Nieuws volgen... Ja of nee...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volg jij het nieuws?

Ja
103 (55%)
Nee
82 (44%)

Totaal aantal stemmen: 185

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:56

Ik volg het nieuws niet actief, kijk wel een paar keer per dag op nu.nl en krijg natuurlijk via via van alles mee.

Het lastige van actief nieuws volgen vind ik a. er is zoveel om te volgen b. om nieuwsberichten écht te kunnen begrijpen en er zelf een mening over te kunnen vormen heb je m.i. veel kennis nodig. Dus niet alleen actuele info over de stand van zaken nu maar vooral ook achtergrond info; hoe is deze situatie ontstaan, wat zijn motieven van partijen, achterliggende belangen, evt. culture informatie die relevant is. Ik ben niet zo goed in 'half werk' en dat is voor mij de reden om niet alles nauwgezet te volgen. Dan moet ik zo ontzettend veel info opzoeken en in mijn hoofd opslaan... dan blijft er geen tijd meer over voor andere zaken. :)

Als er nieuwsberichten zijn die mijn aandacht trekken dan zoek ik wel extra informatie op en verdiep ik me er verder in. Maar dat doe ik dus selectief.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:01

Ik "volg" het nieuws. Waarmee ik bedoel, ik filter wat ik interessant vind. Zat dingen gaan het ene oor in en het andere uit.
Ik heb een nieuwsapp die "lees" ik.

Zelf vind ik het wel fijn om van alles een beetje op de hoogte te zijn. Daarnaast sta ik voor de klas en vind dat ik dan ook met actuele dingen moet kunnen mee praten. Moeten is overigens een groot woord, ik wil mee kunnen praten.

Joukje_04

Re: Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:09

Erg actief volg ik het niet, maar zo nu en dan komen er op twitter, facebook of de nu.nl app interessante dingenvoorbij. Zoals eerder al werd genoemd, vind ik het wel belangrijk te weten wie onze minister president is. Mijn broertje wist bijvoorbeeld niet wie Robert M. was. Die is zovaak voorbij gekomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:12

Ik volg het al een paar jaar niet. Krijg er verder zeer weinig van mee, enkel als mijn ouders wat vertellen maar dat is niet vaak.
Heb er geen tijd voor om het te volgen en vind het niet echt interessant. Soms is het wel irritant want dan kun je over bepaalde dingen niet mee praten.
Ook ik zou niet weten wie Robert M. is :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:13

Joukje_04 schreef:
Erg actief volg ik het niet, maar zo nu en dan komen er op twitter, facebook of de nu.nl app interessante dingenvoorbij. Zoals eerder al werd genoemd, vind ik het wel belangrijk te weten wie onze minister president is. Mijn broertje wist bijvoorbeeld niet wie Robert M. was. Die is zovaak voorbij gekomen..

Maar, hoe is het een verrijking voor een persoon om te weten wie Robert M. is, bijvoorbeeld? Waarom zou je zoiets moeten weten? Nog een stukje verder, waarom zou je zoiets willen weten?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:16

amoj schreef:
Ik volg het al een paar jaar niet. Krijg er verder zeer weinig van mee, enkel als mijn ouders wat vertellen maar dat is niet vaak.
Heb er geen tijd voor om het te volgen en vind het niet echt interessant. Soms is het wel irritant want dan kun je over bepaalde dingen niet mee praten.
Ook ik zou niet weten wie Robert M. is :o

Ik heb ook werkelijk geen idee :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:17

_San87_ schreef:
Maar, hoe is het een verrijking voor een persoon om te weten wie Robert M. is, bijvoorbeeld? Waarom zou je zoiets moeten weten? Nog een stukje verder, waarom zou je zoiets willen weten?

Hmmm, omdat je anders de grappen in de oudejaarsconference niet snapt? :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:18

Ir111 schreef:

+1 :')

_/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:18

Ir111 schreef:
_San87_ schreef:

Als het je doel is in het leven die grappen te snappen, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat het belangrijk is dat je weet wie Robert M. is :+.

Overigens kijk ik de oudejaarsconferentie ook niet, onzin :P.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:19

Ik kijk al jaren niet actief, soms heb ik dan ook geen idee wat voor ramp of raar nieuws is gebeurd. Ik vind het wel prima zo. Ik kijk 1 of 2 x p/w het nieuws. Vind ik vaak zat. Al die ellende soms. Ik verander er niks aan door het te horen/ weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:19

Toen ik nog op de middelbare zat, moest ik het nieuws volgen ivm opdrachten van school.
Maar dat het nou een verrijking was oid? Echt niet. Werd er alleen maar neerslachtig van.

Simpel voorbeeld; overlijden van Hickstead. Vriendin wees me er op en heeft filmpje laten zien dat hij zo neer valt. Heeft heel veel indruk op mij gemaakt.
Daar schrok ik best wel van, ik dacht; dit kan mij ook overkomen met 1 van mijn paarden!
Ben er toen wel even van slag door geweest.
Als ik het niet gezien had, had ik me ook niet zo 'rot' gevoeld.

Nee, ik hoef niet per se elke dag al die narigheid te zien.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:20

Ik vind mensen die het nieuws niet volgen een beetje simpel, en vooral niet zo interessant. Ik bewonder juist mensen met een brede algemene ontwikkeling en interesse. Ik volg eigenlijk al het nieuws wel. Wat ik niet meteen begrijp of kan plaatsen zoek ik even uit op het internet. Ik vind het ook belangrijk om dingen in context te kunnen plaatsen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:23

Tja ik zou mensen die dat allemaal kunnen onthouden ook bewonderen. :') Mijn hersens lijken daar toch te klein voor dan, nu ben ik saai. :')

Waarom is iemand met andere interesse's opeens 'simpel'?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:25

Anoeska schreef:
Ik vind mensen die het nieuws niet volgen een beetje simpel, en vooral niet zo interessant. Ik bewonder juist mensen met een brede algemene ontwikkeling en interesse. Ik volg eigenlijk al het nieuws wel. Wat ik niet meteen begrijp of kan plaatsen zoek ik even uit op het internet. Ik vind het ook belangrijk om dingen in context te kunnen plaatsen.

Waarom ben je een beetje simpel wanneer je er als persoon niet voor kiest het nieuws te volgen? Ben je alleen interessant wanneer je je mening kunt spuien over de laatste ontwikkelingen tussen de VS en de oliestaten?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:27

Anoeska schreef:

Hier kan ik me ergens ook wel in vinden. Algemene kennis is toch wel van belang. Je hoeft niet alles te weten. Maar dat je tot dit topic niet van Robert m. hebt gehoord. Dat het je niet interessant vindt of liever niet wil weten oke, maar niet weten wie dat is.

Knoffer

Nieuws is ook niet alleen maar narigheid, in die zin dat je het je emotioneel hoeft aan te trekken.
Veel binnenlands politiek nieuws is alleen maar figuurlijk om te janken en imo wel belangrijk, omdat je dan een betere keuze kunt maken als je gaat stemmen.

Apple schreef:
Electra: dat is juist de lijn van het betoog: die zaken, wie de minister president van Nld is of hoe het gaat met de verkiezingen: als dat belangrijk is dan weet je dat toch wel. Daar hoef je niet actief het nieuws voor te volgen. Nieuws dat belangrijk voor jou is weet je toch wel.

Hoe dan? Ik denk dat je daar zeker niet vanuit kan gaan. Sterker nog, ik denk dat belangrijke dingen ook weleens uit het nieuws blijven.

Mellow

Dan maar lekker simpel, ik persoonlijk vind zo'n opmerking een beetje simpel.

Wat kan ik doen met de wetenschap dat in amerika bijvoorbeeld een bosbrand is, sneu voor de mensen die hun huis zouden verliezen en dapper dat er mensen zijn die het blussen, maar wat kan ik verder met die wetenschap?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:28

Ja, inderdaad IK vind mensen interessanter die in grote lijnen weten wat er speelt in de wereld. Je hoeft van mij echt niet het conflict in het midden oosten in detail uit te kunnen leggen. Maar enige interesse in wat er in de wereld gebeurt en waarom vind ik belangrijk. Ik zou zelf niet het type 'SBS-kijker' / alleen maar makkelijk dingen in het leven toelaten, willen zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:29

_MelloW_ schreef:

Wat kan ik doen met de wetenschap dat in amerika bijvoorbeeld een bosbrand is, sneu voor de mensen die hun huis zouden verliezen en dapper dat er mensen zijn die het blussen, maar wat kan ik verder met die wetenschap?

Die hebben er gigantisch veel aan als wij het hier als gespreksonderwerp op een verjaardag gaan gebruiken en medelijden hebben :j Doh.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:30

waar ik me vooral heel erg aan erger zijn al die graaiers en het geld wat omgaat in een stomme voetbalclub. en de rest van de wereld die honger heeft kan doodvallen of ze moorden elkaar uit

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:31

Anoeska kan je dan uitleggen wat je er belangrijk aan vindt? Is dat alleen omdat je anders geen gespreksonderwerp hebt of....?
Waarom is iemand die die interesse niet heeft omdat diegene er ongelukkiger van wordt, simpel?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:32

Air schreef:
_MelloW_ schreef:

Die hebben er gigantisch veel aan als wij het hier als gespreksonderwerp op een verjaardag gaan gebruiken en medelijden hebben :j Doh.

-O- Dat ik daar nou niet op kwam...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:34

Ik heb liever interesse in de mensen en omgeving om me heen zodat ik die kan helpen waar nodig dan de wetenschap wie robert m is, en ja ik weet wie het is en wat hij gedaan heeft. Maar ik had het liever niet willen weten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:36

Geen gespreksonderwerp hebben is maar een voortvloeisel daarvan. Ook als ik er niet met andere mensen over zou praten, dan zou ik nog het nieuws redelijk nauwkeurig volgen.

Ik denk namelijk dat heel veel dingen die in NL/de wereld gebeuren pas te begrijpen zijn als je wat verder doordenkt, wat meer uitzoekt in welke context ze gebeuren. Ik erger me aan mensen die maar gewoon roepen over bv 'graaiers bij banken' of ''hun'' in den haag die van onze centen niks zitten te doen in de politiek'. Ik wil weten waarom bepaalde keuzes worden gemaakt, en ik wil me op een weloverwogen manier een mening vormen. En omdat ik dat zelf interessant vind, vind ik het ook belangrijk om zulke mensen om me heen te hebben.

En het is voor mij natuurlijk niet het een of het ander. Ik zit niet de hele dag de krant te lezen, om dan de mensen om me heen en andere (niet nieuwswaardige) zaken maar een beetje te vergeten.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 08-09-13 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:37

Ik volg het wel. Beetje... raar, om je hoofd zo in het zand te steken. Het is juist goed om je bewust te zijn van de wereld om je heen, ook al is dat momenteel alleen maar ellende. Als we alles maar gaan negeren kunnen we over 5 jaar wel dag zeggen...