Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FriesWytske schreef:karuna schreef:Op vrijwillige basis klusjes doen ja. Dit plan is bedacht dat het verplicht wordt zodat er minder zorg extern aangeboden kan worden. Betekend dat een klein kind verplicht de taken moet doen ongeacht school, huiswerk, kind zijn, ziek enz. Ze schatten in dat een kind van 5 een uur PER DAG de verplichte klusjes kan doen. Dat is in mijn ogen schandalig en kinderarbeid,
Een kind van 5 en een van 7 in huis kan betekenen dat je geen recht meer hebt op thuiszorg terwijl je dat chronisch nodig hebt,
Denk dat de meeste kinderen helemaal niks in huis doen om het hun ouders wat gemakkelijker. En nee, was bij ons niet op vrijwillige basis. Wij hadden een boerenbedrijf. En dan is het gewoon heel normaal dat je meehelpt. Zou de maatschappij een heel stuk van opknappen, want dan hebben de kinderen ook geen tijd om rotzooi te trappen.
verootjoo schreef:karuna schreef:Op vrijwillige basis klusjes doen ja. Dit plan is bedacht dat het verplicht wordt zodat er minder zorg extern aangeboden kan worden. Betekend dat een klein kind verplicht de taken moet doen ongeacht school, huiswerk, kind zijn, ziek enz. Ze schatten in dat een kind van 5 een uur PER DAG de verplichte klusjes kan doen. Dat is in mijn ogen schandalig en kinderarbeid,
Een kind van 5 en een van 7 in huis kan betekenen dat je geen recht meer hebt op thuiszorg terwijl je dat chronisch nodig hebt,
Nee, het betekent dat je geen recht hebt op HUISHOUDELIJKE Hulp, thuiszorg is iets anders, dat kan een kind niet vervangen.
Maar het is toch belachelijk dat de gemeente moet betalen om je huis schoon te houden? Wie er woont in een huis, zorgt voor zijn huis. Wij deden het altijd met z'n allen, ook al werkte mijn moeder niet. En in de vakantie moesten we extra klussen doen, zoals alle keukenkastjes poetsen of het zilver oppoetsen of de ramen lappen, of helpen in de tuin. Ook toen we vijf jaar waren ja. Eikels rapen oid. Bovendien hielpen we bij onze opa en oma, of bij de buren op de boerderij met eieren rapen of koeienmelken.
Huishoudelijke hulp valt wat mij betreft onder eigen rekening.
karuna schreef:Op een boerderij ja, maar zouden jullie niet helpen of wat minder kunnen doen gaat het werk wel gewoon door. In dit geval van huishoudelijk werk ligt het dus stil als een kind niet kan. En een aantal dorpen hier daar kunnen de kinderen niet eens van school naar huis iets gaan halen omdat een winkel een of twee dorpen verder weg ligt. De meeste kleine kernen zijn niet meer voorzien van een supermarkt of buurtwinkel hier in de buurt.
Als ik kijk naar het dorp waar ik vroeger woonden. Zouden kinderen over een lange smalle dijk moeten, drukke rijksweg over nog een eindje fietsen om bij een winkel te komen, zo n 4 kilometer enkele reis over een drukke en best gevaarlijke weg. Die situatie is nu nog steeds zo.
verootjoo schreef:En een boodschap halen? Namen we gewoon mee uit de winkel na schooltijd.
Shadow0 schreef:verootjoo schreef:En een boodschap halen? Namen we gewoon mee uit de winkel na schooltijd.
Met helpen is niks mis. Met de verantwoordelijkheid dragen wel.
Maar een boodschap halen is bv nog heel wat anders dan de volledige wekelijkse boodschappen doen. Als het inderdaad al kan, want lang niet overal is het nog doenlijk om jonge kinderen naar de winkel te sturen (winkel te ver weg, met gevaarlijke verkeerssituaties.) Ook zou ik jonge kinderen echt niet met pinpas of 100 euro over straat sturen, iets waar je natuurlijk wel snel aan komt als je een gezin hebt met meerdere personen en het niet gaat om een vergeten pak melk maar de werkelijke boodschappen.
Tafeldekken, afruimen en afwassen: op zich niks mis mee. Maar met mate. Je kunt een kind van 5 niet elke dag de gehele afwas laten doen bv. Je kunt een kind tot een jaar of 12 ook zeker niet de verantwoordelijkheid geven van dat deel van het huishouden.
Citaat:Je kunt een kind van 5 niet elke dag de gehele afwas laten doen bv. Je kunt een kind tot een jaar of 12 ook zeker niet de verantwoordelijkheid geven van dat deel van het huishouden.
verootjoo schreef:Shadow0 schreef:
Met helpen is niks mis. Met de verantwoordelijkheid dragen wel.
Maar een boodschap halen is bv nog heel wat anders dan de volledige wekelijkse boodschappen doen. Als het inderdaad al kan, want lang niet overal is het nog doenlijk om jonge kinderen naar de winkel te sturen (winkel te ver weg, met gevaarlijke verkeerssituaties.) Ook zou ik jonge kinderen echt niet met pinpas of 100 euro over straat sturen, iets waar je natuurlijk wel snel aan komt als je een gezin hebt met meerdere personen en het niet gaat om een vergeten pak melk maar de werkelijke boodschappen.
Tafeldekken, afruimen en afwassen: op zich niks mis mee. Maar met mate. Je kunt een kind van 5 niet elke dag de gehele afwas laten doen bv. Je kunt een kind tot een jaar of 12 ook zeker niet de verantwoordelijkheid geven van dat deel van het huishouden.
Een gezin heeft ook een vader, die kan ook boodschappen halen. Pas als je een zieke alleenstaande moeder bent wordt het erg lastig. Maar daar wordt ook niet op gekort op dit moment.
verootjoo schreef:Een gezin heeft ook een vader, die kan ook boodschappen halen. Pas als je een zieke alleenstaande moeder bent wordt het erg lastig. Maar daar wordt ook niet op gekort op dit moment.
Citaat:kinderen van 5 horen buiten de verantwoordelijkheid om hun broek niet nat te piesen geen verantwoordelijkheid te dragen en schokkend genoeg zijn er genoeg 5 jarigen die niet zelfstandig naar het toilet kunnen omdat ze hun broek niet open en van hun kont af krijgen
liedje89 schreef:Ik denk dat een aantal mensen wel een heel positief beeld hebben van hun vaardigheden op de leeftijd van 5 jaar. Ik moest vroeger ook klusjes doen hoor maar was denk pas vanaf een jaar of 10 dat mijn ouders daardoor ook echt minder energie aan het huishouden hoefden te besteden. Jonge kinderen moet je namelijk vrij actief begleiden met dat soort taken.
Afwassen vanaf 5 vind ik trouwens nogal apart, ik denk namelijk dat de meeste 5 jarige maar net over het aanrecht kunnen kijken, hoe moeten ze de afwas dan doen??
randalinpony schreef:Citaat:kinderen van 5 horen buiten de verantwoordelijkheid om hun broek niet nat te piesen geen verantwoordelijkheid te dragen en schokkend genoeg zijn er genoeg 5 jarigen die niet zelfstandig naar het toilet kunnen omdat ze hun broek niet open en van hun kont af krijgen
Lig hier onder de tafel.
Maar zo waar.