Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Geryon schreef:Maar ze moeten onder een bepaald quotum blijven, dus dan geldt AB indien nodig niet meer.
En denk ook niet dat er daardoor een gulden middenweg kan zijn, omdat een bepaalde hoeveelheid vast moet staan voor in de regels. Vind ik een beetje koekoek maar oke
maura schreef:Mythe 1, dat je zonder spuiten welke vorm van landbouw dan ook zou kunnen bedrijven, is al te belachelijk voor woorden. Iedereen die ooit maar een plantenbak op een balkon heeft gehad, weet uit eigen ervaring dat Moeder Natuur in staat is om op de meest ondenkbare plekken planten te laten groeien. Dus kan ook iedereen bedenken dat als je een vruchtbare akker inzaait met welk gewas dan ook, dat gewas onmiddellijk gezelschap zal krijgen van een bont scala aan grote en kleine, nuttige en minder nuttige vriendjes.
maura schreef:Biologisch gaat dan ook helemaal niet over het niet bestrijden van ongenode gasten, maar om het bevoordelen van de planten die je wel wilt hebben. Dat bevoordelen is aan spelregels gebonden die weer zijn gebaseerd op enerzijds mogelijke schadelijke neveneffecten van de bestrijding en anderzijds de minimale eisen om het geheel economisch rendabel te houden. Eigenlijk net als in de reguliere landbouw, alleen wordt daar anders gekeken naar welke neveneffecten als schadelijk worden gezien.
maura schreef:Mythe 2, dat het gezonder zou zijn, is al zó verschrikkelijk vaak onderzocht dat ik me afvraag of er echt nog mensen zijn die dit geloven.
maura schreef:...uiteraard zou het mee kunnen spelen - en terecht.dus als mensen een beter gevoel over zichzelf hebben wanneer ze biologisch eten en zich schuldig voelen als ze niet-biologisch eten
maura schreef:Dat komt voor, maar hoeft niet.Biologische producten worden net zo goed de hele wereld overgevlogen als gangbare.
maura schreef:Mythe 4 gaat geheel voorbij aan één van de belangrijkste voorwaarden voor een duurzame landbouw op deze planeet. De suggestie wordt gewekt dat er moet worden gekozen voor één landbouwsysteem om de hele wereldbevolking te kunnen voeden, maar dat moet nou juist niet. Duurzaam is om de van nature aanwezige mogelijkheden zo goed mogelijk te benutten. Op vruchtbare akkers kun je prachtige voedselgewassen telen met flink hoge opbrengsten (ook biologisch). Op schrale gronden valt niks te akkerbouwen, daar kun je het beste taaie grassen laten groeien waar je dan weer vee op kunt houden.
maura schreef:Door technologische ontwikkeling vallen er nu steeds meer gronden onder het kopje 'vruchtbaar', maar daar zit ook een keerzijde aan. Grootschalige irrigatie in gebieden waar structureel te weinig water van nature wordt aangevoerd via regen en rivieren gaat uiteindelijk fout.
maura schreef:Overmatige bemesting vergiftigt het bodemleven en zonder diertjes in de bodem verliest de bodem structuur.
Jilletje schreef:Nou....
Als iedereen veggie gaat eten zodat er meer landbouwgrond vrij komt voor biologisch eten.
Dan zullen er voor de dingen die van dieren gemaakt worden alternatieven gezocht worden, nog meer kunststof ipv leer bijvoorbeeld.
Dus dan is het biologische effect alsnog weg
Janneke2 schreef:En "grootschalige" irrigatie - dat idee is toch allang achterhaald...?
Janneke2 schreef:Jilletje schreef:Nou....
Als iedereen veggie gaat eten zodat er meer landbouwgrond vrij komt voor biologisch eten.
Dan zullen er voor de dingen die van dieren gemaakt worden alternatieven gezocht worden, nog meer kunststof ipv leer bijvoorbeeld.
Dus dan is het biologische effect alsnog weg
Als iedereen veggie zou gaan eten, zou de leerindustrie dat mogelijk wel merken - maar nu wordt er al heel veel van kunstleer gemaakt.
Leer is in feite in NL een bijproduct (of een restproduct) van melk/ vleesteelt.
Zou dat wegvallen, odat iedereen veggie werd - ook dan zijn er heus een boel andere opties voorhanden of te ontwikkelen, dus dat het biologiche effect weg zou vallen: ik denk van niet.
Jilletje schreef:Maar dan word het karkas gewoon weggegooid, dus enorme verspilling.
Niet echt milieu vriendelijk dus.
Als leer nog meer word vervangen voor kunstleer zullen er dus meer fabrieken moeten komen die dat gaan maken en dus meer uitstoot dus ook weer minder goed voor het milieu.
En ik dacht altijd dat biologisch juist ook als doel had om beter voor het milieu te zijn.
merrylegs schreef:maar ALS iedereen vegetarisch zou gaan eten, wat zou er dan moeten gebeuren met de vele (te oude) melkkoeien, schapen die voor de wol gehouden worden, stieren(die voor de melkindustrie nutteloos zijn), idem met bokjes van geiten die voor geitenkaas gehouden worden?
Elevien schreef:Wat ik altijd heel frustrerend vind ik op het gebied van dierwelzijn is dat biologisch "goed" is en gangbaar "slecht". Ik ken zóveel gangbare bedrijven die absoluut niet onder doen voor de biologische variant of in mijn ogen het zelfs beter doen. Tuurlijk: je hebt er altijd mindere bedrijven tussen (biologisch/gangbaar) tussen maar dat is en blijft overal zo.
eenitraM schreef:Leuke discussie. Ik heb onlangs voor school food-trends moeten beschrijven en heb gekozen voor biologisch wat na onderzoek eigenlijk idd niet zo logisch is.
http://ziedaar.wordpress.com/2013/09/30 ... l-logisch/