Wat is de rol van ouders in "grooming"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ouders hebben hier ook schuld aan?

Ja
34 (65%)
Nee
18 (34%)

Totaal aantal stemmen: 52

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:34

Ik ken de term grooming alleen als je gedrag beschrijft, bv apen die elkaar vlooien. Dus ik begreep de titel in eerste instantie niet :') Maar grooming heeft dus ook een hele andere betekenis...

Toen ik 12 was, chatte ik ook al met weet ik veel wie allemaal. En toen ik 15/16 was begon ik ook met afspreken met mensen. Denk dat 't erg lastig is om daar als ouders echt grip op te hebben. Zeker bij 15/16 jarigen. Voorlichting geven zou misschien kunnen helpen. Al betwijfel ik 't. Wat geerke zegt inderdaad :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:35

geerke schreef:
Suzanne F. schreef:
De 'schuld' zit hem niet in het gebrek aan toezicht maar in het gebrek aan voorlichting.
Ze moeten leren dat er nare mensen die dit soort dingen willen van meisjes. Dat je nooit mag afspreken zonder dat je ouders het weten, voor je eigen veiligheid etc.

voorlichting is inderdaad heel goed....al moet ik de eerste puber nog tegenkomen die ook maar iets aanneemt van een volwassene/ouders.

Doen ze wel :) het lijkt alsof dat niet gebeurt, maar het is wel zo bij veruit de meeste kinderen. Stiekem vinden ze het ontzettend belangrijk wat pa en ma zeggen en doen. Het blijft vaak wel hangen.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 11:36

Nee ik vind dat je hier als ouder een grotere rol in moet spelen dan school. Hier ligt ook een probleem dat ouders alleen de leuke dingen willen doen met hun kinderen en verwachten dat leraren hun kinderen naast het leren van rekenen etc. ook moeten opvoeden. Maar opvoeden moet je toch echt zelf als ouder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:37

er zitten toch genoeg 14 of 15 jarigen op Bokt?
Zeg nou eens eerlijk meiden...wat jullie ouders zeggen...luister je daar naar?Of denk je...ach,laat die fossielen maar praten.

Ik heb (gelukkig)geen kinderen,maar ik zou ze laten internetten in de huiskamer en telefoon niet mee naar de slaapkamer laten nemen...kijk dat bedoel ik nu met fossiel :+

Lisette1990

Re: Wat is de rol van ouders in "grooming"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 11:39

Haha Geerke, ik heb ook nog geen kinderen maar zoals ik er nu over denk zou ik het zo doen. Geen computer of telefoon op de slaapkamer.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:40

Dan zou je de voorlichting door slachtoffers moeten laten geven...maar ja, dat vergt wel een slachtoffer met genoeg zelfvertrouwen om voor leeftijdsgenootjes te gaan staan...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:41

MariekeS_ schreef:
Dan zou je de voorlichting door slachtoffers moeten laten geven...maar ja, dat vergt wel een slachtoffer met genoeg zelfvertrouwen om voor leeftijdsgenootjes te gaan staan...

Wat is er mis met voorlichting door ouders?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:42

Lisette1990 schreef:
Nee ik vind dat je hier als ouder een grotere rol in moet spelen dan school. Hier ligt ook een probleem dat ouders alleen de leuke dingen willen doen met hun kinderen en verwachten dat leraren hun kinderen naast het leren van rekenen etc. ook moeten opvoeden. Maar opvoeden moet je toch echt zelf als ouder.

Klopt, maar waarom zou je als school hier geen aandacht aan kunnen schenken? Heb je gelijk de hele bups kinderen bij elkaar? Het is combinatie van ouder én kind, alleen beide wel gescheiden voorlichting.
Opvoeden gebeurt namelijk ook op school :) want daar ligt immers ook een stuk ontwikkeling.

Meneer agent zal op een 10 jarige vast meer indruk maken dan de pa van Henkie voor de klas :D

Je moet het zien als een heel pakket :) gewoon een complete aanpak.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-13 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:42

Lisette1990 schreef:
Daar ben ik het mee eens een cursus veilig internetten zou niet verkeerd zijn.

Echter gaat het om kinderen van de leeftijd 10 t/m 17, als je het dan hebt over internet op een telefoon. Zijn er mensen die hun kind van 10 jaar oud al een telefoon mee geven?

Ja, want ze zit in groep 8 en komt soms alleen naar huis door de stad, van school af. Maar wel eentje zonder internet ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:43

Vjestagirl schreef:
MariekeS_ schreef:

Wat is er mis met voorlichting door ouders?

Niks :+ Maar er werd hier ook gesproken over daarnaast voorlichting op de basisschool/brugklas door professionele teams. Met als opmerking dat pubers er nou net om bekend staan dáár schijt aan te hebben ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:45

Ik denk dat het probleem niet zozeer zit in het tekort aan voorlichting, ik herinner me dat mij verteld werd over gekke mensen op het internet. Ik denk dat een puber denkt 'dat gebeurd mij toch niet'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:47

MariekeS_ schreef:
Niks :+ Maar er werd hier ook gesproken over daarnaast voorlichting op de basisschool/brugklas door professionele teams. Met als opmerking dat pubers er nou net om bekend staan dáár schijt aan te hebben ;)

Nee, het lijkt alsof pubers er schijt aan hebben, maar bij het grote gros landt de boodschap wel. Moet de boodschap wel goed gebracht worden natuurlijk, want anders herinneren ze alleen de wat er voorbij de ramen kwam toen ze naar buiten staarden :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:48

Misschien dat er ook gekeken moet worden naar waarom pubers zo chatten en vanalles. Bij mij was dat namelijk omdat ik me eenzaam/onzeker voelde. Mensen waar ik mee chatte waren positief over me enz. En nu ik erover nadenk, toen was er nog geen internet op je mobiel maar toen smste ik heel de dag door met mensen die ik van internet kende :') Dus om nou te zeggen dat 't zonder internet op je mobiel allemaal tegen gehouden kan worden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:48

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het probleem niet zozeer zit in het tekort aan voorlichting, ik herinner me dat mij verteld werd over gekke mensen op het internet. Ik denk dat een puber denkt 'dat gebeurd mij toch niet'.

Dan is het een tekort aan goede voorlichting, dat is ook een hele kunst. Overigens kreeg ik die voorlichting nooit :')

Op school hadden wij wel echter een systeem die kon meekijken met wat je deed: random werd dan een scherm doorgestuurd naar de 'bewaker' en als je bv op msn zat mocht je een week niet de mediatheek in. Dat was wel ideaal :) lijkt mij voor ouders ook wel fijn, alhoewel vind ik dat je je 17 zoon best even 'vieze plaatjes' mag laten kijken zonder het idee dat pa en ma dat ook kunnen zien :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:51

_Tara_ schreef:
Misschien dat er ook gekeken moet worden naar waarom pubers zo chatten en vanalles. Bij mij was dat namelijk omdat ik me eenzaam/onzeker voelde. Mensen waar ik mee chatte waren positief over me enz. En nu ik erover nadenk, toen was er nog geen internet op je mobiel maar toen smste ik heel de dag door met mensen die ik van internet kende :') Dus om nou te zeggen dat 't zonder internet op je mobiel allemaal tegen gehouden kan worden...

dan stikt het van de onzekere pubers :7 ik zie ze namelijk niets anders doen dan whatsappe...
En zelfs bij mij,met 6 honden en 3 paarden vijf hectare tuin....ga je gewoon de hele dag een dikke reet zitten te kweken op de bank als 14 jarige :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:52

geerke schreef:
[dan stikt het van de onzekere pubers :7 ik zie ze namelijk niets anders doen dan whatsappe...
En zelfs bij mij,met 6 honden en 3 paarden vijf hectare tuin....ga je gewoon de hele dag een dikke reet zitten te kweken op de bank als 14 jarige :+

*grinnikt* mijn telefoon zou afgepakt worden... Zelfs nu nog en ik ben 25 :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:52

Het eerste dat mijn puberneefje vraagt aan mij is ook; tante, wat is hier je WiFi code :')
Ehm, eerst maar een knuffel lieverd? :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:53

Geerke, nja goed, het was maar een idee. Kan me voorstellen dat dat soort mannen vertellen hoe mooi die meisjes zijn enz enz.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:53

Ik zit toevallig in de MR van een basisschool en er wordt ontzettend veel voorlichting gegeven over internet gevaren. Zowel gericht op pesten als op dit soort gevaren. Ouders doen voor het grootste deel ook hun uiterste best om hun kinderen te beschermen.
Ik vind je stelling dus redelijk onzinnig, sorry.
De schuld van misbruik ligt altijd en geheel bij de misbruiker!
Niet bij de kinderen die zich laten groomen, dat zijn 100% slachtoffers en ook niet bij ouders die hun misbruikt zien worden, ook dat zijn 100% slachtoffers!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:54

troi schreef:
Ik zit toevallig in de MR van een basisschool en er wordt ontzettend veel voorlichting gegeven over internet gevaren. Zowel gericht op pesten als op dit soort gevaren. Ouders doen voor het grootste deel ook hun uiterste best om hun kinderen te beschermen.
Niet bij de kinderen die zich laten groomen, dat zijn 100% slachtoffers en ook niet bij ouders die hun misbruikt zien worden, ook dat zijn 100% slachtoffers!

Ik vind niet dat je als ouder als dit je kind gebeurd 100% slachtoffer bent. Als jouw 10 tot 15 jarige kind de kans krijgt om te strippen voor de webcam dan doe je volgens mij als ouder iets fout. Dat je ze niet eeuwig aan het lijntje kunt houden snap ik ook, maar kom op zeg, een 10 of 11 jarige?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-10-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:56

troi schreef:

weet ik niet....ik ben opgeroeit in een tijd zonder internet(de vorige eeuw).
Om mij heen rookte iedereen,snoof en rookte wiet....ik deed dat allemaal niet.
Het ligt er ook aan of je er graag bij wilt horen en hoe gevoelig je bent voor mooie praatjes.
Ik denk dat het erg aan het karakter van het kind ligt.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:01

Die onzekerheid is toch ook juist een kenmerk van het puber zijn?

Zelf zou ik mijn kinderen later niet afsluiten van alle media, om ze maar weg te houden van chatten. Als ze echt willen doen ze het toch wel en juist door het te verbieden maak je het aantrekkelijk. Wel zou ik mijn kinderen heel goed voorlichten, (ok en misschien stiekem controleren wat ze doen op internet :+ ).
Of ik plan gewoon zoveel activiteiten voor ze in dat ze geen tijd hebben voor internet. Arme toekomstige kindertjes van mij..

_Tara_ schreef:
Ik ken de term grooming alleen als je gedrag beschrijft, bv apen die elkaar vlooien. Dus ik begreep de titel in eerste instantie niet :') Maar grooming heeft dus ook een hele andere betekenis...

Haha ik ook! Ik dacht huh, een discussie over dat ouders de paarden moeten 'groomen' als kinders op wedstrijd gingen, of dat de kinderen ongegroomd naar school gingen oid.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:09

Als ouders nu eerst eens beginnen met hun kind van het voetstuk af te halen met : mijn kind zal dit nooit doen!! Dan hebben we al een hoop gewonnen. En kijk gewoon regelmatig de pc/telefoon na. Kom op zeg, jij als ouder is je plicht om dat zo af en toe te doen. Even kijken wat je kind uitspookt op dat internet. En dat heeft totaal niks met privacy te maken van je kind. Dat heet beschermen.
En wat dacht je het onderwerp gewoon bespreekbaar te maken, tijdens het eten, afwassen word waarschijnlijk door de vaatwasser gedaan dus die vlieger gaat niet op. Praat gewoon met je kind. Maak het bespreekbaar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:09

geerke schreef:
Suzanne F. schreef:
De 'schuld' zit hem niet in het gebrek aan toezicht maar in het gebrek aan voorlichting.
Ze moeten leren dat er nare mensen die dit soort dingen willen van meisjes. Dat je nooit mag afspreken zonder dat je ouders het weten, voor je eigen veiligheid etc.

voorlichting is inderdaad heel goed....al moet ik de eerste puber nog tegenkomen die ook maar iets aanneemt van een volwassene/ouders.

Nee dan ben je te laat. Dat begint al eerder. Met 7 - 8 - 9 jaar moet je al beginnen met de voorlichting.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:11

Lijkt me prima computer in de woonkamer. Dat had ik ook altijd toen ik zo oud was. Had mijn eerste laptop pas op mijn 16e