Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jowien schreef:Als je het vanuit het individuele dier bekijkt, is exporteren niet de beste optie lijkt mij. Die paarden zijn wild. Dan wordt je opgedreven, stress.
Janneke2 schreef:Zouden ze worden afgeschoten, vind ik wel dat hun vlees naar de voedselbank hoort te gaan.
liedje89 schreef:Janneke2 schreef:Zouden ze worden afgeschoten, vind ik wel dat hun vlees naar de voedselbank hoort te gaan.
Ik vraag me af wat hierachter de redenering is.
liedje89 schreef:Het lijkt mij juist dat wanneer je het vlees gewoon marktconform verkoopt inkomsten van het wild/scharrelvlees bij SBB zeer goed gebruikt zouden kunnen worden om de situatie in het gebied te verbeteren.
liedje89 schreef:Dat is ze nooit geweest.SBB is ook allang niet meer stinkend rijk volgens mij.
liedje89 schreef:Waarom zou je dat dan weer weggeven aan mensen terwijl het over de rug van die dieren verdient is
Sunny schreef:Volgens mij was dat jaren geleden toch ook zo dat je je jonge paarden kon inscharen in de Oostvaardersplassen? En dan in het najaar ophalen. Paarden blij, eigenaars blij.
Sunny schreef:koniks zijn er op geselecteerd, dat ze het doen zonder ontworming, zonder hoefsmid, etc.etc. en dat het hele jaar rond.Maar ja, tinkers en friezen passen natuurlijk niet in het 'terug naar de oertijd-plaatje' van de natuurorganisatie.
Sunny schreef:Uitgeschaard, lijkt me.Heb me ook tijden afgevraagd wat er met die Fjorden uit de natuurgebieden is gebeurd toen Natuurmonumenten opeens Koniks beter in het plaatje vond passen als Fjorden...
miss_lizje schreef:Daarnaast is het wel nog de vraag of het vlees uberhaupt voor consumptie geschikt is. Ik weet niet of daar nog wetten aan verbonden zijn.
Citaat:Voor de hoeveelheid land voor paard is een vuistregel: 2500 m2 per paard, 3000 m2 voor een merrie met veulen, oftewel, ongeveer vier paarden op een hectare. Met die hoeveelheid kan je je paard zomers dag en nacht buiten laten, en 's winters overdag buiten (mits het land voldoende droog is) en 's nachts op stal.
Citaat:Dat is een keuze - maar het wil wel zeggen, dat je maar de helft van het jaar laat begrazen. En ik vind, dat je "huisdierpaarden" (itt koniks) ook in het weideseizoen moet bekappen. Ook de jonge dieren.