Ook altijd moeite met op tijd komen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Ook altijd moeite met op tijd komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:22

Ik ben getrouwd met een chronische te laat komer en geloof me: Hij zou dat makkelijk kunnen veranderen, mijns inziens :+ Waar ik gewoon een jas aantrek, staat hij voor z'n kast met 40.000 jassen en gaat rustig bekijken welke jas hij het beste aan kan doen. Wmb is een zwarte jas een zwarte jas, maar voor de Chronische Te Laat Komer is dit niet zo klaar als een klontje. En welke sjaal moet daar dan bij? Tja, dat zijn moeilijke vraagstukken die uitgebreid beantwoord moeten worden op het moment dat je eigenlijk als de sodemieter de deur uit moet rennen.
Inmiddels sta ik, Altijd Te Vroeg, te koken en te schuimbekken in de gang en uitgebreid zuchtend en steunend op m'n horloge te kijken (elke anderhalve seconde).
Gelukkig heffen we elkaar op en zijn we samen het koppel Altijd Op Tijd :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:29

Whaha, dat is wel mooi als jullie elkaar dan zo aanvullen dan :D
Van iemand die staat te schuimbekken, word ik alleen maar traag :+

Maar mijn vraagstuk wat betreft kleding is vaak meer: wordt het vandaag nou warm of koud?
Aankleden kan ik echt binnen 2 minuten. Meestal is meer het probleem dat ik oliebol vergeet of nog 'ff' iets moet opzoeken.
En soms weet ik gewoon niet wat er met de tijd gebeurt, dan is het ploem 10 minuten later. 'Time gap' noemen wij dat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:33

Ik kom ALTIJD te laat :') verschrikkelijke eigenschap :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:38

Ik ook. En ik vind het stom van mezelf en ik zal niet zeggen dat ik er niets aan kan doen, want dat is natuurlijk onzin. Maar ik ben wel een verschrikkelijke chaotisch pleaser die iedereen blij wil maken en daarom teveel dingen op één dag wil doen/afspreken en natuurlijk altijd weer iets vergeet. }:0

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:40

Ik heb ook heel veel moeite met op tijd komen. En ja, ik heb daar al belangrijke dingen voor gemist of daar te laat (of nog net op tijd, omdat zij ook uitgelopen waren) aangekomen.

Als ik naar school moet, is bij mij de beruchste telaatkom-reden dat ik denk, goed. Nog 2 minuten, schoenen aantrekken. Wacht... laat ik ook de rest van mijn kleding aantrekken. Broek enzo worden ook gewaardeerd. En dat kost me maar een minuut of 3 extra, maar die heb ik dan niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:42

Ik ken ook zo´n chronische telaat komer, maar bij hem is het gewoon geen inzicht hebben in hoelang hij er over doet om er te komen en makkelijke verdwalen ook als hij er tien keer eerder is geweest.
Daarbij kan hij slecht beslissingen nemen. Ik geef de schuld deels aan medicijnen deels aan het feit dat hij van de generatie is waar ze niet meer hoeven te denken voor zichzelf. Hij weet niet eens uit zijn hoofd hoeveel 25 -12 is en hij heeft universiteit gedaan en is ingenieur. Hij gebruikt altijd een tom tom, laat andere mensen of de computer voor hem werken. Hij kan niet eens fatsoenlijk schrijven, nogmaals, iemand die uni heeft gedaan...(Ik heb het niet over dislectie, maar door voortdurend gebruik van sms taal niet meer weet hoe je eigenlijk het oorspronkelijke woord schrijft).
Er zijn studies gedaan naar de effecten van de computer voor je laten denken en ik geloof dat hij een schitterend voorbeeld is van herseninkrimping. Ziekte? Ja, maar wel zelf verantwoordelijk voor.

Ik vind het trouwens vervelend dat zo´n bericht naar buitenkomt. Hadden we eerst de grote "maar het is ADHD" als iemand een beetje druk is en slecht kan concentreren, daarna "maar het is dislectie" als men te beroerd is om de nederlandse taal goed te leren, en daarna "maar ik ben autist" als er slechte socialer vaardigheden zijn, komt er nu "maar het is een ziekte" als men te beroerd is om een beetje georganiseerd te zijn en vooruit te denken.

Ja, er is een klein percentage mensen dat werkelijk met een stoornis te maken heeft, maar er zijn er in mijn ogen heel veel die het aangepraat krijgen of het zlef als smoes gebruiken omdat het zo geaccepteerd is.

En nu weer wat er bij. Zucht.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-08-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:47

:') zeer treffend omschreven Mizora.
@loveshadow, ook zeer herkenbaar. Plannen is ook gewoon het grote probleem. En geheugen.
En stress nodig hebben. Ik kan super snel zijn onder druk van stress, maar zodra die stress wegvalt, val ik stil.

@Lusitana, maar als dat is wat de maatschappij van je verlangt, dan is het toch niet heel gek dat je je richt op andere dingen dan vroeger?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:47

Ik ben altijd te vroeg, zeker 10 min, of meer. Ik heb zo de pest aan mensen die te laat komen. Sorry voor allen die ik nu voor hun hoofd schop. Had een collega die gewoon rond 9.15 op d'r gemakje kwam aanzetten, terwijl de winkel om half 9 open ging. Ging dan wel direct aan het werk ofzo, maar toch. Heb het jaren geprobeerd haar op tijd te laten komen, dingen verzonnen. Zelfs opgehaald, maar toen kwamen we samen te laat!!!! Heb de hoop opgegeven voor haar. Ik roep altijd als grapje, jij komt zelfs te laat voor je eigen begrafenis!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:53

Knoffer schreef:
@Lusitana, maar als dat is wat de maatschappij van je verlangt, dan is het toch niet heel gek dat je je richt op andere dingen dan vroeger?

En en is mogelijk hoor. Ik gebruik mijn computer en telefoon en weet ik het wat,maar ik spreek ook nog gewoon mijn talen op een normale manier en ik kan ze goed schrijven en ik kan ook nog hoofdrekenen en de weg vinden zonder tom tom en als ik een keer ergens geweest ben rijdt ik er zo were heen, ook via een andere weg. Want prima orientatie vermogen.
Kwaliteiten die je kunt ontwikkelen, kun je ook onderhouden.

Nu worden ze bij kinderen al amper ontwikkeld door gebruik van apparaten, laat staan onderhouden.
Mensen worden steeds "dommer" (op schrijf en reken gebied) en op fora is dat goed leesbaar.

Maar goed de werkgevers en ministers van tegenwoordig zijn ook zo achterlijk bezig, je kunt er dus gewoon mee aan de top komen, dus waar maak ik me idd druk om?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:04

Ik vind jammer dat er door sommigen hier zo sceptisch over wordt gedaan. Het bestaat wel degelijk echt. ADHD is gewoon aangetoond met neurologisch onderzoek; er is wat fout met bepaalde concentratie's van vloeistoffen in de hersenen waardoor delen anders/minder goed functioneren. Een gevolg daarvan kan een groot gebrek aan tijdsbesef zijn. Tuurlijk weet ik in theorie best dat als ik om 16.45 op mijn werk moet zijn en het is 10 min fietsen dat ik dan om 16.35 moet vertrekken, maar in praktijk kan ik daar gewoon niks mee. Gelukkig heb ik een baas die dat door de vingers ziet zolang het binnen de perken blijft.

Desondanks is het geen excuus om je achter te verschuilen. Helaas gebruiken veel mensen met AD(H)D het als excuus om niet aan bepaalde normen en waarden van de maatschappij te hoeven doen. En dat vind ik grote onzin. De een heeft moeite met dit, de ander moeite met dat, een grote verbetering kan je nog altijd halen door jezelf te trainen om de moeilijke vlakken. Een dislect zal ook altijd moeten blijven lezen en daar zo goed mogelijk mee om moeten leren gaan, zo is het naar mijn idee voor mij met op tijd komen ook. Maar het is wel fijn dat als je ergens moeite mee hebt er rekening mee gehouden kan worden (mits dus duidelijk is dat er wel aan gewerkt wordt om er het beste van te maken).

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:08

Ik denk dat ik deze ziekte dan ook heb :+
Was vandaag vijf minuten telaat bij de ortho 'Helaas, je bent telaat. Iedereen mag nu voor jou, je moet wachten tot er niemand meer in de wachtkamer zit.' Oke, fijn. Heb dus een uur gewacht op die stomme ortho..

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:11

Ik ben ook (bijna) altijd te vroeg.. Waardoor ik mij erger aan mensen te laat komen. Eigenlijk vind ik dat mensen die (bijna) altijd te laat zijn gebrek aan respect tonen aan de mensen waar zij een afspraak mee hebben. Mits de vertraging natuurlijk niet komt door onvoorziene omstandigheden (ongeluk op de weg met een onverwachte file tot gevolg, enorme vertragingen op het spoor etc.).

Er zullen echt wel mensen zijn die hier niets aan kunnen doen door een ''aandoening'', zoals bijvoorbeeld ADHD, maar er zijn ook zat mensen die in mijn ogen gewoon echt heel laks zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:13

Lusitana schreef:
Knoffer schreef:

En en is mogelijk hoor. Ik gebruik mijn computer en telefoon en weet ik het wat,maar ik spreek ook nog gewoon mijn talen op een normale manier en ik kan ze goed schrijven en ik kan ook nog hoofdrekenen en de weg vinden zonder tom tom en als ik een keer ergens geweest ben rijdt ik er zo were heen, ook via een andere weg. Want prima orientatie vermogen.

Nu worden ze bij kinderen al amper ontwikkeld door gebruik van apparaten, laat staan onderhouden.
Mensen worden steeds "dommer" (op schrijf en reken gebied) en op fora is dat goed leesbaar.

Maar goed de werkgevers en ministers van tegenwoordig zijn ook zo achterlijk bezig, je kunt er dus gewoon mee aan de top komen, dus waar maak ik me idd druk om?

toch gek dat het gemiddelde IQ dan maar blijft stijgen (zie: flynn-effect), en dat wetenschappers geen idee hebben waarom iedere generatie steeds slimmer wordt :P

kennelijk doen die apparaten niet zo heel veel kwaad dus. Maar mss dat je door fora steeds meer inzicht krijgt over hoe 'dom' de medemens eigenlijk is omdat je veel makkelijker in contact wordt gebracht door een veel grotere groep mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:15

Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 29-08-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:16

jopaardjo schreef:
Ik denk dat ik deze ziekte dan ook heb :+
Was vandaag vijf minuten telaat bij de ortho 'Helaas, je bent telaat. Iedereen mag nu voor jou, je moet wachten tot er niemand meer in de wachtkamer zit.' Oke, fijn. Heb dus een uur gewacht op die stomme ortho..

Wat kan die 'ortho' er aan doen dat jij te laat bent? Misschien kon je er niets aan doen dat je vijf minuten te laat bent (mijn inziens eigenlijk al tien minuten, aangezien ik het zelf altijd wel netjes vind om vijf minuten van te voren aanwezig te zijn op een dergelijke afspraak, maar goed), maar moet de orthodontist dan zijn andere patiënten laten wachten, omdat iemand te laat is. Waardoor andere patiënten, die overigens wel gewoon netjes op tijd zijn, geïrriteerd raken omdat iemand anders zich niet aan de afspraak kon houden en 'nog wel even voor mag'? Heel jammer voor jou dat je zo lang hebt moeten wachten, maar ik vind het een nette regeling en zou eigenlijk vinden dat die in elke instantie (huisarts, ziekenhuis etc.) getroffen moet worden. :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:18

K_im schreef:
Ik ben ook (bijna) altijd te vroeg.. Waardoor ik mij erger aan mensen te laat komen. Eigenlijk vind ik dat mensen die (bijna) altijd te laat zijn gebrek aan respect tonen aan de mensen waar zij een afspraak mee hebben. Mits de vertraging natuurlijk niet komt door onvoorziene omstandigheden (ongeluk op de weg met een onverwachte file tot gevolg, enorme vertragingen op het spoor etc.).

Er zullen echt wel mensen zijn die hier niets aan kunnen doen door een ''aandoening'', zoals bijvoorbeeld ADHD, maar er zijn ook zat mensen die in mijn ogen gewoon echt heel laks zijn.

_/-\o_

Mijn ene vriendin komt ook altijd te laat. Ik zit al-tijd 10 minuten te wachten. Tot ik op het punt kwam 'nou dan kom ik ook maar te laat'. Maar dat kan ik echt niet :')
Maar ik vind het ook een laksheid/respectloos.

Gelukkig is mijn andere best friend waar ik de laatste tijd veel mee afspreek net zo op tijd als ik! Dat is echt een VERADEMING! hahaha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:19

Wat een onzin, of je neemt je baan/afspraak serieus of je doet het niet. Geen ziekte de schuld gaan geven... Mijn vader heeft daar ook zo'n last van. Toen ik nog geen rijbewijs had en hij me van de trein moest halen gaf ik altijd een tijd die 15 min te vroeg was, en dan kwam hij altijd precies aan. Ik had het zelf eerst ook, maar ik realiseerde me opeens hoe ongelofelijk aso het is en heb het afgeleerd.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 29-08-13 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:20

En mij kwets je dus behoorlijk om te zeggen dat het "gewoon" laks is.

Ik ben enorm gek op mijn werk en een van de puntjes die ik moet verbeteren om hoger op te komen is op tijd komen. Aangezien mijn werk dan nog leuker wordt, ik meer vastigheid heb, en meer verdien zou het een beetje raar zijn als ik dan nog te laks ben? Vroeger op school, te laat was om 08u melden, maar ja, ook dan te laat, dus tot 16u blijven, geregeld de vraag waarom ik niet gewoon op tijd kwam, want verder was ik een superbraaf meisje die nog geen weerwoord durfde te geven, het paste niet bij mij om zo keer op keer te laat te komen en dan ook niet te houden aan het 08u melden. Maar dat ging bij mij niet door kwade zin....

En hoe zit het dan met afspraken in mn eigen belang; "als jij daar om zo en zo laat bent dan regel ik dit en dit voor je". Je raadt het al, ik was er niet hoor, inmiddels gaat het bij mij om maar enkele minuten, maar dat maakt het niet minder rot; elke keer opnieuw falen, vooral tegenover mezelf; waarom kan ik zoiets simpels niet? Ik zou echt willen dat ik het kon!

Ben ik dom? Met een IQ van 130 en na 6 jaar atheneum denk ik dat dat wel meevalt.
Overigens heb ik wel van meer dingen last dan alleen te laat komen hoor, maar moet wel zeggen dat dit het dagelijks leven (samen met de eeuwige rotzooi in mn hoofd en om me heen) het meest storend is.
Laatst bijgewerkt door Caily op 29-08-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:21

Maar wat is er dan zo moeilijk aan? Ik snap er echt helemaal niets van :n Kun je dan echt niet inschatten wanneer je de deur uit moet? Kijk dan gewoon constant op je horloge terwijl je je aan het klaar maken bent en dan ga je bijvoorbeeld stipt om 12:35 de deur uit, zoals je had berekend. En nee, dan kun je niet nog even boodschappen doen, want dat zit niet in je berekening.

Kortom: what's the problem? :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:23

Terwijl het heel simpel is. Je neemt een zaterdagmiddag de tijd om je 'klaarmaak-tijd' te timen. Hoe lang je er over doet om je in alle rust klaar te maken, te eten etc. En dat pas je toe, heel simpel. En je zorgt er voor dat je papierwerk, tas en je kleren 's avonds al klaar liggen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:23

Ikzelf ben ook altijd te vroeg.
Ik hoef ook nooit een wekker te zetten. Ik word vanzelf wakker waneer het tijd is.
Of dat het om 4.00 uur s'nachts is of om 8.00 uur s'ochtends.

Ik geloof zeker dat sommige mensen door hun ziekte moeite hebben met op tijd komen.

Maar er zijn zattttttt mensen die gewoon zo laks hierin zijn en denken "Och ze wachten maar even op mij".
Om dat soort mensen kan ik me ergeren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:26

Ik denk dat dit pas te begrijpen is als je het hebt, want inderdaad, zoals jij het zegt klinkt het voor mij ook als een makkie. Maar zeg eerlijk, begrijp jij écht waarom een dislect niet makkelijk kan lezen? Ook dat is iets wat je enkel snapt omdat het je is vertelt, want woorden herkennen is toch helemaal niet moeilijk? Reden waarom je dit makkelijker kan "accepteren" is omdat dit een veel meer erkende beperking is onder de samenleving; het heeft namelijk niks met normen en waarden te maken, en iets in de trant van op tijd komen wel, en dat weten de mensen die het hebben ook en zijn er daarom vaak minder open over.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:28

Die discussie over een gebrek aan respect, heb ik ik ook vaker met mijn vriend gehad. Ik snap die gedachte, maar ben het er toch niet mee eens, want dat zou betekenen dat waar je te laat komt, heel selectief is. Ik kom ook te laat voor dingen waar ik puur mijzelf mee heb (en ik heb echt voldoende zelfrespect :+). Het zal niet de eerste keer zijn dat ik op het nippertje het vliegtuig haal voor vakantie of laat kom aanzetten bij paardrijden. Ik voel me ook oprecht schuldig als ik vrienden lang heb laten wachten. Ik vind het juist een verademing als ik afspreek met mensen die zelf ook wat moeite hebben met tijdsplanning, stuk minder stress.

Lusitana schreef:
Knoffer schreef:

Ben het helemaal met je eens dat het echt niet teveel gevraagd is om gewoon een brief te kunnen schrijven en de weg ook te kunnen vinden zonder TomTom, maar ik vind niet dat je een mindere ontwikkeling van die kwaliteiten moet afschuiven op het individu. In het dagelijks leven en op school, is er nou eenmaal een verschuiving in wat belangrijk is. En in mijn inziens niet alleen negatief. Ik hecht ook iets minder waarde aan bijvoorbeeld woordjes erin stampen, dan bijvoorbeeld kunnen begrijpen hoe een computer werkt of hoe bepaalde processen werken, dan ze zelf te kunnen uitrekenen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:28

Caily schreef:
Ik denk dat dit pas te begrijpen is als je het hebt, want inderdaad, zoals jij het zegt klinkt het voor mij ook als een makkie. Maar zeg eerlijk, begrijp jij écht waarom een dislect niet makkelijk kan lezen? Ook dat is iets wat je enkel snapt omdat het je is vertelt, want woorden herkennen is toch helemaal niet moeilijk? Reden waarom je dit makkelijker kan "accepteren" is omdat dit een veel meer erkende beperking is onder de samenleving; het heeft namelijk niks met normen en waarden te maken, en iets in de trant van op tijd komen wel, en dat weten de mensen die het hebben ook en zijn er daarom vaak minder open over.

Dat is geen vergelijk. Bij dislect is er gewoon iets anders in de hersenen waardoor letters anders gezien worden.

Zie jij de klok anders dan?

Wat is er zo moeilijk aan gewoon kijken hoe laat het is?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:30

Caily: Als je mijn hele post lees, zeg ik ook dat er mensen zullen zijn waarbij het wel degelijk 'een vastgesteld probleem' kan zijn, al dan niet in de vorm van ADHD, of een vorm van een hersenbeschadiging of weet ik wat de oorzaak van het niet goed kunnen organiseren/plannen dan ook moge zijn.

Maar ik vind niet dat iedereen zich daarachter kan/mag verschuilen. Er zullen namelijk wel degelijk mensen zijn die het echt niet uitmaakt als ze even later komen. 'Men wacht wel op ze'. Dat duidt in mijn ogen niet op respect naar de ander toe.

Ik heb nergens gezegd dat jij er iets aan kun doen, ik ken jou niet en ik weet niet wat bij jou de oorzaak is van 'het probleem'.