Ik stop ermee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:11

heidy_wilco schreef:
Ook word er naar mijn idee meer en extremer gepest.

Hier wordt op de school waar mijn dochter op zit veel aandacht aan besteed, sowieso algemeen maar ook door middel van thema's. Pesten wordt absoluut niet getolereerd en kinderen leren elkaar te respecteren en voor elkaar op te komen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:12

Arabiansp schreef:
44Myrthe44 schreef:
Celiien: natuurlijk is het een kwestie van keuzes maken, maar ik probeer alleen te laten zien dat dit een ontwikkeling is van de laatste tijd. 20 jaar geleden hóefde je die keuzes niet te maken, omdat er toen minder van leerlingen werd verlangd. De maatschappij is de laatste decennia ontzettend gericht op prestatie, goede cijfers. Jij vindt dit misschien een goede verandering, ik niet, maar het gaat erom dat het is veranderd. Zowel in groep 1 als in vwo 4.

Nou?????? Wij deden op de HBS en Mulo examen in 14 vakken waaronder 3 vreemde talen mét grammatica, gedichten en de bijbehorende boeken lezen. Er werd écht heel wat van je verlangd hoor.
Maar ben er nog steeds enorm blij mee dat ik mijn talen spreek.

Ho, ho, hbs is wel iets langer geleden dan waar ik het over heb he ;).
Toen was de druk idd ook heel hoog, maar met de komst van het havo en vwo in 1968 is die juist omlaag gegaan. En de laatste jaren gaan we weer naar een ''hbs-situatie''.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:25

Maar wat ik vooral niet snap is de waarom? Waarom moeten we dit kunnen? Is het niet veel belangrijker om gelukkig en gezond te zijn dan een groot huis en een grootte auto? Daarnaast hebben we toch ook juist de mensen nodig voor de lagere beroepen en zitten vele WO studenten zonder baan, waarom dan zo pushen? Laat mensen het niveau doen dat bij ze past, in plaats van met alleen maar stampen ze tegen de klippen op omhoog werken.

Ik zit ondertussen in 5 gymnasium, maar tot groep 4 heb ik lekker mijn naam verkeerd geschreven. Om vervolgens in de vierde klas nog een keer te blijven zitten. Maar ik geniet wel van het leven, leuke vrienden, veel sporten, doen wat ik leuk vind. Ondertussen haal ik daar ook gewoon keurig 8en bij, maar dat kostte tijd. Uitvinden hoe zo'n school en zo'n nieuwe groep mensen werkt is er gewoon niet 1,2,3.

Ik snap dan ook niet wat de toegevoegde waarde is van kinderen op zo'n jonge leeftijd al zo onder druk zetten, zal me niets verbazen als die halverwege hun studie uitvallen. Een zeer interessante documentaire is daarbij http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1211374 het gaat over jonge mensen die tegen de klippen op hun studie doen, totdat ze op een gegeven moment uitvallen en een burn out krijgen, ontzettend heftig en confronterend. Hier gaat het om jonge twintigers, maar als de druk zo hoog wordt op die kleintjes gaat het straks gewoon over pubers.

welshfan97

Re: Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:43

Ik vind dat van het VWO een beetje onzin. Als het niveau omhoog wordt geschroefd is dat waarschijnlijk nodig en moet je voor jezelf de keuze maken of je dat de leertijd wel waard vind of toch liever een niveau lager gaat doen. Ikzelf doe ook VWO (atheneum), ik heb als beta leerling ook op het gymnasium gezeten (ik wil alles proberen en er het beste uithalen). Toen het gymnasium te zwaar voor mij werd is er niemand geweest die heeft gezegd dat ik die toetsen MOEST maken en dat ik al die stof moest leren, nee dat was mijn eigen keuze. Bij mij is er na een tijd wel ingegrepen door mijn ouders, mentor en ikzelf, ik wilde heel graag maar het lukte gewoon niet. Nu op atheneum met een beta profiel (5e jaar) loopt het gewoon stukken soepeler, dus maak alsjeblieft gewoon voor jezelf de keuze of je helemaal voor school wil gaan of dat je toch meer tijd aan vriendinnen wil besteden en dat heeft dan verder niets te maken met of een niveau te moeilijk is voor jou of niet.

Wel vind ik idd dat er bij kleuters geen prestatiesdrang achter moet zitten. Ik heb altijd het idee gehad dat groep 1 en groep 2 bedoeld waren om sociaal te worden en te leren wennen en bepaalde uren op school te zijn. Maar als ik idd hoor van mensen dat ze zo trots zijn dat hun kind groep 3 mag overslaan omdat ze al avi lees niveau van groep 4 heeft vraag ik me af of dat echt nodig is allemaal. Dat jaartje meer of minder maakt echt niets meer uit later maar juist als kleuter kan dat jaartje "spelen" heel goed zijn naar mijn idee. En erg dat kinderen van 6 met tegenzin naar school gaan. Ook herken ik dat stukje afraffelen, ik kwam ook nooit goed mee met mijn vriendinnen met de weektaak dus ging ik maar dingen overschrijven zodat we daarna met zn allen wat leuks konden doen. Heel slecht natuurlijk maar daar zijn kinderen niet zelf verantwoordelijk voor en daarom ben ik tegen die weektaken met daarna vrijheid blijheid als beloning waardoor kinderen gaan vergelijken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 03:09

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:39

Ik kan me nog herinneren, dat toen ik 11 jaar geleden in groep 2 zat, dat we een klein beetje leerde rekenen (1+1=2, dat soort ) heel spelenderwijs, en dat we allemaal leuk schrijfoefeningen in de lucht deden. En ik kon mijn naam (verkeerd) schrijven, omdat ik gewoon benieuwd was en ik had heb aan mijn moeder gevraagt :)).
In groep 3 begon het leren schrijven en rekenen, minder spelenderwijs maar ik kan me niet herinneren dat ik het niet naar mijn zin had.
Toch jammer dat kleuters zo veel moeten kunnen...

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:02

Vind het heel erg om het artikel te lezen en dat leerkrachten en kleuters zo onder druk worden gezet.

Mijn dochter van 4jaar en acht maanden zit nu in groep 1, maar ik ervaar dit niet zo.
Onze dochter gaat graag naar school, er wordt veel gespeeld, het lokaal is versiert.
Zij hebben een bouwhoek, poppenhoek ect.
Op maandagochtend heb je het "ouderkindspeelkwartiertje" dan mag je aan het begin van de ochtend samen met je kind een werkje doen, kleien, puzzelen, kralen ect.

Er gaat een hoop spelenderwijs en er worden dingen geleerd door bijv. liedjes te zingen.
Zij spelen veel buiten, gymen en hebben een schooltuin.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:15

Wat een drama's := Ik heb op een Amerikaanse internationale school gezeten, daar moesten we in groep twee al kunnen lezen en ik ben er echt niet minder om geworden hoor. Sterker nog, ik merk een aanzienlijk verschil tussen het denken, doen en laten van mijn broers en ik (die dus op die school hebben gezeten) en die van mijn zusje (die niet op die school heeft gezeten).
Mensen die hier verontwaardigd reageren zouden eens moeten zien wat ik op basis-kader niveau voor kinderen voor mijn neus krijg: sommigen kunnen amper lezen of schrijven en het lef hebben om te zeggen dat zij 'geen zin' hebben om een toets te maken, om vervolgens de docent uit te gaan schelden. Leuk hoor, dat softe onderwijs :n .

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:31

JuliaMaria schreef:
Ik denk dat het onmogelijk oordelen is als je niet zelf in het onderwijs zit.... Dit gaat over één specifieke school: uiteindelijk werken alle scholen op een andere manier. Lijkt me niet echt mogelijk om hier goed over te kunnen oordelen..... Daarnaast is het een ontzettend subjectief stuk natuurlijk. In hoeverre het in de praktijk daadwerkelijk zo gaat weet je dus niet.

Na mijn idee is het wel goed om de progressie te registreren. Op meerdere gebieden: cognitief, sociaal, motorisch, roept u maar.... :) Zo kunnen problemen snel opgemerkt worden en kan daar op geanticipeerd worden.

Hier een leerkracht basisonderwijs van groep 7/8. Heel veel van wat hierboven in de brief geschreven staat, herken ik. De werkdruk is voor leerkrachten ontzettend hoog. Het idee van je werk is nooit af, klopt ook helemaal. Daarnaast werk je in de praktijk vaak het dubbele, dan wat op papier staat aangegeven. Nu is dat allemaal nog niet zo erg, maar je bent zo bezig met de papierwinkel, dat je amper tijd over hebt om echt leuke lessen voor te bereiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:44

Kanelly schreef:
Interessant topic en 'ons' school- en toets systeem in het reguliere onderwijs :n
Laat kinderen toch lekker kind zijn.

Maar wat ik me afvraag van (vooral) de ouders die hier reageren, wat maakt het dat jullie dan toch bewust voor regulier onderwijs gekozen hebben?
En jullie zoon/dochter dus niet naar het algemeen bijzonder onderwijs laten gaan? (waar i.m.o. gelukkig nog wel aandacht is voor het kind zijn en ontwikkeling die niet gericht is op prestatie).

Dat zit hier amper, de keuze voor zo'n school is dus niet altijd even gemakkelijk gemaakt.

Ik vind de prestatiedruk op scholen erg hoog. Gelukkig konden de kinderen hier op de dorpsschool wel al spelenderwijs leren in de kleuterklas, ze hadden daar ook een fijne juf.
Mijn zoon zit nu in groep 4, waar de nadruk vooral op rekenen en taal ligt, hij vind het moeilijk zich daar constant op te concentreren. Met het gevolg dat ze hem de gymlessen en vaak ook menig pauze door laten werken. Individuele aandacht is er niet, ik vind dat kwalijk. Kinderen voelen zich onzeker omdat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. De goed lerende kinderen hebben er misschien geen moeite mee, maar als je kind iets minder goed kan leren, is ie de sjaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:48

mayniac_val schreef:
Wat een drama's := Ik heb op een Amerikaanse internationale school gezeten, daar moesten we in groep twee al kunnen lezen en ik ben er echt niet minder om geworden hoor. Sterker nog, ik merk een aanzienlijk verschil tussen het denken, doen en laten van mijn broers en ik (die dus op die school hebben gezeten) en die van mijn zusje (die niet op die school heeft gezeten).
Mensen die hier verontwaardigd reageren zouden eens moeten zien wat ik op basis-kader niveau voor kinderen voor mijn neus krijg: sommigen kunnen amper lezen of schrijven en het lef hebben om te zeggen dat zij 'geen zin' hebben om een toets te maken, om vervolgens de docent uit te gaan schelden. Leuk hoor, dat softe onderwijs :n .

Wat een neerbuigende reactie weer, leerde je daar ook normen en waarden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:19

mayniac_val schreef:

Leren lezen voordat een kind er aan toe is heeft geen zin. Dat is de rede waarom het leren lezen start in groep 3 op 6 jarige leeftijd. Dat er kinderen zijn die het eerder doen en kunnen is prima maar geen rede om alle 5 jarige te gaan leren lezen.

Dat jij anders denkt dan je zusje die niet op die school gezeten heeft kan aan nog hele andere dingen liggen dan aan de school. Wellicht om te beginnen een verschil in intelligentie.

Je zal mij ook niet horen zeggen dat ze kleuters helemaal niets moeten aanbieden. Voor mijn oudste was het een redding hij kon inderdaad al lezen op de kleuterschool. Maar er zijn ook kinderen die totaal gefrustreerd raken van het (te)vroeg aanbieden.

Langer laten kleuteren dan maar zul je dan zeggen. Leuk....maar de "goede" scholen nemen geen kinderen meer aan die langer gekleuterd hebben ongeacht of deze kinderen een hoge CITO score hebben.

En daar zit je dan als ouder totaal in een split....wat is het beste???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:40

mayniac_val schreef:

Tja en waar krijg je dat van? Van te vroeg gaan zitten pushen.
Want zo'n kind heeft er in groep 3 al tabak van, gooit zijn kont tegen de krib en weigert zijn best te blijven doen, belandt als puber op B/K en denkt op zijn dertigste 'had ik maar'.
Het allerbelangrijkste om te leren is motivatie behouden, dan kan iemand met een minder leervermogen desnoods van het VMBO nog door richting unief, een hoogbegaafd kind zonder motivatie strandt toch ergens met onafgemaakte studies.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:54

Mindim schreef:
mayniac_val schreef:

Wat een neerbuigende reactie weer, leerde je daar ook normen en waarden?

Jup, meer dan mijn zusje en leerlingen op een Nederlandse school leren. Ik heb geleerd om respect te hebben voor anderen, hier is dat kennelijk niet bepaald aan de orde.

Urielle: als kinderen op de basisschool al niet hebben lezen of schrijven (en ja, zo erg is het), kunnen wij doen wat we willen, maar dan komen deze snuitjes van hun levensdagen niet op de universiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:06

Nou meid, je reactie getuigt anders weinig van respect voor anderen.

Hoe kom je er bij dat kinderen van de basisschool niet kunnen lezen en schrijven :?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:44

Naar het schijnt komt zon 15-20% van de basisschoolkinderen niet van school met het gewenste niveau aan leesvaardigheden.

Of dat door ons schoolsysteem komt dat te soft is zoals mayniac_val schrijft, is nog te bezien. Internationaal scoort Nederland namelijk nog steeds erg, erg hoog als het gaat om het binnenboord krijgen van zwak lerende kinderen.

Er is dus een kans, dat het Amerikaanse (of ander traditioneel drill en kill en resultaatgericht) onderwijs daar helemaal niet zoveel beter in slaagt.

Overigens was het altijd al zo dat slechts de bovenlaag van het BO uiteindelijk zal doorstromen naar de universiteit. Dat lijkt me verder geen probleem, aangezien een maatschappij net zoveel behoefte heeft aan echte doeners. Die dan wel een vak geleerd moeten hebben, natuurlijk. :P

Of kinderen (nog) vroeger drillen om te leren lezen tot de gewenste resultaten zal leiden, denk het niet. Uit onderzoek ernaar blijkt namelijk, dat als je vroeger met aanvankelijk lezen begint, het langer duurt voor kinderen vloeiend kunnen lezen. Finse kinderen leren zelfs met 7 pas echt lezen enz, met veel aandacht voor het individuele kind en Fins onderwijs zit aan de top van de wereld.

Nou, die drilltijd kan je dan net zo goed besteden aan herfstbladeren spatten en kleien. :+

Wat dat betreft snap ik de juf in de OP heel goed. Ik hoor van kennissen soortgelijke verhalen. Vooral administratie, allemaal om de leerkrachten te controleren.....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:08

mayniac_val schreef:

Ik vind deze reactie persoonlijk erg jammer.

Mag ik mijzelf voorstellen? VMBO Kader diploma behaald in 2008, overigens in 2004 binnengestroomd op het VMBO Theoretisch/Havo. Door diverse persoonlijke redenen ben ik terug gezakt naar het VMBO Kader. Ik kan echter prima lezen en schrijven, op sociaal vlak doe ik ook niet onder. Overigens deed ik de vakken biologie en engels op Havo niveau, terwijl ik wel een drama ben op het vlak van wiskunde en daar met alle moeite voldoendes voor haalde.
Momenteel ben ik bezig met de studie juridisch medewerker leerjaar 2 MBO niveau 4, niveau 5 is HBO uiteraard, en ik hoop dat ik hierna nog een leuke HBO studie kan vinden waarmee ik kan starten.

Ik vond mijn plek in de klas pas in het VMBO Kader, geen gepest, sociale mensen en zeker niet wat jij beschrijft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:20

mayniac_val schreef:
Jup, meer dan mijn zusje en leerlingen op een Nederlandse school leren. Ik heb geleerd om respect te hebben voor anderen, hier is dat kennelijk niet bepaald aan de orde.

Urielle: als kinderen op de basisschool al niet hebben lezen of schrijven (en ja, zo erg is het), kunnen wij doen wat we willen, maar dan komen deze snuitjes van hun levensdagen niet op de universiteit.

Jij vind dat je hier met respect reageert? Voor mij blijkt dat niet uit deze post.

Er zullen altijd kinderen zijn die het nivo van Universiteit niet halen. Dat kan zijn omdat ze buiten de boot qua leersysteem vallen( welk systeem dan ook want het ene systeem werk voor de ene wel en de ander juist niet) of omdat ze gewoonweg niet intelligent genoeg zijn.

Je kan dan proberen al vanaf de kleuterleeftijd het gemiddelde nivo proberen op te krikken maar dat werkt volgens mij niet.
Je kan denk ik veel beter kijken naar wat het individuele kind kant en uit dat kind proberen het maximaal haalbare te halen. En dan bedoel ik niet een kind wat op mavo nivo zit opdrijven naar de HAVO maar kijken wat er bij het kind past.
Door een meer individuele aanpak op maat voor het kind zullen kinderen gelukkiger zijn en ik denk dat er dan minder buiten de boot vallen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:24

Er zijn heel wat mensen die het in het onderwijs niet uitmuntend deden, die uiteindelijk een degelijk vak leren en waardevolle mensen voor de maatschappij worden.

Maar als je mensen al vanaf de kleuterschool normen oplegt die ze amper of gewoon niet kunnen halen, motiveer je ze bepaald niet om binnen het schoolsysteem echt hun best te doen. Sommige kinderen in het VMBO zijn altijd aangesproken op dat wat ze niet kunnen, in plaats van op dat wat ze wel goed kunnen!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:27

Vanuit mijn werk (waarin ik veel met ouders, kinderen en scholen werk) zie ik helaas alleen maar dat er inderdaad veel druk wordt gelegd op de kinderen. Ze moeten veel en steeds minder kinderen kunnen daaraan voldoen. De nadruk wordt gelegd op de cognitieve ontwikkeling en niet op de sociale ontwikkeling. School is voor mij niet alleen een plek waar je leert rekenen en schrijven, maar waar je ook leert samenspelen en kind mag zijn. Tegenwoordig wordt bij het minste of geringste een fysiotherapeut, logopediste of psycholoog ingeschakeld. Kinderen kunnen niet meer kind zijn en zodra ze niet ontwikkelen in de lijn van de (veel te hoge) verwachting, wordt er meteen een trucendoos opengetrokken om het probleem te verhelpen. In plaats van het kind de tijd te geven zichzelf te ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:58

Drie jaar geleden sprak ik een collega die zich zorgen maakte over haar dochtertje omdat zij toen al zag wat voor druk er door de school op haar kind gelegd werd.

Nu kan ik mij niet zoveel herinneren van mijn kleuter tijd maar mijn moeder was wel erg prestatie gericht.
Beter zijn dan de rest, keihard werken en sparen.
Ze was pas trots als je op zijn minst met een 9 of een 10 thuis kwam, wat maakte dat ik enorm perfectionistisch ben geworden, faal angst heb en onzeker ben.

Nee dat pushen is echt nergens goed voor :n

Filmpje wat ik tegen kwam over het Amerikaanse lessysteem.

De Amerikaanse documentaire A race to nowhere wordt vertoond voor ouders en betrokken professionals. De film vertelt een dramatisch, waar gebeurd verhaal: de 13-jarige modelleerling Devon was populair in de klas, goed in sport en haalde altijd negens en tienen. Totdat ze voor wiskunde een zware onvoldoende kreeg. Een dag later pleegde ze zelfmoord. Het was voor Vicky Abeles, filmmaakster en moeder van één van Devons klasgenoten, de aanleiding om de film te maken. Het is één grote aanklacht tegen het Amerikaanse onderwijssysteem dat te zeer prestatiegericht is. Kinderen zitten uren aan hun huiswerk om de hoogste cijfers te halen, want alleen dan worden ze toegelaten tot de beste universiteit. Dat leidt tot depressies, eetproblemen en uiteindelijk dus ook zelfmoord, zegt Abeles.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:14

mayniac_val schreef:

Oej dan vraag ik me af wat voor basisscholen dat dan zijn. Dat lijken mij dan scholen die aangemerkt zullen zijn als ''zeer zwak'' en onder toezicht zullen staan van de onderwijsinspectie. Het lijkt mij sterk dat er scholen zijn waar kinderen van groep 8 af komen en niet kunnen lezen of schrijven. Als die basisscholen er al zijn, dan kun je die volgens mij met gemak op één hand tellen.

Maar wat is er mis mee dat die snuitjes niet op de universiteit komen? Eerlijk? Ik zie de snuitjes van mijn kinderen later liever lachen en gelukkig zijn. En of dat nu met MBO of HBO of universiteit is maakt me geen snars uit. Ik zou niet willen dat ze een hoge opleiding volgen die boven hun niveau ligt, met het gevolg dat ze altijd op hun tenen moeten lopen en de druk heel erg hoog is.
Mijn kind stelt later net zo veel voor met een MBO papiertje op zak als een kind met later een universiteitspapier op zak.

Zelf ben ik computermoeder in groep 1 en 2. Die kinderen worden dan ook spelenderwijs getoetst. Ik zie hoe ze ''scoren'' en rapporteer dat. De kinderen zelf hebben totaal niet door dat ze getoetst worden en of ze onvoldoende, matig of voldoende scoren. Ieder kind gaat weer vrolijk met een sticker terug naar de klas. Gelukkig merk ik totaal geen druk in de klas van mijn dochter (groep 2).

Mindim, dat vind ik zeer kwalijk dat je zoon door moet werken tijdens gymlessen en pauze. Juist die ontspanning is zo belangrijk om er daarna met een fris hoofd weer tegenaan te kunnen gaan. Triest inderdaad want je ziet dan inderdaad dat de kinderen die van het klasgemiddelde ''afwijken'' er de dupe van zijn.
Gelukkig zie ik bij mijn dochter wel juist veel individuele aandacht en opdrachten. Ook is er veel tijd voor ontspanning, veel buitenactiviteiten en de kinderen mogen kind zijn en zelf veel ontdekken. Dat vind ik toch een groot voordeel van onze dorpsschool.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:23

Het gaat mi niet alleen om leren, maar ook om een emotionele ontwikkeling. Ik heb nog op de kleuterschool gezeten en heb daar zover ik weet gewoon gespeeld. Wel was ik een vroege leerling op de basis school (5 jaar) en kon op vijf jarige leeftijd ook al behoorlijk lezen en schrijven. Dit is niet gepushd, ik vond het leuk en leerde gewoon makkelijk.
Ik ging vervolgens op 11 jarige leeftijd naar de MAVO en kreeg daar wel problemen: ik kon wel leren, maar was nog zo ontzettend kind. Ik wilde gewoon spelen, had te weinig dscipline om huiswerk te maken en te weinig concentratie om lange dagen op school door te brengen. Daarbij zaten er zittenblijvers van 14 jaar bij mij in de klas. Dat leeftijdsverschil is dan erg groot. Het heeft mij heel veel moeite gekost om de middelbare school door te komen en ik heb er ronduit beroerde herinneringen aan.
Later via MBO, HBO afgestudeerd -nooit blijven zitten- en al jarenlang een vaste baan. Dus uiteindelijk alles wel gelukt. Maar terugkijken op een leuke jeugd kan ik niet. En dat vind ik wel heel erg jammer.

Jose1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:47

Kinderen zijn meer dan hun score op een test / cito. Een test is een moment opname waarbij een kind onder druk iets uitvoert. Motivatie, concentratie, intelligentie, kwaliteit van lesgeven, biologische ontwikkeling van het brein veel factoren spelen een rol in de uitkomst van die test. Maar waar wordt naar gekeken: het uiteindelijk getal. Een lage score betekent uitsluiting van sommige middelbare scholen, een lage score betekent voor de basisschool een aantekening als zwakkere school. Kinderen met lage scores moeten een individueel begeleidingsplan krijgen. Wat op zich natuurlijk goed is, maar in veel gevallen moet dit plan bedacht, opgesteld en uitgevoerd worden door de leerkracht. Dezelfde leerkracht die ook het klassenprogramma moet draaien en met een beetje pech 30 leerlingen voor zich heeft. Sommige kinderen zitten met die lage score aan hun max. Wat is daar erg aan? Er zijn banen op allerlei niveaus. Aan sommige kinderen moet je m.i. niet blijven sjorren en trekken. Wat geef je ze dan mee? Die lage score komt doordat je je best niet genoeg doet? Je bent niet goed genoeg zoals je bent? Dat is een lekkere opsteker voor de rest van je leven.
Wat doen leerkrachten? Die gaan cito oefeningen maar doornemen met hun kinderen. Daar wordt een hoop gedoe en gezeur mee voorkomen. Fijn een klas vol goede scores omdat juf stiekem een beetje geoefend heeft. Ook leuk als je uiteindelijk van school gaat en op een te hoog niveau terecht komt. Omdat het anders teveel gedoe was, geen tijd voor je begeleiding.
Ik weet niet waar dit heen gaat, en heb ook geen idee hoe dit te doorbreken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:51

Nikass schreef:
Het gaat mi niet alleen om leren, maar ook om een emotionele ontwikkeling. Ik heb nog op de kleuterschool gezeten en heb daar zover ik weet gewoon gespeeld. Wel was ik een vroege leerling op de basis school (5 jaar) en kon op vijf jarige leeftijd ook al behoorlijk lezen en schrijven. Dit is niet gepushd, ik vond het leuk en leerde gewoon makkelijk.
Ik ging vervolgens op 11 jarige leeftijd naar de MAVO en kreeg daar wel problemen: ik kon wel leren, maar was nog zo ontzettend kind. Ik wilde gewoon spelen, had te weinig dscipline om huiswerk te maken en te weinig concentratie om lange dagen op school door te brengen. Daarbij zaten er zittenblijvers van 14 jaar bij mij in de klas. Dat leeftijdsverschil is dan erg groot. Het heeft mij heel veel moeite gekost om de middelbare school door te komen en ik heb er ronduit beroerde herinneringen aan.
Later via MBO, HBO afgestudeerd -nooit blijven zitten- en al jarenlang een vaste baan. Dus uiteindelijk alles wel gelukt. Maar terugkijken op een leuke jeugd kan ik niet. En dat vind ik wel heel erg jammer.

Ik moet zeggen dat dat op de school van mijn dochter juist heel goed gewaarborgd wordt. Zij wordt volgende maand 2 en ondanks dat ze de toets voor groep 3 goed gemaakt had, hebben ze haar een jaar langer later kleuteren puur omwille van haar emotionele ontwikkeling. En met haar waren er nog een behoorlijk aantal klasgenootjes die lekker een jaar langer kleuteren. De juf ziet juist graag dat ze sterker op hun benen staan als ze naar groep 3 gaan.

Mijn broertje was ook een vroege leerling en is, ruim 20 jaar geleden, ook snel doorgestroomd naar groep 3. Hij is altijd net met zijn hakken over de sloot over gekunnen en was ook altijd één van de jongste uit de klas. Mijn moeder heeft er altijd spijt van gehad dat ze niet gepusht heeft om hem extra te laten kleuteren.