Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:51

Als ze zo met mijn organen omgaan wordt ik geen donor. Sportief best, maar roekeloos omgaan met het levensreddende geschenk van een ander? Daar help ik niet aan mee.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 01:03

Misschien gekke gedachte hoor? Maar ze hebben hun doel bereikt! Iedereen heeft het erover!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 01:06

Ik erger me dood aan die reclame. Stoere jongen hoor! :Y)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 04:09

Wat zijn die ALS reclames van de vorige pagina? Die ken ik niet...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 04:29

Dit is die van ALS: http://www.youtube.com/watch?v=kRXN7rGOImk

Zo triest.. ik word altijd verdrietig van die reclame. Kun je je voorstellen wat dat met een persoon doet, dat hij daar zat en moest toegeven 'ik ben dan inmiddels overleden'.
En voor de mensen die elke keer die reclame zien uit het niets, als het familie is.
Ik vind het een mooie, belangrijke reclame.

De reclame van donor vind ik inderdaad ongepast. Als dat de manier is waarop je orgaandonors moet ronselen doe je toch wat verkeerd.
Ik houd sowieso al niet van de publieke druk rondom organen doneren. BUH.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 04:50

Ik vind het opzich goed dat ze er reclame over maken. Veel mensen 'vergeten' het gewoon. Maar denk dat dit niet de juiste reclame is ervoor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 07:14

Die als reclames vind ik erg goed, de mensen werken er vrijwillig aan mee. En de familie geeft na overlijden toestemming uit te zenden. Een aantal besluit het niet te willen en die komen ook niet op tv dan.

Maar die orgaanreclame. Nee gaat me veel te ver, uitgezonden op een tijdstip dat er veel jongeren kijken. Fijn als die stoer gaan nadoen. Leuk voor de machinisten ook. En wat ze ermee willen bereiken? Het is dat mijn mannetje zei waarover de reclame ging. Had het door mijn verontwaardiging niet eens door. Was vooral verbijsterd hoe dit goedgekeurd heeft kunnen worden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:31

De reclame viel mij ook al op en dan niet positief. Hier hebben ze totaal niet over nagedacht :n

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:45

Nou, wat is er hier nou toch mis mee. Het gaat er om dat je tot het uiterste gaat.
En dat moet als je een orgaandonor geeft en ook als je er eentje nodig hebt.
Je moet niet alles zo letterlijk nemen.
Deze reclame zet je tot nadenken.
Vind het erg triest om hier over te gaan mekkeren, en erg kortzichtig.
probeer de onderliggende boodschap te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:58

riegje schreef:
Nou, wat is er hier nou toch mis mee. Het gaat er om dat je tot het uiterste gaat.

Deze zorgt er niet voor dat ik ga nadenken..
Ik vind het ook geen handige reclame, verkeerde boodschap.. Ik ben benieuwd hoeveel klachten ze gaan krijgen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:01

verootjoo schreef:
Als je plat wordt gereden door een trein kunnen ze niet eens wat met je organen... Alleen als je in het ziekenhuis sterft. Lekkere reclame idd :\

Nee hoor, als je een ongeluk hebt gehad en je word daarna snel naar het ziekenhuis gebracht kunnen ze ook nog wat met je organen.

Verder vond ik het ook al een vage reclame :')
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 08-10-13 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:13

riegje schreef:

Probleem is dat veel mensen de onderliggende boodschap juist niet begrijpen en denken; Stoer!Dat wil ik ook!
Met als gevolg misschien wel meer trein ongelukken.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:08

Ik snap alleen niet dat iedereen daarover valt.
Het gaat om meer aandacht voor donorschap. dat is toch een hele goede zaak lijkt mij.
Dat krijg je alleen voor elkaar door spotjes te bedenken die anders dan anders zijn.
en dat is ze bij deze gelukt.

En dan zeggen goh als ze zo onzorgvuldig met m'n organen etc. omgaan dan geef ik niets.
Dat is toch kortzichtig! kijk verder dan je neus lang is.

En door zo'n spotje gaat in eens heel Nederland het water in fietsen en rijden we door rood licht bij de spoorweg overgang.
Kom op zeg wat een geneuzel.
Zulke beelden zie je dagelijks in series en films maar nu het voor een goed doel is.
zou het schokkend zijn.

Waar hebben we het over., Zijn er geen ergere dingen dan ons druk over te maken!
Dan een spotje voor het goede doel. Blegh!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:39

Ik zeg niet dat heel Nederland ineens het water in fietst of vlak voor een trein langs rijdt. Ik zeg alleen dat het zo kán zijn.

En daarbij vind ik het inderdaad een beetje raar om een filmpje te maken die orgaanpromotie promoot, waarin iemand vervolgens allemaal levensgevaarlijke dingen uithaalt. Het gaat erom dat hij dat allemaal kan doen, met zo'n orgaan. Maar ik vind het geen reclame.

Overigens zag ik de reclame een keer zonder geluid en had ik geen idee van wat het was. En toen vond ik het ook een achterlijke reclame. Dus niet alleen omdat het toevallig over orgaandonatie gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:42

@ Riegje: ik vind het juist goed dat ze hier reclame voor maken! Vrees (zoals te zien is nu) dat het juist niet het gewenste effect heeft. En dát is jammer, wel reclame voor maken, maar een ander/beter spotje gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:40

Riegje reclame maken ja. Maar om zulke gevaarlijke dingen te laten zien die jongeren kan aanzetten tot dom en roekeloos gedrag. Juist in een periode dat de ns campagnes start op tv radio en op scholen om kinderen goed overweg gedrag te leren. Omdat het daar nogal vaak aan schort. Dat is gewoon stom en onnadenkend.

Zet er dan desnoods groot bij, in scene gezet, doe dit thuis niet na of wat ook. Dit laten zien is voor mij hetzelfde als reclame maken met russisch roulette of comazuipen of lawinepijlen aan elkaar knopen en afsteken in iemands brievenbus.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:49

Ik zou meer onder de indruk zijn van een persoon die werkelijk zijn verhaal kort verteld dat ie een marathon of triatlon heeft gelopen met een donorhart.

Veel realistischer, en zou mij ook meer overhalen om donor te worden.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:54

Ik vind het stom als je zoiets niet kan onderscheiden.

Het gaat erom dat er bij orgaandonaties spoed zit. En dat ze alles voor een ander leven over hebben. Hiermee spoor je echt geen kind aan om voor een trein te gaan springen. ik vind het juist een supersterke uitdrukking. En men brengt de boodschap altijd over.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:01

Ik ben dus niet de enige die deze reclame een beetje vreemd vind. :')
Ik zag die reclame en het eerste wat ik riep was "ja natuurlijk sprint even voor een trein langs" :roll:
en toen had ik door dat het voor orgaandonatie was, maar echt gepast vind ik dit niet :n

De achterliggende boodschap begrijp ik wel, maar die kun je ook anders duidelijk maken...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:09

naomi_g1998 schreef:
verootjoo schreef:
Als je plat wordt gereden door een trein kunnen ze niet eens wat met je organen... Alleen als je in het ziekenhuis sterft. Lekkere reclame idd :\

Nee hoor, als je een ongeluk hebt gehad en je word daarna snel naar het ziekenhuis gebracht kunnen ze ook nog wat met je organen.

Verder vond ik het ook al een vage reclame :')

Het gaat er denk ik meer om dat er niet veel meer van je organen over is als je onder een trein hebt gelegen :+ :Y)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:56

Aandacht vragen voor iets is een ding, maar HOE je dat doet... Dit vond ik ook een beetje vreemd. Je hebt altijd mensen die denken...oh je kan dus vlak voor een trein langs! Dat ga ik dan ook eens proberen en die beseffen niet dat dit hoogstwaarschijnlijk gewoon goed knip en plakwerk is geweest. De meesten zullen wel snappen dat het geen goed idee is om na te doen natuurlijk. Maar toch hadden ze beter na kunnen denken over hoe ze aandacht konden vragen voor orgaandonatie. Want iedereen heeft het er nu wel over maar waarover precies? Niet de orgaandonatie hoor...maar de gevaarlijke actie die meneer uithaalt met die trein. Oftewel, ze slaan volkomen de plank mis. Zonde, want het is wel een belangrijk iets.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:31

Het idee van de reclame is 'living on the edge', wat voor veel mensen die wachten op een donororgaan realiteit is.
Ik kan me voorstellen dat er weerstand tegen is, maar ik erger me er niet aan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:47

Ik had heel veel verwacht na dit topic, maar vind de reclame eigenlijk wel meevallen?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:54

Ik vind het echt een belachelijke reclame, ik vind het overkomen alsof ze het snel voor de trein langs rennen willen promoten. Misschien met het idee van living on the edge maar dat kan ook dusdanig aangepakt worden zonder het in de war schoppen van andere campagnes. Daarnaast, living on the edge kan ook zijn door andere risico sporten zoals wildwater kajakken of iets dergelijks. Hier zijn er mensen die zeggen dat deze reclame jongeren echt niet zal aansporen om even voor de trein langs te redden als die er aan komt, nou er zijn er genoeg die denken: ''oh zie je wel dat het kan, die man doet het toch ook!'' die denken vaak ''dat red ik wel, ik zie hem aankomen'' daardoor gaat het mis.
Nee stomme zet van de bedenkers van dit spotje.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:15

Tiggs schreef:
Ik had heel veel verwacht na dit topic, maar vind de reclame eigenlijk wel meevallen?

dat vind ik dus ook, waar gaat de ophef over.
Er is niets bijzonders te zien.