Wat vinden jullie van de commotie rond Alpe d'Huzes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wat vinden jullie van de commotie rond Alpe d'Huzes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:48

Maar als ik het goed begrijp is er feitelijk nog geen geld naar onderzoek gegaan, want dat moet nog verdeeld worden?

Ook vind ik het raar om de opbrengsten mee te nemen in deze discussie. Dat klinkt meer als een commerciele provisiebasis. Ik heb daar toch moeite mee. En waar ligt de grens: als je een actie organiseert, mag je dan zelf zonder aankondiging 5% houden? Of eerst je ureninspanning ervan aftrekken? Mogen de fietsers bv een deel van het geld dat ze met sponsoring hebben opgehaald zelf houden? En waarom zij niet en anderen wel, waar ligt de grens?

Men verwijst ook steeds naar de commerciele salarissen, maar de mentaliteit wordt steeds meer dat je ook in de zorg heel goed voor jezelf kunt zorgen, met dank aan de goedgevigheid van mensen die wel echt vrijwillig bezig zijn. Denk ook aan de bloedbank. Ik vind het niet erg dat mensen die er fulltime mee bezig zijn voldoende krijgen om van te leven. Maar de mentaliteit die je nu terugziet is volgens mij niet juist en daar worden de verkeerde mensen de dupe van.

En tot slot heb ik erg, erg veel moeite met dat het niet openlijk is gegaan. Niet-integer handelen is wat mij betreft echt niet juist.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 20:14

Ik vind het prima dat iemand een salaris krijgt, ook in beroepen die met liefdadigheid etc te maken hebben. Het is niet zo dat iemand voor niks kan en wil werken omdat het een publieke zaak is.

Wat me echter enorm tegenstaat, is dat het toch telkens opnieuw terugkomt; berichten over directeuren of voorzitters van bedrijven/verenigingen/wat dan ook die veel geld via bedrijfjes en vennootschappen naar hun eigen rekening sluizen en als het aan het licht is gekomen met allerlei verklaringen komen. Ook de open brieven op internet vind ik eigenlijk een bevestiging van mis-management. Wordt daarmee niet juist benadrukt dat iemand fout handelt, door allerlei excuses en verklaringen aan te dragen?

Ik denk dat er maar heel weinig mensen echt principieel zijn als er grote sommen geld binnen handbereik zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:53

Ik denk dat ik dan maar ook een goed doel ga begingen.
Makkelijk geld verdienen door je handje op te houden voor een ander. Vervolgens eigen salaris + lease bak betalen van geld, en wat overblijft werkelijk aan het goede doel schenken.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:46

Dimple schreef:

Sorry hoor, maar ik vind deze brief gewone ordinaire goedpraterij.

Dhr. van Veenendaal had transparant moeten zijn en vanaf het begin aan moeten geven dat hij via "zijn" stichting toch wordt betaald voor het AD6 werk.
Hij had toch van tevoren kunnen weten dat hij geen inkomen zou krijgen vanuit de AD6, ondanks dat het een dagtaak is, en waarom moet alsnog de betaling via een stichting geregeld worden?
En waarom is het bestuur halverwege 2012 gestopt met het betalen van de managementfees aan Dhr. van Veenendaal? Wat ik begrijp omdat een gedeelte van het bestuur niet eens was met de gang van zaken.

moonfish13 schreef:
TinePine schreef:
[40.000 euro per jaar voor zo'n functie vind ik niet heel raar, ze hoeven vind ik niet een minimum loon te krijgen.

En voor 80 uur in de week is het zelfs wat weinig vind ik. En in vergelijking met de miljoenen die mede daardoor zijn opgehaald....

:j[/quote]

Dus als ik voor de lokale rijverening bestuurslid ben hoef/mag ik daar niets voor te krijgen ook al steek ik er tig uren per jaar in maar als er geld wordt opgehaald is dat opeens wel OK?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:02

Gewoon even uit interesse. Vinden jullie bijvoorbeeld ook dat een wetenschappelijk onderzoeker naar kanker prima betaald is met 40.000 euro per jaar?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:27

Lijkt mij meer als voldoende.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:45

Wordt dan maar wakker.............daar doen dat soort mensen het niet voor hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:53

Dimple schreef:
Wordt dan maar wakker.............daar doen dat soort mensen het niet voor hoor.

Dat is dan hun probleem :+ Gewoon dit soort praktijken flink aan banden leggen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:05

Maar een arts, fysio en noem het maar op...........die worden toch ook gewoon betaald?

Zo zit het leven nu eenmaal in elkaar. Doe je iets baanbrekends, kan je iets bijzonders............dan wordt daar gewoon grof geld voor neergeteld.

Kijk naar de salarissen in de zorg..........dat betaald niks, totaal geen vetpot, terwijl het een hele verantwoordelijke baan is. Idem kinderopvang, je gaat met mensen om!
Terwijl als je handig bent met een computer je veel meer geld verdiend............raar maar waar.

Rijk zal ik dus helaas nooit worden :')

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:31

Dimple schreef:

Denk je dat? Zoveel verdienen onderzoekers niet hoor!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:14

De onderzoekers zelf niet nee, hun managers daarentegen...

Ik snap nooit zo goed waarom vrijwillig op kleine schaal wel vrijwillig kan zijn en op grote schaal ineens niet meer. Het werk en de verantwoording verandert niet, het enige wat anders is, is de hoeveelheid geld die binnenkomt. Voor mij precies de reden waarom ik geen grote goede doelen steun, ik zie liever gelijk resultaat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:39

Ik ben absoluut niet tegen hoge salarissen, in welke sector dan ook. Ik ben wel tegen hoge salarissen die met sponsorgelden worden betaald en waar geen duidelijkheid over is. Als deze man vanaf dag één in dienst was geweest en niet zelf had gezegd dat bij dit initiatief ál het geld zou worden gebruikt voor onderzoek, had me dat niets kunnen schelen. Dan maak je zelf de afweging "geef ik hieraan", maar nu dácht je dat al het geld naar onderzoek ging en dat is dus niet zo.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:45

Hun managers vallen ook gewoon onder de CAO van UMCs.

Lijkt me wel dat er een verschil zit tussen vrijwillig een uurtje hondjes uitlaten bij het asiel of een evenement organiseren van Alpe D'Huzes proporties, mensen lijken niet in te kunnen zien hoeveel werk en kennis daarbij komt kijken. Mijn inziens lijkt een evenredige vergoeding geheel op zijn plaats. Echter, ook transparantie, en daar lijkt het vaak mis te gaan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:49

Ik heb het ook niet over hondjes uitlaten, ik heb het over vrijwilligerswerk van hetzelfde niveau en ja, dat bestaat... En er zijn zelfs nog mensen die dat écht vrijwillig doen.

Dat je onkosten vergoed worden is prima, maar als daar (veel) meer bij komt is het toch geen vrijwilligerswerk meer? :?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:35

Ik vind niet dat ze dit onbetaald moeten doen, het gaat mij er om dat zoiets toch altijd weer in opspraak komt omdat er gaandeweg het traject aparte bedrijven zijn opgericht waar dan veel geld naartoe gaat. Wees dan vanaf het begin helder en duidelijk. Dit zijn geen domme mensen, ze wisten zelf vantevoren ook heel goed dat dit niet op no pay-basis kon, doe dan ook niet voorkomen of dat wel zo is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:35

KoudbloedKim schreef:
Hooguit vergoeding voor de onkosten... het gaat om een goed doel, niet om een baan!!

Zo denk ik er ook over. Je doet dit in belang van onderzoeken en mensen die ziek zijn, niet om er zelf beter van te worden. Neem dan meer vrijwilligers in de hand of laat het doen door iemand niet niet zo geldgeil is... Ik schrok ook van dit bericht. Collega's van mijn man hebben er hun hele ziel en zaligheid ingelegd om geld in te zamelen voor dit project en hebben zelfs zelf mee gefietst (de vader van één van hen heeft kanker). Wij hebben ook een bijdrage geleverd aan die collega's, omdat we dit een prachtig initiatief vonden. Kan me hun woede zo voorstellen! En op deze manier geeft natuurlijk niemand meer een bijdrage, want dat verdwijnt toch voor het grootste deel in de zak van de "topmanager". |o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:39

bromfiets schreef:
Ik heb het ook niet over hondjes uitlaten, ik heb het over vrijwilligerswerk van hetzelfde niveau en ja, dat bestaat... En er zijn zelfs nog mensen die dat écht vrijwillig doen.

Dat je onkosten vergoed worden is prima, maar als daar (veel) meer bij komt is het toch geen vrijwilligerswerk meer? :?

Mijn moeder doet ook echt vrijwillig vrijwilligerswerk, dus onbetaald. Het is zo goed als hetzelfde werk als hetgeen iemand doet die ervoor betaald krijgt. Zij doet het echter een paar uur per week, omdat ze zelf lichamelijk niet 100% is. En zo zijn er nog een heleboel in haar groepje. Het kan dus wel, maar tegenwoordig draait alles maar om duim-wijsvinger. :x

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:47

Ik vind het niet goed, en zeker niet omdat hij het onder de noemer "vrijwilligerswerk" deed.
Al die mensen die wel de berg op gefietst zijn hebben allemaal zelf sponsors moeten zoeken (een collega van mijn man heeft 20.000 euro bij elkaar gefietst), ook hebben deze mensen zelf hun verblijfkosten en reis moeten betalen.
En al deze mensen hebben er ook heel veel vrije tijd in gestoken, maar met de overtuiging dat ze iets goeds deden voor de zieke medemens en dan en gaat de "vrijwillige organisator" zijn zakken vullen over de rug van kankerpatiënten, sorry hoor, respectloos!