Massale vissterfte over heel de wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:30

Jaren geleden was er ook zoiets door een soort alg of iets in die richting :j
Best wel heftig allemaal hoor, ooit gaat het zo ook nog wel met de mens :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:31

love_western schreef:
Dat de wereld naar de klote gaat.

Wat betekent dat eigenlijk precies?
Ik bedoel, dat onze wereld, zoals wij 'm kennen, naar de klote gaat kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar 'de wereld'? Dezelfde wereld waar miljarden jaren überhaupt geen levend wezen te bekennen was? Die bevolkt is geweest door eencellige wezens en reusachtige dinosaurussen en alles er tussenin? Die alles heeft gezien van ijstijd tot droogte, van uitgestrekte bossen tot dorre kale vlaktes? Een wereld waar het overgrote merendeel van alle diersoorten allang weer is uitgestorven zonder enige menselijke tussenkomst?

Als vissen door menselijk handelen uitsterven dan gaan we "naar de klote", als dino's door een komeet uitsterven is het een natuurlijk proces? Een jarenlange ijstijd is 'de natuur', temperatuurverhoging deels veroorzaakt door mensen is vernietiging? Staan wij dan buiten de natuur? Boven? Zijn wij niet gewoon onderdeel van, net zoals die komeet?

Ik snap die ophef nooit zo. De wereld is al eindeloos vele keren veranderd, zal dat ook blijven doen, en is het nu werkelijk relevant wat de oorzaak is? Is het nodig, of überhaupt mogelijk, die verandering krampachtig te vertragen of te stoppen? Is het voor de wereld erg als er geen panda's meer leven, of geen krabben meer? Is het erg als het ecosysteem zich moet aanpassen, zoals het dat al honderden keren eerder heeft moeten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:35

bigone schreef:
Elke keer als iemand een fleece kledingstuk wast en dan ook nog in de droger doet draag je bij aan de plasticsoep in de oceanen, dit zal misschien niet de oorzaak van deze krabbensterfte zijn maar sinds ik dit weet komt er bij ons iig geen fleece meer in, alle kleine beetjes helpen.

Is niet een veel beter idee om die droger de deur uit te doen? Die dingen vreten stroom := en je hebt meteen dat pluisjes probleem opgelost en je kleding gaat veel langer mee wat ook nog eens scheelt in de vervuilig

Maar geloof zelf niet in dat probleem die we hebben zo omkeerbaar is.
1. is de wereld overbevolkt
2. We moeten stoppen met de auto, vrachtwagens, vliegtuigen, boten en andere dingen die gigantisch vervuilen
3. Fabrieken sluiten
4. Stoppen met maken van computers en mobiele telefoons
5. En ophouden met al chemische middeltjes te maken.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:37

Ik gun het de wereld dat de mens uitsterft. Echt; dan zal de wereld weer mooier worden, we maken het kapot en doen de gekste dingen; we gooien plastic gewoon bij het rest-afval, pakken het vliegtuig op vakantie, kopen hardhout voor in de tuin, eten dieren op die daarvoor gefokt worden, spuiten giffen op onze gewassen, spoelen van alles door het riool, rijden auto, gebruiken kleine dieren in sleutelhangers, walgelijk. We zijn een walgelijk volk. En het maakt me verdrietig dat er, ondanks mijn inzet en die van andere mensen, continu mensen zijn die plastic bij het afval gooien, het vliegtuig pakken op vakantie, hardhout kopen voor de tuin, etcetera etcetera.

Dani; nee, het is niet erg dat de wereld moet veranderen of evolueren, hoe je het wilt noemen. Het is erg dat wij als mensen standaard respectloos omgaan met de aarde. Ieder jaar helpen wij in 9 maanden een hoeveelheid grondstoffen om zeep waar de aarde 1 jaar over doet om het te creëren. Ieder jaar weer. Dus ieder jaar bouwen we schuld op. Een schuld van ruim 3 maanden. Wanneer houden we op de aarde uit te putten? Natuurlijk is jouw verhaal feitelijk, maar daar hadden we het niet over giffen, uitputting van grondstoffen en dergelijke. Het gaat nu om moedwillige schade en ik geloof niet dat de aarde daar tegenop kan, waardoor het een plek zal worden waar wij niet gezond kunnen leven. En dat baart me zorgen.

Joram; klopt, om die reden hebben wij geen droger, een kleine koelkast en vriezer, een boiler, een vaatwasser die eens in de week draait, een waterbesparende douchekop, geen bad, geen zonnebank, geen waterbed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:41

TamaradB schreef:
Ik gun het de wereld dat de mens uitsterft. Echt; dan zal de wereld weer mooier worden, we maken het kapot en doen de gekste dingen; we gooien plastic gewoon bij het rest-afval, pakken het vliegtuig op vakantie, kopen hardhout voor in de tuin, eten dieren op die daarvoor gefokt worden, spuiten giffen op onze gewassen, spoelen van alles door het riool, rijden auto, gebruiken kleine dieren in sleutelhangers, walgelijk. We zijn een walgelijk volk. En het maakt me verdrietig dat er, ondanks mijn inzet en die van andere mensen, continu mensen zijn die plastic bij het afval gooien, het vliegtuig pakken op vakantie, hardhout kopen voor de tuin, etcetera etcetera.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:55

KoudbloedKim schreef:
Ik ook. :j
Het is inderdaad vreselijk, maar ook ik vind dat we het allemaal aan onszelf te danken hebben.

Voor een groot gedeelte hebben we het ook inderdaad aan onszelf te danken.
WE accepteren alles, van gemanipuleer met voedsel, gefraudeer met voedsel etc

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:56

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:01

TamaradB schreef:

Dani; nee, het is niet erg dat de wereld moet veranderen of evolueren, hoe je het wilt noemen. Het is erg dat wij als mensen standaard respectloos omgaan met de aarde. Ieder jaar helpen wij in 9 maanden een hoeveelheid grondstoffen om zeep waar de aarde 1 jaar over doet om het te creëren. Ieder jaar weer. Dus ieder jaar bouwen we schuld op. Een schuld van ruim 3 maanden. Wanneer houden we op de aarde uit te putten? Natuurlijk is jouw verhaal feitelijk, maar daar hadden we het niet over giffen, uitputting van grondstoffen en dergelijke. Het gaat nu om moedwillige schade en ik geloof niet dat de aarde daar tegenop kan, waardoor het een plek zal worden waar wij niet gezond kunnen leven. En dat baart me zorgen.

Joram; klopt, om die reden hebben wij geen droger, een kleine koelkast en vriezer, een boiler, een vaatwasser die eens in de week draait, een waterbesparende douchekop, geen bad, geen zonnebank, geen waterbed.

Beetje kortzichtig in mijn ogen. Er zijn genoeg mensen die het juist ook goed doen (zoals wat jij hierboven aangeeft). Als je al je hele leven rekening houd en bezig bent met het milieu, proberen mensen te overtuigen dat ze het anders moeten aanpakken wat beter is voor de wereld enzovoort, verdien je het dan om als ras uit te sterven? Nee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:09

Kan ook een natuurlijk fenomeen zijn :) hoeft niet direct gelinkt te worden aan een natuurramp of fleecetrui in de was ( :Y) )

Eens in de zoveel tijd kan dit voorkomen. Ze hebben het ook wel eens gehad met vogels die dood uit de lucht vielen op bepaalde plekken. Was niets mysterieus aan, maar domme pech (meende veel onweer).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 16:12

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:13

vuurneon schreef:
Kan ook een natuurlijk fenomeen zijn :) hoeft niet direct gelinkt te worden aan een natuurramp of fleecetrui in de was ( :Y) )

Eens in de zoveel tijd kan dit voorkomen. Ze hebben het ook wel eens gehad met vogels die dood uit de lucht vielen op bepaalde plekken. Was niets mysterieus aan, maar domme pech (meende veel onweer).

Dat klopt inderdaad :). Echter is het voor zover ik weet nog niet eerder voorgekomen dat er in dezelfde maand over de hele wereld zoveel vissen sterven.

Neemt niet weg dat het best een natuurlijk fenomeen kan zijn, hoor.

vuurneon

Re: Massale vissterfte over heel de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:15

Ik vind de site overigens niet erg objectief... Ze zijn gelinked aan de organisatie die erkenning wil voor buitenaardse contacten en dat ruimteschepen op weg zijn naar de aarde.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:16

Dani schreef:
love_western schreef:

Ik bedoel, dat onze wereld, zoals wij 'm kennen, naar de klote gaat kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar 'de wereld'? Dezelfde wereld waar miljarden jaren überhaupt geen levend wezen te bekennen was? Die bevolkt is geweest door eencellige wezens en reusachtige dinosaurussen en alles er tussenin? Die alles heeft gezien van ijstijd tot droogte, van uitgestrekte bossen tot dorre kale vlaktes? Een wereld waar het overgrote merendeel van alle diersoorten allang weer is uitgestorven zonder enige menselijke tussenkomst?

Als vissen door menselijk handelen uitsterven dan gaan we "naar de klote", als dino's door een komeet uitsterven is het een natuurlijk proces? Een jarenlange ijstijd is 'de natuur', temperatuurverhoging deels veroorzaakt door mensen is vernietiging? Staan wij dan buiten de natuur? Boven? Zijn wij niet gewoon onderdeel van, net zoals die komeet?

Ik snap die ophef nooit zo. De wereld is al eindeloos vele keren veranderd, zal dat ook blijven doen, en is het nu werkelijk relevant wat de oorzaak is? Is het nodig, of überhaupt mogelijk, die verandering krampachtig te vertragen of te stoppen? Is het voor de wereld erg als er geen panda's meer leven, of geen krabben meer? Is het erg als het ecosysteem zich moet aanpassen, zoals het dat al honderden keren eerder heeft moeten doen?

kijk eens, dit is een interessante reactie. Mensen beginnen vaak klakkeloos te roepen dat wij de wereld om zeep helpen, dat wij de veroorzakers zijn van de groeiende hoeveelheid co2 in de lucht. Toen hier nog dino's liepen, toen was er pas veel co2 in de lucht.

Ben het uiteraard wel eens met het feit dat er overal vuilnis wordt gedumpt en dat er dieren in sleutelhangers worden gepropt voor menselijk vermaak, dat is eigenlijk absurd. Maar ik vind het ook nogal radicaal om te strooien met uitspraken als 'van mij mag de mens uitsterven'..
Daarbij vind ik veel uitspraken ook reuze hypocriet, als je echt de wereld wil helpen moet je in een kartonnen doos slapen op een weiland. Zelfs je haar wassen is slecht voor het milieu, dan spoel je gewoon weer een lading plastic door het putje heen, idem met tandenpoetsen. En toch was ik vaak mn haren en poest ik meerdere keren per dag mijn tanden. Tja, en wie niet eigenlijk? Wat doen we eraan..

Daarbij mogen ze dan ook wel eens komen met echt zuinige en milieuvriendelijke uitvindingen, ipv van alle daken te gillen dat je zo goed bezig bent met je elektrische auto. Die dingen zijn namelijk ook slecht voor het milieu. Windmolens zijn daarbij ook totaal niet rendabel, heb een kennis met een windmolen en dat is zijn slechtste aankoop in tijden geweest haha.

Maar ontopic, het ging over vissen ja. Wie weet weer het aan ligt, niemand weet het nog.
Hier in nederland doen ze in ieder geval geen onderzoek, zeiden e gisteren op het nieuws, spijtig...

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:37

vuurneon schreef:
Ik vind de site overigens niet erg objectief... Ze zijn gelinked aan de organisatie die erkenning wil voor buitenaardse contacten en dat ruimteschepen op weg zijn naar de aarde.

is er soms een interplanetaire dressuurwedstrijd? :roll:

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:53

Courses schreef:
TamaradB schreef:

Beetje kortzichtig in mijn ogen. Er zijn genoeg mensen die het juist ook goed doen (zoals wat jij hierboven aangeeft). Als je al je hele leven rekening houd en bezig bent met het milieu, proberen mensen te overtuigen dat ze het anders moeten aanpakken wat beter is voor de wereld enzovoort, verdien je het dan om als ras uit te sterven? Nee.

Vind ik dus wel, als ik mijn leven zou moeten geven voor een betere wereld dan doe ik dat, als we dan maar allemaal uitsterven, anders heeft het ook geen zin natuurlijk. Niet kort door de bocht dus; juist heel lang over nagedacht.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:54

De meeste mensen willen wel anders, maar de grote concerns dringen de consument van alles op waar niet om wordt gevraagd. Kijk hoeveel verpakking er wordt gebruikt, gewoon belachelijk en onnodig in veel gevallen. En dan moeten wij als klootjesvolk van alles laten...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:26

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:39

Wat heeft die lijst met fleece truien en de op te maken? Als je het zo belangrijk vind dat mensen hiervan weten moet je misschien. Iets duidelijker zijn bigone?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:07

LadyMadonna schreef:
Wat heeft die lijst met fleece truien en de op te maken? Als je het zo belangrijk vind dat mensen hiervan weten moet je misschien. Iets duidelijker zijn bigone?

Misschien alle berichten in dit topic goed lezen, ik vermelde de fleece producten en iemand anders de shampoo en tandpasta waar ook deze deeltjes in zitten, daarvoor zijn alternatieven, zie de lijst.
Mensen die hier wel mee bezig zijn hebben daar allang artikelen over gelezen want het is regelmatig in het nieuws, vroeger werd alle cosmetica en andere producten op dieren getest, gelukkig is dat inmiddels stukken minder maar in principe is dit ook belangrijk want daardoor worden er ook dieren om de zeep geholpen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:19

Misschien moet je eerst gewoon lezen wat er in al die gerapporteerde artikelen over vissterfte staat. Ik heb er drie geopend en in twee gevallen was de oorzaak de warmte, waardoor er te weinig zuurstof in het water zat en in het derde geval ging het waarschijnlijk om vissers die onverkoopbare vis gedumpt hadden. Blijkbaar weer een typisch geval van een drama verzinnen dat er niet is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:25

TamaradB schreef:

De plundering van en roofbouw op de planeet is al eeuwen aan de gang.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=36&t=14845

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:33

Karl66 schreef:
Misschien moet je eerst gewoon lezen wat er in al die gerapporteerde artikelen over vissterfte staat. Ik heb er drie geopend en in twee gevallen was de oorzaak de warmte, waardoor er te weinig zuurstof in het water zat en in het derde geval ging het waarschijnlijk om vissers die onverkoopbare vis gedumpt hadden. Blijkbaar weer een typisch geval van een drama verzinnen dat er niet is.

idd, als je hoefgetrappel hoort, denk dan aan paarden, niet aan zebra's!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:50

Joram schreef:
2. We moeten stoppen met de auto, vrachtwagens, vliegtuigen, boten en andere dingen die gigantisch vervuilen
3. Fabrieken sluiten

Geen drukte, de natuur lost het wel op. Toen had je de pest waardoor mensen massaal stierven. Nu heb je kanker, wat redelijk onder controle is, maar straks komt er wel een gemuteerde versie die we niet aankunnen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:24

Matheno schreef:
Joram schreef:
3. Fabrieken sluiten

Geen drukte, de natuur lost het wel op. Toen had je de pest waardoor mensen massaal stierven. Nu heb je kanker, wat redelijk onder controle is, maar straks komt er wel een gemuteerde versie die we niet aankunnen.

Precies, dat is wat ik ook altijd al gedacht heb.

Ik kwam trouwens deze link tegen: http://orbsandotherspecialthingsnow.web ... massa-dood Best shocking :\

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:28

Dani schreef:
love_western schreef:

Wat een goeie post! Ik denk ook dat het te makkelijk is om te roepen "de wereld gaat er aan".