'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:10

kohtje schreef:
Maar is het niet zo dat als het in de wet is vastgesteld dat je dan verzorgingshuizen die slecht zijn kan aanklagen? Nu gaat alles de doofpot in.

Dat alles de doofpot in gaat is klets, er is wel degelijk controle op verzorgingshuizen, en dan niet alleen op het aspect 'schone luier' maar gewoon instelling breed.

En ja er zijn uitzonderingsgevallen waar mensen alleen op een bepaald tijdstip naar de wc mogen of 3 dagen met n inco luier moeten doen. Maar dat zijn de uitzonderingen. In het overgrote merendeel van de huizen werken mensen die passie hebben voor hun vak (logisch, anders ga je het niet doen) en die het beste voor hebben met mensen.

Diezelfde overheid die zo geschokt is dat dit niet wettelijk vastgelegd wordt zouden eens moeten kijken wat ze allemaal wegbezuinigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:12

Schijnbaar ging het hele kabinet akkoord met die wet toen die werd ingediend destijds.
Ik mag concluderen dat ze toen hebben onderzocht of die wet nodig was? toch? en waarschijnlijk bleek dat het geval want anders hadden ze die wet wel van tafel geschoven.

Dat het in de wet beschreven moet staan is diep triest idd de meesten vinden het normaal dat je die zorg krijgt.
Iets wat je geleerd hebt met je normen en waarden maar...... in de praktijk is gebleken dat het voorkwam dat er ouderen een dag niet werden gewassen en soms meer dan 2 dagen niet (iets met bezuinigen).
Dus blijkbaar is zo'n wet dan toch nodig.

Wat staat er eigenlijk in de wet over basis zorg algemeen?
Er hoeft maar een maas in de wet te zitten en ze (zorginstellingen) zullen onder alles uit kunnen komen als ze worden aangeklaagd wegens het ontzien van recht op wassen en een schone luier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:13

Ze willen meer mensen zo lang mogelijk thuis laten wonen omdat het op een aantal vlakken beter is: koppels kunnen langer samenblijven, langer in hun eigen vertrouwde omgeving, goedkoper en dan blijven er plaatsen open voor mensen die écht zwaar hulpbehoevend zijn. Ze willen terug naar het systeem dat gezin en familie weer meer voor de ouderen gaat zorgen. Op zich mooi, maar dan rijst de vraag: is het wel haalbaar? Zelfs met steun van thuisverpleegkundigen is het soms echt moeilijk om de boel rond te krijgen. Het is emotioneel vaak ook zwaar én het kan financieel zwaar doorwegen op je gezin wanneer je moet stoppen met werken voor mantelzorg. Soms kan dat gewoon niet.

Ik maak deel uit van een project (Project 600) dat een aantal jaar gelopen heeft in België. Het doel is om mensen die al in de zorg werken als verzorgende (geen zorgkundige op verpleegkundige) of administratieve krachten om te scholen tot verpleegkundigen. We krijgen de kans om de studie aan te vatten met behoud van loon, werkjaren die blijven doortellen tijdens de studie, behoud van vakantie en contract onbepaalde duur na afstuderen als vpk in de instelling. Dat laatste is niet verplicht, we zijn ook niet beschermd tegen ontslag. Maar ze zitten er wel om te springen om je aan te nemen ;)
Je kon de studie ook via je werkloosheidsuitkering aanvatten. Bij beiden is het dezelfde voorwaarde: je mag geen enkel schooljaar herdoen of dubbelen, je moet x dagen aanwezig zijn en da staven met een attest van school en je moet nadien bij voorkeur minimaal 5 jaar werken als vpk.

Deze beide projecten zijn sinds dit jaar stopgezet. In september is het de laatste groep in ons land die via deze 2 wegen kan starten met de opleiding tot verpleegkundige. Ik heb net 1 jaar achter de rug, had 1 herexamen en verwacht 11/9 de uitslag of ik aan mijn 2e jaar mag beginnen.
Reden tot stopzetten: er zijn er genoeg, verpleegkunde is geen knelpuntberoep meer, de studie heeft genoeg studenten.

Nou, dan mogen ze toch eens komen meelopen op stage hoor... daar zie je vaak genoeg dat ze maar wat blij zijn dat wij er zijn, al kunnen we nog niet veel soms. We zijn met 85 gestart dit jaar. Gaat het goed, dan blijven we met 30 over die naar het 2e jaar gaan, en daarvan gaan er nog eens een pak afvallen want dit is het moeilijkste jaar. Terwijl er massa's verpleegkundigen zijn die stilletjes aan richting hun welverdiend pensioen gaan, en die we dus gaan moeten vervangen.

Ja, iedereen heeft recht op die basiszorg en ja, het is idioot dat het in de wet vastgelegd moet worden. Maar dan moeten ze ook maar eens wat doen aan de bezuinigingen, want daar zijn veel zorgbehoevenden nu ook de dupe van. Op sommige plekken wordt zo hard bespaart dat er inderdaad tijdsgebrek komt om de mensen op een degelijke manier van die basiszorg te voorzien.
Voorbeeld: heb stage gedaan op de dienst geriatrie in een ziekenhuis vlakbij. Tijdens de nacht stond de verpleegkundige er alleen (!!) voor. Ze kreeg slechts een half uurtje hulp van een mobiele collega om de avondcontrole te doen. Omdat er geen geld is om een bijkomende collega aan te werven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:14

[quote="Vjestagirl]Hou er wel rekening mee dat bejaarden soms net mensen zijn, [/quote"Vjestagirl]

:') Sorry ik moest hier wel even om lachen......

Cayenne, wat een super mooi gebaar! Hier weet ik wel is een grote vraag naar vrijwilligers!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:16

Kentaro schreef:
Vjestagirl schreef:
Hou er wel rekening mee dat bejaarden soms net mensen zijn,

:') Sorry ik moest hier wel even om lachen......

*grijnst* ach ja. Ik werk zelf in een bejaardentehuis, en heel veel mensen vergeten gewoon dat ouderen ook mensen zijn. Mensen die net zo veel mening en inzicht hebben als wij, maar met een pak meer ervaring. Als ik zie hoe er soms tegen/over ze gepraat wordt, word ik daar best verdrietig van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:17

Ik hoorde het bericht en mijn mond viel open. Denk meteen aan mijn moeder. Tehuis werkt in principe goed maar afgelopen weken voldoende gehoord van mijn vader waarik best van slag van was. Idd door de bezuinigingen en vakantiekrachten zonder ervaring. Moeder heeft de broek en zichzelf vol. mijn vader wil schoonmaken maar geen luiers op de toilet, geen handdoeken niets. Alleen wc papier. Bellen leverde zelfs na een kwartier geen resultaat op. hij is snel de wc uitgelopen hopende dat mijn moeder bleef zitten met de broek op de knieen.

Na lang zoeken een eetmevrouw gevonden die niet mocht wassen of materiaal zoeken. Maar ze zou gaan zoeken naar de goede persoon. Hij weer terug, helaas had mijn moeder al de broek opgehesen die dus ook vol zat. Na 3 kwartier kwam de verzorgende aan met een magnetronwashandje, koud en droog daar moest hij het maar mee doen even. Niet opgewarmd en nat. Geen luier in de buurt dus hij moest de broek maar zonder ophijsen dan zou zij een uur later wel even een luier aandoen want ze had pauze zo. -:(- mensje is zo incontinent als een deur. Uiteindelijk heeft mijn vader haar bloot naar de kamer weten te krijgen. Maar daar een handdoek in de broek te duwen omdat daar ook alles op was.

Schokkend. Fijn zorg en overheid. :r

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:21

Prrrr schreef:
Het gaat er niet om dat mensen het recht niet hebben op een schone luier of een wasbeurt, maar dat je dat recht niet letter voor letter vast moet hoeven leggen in de wet. Het moet voldoende zijn om aan te geven dat een patiënt recht heeft op zorg - dat daar bij hoort dat je gewassen wordt en een schone luier krijgt, ligt daar al in besloten.

Nu nog even handhaven :j

Verder wel eens met de strekking: al die precieze wetjes en regeltjes... daar gaat het niet om. Het moet gewoon normaal zijn dat je behoorlijke zorg levert. Maar daar zouden we wel meer mee moeten doen, want het overlaten aan investeringspartijen en zorgbestuurders die wel heel goed voor zichzelf zorgen maar het niet noodzakelijk vinden dat ook voor hun bewoners te doen werkt in elk geval niet voldoende.

(Citaatje uit artikel:
"Koploper is dit jaar Karel Verwey die inclusief ontslagvergoeding terwijl hij al een nieuwe baan had, 560.000 euro ontving. Dit terwijl zijn zorgorganisatie, Cordaan in Amsterdam, afgelopen jaar honderden thuiszorgmedewerkers ontsloeg door bezuinigingen en deze week een verpleeghuis onder toezicht van de inspectie voor de gezondheidszorg werd geplaatst wegens slechte zorg." )

Daar kun je best wat luiers voor regelen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:22

OsMo schreef:
Schijnbaar ging het hele kabinet akkoord met die wet toen die werd ingediend destijds.
Ik mag concluderen dat ze toen hebben onderzocht of die wet nodig was? toch? en waarschijnlijk bleek dat het geval want anders hadden ze die wet wel van tafel geschoven.

Was het maar zo'n feest. Dit is typisch een voorbeeld van een overbodig betuttelend wetsvoorstel wat vooral bedoeld was om de achterban van (met name de PVV) tevreden te stellen.

Voor degenen die willen weten waar mensen nu al recht op hebben: http://www.cvz.nl/binaries/content/docu ... elling.pdf

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:23

karuna schreef:
Ik hoorde het bericht en mijn mond viel open. Denk meteen aan mijn moeder. Tehuis werkt in principe goed maar afgelopen weken voldoende gehoord van mijn vader waarik best van slag van was. Idd door de bezuinigingen en vakantiekrachten zonder ervaring. Moeder heeft de broek en zichzelf vol. mijn vader wil schoonmaken maar geen luiers op de toilet, geen handdoeken niets. Alleen wc papier. Bellen leverde zelfs na een kwartier geen resultaat op. hij is snel de wc uitgelopen hopende dat mijn moeder bleef zitten met de broek op de knieen.

Na lang zoeken een eetmevrouw gevonden die niet mocht wassen of materiaal zoeken. Maar ze zou gaan zoeken naar de goede persoon. Hij weer terug, helaas had mijn moeder al de broek opgehesen die dus ook vol zat. Na 3 kwartier kwam de verzorgende aan met een magnetronwashandje, koud en droog daar moest hij het maar mee doen even. Niet opgewarmd en nat. Geen luier in de buurt dus hij moest de broek maar zonder ophijsen dan zou zij een uur later wel even een luier aandoen want ze had pauze zo. -:(- mensje is zo incontinent als een deur. Uiteindelijk heeft mijn vader haar bloot naar de kamer weten te krijgen. Maar daar een handdoek in de broek te duwen omdat daar ook alles op was.

Schokkend. Fijn zorg en overheid. :r

Als zorgmedewerker zit je ook vast aan wat je mag, contract technisch. Ik werk zelf als kok, maar ik mag bijvoorbeeld absoluut mensen geen hapje voeren, ook niet als die mensen zelf niet kunnen eten. Ook stoelen aanschuiven etc. mag ik niet. Ik kan een collega van de zorg bellen, maar ik kan niet beloven dat die tijd hebben...

Ik snap dat het frustrerend is als je vrouw een inco nodig heeft en die niet krijgt omdat de zorg net pauze heeft. Maar hoe cru het ook is: die mensen doen behoorlijk zwaar werk, zowel lichamelijk als geestelijk en ze hebben recht op pauze. Want je kunt nog wel éven een pak incomateriaal naar kamer 245 brengen, maar kamer 113 wil graag nog eventjes een glaasje sap, kamer 315 heeft geknoeid en wil een schone trui aan en kamer 004 kan niet zelf bij de rollator komen en of je die even aan wil geven. Direct na de pauze moet er medicijnen ronde gelopen worden, moeten er bewoners naar beneden gebracht voor de maaltijd of is het alweer tijd om om te gaan kleden voor de nacht. Je moet ook als zorgmedewerker soms voor jezelf kiezen, hoe jammer dat ook is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:24

Ja sommige tehuizen zien er aan de buiten kant geweldig uit maar de verzorging is echt verschrikkelijk. Ik heb mijn moeder weg gehaald uit zo'n tehuis en verzorg haar nu zelf.
Het is dat ik daar elke dag kwam anders had ze nu niet meer geleefd.
Schandalig hoe er met veel ouderen wordt omgegaan. En ja ook veel kinderen van die ouderen zouden eens wat meer kunnen doen.

Karuna! Wat een verschrikking ,het zou toch niet moeten kunnen! Ik wordt zo verdrietig van dit soort dingen. Er zou een goed landelijk meldpunt moeten komen waar dan ook wat wordt gedaan met dit soort dingen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:26

kohtje schreef:
Karuna! Wat een verschrikking ,het zou toch niet moeten kunnen! Ik wordt zo verdrietig van dit soort dingen. Er zou een goed landelijk meldpunt moeten komen waar dan ook wat wordt gedaan met dit soort dingen.

Ook dat is er http://www.igz.nl/onderwerpen/handhavin ... of-client/

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:26

kohtje schreef:

Wat dan? Er is niet meer geld voor meer medewerkers, sterker nog, het budget wordt strakker en strakker aangeschroefd. Je kunt niet je medewerkers verbieden om pauze te nemen, dan krijg je de ARBO op je dak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:28

Zorg had nog geen pauze ze ging pauze houden over 10 minuten en had geen zin wat te pakken wat ze zelf zei. haar telefoon was kapot dus ze had de bel niet gehoord en kon daar niet mee zitten. De vaste krachten gaan goed nu hebben ze alleen vakantiekrachten lopen die echt erg zijn. De eetjuf, ik noem ze maar zo is alleen voor die huiskamer normaal bezig met tafeldekken en voeren als nodig. Verder doet ze hand en spandiensten zoals dingen pakken meehelpen tillen ed.alleen deze vakantiekracht weigert iets anders te doen dan eten geven terwijl er meer taken zijn.

Tehuis is klein, heeft 8 huiskamers met iedere huiskamer een vast groepje verzorgenden 2 a 3 voor lichamelijke hulp, 1 eetjuf en wat vrijwilligers en maximaal 10 bewoners. Klein dus. Op die huiskamer zijn er 4 goed mobiel en zelfstandig. Een bedlegerig en 5 zorgbehoevend waarvan mijn moeder bijna de meeste hulp nodig heeft. Een rustig en weinig intensief groepje dus.

Kwestie van de vakantie afwachten tot alles weer normaal is.mijn vader was ook er goed kwaad over en heeft het ook gemeld trouwens. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-08-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:29

Vjestagirl: Wij krijgen het er op school wel fiks ingehamerd dat we respectvol moeten blijven naar onze patiënten toe, dus inderdaad geen verkleinwoorden of iets dergelijks gebruiken. Krijg er ook spontaan kriebels van op stage (of op het werk, aan mijn balie in een ziekenhuis) wanneer ik dan iemand tegen een ouder persoon hoor zeggen "ach madammeke" of "ai zoeteke wat doe je nu". Serieus... Dat doe je toch niet? Gelukkig doen de thuisverpleegster van mijn oma dat niet haha, ze is misschien dementerend en staat op de wachtlijst voor een plekje maar dat heeft ze er vanaf dag 1 wel ingestampt dat ze zo niet aangesproken wil worden.

Zelf heb ik het moeilijk om een patiënt met zijn voornaam aan te spreken. Gewoonte die erin gedrild is op het werk, onze artsen spreken we ook nooit aan met de voornaam, ook al zeggen ze dat het gerust mag.
Ohja, ik ben er ook al op afgebrand op stage omdat ik een kwartiertje bij een man van 99 jaar was gebleven die even in een dipje zat en zijn hart even wou luchten. Hij blij, ik blij, zijn dochter blij. Krijg ik erna op mijn stageverslag te lezen "verdoet teveel tijd met babbeltjes met de patiënten". Nou...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:32

Hier is voor de zomerperiode een brief gegaan naar alle 1e contactpersonen van alle bewoners.
Of het mogelijk zou zijn dat familie/ander bezoek af en toe zou willen meehelpen in de drukke zomerperiode.
Bijvoorbeeld hun vader of moeder helpen met eten en drinken.
De familieleden die altijd al trouw op bezoek kwamen, deden dat inderdaad.
Maar verder weinig reactie, hoor.
En dan wel klagen dat hun moeder een vieze trui aan heeft.

Het is niet meer zo, dat als je als familie een bewoner in een instelling hebt, je dan van alles af bent.
Er wordt verwacht van familie dat ze meehelpen, dat wordt ook gevraagd bij opname.
Iemand zonder familie, dan houdt het natuurlijk op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:33

Vjestagirl schreef:
*grijnst* ach ja. Ik werk zelf in een bejaardentehuis, en heel veel mensen vergeten gewoon dat ouderen ook mensen zijn. Mensen die net zo veel mening en inzicht hebben als wij, maar met een pak meer ervaring. Als ik zie hoe er soms tegen/over ze gepraat wordt, word ik daar best verdrietig van.

En juist daarom zou ik wel een uurtje of 2 per week vrij willen maken om eens met ouderen een wandeling te gaan maken of gewoon thee te drinken. Ik vind het heerlijk om verhalen van ouderen te horen, maar ook wandel ik veel in de omgeving. Dan is het net zo makkelijk om een rolstoel desnoods vooruit te duwen en nog iemand mee op sleeptouw te nemen. Het is nog gezellig ook en hopelijk doe je op die manier meteen een goede daad.

Wanneer ik definitief in Den Bosch woon loop ik zeker eens binnen bij het ouderencomplex hier :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-08-13 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:33

karuna schreef:
Zorg had nog geen pauze ze ging pauze houden over 10 minuten en had geen zin wat te pakken wat ze zelf zij. haar telefoon was kapot dus ze had de bel niet gehoord en kon daar niet mee zitten. De vaste krachten gaan goed nu hebben ze alleen vakantiekrachten lopen die echt erg zijn. De eetjuf, ik noem ze maar zo is alleen voor die huiskamer normaal bezig met tafeldekken en voeren als nodig. Verder doet ze hand en spandiensten zoals dingen pakken meehelpen tillen ed.alleen deze vakantiekracht weigert iets anders te doen dan eten geven terwijl er meer taken zijn.

Tehuis is klein, heeft 8 huiskamers met iedere huiskamer een vast groepje verzorgenden 2 a 3 voor lichamelijke hulp, 1 eetjuf en wat vrijwilligers en maximaal 10 bewoners. Klein dus. Op die huiskamer zijn er 4 goed mobiel en zelfstandig. Een bedlegerig en 5 zorgbehoevend waarvan mijn moeder bijna de meeste hulp nodig heeft. Een rustig en weinig intensief groepje dus.

Kwestie van de vakantie afwachten tot alles weer normaal is.

Ik vind dat je het werk erg gemakkelijk afschuift als 'weinig intensief'. Mensen komen niet zomaar in een tehuis terecht, dus ook degenen die goed mobiel en zelfstandig zijn zullen hulp nodig hebben, anders woonden ze daar niet...

Vrijwilligers zijn leuk, maar mogen legaal gezien niets doen. Niet helpen met eten, geen steunkousen aantrekken, geen stoelen aanschuiven, niets. Waarom niet? Omdat je a) niet verzekerd bent als er iets gebeurd met een bewoner en b) niet verzekerd bent als er iets gebeurd met een vrijwilliger. Tis fijn dat ze er zijn, voor de kopjes koffie en de wandelingen (ook erg belangrijk) maar in het dagelijks draaien van een afdeling kun je daar niet van opaan.

Ik vind dat je het erg makkelijk afschuift als 'weinig intensief' maar ik denk dat je het moet ervaren voordat je snapt hoe zwaar het is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:35

Vjestagirl schreef:
kohtje schreef:

Wat dan? Er is niet meer geld voor meer medewerkers, sterker nog, het budget wordt strakker en strakker aangeschroefd. Je kunt niet je medewerkers verbieden om pauze te nemen, dan krijg je de ARBO op je dak.

Dan neem je maar later pauze! Je laat iemand niet letterlijk in de strond zitten, dat doe je niet eens bij een hond.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:35

Vjestagirl,
Hier helpen vrijwilligers juist mee met helpen met eten en drinken.
Ik denk dat de instelling wel verzekerd is daarvoor.
Alleen bij bewoners met slikproblemen mogen ze niet helpen, maar dat mogen verpleeghulpen dan ook niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:36

Varekaj schreef:
Krijg ik erna op mijn stageverslag te lezen "verdoet teveel tijd met babbeltjes met de patiënten". Nou...

De menselijkheid moet er zo snel mogelijk uit natuurlijk... :\

Wat betreft het budget... heeft iemand de bedragen uit de actiz top 50 al eens opgeteld? En dan staan daar de commissariaten en het vastgoed nog niet in... Echt, er is wel geld, alleen de prioriteiten zijn anders. De zorg lijkt de sluitpost te zijn geworden van de begroting, ipv dat waar het toch wel een pietseltje om gaat...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:37

Weinig intensief is wat de medewerkers zelf zeggen. Mijn zus doet dit werk ook elders en omschrijft de huiskamer ook als extreem licht, ik heb zelf een tijdje gehandicaptenzorg gedaan.

Er zitten een paar alleenstaande dames die niet meer veilig thuis konden wonen ivm verdwalen en eten en drinken vergeten zonder dat er voldoende back up geregeld kon worden uit de omgeving. Die zijn relatief helder daar gekomen en gaan maar langzaam achteruit. En eigenlijk zelfsupporting nog. Kunnen zelf aankleden, douchen, zichzelf bezig houden enz. Zolang ze de sturing krijgen met eten en drinken wat op vaste tijden wordt aangeboden.

En ja mijn vader vroeg geen washulp, alleen een luier en een washandje. De rest kan hij zelf wel. De vrijwilligers helpen hier ook met eten en drinken, nagels lakken, hand en spandiensten met bed opmaken ed ook. En ook materiaal aanvullen als nodig. En ook die zijn op vakantie nu met helaas een erg lakse vervanging nu die geen stap harder lopen dan langzaam. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-08-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:38

kohtje schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan neem je maar later pauze! Je laat iemand niet letterlijk in de strond zitten, dat doe je niet eens bij een hond.

En later moeten er medicijnen gedeeld worden, moeten mensen naar beneden gebracht voor de maaltijd, moeten er maaltijden naar boven gebracht worden, moeten er mensen geholpen worden met eten, is er misschien wel iemand gevallen die hulp nodig heeft. Later moeten er wasjes gedraaid worden, bewoners geholpen worden met omkleden en in bed komen, moeten er mensen gedoucht.

Een zorgmedewerker kiest niet zijn eigen pauze moment. Dat ligt meestal vast in een rooster, omdat het hele huis op elkaar afgestemd is, de zorg, de keuken, de schoonmaak, alles. En hoe k*t het ook is, ook als zorgmedewerker heb je recht op pauze.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:38

Wendy schreef:
OsMo schreef:

Was het maar zo'n feest. Dit is typisch een voorbeeld van een overbodig betuttelend wetsvoorstel wat vooral bedoeld was om de achterban van (met name de PVV) tevreden te stellen.

Ik vraag me ook een beetje af wat het voordeel is van zo'n wet, springen er dan ineens extra verpleegsters uit de grond om al die luiers te verwisselen of wat :roll: . Het kost volgens mij ook vrij veel geld om een wet door te voeren, je moet allerlei onderzoeken uitvoeren, je moet erover vergaderen met een boel mensen die nu niet direct het minimumloon verdienen en uiteindelijk krijg je wat letters op papier zonder daadwerkelijke oplossing _-:(

Dit is echt symbool politiek ten top, je maakt het zorg instellingen onmogelijk om voor mensen te zorgen door jou maatregelen en daarna geef je hen daarvan de schuld en maak je een wet om ze er alsnog toe te verplichten, eh juist :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:39

Wubbo schreef:
Totdat ze zelf in een verzorgingstehuis terecht komen, dan willen ze ook graag een verzorging die menselijk/wenselijk is.

Hoezo... zij hebben geld zat en kopen gewoon zelf hun zorg in ;)

@Cayenne: zeker weten dat er behoefte is aan vrijwilligers die met mensen gaat wandelen buiten oid. Er zijn zat mensen die geen familie hebben of nooit bezoek krijgen. (vreemd genoeg duiken er wel mensen op als dhr/mw is overleden voor de erfenis :o) Zulke mensen willen ook graag eens naar buiten, of moeten bv naar het ziekenhuis en daar zijn ook vrijwilligers voor nodig die mee gaan.
I.p. moet de familie dat doen, wat mij betreft meer dan logisch, waarom zou de staat mensen moeten betalen om ouderen mee naar buiten te nemen of naar het ziekenhuis te gaan, maar veel familie doet het ook niet.
Zo ben ik fysiotherapeut en weet ik dat het belangrijk is dat mensen veel bewegen, maar de fysio is niet om mensen 5x per week te laten bewegen :+ Dat geef ik dan aan aan de familie, dat ze bv met de duofiets wegkunnen, dat ze op kunnen geven om te gaan zwemmen, dat er veel bewegingsactiviteiten van de activiteitenbegeleiding zijn. Maar dat doen ze dan niet :?
Maar dat kun je ook doen als vrijwilliger :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:40

Vjestagirl schreef:
Vrijwilligers zijn leuk, maar mogen legaal gezien niets doen. Niet helpen met eten, geen steunkousen aantrekken, geen stoelen aanschuiven, niets. Waarom niet? Omdat je a) niet verzekerd bent als er iets gebeurd met een bewoner en b) niet verzekerd bent als er iets gebeurd met een vrijwilliger. Tis fijn dat ze er zijn, voor de kopjes koffie en de wandelingen (ook erg belangrijk) maar in het dagelijks draaien van een afdeling kun je daar niet van opaan.

Dat je voor het draaiende houden van je afdeling niet afhankelijk moet (willen) zijn van vrijwilligers is duidelijk. Het blijven immers vrijwilligers.
Maar het is echt niet zo dat ze niks mogen hoor, daar kan de organisatie zich gewoon voor verzekeren :j