Gouda verplicht vijfjarigen de afwas te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:55

Het zit hem niet in dat een kind geen klusjes kan doen, het zit hem er in dat het huishouden afhankelijk wordt van de klusjes van het kind. Meehelpen op een boerenbedrijf is anders. Daar zijn de ouders volwaardige ouders die zelf mee kunnen helpen en dingen kunnen opvangen als kind ziek is, met anderen afspreekt.
Als je ouder chronisch ziek is en zo beperkt dat dat soort klusjes door de kinderen worden uitgevoerd betekend dat dat de onderlinge verhoudingen anders zijn, kinderen krijgen verantwoordelijkheden en met name de psychische druk is heel anders. De onderlinge relaties veranderen ook, want de ouder is afhankelijk van het kind.
Ik heb er een mooie documentaire over gezien. Was een jong meisje van 10 dat nooit buiten speelde omdat ze haar moeder moest helpen, ook om bijvoorbeeld naar buiten te gaan. Het kind was de moeder en de moeder was bijna het kind.
Dat kan niet gezond zijn en dat kan niet zijn wat we willen.
Kijk ik vind wel dat je wat later kunt verwachten dat kinderen een bijdrage gaan leveren, maar als je kinderen inzet voor huishoudelijke taken vind ik dat er aan de andere kant iemand het gezin moet begeleiden in het verdere functioneren.
Het probleem bijkomend aan de bezuinigingen is dat er in de lichamelijke zorg ook gesneden gaat worden, dus dat ze bekijken of bijvoorbeeld wassen door goedkopere krachten gedaan kan worden, met minder opleiding en dan gaan er ook signalen van ongezonde gezinssituaties verloren.

Er kan echt bezuinigd worden, maar doe het op een goede manier.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:58

FriesWytske schreef:
karuna schreef:
Op vrijwillige basis klusjes doen ja. Dit plan is bedacht dat het verplicht wordt zodat er minder zorg extern aangeboden kan worden. Betekend dat een klein kind verplicht de taken moet doen ongeacht school, huiswerk, kind zijn, ziek enz. Ze schatten in dat een kind van 5 een uur PER DAG de verplichte klusjes kan doen. Dat is in mijn ogen schandalig en kinderarbeid,

Een kind van 5 en een van 7 in huis kan betekenen dat je geen recht meer hebt op thuiszorg terwijl je dat chronisch nodig hebt,

Denk dat de meeste kinderen helemaal niks in huis doen om het hun ouders wat gemakkelijker. En nee, was bij ons niet op vrijwillige basis. Wij hadden een boerenbedrijf. En dan is het gewoon heel normaal dat je meehelpt. Zou de maatschappij een heel stuk van opknappen, want dan hebben de kinderen ook geen tijd om rotzooi te trappen.

Kijk, precies. Op het boerenland is het heel normaal om van jongs af aan veel te helpen. Wij woonden naast een boerderij, hadden er zelf geen, maar hielpen toch veel mee. De kinderen daar raapten elke dag eieren, haalden de koeien binnen, hielpen met melken. Toen ze wat ouder werden hielpen ze ook met mais kneuzen, gier uitrijden e.d. Als ze gingen stappen konden ze bij thuiskomst eerst de koeien melken en daarna naar bed. Wat mij betreft logisch. Wij hebben va njongs af aan geleerd dat je niet alleen voor jezelf leeft, maar ook voor anderen. Mensen die dingen niet kunnen. Helpen is heel normaal.

En een boodschap halen? Namen we gewoon mee uit de winkel na schooltijd.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:01

verootjoo schreef:
karuna schreef:
Op vrijwillige basis klusjes doen ja. Dit plan is bedacht dat het verplicht wordt zodat er minder zorg extern aangeboden kan worden. Betekend dat een klein kind verplicht de taken moet doen ongeacht school, huiswerk, kind zijn, ziek enz. Ze schatten in dat een kind van 5 een uur PER DAG de verplichte klusjes kan doen. Dat is in mijn ogen schandalig en kinderarbeid,

Een kind van 5 en een van 7 in huis kan betekenen dat je geen recht meer hebt op thuiszorg terwijl je dat chronisch nodig hebt,

Nee, het betekent dat je geen recht hebt op HUISHOUDELIJKE Hulp, thuiszorg is iets anders, dat kan een kind niet vervangen.
Maar het is toch belachelijk dat de gemeente moet betalen om je huis schoon te houden? Wie er woont in een huis, zorgt voor zijn huis. Wij deden het altijd met z'n allen, ook al werkte mijn moeder niet. En in de vakantie moesten we extra klussen doen, zoals alle keukenkastjes poetsen of het zilver oppoetsen of de ramen lappen, of helpen in de tuin. Ook toen we vijf jaar waren ja. Eikels rapen oid. Bovendien hielpen we bij onze opa en oma, of bij de buren op de boerderij met eieren rapen of koeienmelken.

Huishoudelijke hulp valt wat mij betreft onder eigen rekening.

Het grote verschil zit er in dat er sprake is van een chronische ziekte. Als een alleenstaande moeder haar been breekt wordt het wel voor 6 weken door de omgeving geregeld, maar wat als het voor altijd is.
En hoe ga je de rekening betalen voor die hulp??? Ziek zijn is een slecht betaalde baan hoor...
Van eikels rapen is een huishouden niet afhankelijk, wel van koken, wassen etc.

En als de kinderen wat ouder worden kunnen ze echt wel helpen en als er een sociaal netwerk is kan daar ook wel hulp uit gevraagd worden, maar als 5-jarige heb je je moeder nodig als moeder zou je nietje 5-jarige nodig moeten hebben voor het huishouden....
Laat die kinderen jong zijn, ze kunnen nog lang genoeg zorgtaken overnemen....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 11:03

Wat een idyllische jeugd Raket. En wat een schrale tegenstelling met het beeld wat Raket hierboven schetst, en wat wij ook van dichtbij hebben gezien en deels zelf hebben meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 03-10-13 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:05

Op een boerderij ja, maar zouden jullie niet helpen of wat minder kunnen doen gaat het werk wel gewoon door. In dit geval van huishoudelijk werk ligt het dus stil als een kind niet kan. En een aantal dorpen hier daar kunnen de kinderen niet eens van school naar huis iets gaan halen omdat een winkel een of twee dorpen verder weg ligt. De meeste kleine kernen zijn niet meer voorzien van een supermarkt of buurtwinkel hier in de buurt.

Als ik kijk naar het dorp waar ik vroeger woonden. Zouden kinderen over een lange smalle dijk moeten, drukke rijksweg over nog een eindje fietsen om bij een winkel te komen, zo n 4 kilometer enkele reis over een drukke en best gevaarlijke weg. Die situatie is nu nog steeds zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:06

Het is ook niet dat je niks krijgt als je een kind van 5 hebt hoor :? Het is wel zo dat je minder hulp krijgt omdat een kind van 5 ook kan helpen met de afwas, eenn echtgenoot ook kan koken. Naarmate het kind ouder wordt, dus boven de 12 zal het ook steeds meer kunnen helpen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:07

karuna schreef:
Op een boerderij ja, maar zouden jullie niet helpen of wat minder kunnen doen gaat het werk wel gewoon door. In dit geval van huishoudelijk werk ligt het dus stil als een kind niet kan. En een aantal dorpen hier daar kunnen de kinderen niet eens van school naar huis iets gaan halen omdat een winkel een of twee dorpen verder weg ligt. De meeste kleine kernen zijn niet meer voorzien van een supermarkt of buurtwinkel hier in de buurt.

Als ik kijk naar het dorp waar ik vroeger woonden. Zouden kinderen over een lange smalle dijk moeten, drukke rijksweg over nog een eindje fietsen om bij een winkel te komen, zo n 4 kilometer enkele reis over een drukke en best gevaarlijke weg. Die situatie is nu nog steeds zo.

Euhm... Op een boerderij gaat het werk niet door hoor, zonder hulp van kinderen? Denk je echt dat er in deze tijd veel geld over is voor een boerenknecht? Kinderen zijn gewoon onderdeel van het bedrijf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:07

verootjoo schreef:

Met helpen is niks mis. Met de verantwoordelijkheid dragen wel.

Maar een boodschap halen is bv nog heel wat anders dan de volledige wekelijkse boodschappen doen. Als het inderdaad al kan, want lang niet overal is het nog doenlijk om jonge kinderen naar de winkel te sturen (winkel te ver weg, met gevaarlijke verkeerssituaties.) Ook zou ik jonge kinderen echt niet met pinpas of 100 euro over straat sturen, iets waar je natuurlijk wel snel aan komt als je een gezin hebt met meerdere personen en het niet gaat om een vergeten pak melk maar de werkelijke boodschappen.

Tafeldekken, afruimen en afwassen: op zich niks mis mee. Maar met mate. Je kunt een kind van 5 niet elke dag de gehele afwas laten doen bv. Je kunt een kind tot een jaar of 12 ook zeker niet de verantwoordelijkheid geven van dat deel van het huishouden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:09

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Maar een boodschap halen is bv nog heel wat anders dan de volledige wekelijkse boodschappen doen. Als het inderdaad al kan, want lang niet overal is het nog doenlijk om jonge kinderen naar de winkel te sturen (winkel te ver weg, met gevaarlijke verkeerssituaties.) Ook zou ik jonge kinderen echt niet met pinpas of 100 euro over straat sturen, iets waar je natuurlijk wel snel aan komt als je een gezin hebt met meerdere personen en het niet gaat om een vergeten pak melk maar de werkelijke boodschappen.

Tafeldekken, afruimen en afwassen: op zich niks mis mee. Maar met mate. Je kunt een kind van 5 niet elke dag de gehele afwas laten doen bv. Je kunt een kind tot een jaar of 12 ook zeker niet de verantwoordelijkheid geven van dat deel van het huishouden.

Een gezin heeft ook een vader, die kan ook boodschappen halen. Pas als je een zieke alleenstaande moeder bent wordt het erg lastig. Maar daar wordt ook niet op gekort op dit moment.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:12

Voor koken krijg je in principe niet eens hulp :n Moet je afhaalmaaltijden kopen of laten komen. De hulp is juist nodig voor de rare zwaardere klussen zoals ramen wassen, vloer dweilen, keukenkastjes uitsoppen, koelkast doen. De dingen die als ze niet gedaan worden redelijk rampzalig kunnen worden.

Een boerderij weet ik hoe het gaat, ben opgegroeid in een klein gehucht met voornamelijk boerenbedrijven. Alleen als een kind niet kan werkt een van de ouders langer door op zo n moment. En ben je als ouder wel op de dag in de buurt dan wel thuis en kun je tussendoor nog dingen doen.

Voor de meesten geldt de een gaat s ochtend vroeg weg en komt pas rond etenstijd thuis weer van het werk. Als daarna al het huishouden gedaan moet worden bestaat het leven uit werken, soppen, eten zorgen en slapen. Tot de mantelzorger overbelast is en er nog meer hulp moeten komen. Ligt toch wat lastiger dan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 11:19

Citaat:
Je kunt een kind van 5 niet elke dag de gehele afwas laten doen bv. Je kunt een kind tot een jaar of 12 ook zeker niet de verantwoordelijkheid geven van dat deel van het huishouden.

Och als je kinderen in Cambodja spijkerbroeken kunt laten naaien moet t toch allemaal kunnen.... :')

Verootjoo de kinderen die ik ken die op boerderijen opgroeien, hebben echt geen zwaardere jeugd dan de rest van de wereld zeg... Sommige zijn zelfs behoorlijk geprivilegieerd. Ze hebben wel een apart beeld van Polen, dat dan weer wel soms. :+ :Y)

Anders is het als t met het bedrijf erg slecht gaat, maar ja, die situatie verschilt nauwelijks van andere kinderen met ouders in geldzorgen, en daar gaat dit topic niet over (hoogstens zijdelings.)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:24

verootjoo schreef:
Shadow0 schreef:

Een gezin heeft ook een vader, die kan ook boodschappen halen. Pas als je een zieke alleenstaande moeder bent wordt het erg lastig. Maar daar wordt ook niet op gekort op dit moment.

een gezin heeft niet per definitie een vader, of twee ouders,
en wat ook al eerder aan is gegeven , tuurlijk mag /moet een kind ook mee helpen in de huishouding, maar dat is wat anders dan de verantwoordelijkheid voor een deel van het huishouden dragen ...
kinderen van 5 horen buiten de verantwoordelijkheid om hun broek niet nat te piesen geen verantwoordelijkheid te dragen en schokkend genoeg zijn er genoeg 5 jarigen die niet zelfstandig naar het toilet kunnen omdat ze hun broek niet open en van hun kont af krijgen
hoe kun je dan in godesnaam de verantwoordelijkheid van een deel van het huishouden bij die leeftijdsgroep neerleggen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:24

verootjoo schreef:

Hier wil ik even op inpikken. Ik denk niet dat het volledige gezinnen zijn die die hulp voornamelijk krijgen. Alleenstaande vrouwen hebben die hulp echt hard nodig als ze chronisch ziek zijn of een fulltime job hebben en jonge kinderen.
Die moet je ook mee rekenen in dit probleem.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 11:25

Citaat:
kinderen van 5 horen buiten de verantwoordelijkheid om hun broek niet nat te piesen geen verantwoordelijkheid te dragen en schokkend genoeg zijn er genoeg 5 jarigen die niet zelfstandig naar het toilet kunnen omdat ze hun broek niet open en van hun kont af krijgen

:') Lig hier onder de tafel.

Maar zo waar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:38

Ik denk dat een aantal mensen wel een heel positief beeld hebben van hun vaardigheden op de leeftijd van 5 jaar. Ik moest vroeger ook klusjes doen hoor maar was denk pas vanaf een jaar of 10 dat mijn ouders daardoor ook echt minder energie aan het huishouden hoefden te besteden. Jonge kinderen moet je namelijk vrij actief begleiden met dat soort taken.

Afwassen vanaf 5 vind ik trouwens nogal apart, ik denk namelijk dat de meeste 5 jarige maar net over het aanrecht kunnen kijken, hoe moeten ze de afwas dan doen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:39

liedje89 schreef:
Ik denk dat een aantal mensen wel een heel positief beeld hebben van hun vaardigheden op de leeftijd van 5 jaar. Ik moest vroeger ook klusjes doen hoor maar was denk pas vanaf een jaar of 10 dat mijn ouders daardoor ook echt minder energie aan het huishouden hoefden te besteden. Jonge kinderen moet je namelijk vrij actief begleiden met dat soort taken.

Afwassen vanaf 5 vind ik trouwens nogal apart, ik denk namelijk dat de meeste 5 jarige maar net over het aanrecht kunnen kijken, hoe moeten ze de afwas dan doen??

huishoudtrapje?...Kunnen ze meteen de ramen doen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:39

Op een krukje voor het aanrecht of de afwasmachine inruimen met scherpe messen en glaswerk en zo. En daarna de chemische tabletten in de machine doen en de juiste knopjes induwen. }>

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:41

karuna schreef:
Op een krukje voor het aanrecht of de afwasmachine inruimen met scherpe messen en glaswerk en zo. En daarna de chemische tabletten in de machine doen en de juiste knopjes induwen. }>

een kind kan de (af)was doen!
Moeders lekker op de bank Dr.Phil kijken.

karuna
Drukke kabouter

Re: Gouda verplicht vijfjarigen de afwas te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:42

Eerder moeders of vaders in bed slapende, of op de bank tandenknarsend toekijken hoe hun kind worstelt met de verplichte taken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 11:51

Zeurkousen... op 5-jarige leeftijd poetste ik de snottenbellen van jongere broertjes en zusjes, verschoonde hun luiers, deed de was (en echt NOOOOOIT een rode sok in de witte was he), fietste met zijwieltjes en al naar het tuincentrum om viooltjes voor in de plantenbakken te kopen en rekende wisselgeld na, mij belazerden ze niet, ontvlooide de kat, stofzuigde en dweilde de vloeren. En dat allemaal naast mijn zware scholing op de kleuterschool.

Echt, het is gewoon een kwestie van mentaliteit. Die jeugd van tegenwoordig...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:59

Fietsen met zijwieltjes? Tsjee wat verwend. Echte kinderen bikkelden gewoon op blote voeten door de sneeuw!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:51

randalinpony schreef:
Citaat:

:') Lig hier onder de tafel.

Maar zo waar.

ja maar ik stond daar jaren terug echt serieus van te kijken he :=
ik liep stage op een kleuterklas, kinders van 5 en 6(extra jaartje kleuteren, want laten we wel wezen, met 5 jaar oud zitten die kinders op de Kleuterschool, kleuters dus...)
dan kwam er een kindje, "juf ik moet plassen"
ik reageer met "is goed, ga maar even "
en krijg de reactie"ja maar u moet mee, want ik krijg mijn broek niet los"
ik stond echt even een fractie van een seconde van "QUE???" :') -O-
ik ben namelijk nog al van het zelfstandige zeg maar en dacht ook echt even "verdories, vroegah kon ik met 4 jaar oud mijn broek toch al wel van mijn kotn af pulken, jemig" maar dat was dus ook wel direct een reminder dat het allemaal prima is wat jij vroeger kon en deed en moest, en dat het kind van je zus, tante, broer , of de paashaas misschien prima al wat zelfstandig is, maar dat wil dus echt helemaal niets! zeggen over hoe het is binnen de hele leeftijdsgroep.

maar zo simpel is het dus, kleuters, kinderen van 5 die dus aan het eind van kleuterjaar 1 of ergens in kleuterjaar 2 zitten, die dus soms zelf niet eens al in staat zijn een broek los te maken en naar beneden te trekken, die je er aan moet herinneren !! dat ze uberhaupt wel naar de wc moeten gaan zo op zijn tijd...
kindjes die nog in een fase zitten waarbij ze spontaan beginnen te huilen..als je dan vraagt waarom ze huilen , krijg je het antwoord "weet ik niet"
als je dan zegt "stop er dan maar mee" stoppen ze met huilen en een half uur laten doe je het rondje weer opnieuw :?(ook tijdens mijn stage)

die willen ze dus verantwoordelijkheden! geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:59

Hmm vindt het ergens raar maar zo ging het ooit vroeger toch ook? , op de groep waar ik woonde hielpen de 7 en 9 jarigen ook. Tafeldekken , op een krukje met de afwas helpen. Wel met een begeleider maar als die wat anders hadden deden ze het op hun manier zelf :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:08

ja maar daar maak je al een kanttekening, 7 en 9 jarigen, met! begeleiding...prima verwachtingspatroon denk ik dan ...
maar 5 jarigen die de afwas al moeten gaan doen, ik wil een 5 jarige niet op een krukje aan het aanrecht aan de afwas met glaswerk en scherp bestek zonder begeleiding :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:14

En wat als het kind een keertje veel huiswerk heeft, een belangrijk proefwerk, of gewoon examens? Dan kan je als normale ouder zeggen, "ga maar aan je huiswerk, vanavond hoef je de afwas even niet te doen want je huiswerk is ook belangrijk". Een jong kind dat MOET zorgen en een deel van de verantwoordelijkheid voor de ouders MOET dragen, heeft geen of te weinig tijd om aan de eigen toekomst te denken, huiswerk fatsoenlijk te maken en normale sociale contacten te onderhouden. Dat alleen al lijkt me een argument, buiten alles wat al genoemd is, om dit perse niet te willen! De jeugd is de toekomst, geef de jeugd, ook als ze zieke ouders hebben, dan ook de kans zich goed te ontwikkelen en kind te zijn.

Ook het boerenkind dat huiswerk heeft of iets anders wat belangrijk is voor de ontwikkeling, krijgt wel eens een dagje vrij van de klussen thuis, iets met prioriteiten. Dat was zelfs 70 jaar terug al. Een kind wat zelf ziekjes is hoeft meestal ook niet de normale klussen te doen. Als het echter een verplichting word omdat er anders helemaal geen zorg meer word gegeven, MAG een kind niet meer ziek zijn, maar ook geen dingen doen voor de eigen ontwikkeling en toekomst. Huiswerk? Prima, nadat de zieke ouders verzorgd zijn. Sociale contacten? Jammer dan. Met de kennis van nu is dat compleet onverantwoord!

En de meeste kinderen van 5 jaar die ik ken helpen echt wel mee, maar vaak ook van de wal in de sloot. Ze zien domweg niet wat er allemaal precies moet gebeuren en hoe dat goed moet, en daar hebben ze ook de hersens nog niet voor. Die kan je echt geen eindverantwoordelijkheden geven, ook niet voor hele kleine klusjes. Zijn ze domweg nog niet aan toe en zouden dat ook niet moeten hoeven.