Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:14

Prrrr schreef:
Tjonge, wat een cynisme. Er blijft zeker wat aan de strijkstok hangen, en er is een hoop aan te merken op de salarissen, maar 'grotendeels' en 'bedrijfsuitjes'? Nee... Er gaat wel degelijk ook geld naar het goede doel zelf. En zoals eerder al aangegeven: door de verschillende goede doelen wordt ook veel geïnvesteerd in onderzoek dat anders niet mogelijk zou zijn geweest.

Als deze salarissen eens naar een iets normaler niveau zouden worden gebracht, zou er nóg meer geld zijn voor onderzoek :)*

Het gemiddelde inkomen van de werkzame beroepsbevolking (dit zijn 7.785.000 personen) is € 34.600 per jaar.

Sanquin (Stichting Sanquin Bloedvoorziening)
T.J.F. Buunen (voorzitter Raad van Bestuur) € 297.000

Reumafonds
H.J.L. Ridderbos € 209.375

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salaris ... oededoelen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:15

antje_vip schreef:
Prrrr schreef:
Tjonge, wat een cynisme. Er blijft zeker wat aan de strijkstok hangen, en er is een hoop aan te merken op de salarissen, maar 'grotendeels' en 'bedrijfsuitjes'? Nee... Er gaat wel degelijk ook geld naar het goede doel zelf. En zoals eerder al aangegeven: door de verschillende goede doelen wordt ook veel geïnvesteerd in onderzoek dat anders niet mogelijk zou zijn geweest.

Als deze salarissen eens naar een iets normaler niveau zouden worden gebracht, zou er nóg meer geld zijn voor onderzoek :)*

Het gemiddelde inkomen van de werkzame beroepsbevolking (dit zijn 7.785.000 personen) is € 34.600 per jaar.

Reumafonds

Hoeveel procent van die werkzame beroepsbevolking heeft de dagelijkse leiding over een groot bedrijf en daarmee dus een gigantische verantwoordelijkheid?

Vergelijk de salarissen van directeuren van goede doelen maar eens met directeuren van gewone bedrijven.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:20

Ik ga hier dus mijn scriptie over schrijven... (Accountancy)

Maar als ik heel eerlijk ben: salarissen zijn misschien hoog, maar niet hoog in vergelijking met andere soortgelijke functies in profitorganisaties..... Wil je goede mensen, dan moet je daarvoor betalen... (Iets met pinda's en apen ;))

Aan de andere kant zit je er met het keurmerk ook nog niet... Bedrag X gaat naar een Amerikaanse dochteronderneming voor "onderzoek" en uiteindelijk gaat er nog een kleiner deel echt naar onderzoek bij wijze van. Er is geen internationaal toezicht...

Nouja... Ik moet heel mijn scriptie nog schrijven, zit wel met een aantal beperkingen ;) maar dat blijf je altijd houden...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:22

Ts ik geef ook niet. Zelfde redenen als jij. Sterker nog, ik kan heel slecht tegen mensen aan de deur die komen bedelen voor het goede doel. En dan vooral ook aanbellen terwijl we een sticker hebben dat ze niet hoeven aan te bellen. 'Ja maar dit is anders'. Als ik wil, geef ik en niet omdat iemand aan mn deur komt :n

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:23

Maar dan blijft nog: je doneert geld aan zo'n stichting om bijv. een dier te helpen, een ziek kind medicijnen te kunnen geven. Niet om het salaris van het personeel te betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:24

antje_vip schreef:
Maar dan blijft nog: je doneert geld aan zo'n stichting om bijv. een dier te helpen, een ziek kind medicijnen te kunnen geven. Niet om het salaris van het personeel te betalen.

Waar moet het personeel dan van leven? Of mag je geen geld verdienen bij een non-profit organisatie :?

eenitraM

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:27

Ik geef niets. Ga toch niet het etentje van de bestuurder betalen :n

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:27

Hoe wil je dat doen zonder personeel? Waarom zou het personeel dat voor een stichting werkt, minder moeten verdienen? Heel simpel.. verdien ik veel minder omdat ik voor een idealistische stichting werk, dan ga ik ook verder kijken... Niet omdat ik het doel niet steun, maar omdat het gewoon marktconform moet zijn...

Bij de bloedbank bijvoorbeeld, moet al geschoold personeel zitten, mensen die kunnen prikken etc. Laat ik het zo zeggen, ik hoef daar niet mijn buurvrouw, de kassajuffrouw, mijn accountant of wie dan ook als vrijwilliger te zien om die naald in me te steken (mijn buurvrouw kan trouwens wel prikken :'))

Waarom zou jij als je opgeleid bent, iets gaan doen wat minder betaald? Puur omdat je mensen wilt helpen? Want dat doet dus niemand... Tenminste, ik zou het ook niet doen...

Dat je kijkt of het wel in grote maten op de goede plek komt, ok... maar naar salaris kijken is lastig als je er weinig kennis van hebt wat normaal is in die branche ;) voor een soortgelijke functie etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:28

ik ben 17 en ik doneer aan het wnf en greenpeace! :)

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:29

Ik geef ook niet aan "goede doelen". O.a. vanwege de redenen die TS aangeeft in de OP.
Daarbij kan ik al nauwelijks mezelf onderhouden als uitwonend student met een paard, laat staan dat ik mijn zuur verdiende centjes(en zuurverdiende centjes van andere die ik elke maand dankbaar in ontvangst neem om te kunnen eten, want ja, ik krijg stufi) ga geven aan een "goed doel" waarvan het waarschijnlijk niet eens gebruikt wordt waarvoor ze zeggen dat het gebruikt gaat worden.
Of nog erger, de collectanten leveren het niet eens altijd in bij de organisatie! Ik kende mensen die zich hadden aangemeld om te collecteren voor een of ander "goed doel" en moesten de bus met geld voor een bepaalde datum inleveren bij de betreffende organisatie. Dat waren ze "vergeten"......... ;) (wat daar uiteindelijk de consequenties voor waren weet ik niet, maar kan me voorstellen dat er zoveel vreemden zich aanmelden om te collecteren dat ze het niet meer bij( kunnen )houden)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:30

Ik geef alleen iets als ze aan de deur komen en ik toevallig nog een losse euro op zak heb. Ik maak nooit iets over omdat je dan iedere keer post in de bus hebt liggen. Ook geef ik snel iets aan stichtingen die er zijn voor dierenwelzijn dan bv aan unicef ofzo. Dit klink misschien heel erg, maar ik ben nou eenmaal een dierenvriend haha.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:33

Lianne86 schreef:
Maar als ik heel eerlijk ben: salarissen zijn misschien hoog, maar niet hoog in vergelijking met andere soortgelijke functies in profitorganisaties..... Wil je goede mensen, dan moet je daarvoor betalen... (Iets met pinda's en apen ;))

Idd! Ik ken een ''stichting'' die 100% op vrijwilligers draait... In dit geval zijn de dieren daar ontzettend de dupe van! Ik geef dan liever geld aan een stichting, waar mensen werken die flink verdienen, maar die wel weten hoe ze dingen moeten aanpakken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:34

antje_vip schreef:
Prrrr schreef:

Reumafonds

Eens - dat is ook mijn grote frustratie. Maar ik kan niet zelf naar Syrië om de vluchtelingen daar te helpen - daar zal toch een organisatie moeten zitten die weet wat hij doet. En ja: een logistiek expert die daar een kamp van de grond weet te krijgen mag van mij best een marktconform salaris hebben. Dat zijn de kosten van de hulp. Alleen die strijkstok van de mensen daarboven... dat irriteert met mateloos. Wil ik iets doen voor die mensen daar, dan moet ik kennelijk die strijkstok voor lief nemen. Dat gaat niet makkelijk, maar ik leg me er wel bij neer. Want ik zie geen andere mogelijkheid. En niets doen vind ik geen optie.

Overigens: je quote de cijfers van 2011. Die van 2012 zien er al heel anders uit :D

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:35

In het verleden ben ik (maandelijks) donateur geweest van het Wereld Natuur Fonds en Save the Children. (Lees: ik had het me laten aansmeren op straat, en ik kon/durfde/wilde geen nee zeggen :')) Echter begon ik mij in de loop van tijd af te vragen of mijn gedoneerde geld wel daadwerkelik terecht kwam bij de stichting zelf. Er zijn een hoop 'goede doelen' waarvan bekend is dat het geld meer naar de directeur gaat dan naar de stichting helaas. Ik heb inmiddels mijn donaties stopgezet. Niet om deze reden, maar omdat ik helaas een tijdje werkloos ben geweest, en het nu moet doen met een 0 urencontract zonder financiële zekerheid.

Stichtingen/Goede doelen die aan de deur komen collecteren geef ik wel altijd een (kleine) bijdrage. Sommige goede doelen meer dan de andere. De hartstichting krijgt van mij altijd wat extra's, want bij ons zitten/zaten een hoop hartpatiënten in de familie. Deze stichting verricht imo wel ontzettend goed werk :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:36

kimberley12 schreef:
Hetzelfde als in Haïti.....met alle overstromingen, tonnen is er ingezameld, en er is nog geen 1 nieuw gebouw neergezet, terwijl dit al jaren terug is.

Vergeet daarbij niet, dat het heel veel lijkt, maar als een heel land is weggevaagd en mensen geen huizen, maar ook geen eten etc meer hebben. Dan is dat bedrag, ontzettend weinig.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:38

Ik geef elke maand aan het WSPA en elke maand aan een stichting die oude manegepaarden opvangt.
Van beiden krijg ik regelmatig bericht wat er met het geld gebeurd is en van de oude manege paarden
krijg ik vaak berichtjes en foto's. (ik geef geld voor 1 bepaald paard) Doet me erg goed :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:38

Ja rot toch op met die goede doelen. Betaal je een tientje om twee mensenlevens te "redden", maken ze er nog 10 kindjes bij en kan je vervolgens daar weer voor betalen omdat ze geen eten hebben.
Laat ze er lekker in stikken. Ik geef maar aan 1 goed doel en dat ben ik zelf :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:47

Elk jaar kies ik een goed doel uit dat ik wil steunen.
Vorig jaar waren dat de cliniclowns, die zieke kinderen in het ziekenhuis gaan opbeuren.
Ons zoontje heeft daar ook veel aan gehad toen hij in de kliniek lag en doodziek was.
Hij keek echt uit naar de komst van de clowns :)

Dit jaar steun ik : kom op tegen kanker.

En verder speel ik zelf goed doel, waarvoor ik overigens géén geld inzamel :D
Maar door op kleine schaal zieke, verwaarloosde of oude dieren op te vangen, hoop ik ook mijn steentje bij te dragen aan een goede, of betere leefwereld.
Dat vind ik ook een goed doel en daar kruipen behoorlijk wat centen in, maar ze zijn met liefde gegeven.
En het positieve is, daarvan zie ik altijd het resultaat met eigen ogen.
Zo mooi om te zien als je achteraf zo'n hondje kan koppelen aan een nieuw baasje :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:49

Poiuytrewq schreef:
Ja rot toch op met die goede doelen. Betaal je een tientje om twee mensenlevens te "redden", maken ze er nog 10 kindjes bij en kan je vervolgens daar weer voor betalen omdat ze geen eten hebben.
Laat ze er lekker in stikken. Ik geef maar aan 1 goed doel en dat ben ik zelf :+

:D

Zo zie ik het ook, ik geef niks aan goede doelen behalve moi. Dan weet ik zeker waar mijn geld terecht komt en niet bij een directeur of zoiets.
Als ik mensen wil helpen pak ik wel het eerste beste vliegtuig naar Afrika en dan ga ik daar persoonlijk helpen. Vind het trouwens schandalig dat er zoveel uitgegeven word aan ontwikkelingssamenwerking terwijl ons eigen nederland letterlijk en figuurlijk in de stront kan zakken en erin kan blijven liggen. Wanneer opent men nu eens een nummer voor Nederland en niet schijnheilig Afrika.
KWF en andere ziekteorganisaties vind ik dat het een taak van onze regering is om bij te dragen aan nieuwe onderzoeken enzo.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:51

Ongelofelijk. Wat kan jij als Nederlander zonder verstand van zaken in Afrika doen? Moet je kijken wat een geld dát kost - wat een verspilling. En wat een ongelofelijke vergelijking tussen Nederland en Afrika. Kijk eerst eens reëel wat de verschillende problemen zijn, en doe dan eens een zinvolle uitspraak. Ik hou maar weer eens op met deze discussie. Ik krijg er weer een heel naar mensbeeld van...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:52

Ja, maar hoeveel "goede mensen" vangen een dier op? Als je kijkt alleen al in de paardenwereld.... Opvang die een paard verkoopt onder het mom "sportpaard" terwijl die daar kwam omdat het beest weet ik veel wat had :') En ga zo maar door.... Mensen zijn gewoon niet standaard "goed"...

"Goede" doelen ook niet, maar met een keurmerk en een beetje "kijken in de keuken" zie je dat er nog genoeg goede doelen zijn ;) Zelfde als met mensen die dieren of wat dan ook opvangen... De rotte appels verzieken het...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:55

Prrrr schreef:
Ongelofelijk. Wat kan jij als Nederlander zonder verstand van zaken in Afrika doen? Moet je kijken wat een geld dát kost - wat een verspilling. En wat een ongelofelijke vergelijking tussen Nederland en Afrika. Kijk eerst eens reëel wat de verschillende problemen zijn, en doe dan eens een zinvolle uitspraak. Ik hou maar weer eens op met deze discussie. Ik krijg er weer een heel naar mensbeeld van...

Hoe weet ik dat mijn geld goed terecht komt en niet bij de beleggingen? Of bij de Audi van de directeur? Zolang ik niet kan zien dat mijn geld goed terecht komt geef ik niks. Of ben ik dan egoïstisch?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:56

Oh er zullen vast genoeg doelen zijn die oprecht GOED. Zijn. Maar dan nog geef ik liever de overbuuf een paar zakken hondenvoer die ze zelf op het moment niet kan betalen. Ipv dat ik ga doneren en niet weet waar mijn geld heen gaat ..

En dan nog ga ik ook niet uitzoeken welk doel goed is of niet. Want ik maak me niet druk om mensen niet ken. Sorry kan er niets aan doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:57

Ikzelf heb als arme student helaas niet de financiële middelen om alle zielige mensen en dieren op de wereld te kunnen helpen. Ik geef geld aan de meeste collectes, maar maak niet maandelijks geld over naar een goed doel. Zodra ik een vaste baan heb zal ik dat wel gaan doen, tot die tijd doneer ik bloed om toch iets te kunnen doen voor de medemens. }:0

Toch vind ik sommige reacties in dit topic wel erg kortzichtig en egoïstisch. Natuurlijk zijn die topsalarissen van bestuurders in strijd met de doelstelling van organisaties, maar je kunt niet verwachten dat zo'n grote organisatie volledig kan draaien op vrijwilligers. Hoe moeten zij er zoveel tijd in kunnen steken en tegelijkertijd brood op de plank krijgen? Bovendien pak je in mijn ogen de verkeerde mensen aan als je dan maar helemaal geen geld meer geeft. Al gaat er een deel naar de salarissen en mooie gebouwen, als het goed is komt er nog altijd een deel van je bijdrage op de plek terecht waar het hoort. :) Iets is nog altijd beter dan niets.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:58

En bovendien vind ik dat je deels met voorlichting meer bereikt dan met geld.