Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
shirleyp schreef:Geen verlichting op de snelwegen op plaatsen zonder bijzonderheden kunnen we best aan wennen, zeker wanneer dit in vele landen om ons heen prima blijkt te gaan.
shirleyp schreef:Wij zijn één van de meest lichtvervuilende landen ter wereld! In ons land is het nergens echt donker door het lichtoverschot. Dit heeft veel gevolgen voor de natuur. Denk bijvoorbeeld aan geschikte slaapplaatsen voor dieren.
Zie deze link voor een heel helder kaartje: http://www.cynosura.nl/?p=8978
Geen verlichting op de snelwegen op plaatsen zonder bijzonderheden kunnen we best aan wennen, zeker wanneer dit in vele landen om ons heen prima blijkt te gaan.
Britt schreef:Ik zat afgelopen week op de snelweg in het donker. Het was giga slecht weer, harde regen en veel wind; en geen verlichting.
Ik ben licht nachtblind en ik vond het echt doodeng op de weg. Je hebt gruwelijk veel last van de koplampen van tegenliggers en je moet het echt hebben van de achterlichten van je medeweggebruikers, maar dat zijn meestal vrachtwagens, die rijden maar 80
Ik vind het geen probleem als wegen donker zijn, mits beide weghelften goed zijn afgeschermd van elkaar. (Tenzij het een hele rustige weg is waar je bijna geen tegenliggers hebt, maar dat is de A67 niet natuurlijk)
little_king schreef:Het zijn alleen de randstad-ers die klagen omdat ze zoveel licht gewend zijn.
Ibbel schreef:Het plan was toch alleen uit na 12 uur 's nachts tot 5 of 6 uur 's morgens? Tijdens spits ed zouden ze toch sowieso aan blijven?
Goof schreef:little_king schreef:Het zijn alleen de randstad-ers die klagen omdat ze zoveel licht gewend zijn.
Enigszins kortzichtig of niet?
Hier ook een randstad-er en van mij mag het een heel stuk donkerder, kan ik nog eens genieten van een prachtige sterrenhemel bijvoorbeeld, maar liever niet langs de weg. Ik ben goed nachtblind en heb er dus moeite mee. Zie slecht diepte in het donker. Ik kan prima rijden in het donker, maar wel op wegen die ik al ken. Wegen die ik niet ken vermijd ik liever in het donker, zeker als ik alleen in de auto zit.
Ik vind het dus niet heel prettig als de lichten uit gaan.