellen staan hier niet op maar ook die horen bij de stereotypische neger. In die zin snap ik heel goed dat bepaalde mensen hierdoor gekwetst zijn, en ik vind wel dat je allereerst met respect om moet gaan met die mensen.. ik heb een hele hoop walgelijke reacties van mensen gehoord en gelezen, als zwarte piet niet al rasistisch was dan waren het die commentaren wel.. echt om te kotsen :n

Ik vind niet dat zwarte piet moet verdwijnen, hij hoort er gewoon bij en kinderen worden er echt niet racistisch van, ik heb in ieder geval als kind nooit die link gelegd. Maar wat ik wel een goeie oplossing zou vinden; weg met die lippestift en in oorbellen, en geef m' een paar zwarte vegen op z'n smoel in plaats van helemaal, dat is ook logischer als ie echt zwart van het roet is.. toch? En dat zal die kinderen echt niet uit maken.

Ik vond dat een geniaal idee tot ik even na ging denken. In dorpen etc is de functie van het zwart zijn meteen een vermomming zodat kinderen hun oom niet als zwarte piet herkennen..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:48

Ah elk jaar is hij er weer, het zwarte pieten topic.
Waarom gaan ze, als ze dan toch bezig zijn, niet ook zeuren over de kerstman. Die geeft toch een onwijs slecht voorbeeld, moddervet, heeft totaal geen fashion-sense, zijn stopwoordje zijn drie prutsmutsen, en hij heeft volgens de verhalen allemaal kleine elfjes die het hele jaar door werken om spullen voor hem te maken, de egoistische materialist. Krijgen die elfjes dank? No way, iedereen bedankt die kerstman. Arme elfjes, boe hoe. En die beestjes voor de slee, hoe hard moeten die rennen en hoe lang is hun werkdag, om ervoor te zorgen dat alle kindjes op de wereld een cadeau krijgen? Hoe vermoeiend is het om in 1x iin galop te vliegen van china naar hier? Wat een uitbuiting jongens.
Maar die is Amerikaans dus het zal wel mogen.

En ik typ dit mobiel, op mijn zwarte apparaat. Al mijn elektronische apparaten zijn trouwens zwart, ik voel mij spontaan vet racistisch. Oh my.

Appelsappie: ik denk dat het kinderen een worst zou wezen wie ze cadeau's brengt, en het vooral volwassenen zijn die het rot vinden om 'hun' feest voorbij te zien gaan, zoals ze het zelf altijd hebben gekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:49

Nessah schreef:
appelsappie schreef:

Doanique schreef:

Wie zeuren dan? Welke strijders dan? Nogmaals.. ik denk dat ik een link of 5 vind met "strijders" en honderd van mensen die de discussie elke keer op gang brengen..

De mensen die dus vinden dat Zwarte Piet racisme is en met t-shirts en spandoeken gaan staan protesteren. Ik bedoelde die strijders niet letterlijk, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:56

Nederland is zichzelf helemaal kapot aan het tolereren. We willen zonodig het perfecte multi culti landje zijn.....ten koste van de nederlanders en zijn/haar gewoontes en gebruiken.
Vind het ook gewoon belachelijk dat een handjevol mensen het voor elkaar krijgt om zwarte piet met de roe het land uit te jagen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:59

Doanique schreef:
De mensen die dus vinden dat Zwarte Piet racisme is en met t-shirts en spandoeken gaan staan protesteren. Ik bedoelde die strijders niet letterlijk, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

Waar zijn die dan? Doelen jullie nou echt op een handjevol mensen?? En daar ontelbaar aantal discussies om hebben? Zo, dan heeft dat handjevol mensen het goed voor elkaar ieder jaar weer! Snap wel, dat die groep groeit, moet je kijken wat een aandacht ze krijgen :j :j :j

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:01

marlies85 schreef:
Nederland is zichzelf helemaal kapot aan het tolereren. We willen zonodig het perfecte multi culti landje zijn.....ten koste van de nederlanders en zijn/haar gewoontes en gebruiken.
Vind het ook gewoon belachelijk dat een handjevol mensen het voor elkaar krijgt om zwarte piet met de roe het land uit te jagen.

Vind je het gek? Kijk hoeveel aandacht dat handjevol krijgen? Kijk hoeveel mensen er over spreken, plaatjes die gemaakt en gedeeld worden, discussies over al.. En dat voor een handjevol mensen! :') Laat dat handjevol mensen lekker, 9 van de 10 marokkaanse/antiliaanse ( etc) families viert net als jij en ik gewoon sinterklaas.

Shadow0

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:04

Da's toch niet erg? De wereld verandert uberhaupt, en verandering is prima, als het een leuke verandering is :) Ik heb daar geen moeite mee, en de kinderen zeker ook niet!

Anoniem

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:05

Wat een bullshit. Als het ze toch zo tegen staat, dan emigreren ze toch lekker naar een land waar ze geen sinterklaas vieren. Probleem opgelost; wij onze traditie en zij voelen zich niet gediscrimineerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:07

Telpeva schreef:
Ah elk jaar is hij er weer, het zwarte pieten topic.
Waarom gaan ze, als ze dan toch bezig zijn, niet ook zeuren over de kerstman. Die geeft toch een onwijs slecht voorbeeld, moddervet, heeft totaal geen fashion-sense, zijn stopwoordje zijn drie prutsmutsen, en hij heeft volgens de verhalen allemaal kleine elfjes die het hele jaar door werken om spullen voor hem te maken, de egoistische materialist. Krijgen die elfjes dank? No way, iedereen bedankt die kerstman. Arme elfjes, boe hoe. En die beestjes voor de slee, hoe hard moeten die rennen en hoe lang is hun werkdag, om ervoor te zorgen dat alle kindjes op de wereld een cadeau krijgen? Hoe vermoeiend is het om in 1x iin galop te vliegen van china naar hier? Wat een uitbuiting jongens.
Maar die is Amerikaans dus het zal wel mogen.

En ik typ dit mobiel, op mijn zwarte apparaat. Al mijn elektronische apparaten zijn trouwens zwart, ik voel mij spontaan vet racistisch. Oh my.

Appelsappie: ik denk dat het kinderen een worst zou wezen wie ze cadeau's brengt, en het vooral volwassenen zijn die het rot vinden om 'hun' feest voorbij te zien gaan, zoals ze het zelf altijd hebben gekend.

_/-\o_ :')

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:08

Maar de zwarte piet was toch zwart door de roet van de schoorsteen? :D Sorry maar daar vind ik niks discriminerends aan.. :P

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:09

Grappig, dat er niemand inhoudelijk ingaat op mijn berichten. Maar vooral door gaat met het onderwerp nog groter maken en daarbij nog meer haat zaaien. Voor een handjevol.. een telbaar aantal..

@chelle_dora: Jeetje, wat een reactie? Dus als iemand het ergens niet mee eens is en die uit, moet hij/zij maar emigreren? Ik ging even kijken hoe oud je was, maar schrok dat je 21 was.. Dit is echt een onvolwassen en ondoordachte reactie zeg voor iemand die volwassen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:10

'Zij' zijn natuurlijk ook Nederlanders (voor het overgrote deel), en hebben dus net zo goed recht op een feest dat leuk is. En als de discussie aanleiding is om alsnog fijn de nationalist / racist uit te hangen dan is de kritiek misschien niet helemaal onterecht.

Ik ervaar een zwarte piet niet als racisme. Ik denk dat die link in de meeste gevallen niet gelegd wordt door kinderen. Van mij zijn die veranderingen dus ook niet strict noodzakelijk.

Maar van de andere kant: er is meer dan genoeg wel racistisch in Nederland, ik snap een deel van de argumenten wel, en zo'n drama is het ook niet om eea wat te veranderen. Misschien houdt de discussie op als we niet aangebrand reageren met "ga maar terug naar je 'eigen' land" (nooit een erg goede basis voor open discussie), maar oprecht snappen welke gevoelens er spelen.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:10

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:19

Mensen.. 21.. 21.. dat is het aantal mensen die dit jaar officieel bezwaar heeft gemaakt voor het "pieten-gedoe". 21.. En zijn daar al die 1.0000 topics, plaatjes, facebook acties, nieuwsberichten voor nodig? Hoeveel aandacht wil je dat groepje mensen geven? Van een mug een olifant maken, noemen ze dat.

Geniet van 5 december en laat die 21 mensen gewoon.

( Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... isme.dhtml )

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:20

Als zwarte piet zou worden afgeschaft kunnen we kerst ook wel afschaffen. Dikke mannen met een baard voelen zich vast ook rot..
Ik ben het met Nessah eens, als er niet zo achterlijk veel aandacht aan zou worden besteed zou er niet eens een discussie zijn.