lichten uit op snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:41

Hou op, zelfs gewoon licht is vreselijk irritant. Ik vond het onwijs irritant en ik zat niet eens achter het stuur, klote licht recht je gezicht in via de spiegels, bah.

Verder wel een leuk idee, maar onwijs gevaarlijk.

shirleyp

Re: lichten uit op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:17

Wij zijn één van de meest lichtvervuilende landen ter wereld! In ons land is het nergens echt donker door het lichtoverschot. Dit heeft veel gevolgen voor de natuur. Denk bijvoorbeeld aan geschikte slaapplaatsen voor dieren.

Zie deze link voor een heel helder kaartje: http://www.cynosura.nl/?p=8978

Geen verlichting op de snelwegen op plaatsen zonder bijzonderheden kunnen we best aan wennen, zeker wanneer dit in vele landen om ons heen prima blijkt te gaan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:29

shirleyp schreef:
Geen verlichting op de snelwegen op plaatsen zonder bijzonderheden kunnen we best aan wennen, zeker wanneer dit in vele landen om ons heen prima blijkt te gaan.

Ik heb er in bv Zweden ook geen problemen mee. Daar is het gewoon donker.
Maar wat ik zei, dat laatst (bij zeer slecht weer èn een slecht wegdek) opeens de lichten uitgingen was wel vervelend. Je ogen moeten dan toch wennen en dat is niet handig als je net bezig bent om enorme plassen/sporen te ontwijken.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 01:28

Nederlanders moeten er gewoon maar even aan wennen. In het buitenland is het niet anders en daar zijn echt niet meer ongelukken. Dit moet gewoon even erin slijten en tot die tijd kan ik lekker doorkarren op de linkerstrook terwijl iedereen op de rechterstrook zijn heil zoekt in elkaars achterlichten :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:03

Hahaha idd labyrinth!! Al is lekker doorrpompen op de linkerrijbaan tegenwoordig ook niet meer leuk want er komen steeds meer boetemachientjes :/ :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:07

BIj de A28 waar ik regelmatig langs kom hebben ze helemaal geen verlichting. Vind het heerlijk hoor gewoon alleen mijn eigen lampje is genoeg :)
Ik vind het overdreven al die lantaarns die ze in de randstad hebben, wat een lichtvervuiling en stroomverbruik. Iedere auto heeft licht.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:44

Laten ze het licht in de stad maar eens halveren. Als je daar in het donker bent is het net zo licht als overdag.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:56

Doe maar mooi uit.
Het zijn alleen de randstad-ers die klagen omdat ze zoveel licht gewend zijn.
Van Amsterdam tot Eindhoven is de A2 verlicht, maar dan is het donker, nooit anders geweest.
En dat is prima.
En voor de mensen die moeten wennen, hou aub je groot licht uit, ook op de snelweg verblind dat je tegenliggers.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:02

Hier in Oostenrijk heb je ook geen verlichting je went er snel genoeg aan hoor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:05

Tot een paar jaar geleden had je hier alleen maar op kruisingen lataarnpalen die aan stonden na een bepaalde tijd. Tegenwoordig staan ze allemaal aan, zie er ook echt de meerwaarde niet van in.

Groot licht mogen ze wat mij betreft verbieden in NL.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:10

Dat is wel heel kort door de bocht.
Op de smalle landweggetjes hier is groot licht echt wel fijn.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:06

shirleyp schreef:
Wij zijn één van de meest lichtvervuilende landen ter wereld! In ons land is het nergens echt donker door het lichtoverschot. Dit heeft veel gevolgen voor de natuur. Denk bijvoorbeeld aan geschikte slaapplaatsen voor dieren.

Zie deze link voor een heel helder kaartje: http://www.cynosura.nl/?p=8978

En dan kijk je op die kaart, Zeeland is bijna helemaal donker xD
Nee wij hebben ook geen verlichting op ons kleine stukje snelweg, op de provinciale wegen ook niet en in de polder al helemaal niet. Ik ben het gewend om zonder wegverlichting te moeten rijden dus voor mij is het geen probleem. Is alleen maar goed voor het milieu!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:58

Ik vind het lastig want ik heb een oogprobleem waardoor mijn ogen steeds opnieuw moeten scherpstellen. In het donker kost me dat erg veel energie waardoor ik in de auto heel slaperig word (overdag ook al, maar in het donker moet ik me echt om de minuut in mijn eigen gezicht slaan om wakker te blijven)
Ik vermijd dus rijden in het donker zoveel mogelijk, maar soms kan het niet anders. In mijn geval is het eigenlijk een gevaarlijke situatie want ik kan voor mijn gevoel niet adequaat reageren op onverwachte situaties in het donker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:23

Ik had wel even een blond momentje toen ik de titel las _O- Ik dacht dat de verlichting van de auto uit moest :') Omdat we hier al geen verlichting hebben op de snelweg. Maar had het gelukkig al snel door.

Maar als e niet adequaat kan reageren, moet je gewoon niet auto rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:35

Hier 'nergens' verlichting langs wegen en/of snelwegen, wat mij betreft prima.
50km verderop is een stuk waar wel lichten boven de weg branden, ik vind dat persoonlijk totaal overbodig :j

Dan heb ik liever dat de strepen langs 80km wegen goed wit zijn zodat je niet per ongeluk in de berm beland bij nat en donker weer

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:39

Britt schreef:
Ik zat afgelopen week op de snelweg in het donker. Het was giga slecht weer, harde regen en veel wind; en geen verlichting.
Ik ben licht nachtblind en ik vond het echt doodeng op de weg. Je hebt gruwelijk veel last van de koplampen van tegenliggers en je moet het echt hebben van de achterlichten van je medeweggebruikers, maar dat zijn meestal vrachtwagens, die rijden maar 80 :+

Ik vind het geen probleem als wegen donker zijn, mits beide weghelften goed zijn afgeschermd van elkaar. (Tenzij het een hele rustige weg is waar je bijna geen tegenliggers hebt, maar dat is de A67 niet natuurlijk)

Dinsdagavond :')

Ik reed op de A58 en vond het ook maar niets... Veel regen, wind en dat aquagedinges (dat het water op spat van de weg... dus dat heel de weg gewoon vol zit met witte spattertjes ipv dat je nog iets kunt zien...).

Ik kende de weg wel, maar vond het toch fijn om weer in het licht te rijden. Vooral als je de weg niet kent is in het donker rijden best vervelend :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:42

De A1 heeft van Amsterdam tot Hoevelaken wegverlichting. Daarna op het stuk naar Hengelo in principe niet meer, behalve bij de knooppunten zoals Beekbergen.
Het argument is dat wegverlichting uit 's nachts meer ongelukken geeft, want dan val je in slaap tijdens het rijden. Dan moet dat toch rond Apeldoorn, om maar eens een zijstraat te noemen, wekelijks gebeuren? Daar komen 6 auto's in het uur langs rond die tijd (OK, ik overdrijf). Dan moet iedereen daar toch in slaap vallen? Hoor je toch nooit iets over? Dan moet dat in de Randstad, waar meer verkeer is en dus meer reden om op te letten, toch juist geen probleem zijn?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 14:50

Het valt op dat de mensen die gewend zijn dat er geen verlichting is het ook geen probleem vinden en de rest (tenzij met oogproblemen) aangeven dat het een kwestie van gewenning is. Dus het lijkt me geen probleem, zolang ze bij de knooppunten de verlichting maar aan houden (dat is bij daglicht soms al moeilijk genoeg).

Aangezien de palen toch al langs de snelweg staan zouden ze misschien tijdens de spits aan kunnen als het regent ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:51

Het plan was toch alleen uit na 12 uur 's nachts tot 5 of 6 uur 's morgens? Tijdens spits ed zouden ze toch sowieso aan blijven?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:55

little_king schreef:

Enigszins kortzichtig of niet?

Hier ook een randstad-er en van mij mag het een heel stuk donkerder, kan ik nog eens genieten van een prachtige sterrenhemel bijvoorbeeld, maar liever niet langs de weg. Ik ben goed nachtblind en heb er dus moeite mee. Zie slecht diepte in het donker. Ik kan prima rijden in het donker, maar wel op wegen die ik al ken. Wegen die ik niet ken vermijd ik liever in het donker, zeker als ik alleen in de auto zit.
Ik vind het dus niet heel prettig als de lichten uit gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:02

Ibbel schreef:
Het plan was toch alleen uit na 12 uur 's nachts tot 5 of 6 uur 's morgens? Tijdens spits ed zouden ze toch sowieso aan blijven?

http://www.autoweek.nl/nieuws/24606/gro ... chting-uit

Tussen 9 uur 's avonds en 5 uur 's morgens dus. Die 9 uur 's avonds is idd wel wat vroeg misschien.
Maar gewoon woonwerkverkeer wordt er dus normaalgesproken niet door beïnvloed. Wie dus gewoonlijk niet 's avonds wat later op de snelweg rijdt, heeft er totaal geen last van.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:13

Op zich is het donkere niet erg, maar in sommige weersomstandigheden is het wel vervelend... Vooral als je ergens de weg niet kent... Je ziet mensen ook echt meteen een stuk langzamer rijden en voorzichtiger rijden... Dus het ligt niet aan mij dat ik er "last" van had :p

Gewoon droog weer, geen problemen mee, maar toen het zo stormde was een beetje extra licht fijn geweest :p

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:09

Goof schreef:
little_king schreef:

Enigszins kortzichtig of niet?

Hier ook een randstad-er en van mij mag het een heel stuk donkerder, kan ik nog eens genieten van een prachtige sterrenhemel bijvoorbeeld, maar liever niet langs de weg. Ik ben goed nachtblind en heb er dus moeite mee. Zie slecht diepte in het donker. Ik kan prima rijden in het donker, maar wel op wegen die ik al ken. Wegen die ik niet ken vermijd ik liever in het donker, zeker als ik alleen in de auto zit.
Ik vind het dus niet heel prettig als de lichten uit gaan.

Zo kortzichtig is het niet hoor. Wat little_king zegt klopt toch eigenlijk. De mensen die het naar vinden en dus klagen, zijn de mensen die het gewend zijn met veel licht, mensen die dus veel in de randstad rijden. Dat wil niet zeggen dat álle randstad-ers klagen, maar dat de mensen die klagen, over het algemeen wel randstad-ers zijn.

Hokjes plaatsen is niet zo mijn ding, maar in deze toch wel redelijk terecht, al zeg ik het zelf als randstedeling :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:24

Ik snap de ophef niet, elke auto is toch voorzien van lampen?
Het is veel beter voor het milieu en de staatskas om ze uit te zetten :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:26

Citaat:
Dan heb ik liever dat de strepen langs 80km wegen goed wit zijn zodat je niet per ongeluk in de berm beland bij nat en donker weer

Ja idd en van die reflectiepaaltjes :D